بازدید 2172

طالبان: ما به رسانه‌ها فشار وارد نکردیم

سخنگوی طالبان گفت: هرگز بر رسانه‌ای فشار خاصی وارد نشده و تمام رسانه‌ها به صورت آزاد فعالیت می‌کنند، مگر کسانی که بر خلاف منافع ملی قدم برداشته باشند.
کد خبر: ۱۲۱۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰ 31 December 2023

به گزارش تابناک، سخنگوی گروه طالبان گفت: هرگز بر رسانه‌ای فشار خاصی وارد نشده و تمام رسانه‌ها به صورت آزاد فعالیت می‌کنند، مگر کسانی که بر خلاف منافع ملی قدم برداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان افغانستان با رد گزارش «مرکز خبرنگاران افغانستان» مبنی بر ثبت ۱۶۸ رویداد نقض حقوق خبرنگاران، این اظهارات را مطرح کرد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی سالانه‌ی خود از نقض حقوق رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که در سال ۲۰۲۳ میلادی، بیش از ۱۶۰ مورد نقض حقوق خبرنگاران را در کشور به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش، موارد ثبت‌شده نقض حقوق خبرنگاران در این سال از لحاظ کمی نسبت به ۲۶۰ رویداد ثبت‌شده در سال ۲۰۲۲، کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد؛ اما از نظر کیفی و ساختاری تغییری مشاهده نمی‌شود.

در بخشی گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است: در سال ۲۰۲۳، دستِ کم ۱۶۸ رویداد نقض حقوق خبرنگاران ثبت شده که جان باختن یک خبرنگار و مجروح شدن ۱۹ خبرنگار دیگر، ۸۷ مورد تهدید و ۶۱ مورد بازداشت را شامل می‌شود.

در همین حال، شماری از خبرنگاران می‌گویند که رسانه‌ها و خبرنگار با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند و باید طالبان برای از بین بردن این مشکلات تلاش کند.

اما ذبیح‌الله مجاهد می‌گوید: بعضی از مواردی که در در سال ۲۰۲۳ میلادی پیش آمده، به تخلفات مربوط بوده یا خبرنگارانی در کارهای غیر رسانه‌ای بخصوص در موضوعات حقوقی و جنایی به صورت موقت دستگیر شدند اما بازداشت آنها دائم نبوده است.

بر اساس گزارش ها، در حال حاضر، ۸۶ شبکه تلویزیون، ۲۵۷ شبکه رادیو، ۳۳خبرگزاری و ۴۶ رسانه چاپی در افغانستان فعالیت دارند و ۲۲۰ رسانه به دلیل برخی از مشکلات از جمله اقتصادی،غیر فعال شده است.

 

منبع: ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی