بازدید 7749
رئیس جمهور در مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی مطرح کرد:

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در پرداخت وام ازدواج تسریع کنند/ جهت‌دهی همه تصمیمات برای حفظ و ارتقای ارزش پول ملی باشد

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ترازنامه‌های بانکی در امر نظارت بر عملکرد بانک‌ها، ابزاری لازم اما ناکافی است، بانک مرکزی را مکلف کرد، میزان اثربخشی امهال تسهیلات بانکی از سوی بانک‌ها در تولید را بررسی و در صورت عدم تحقق اهداف مورد نظر نسبت به تجدیدنظر در این زمینه اقدام کند.
کد خبر: ۱۲۱۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲ 30 December 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ امروز شنبه، سید ابراهیم رئیسی، به منظور شرکت در شصت و سومین اجلاسیه سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی به برج شیشه‌ای میرداماد رفت و پس از شنیدن گزارش عملکرد هشت ماهه بانک مرکزی از سوی دکتر فرزین و همچنین گزارش هیات نظّار، به بیان نکاتی درباره ارتقای کیفی عملکرد بانک مرکزی پرداخت و دستورهای مهمی نیز در این زمینه صادر کرد.

رئیس جمهور در این جلسه، حفظ ارزش پول ملی را از جمله وظایف اصلی و محوری بانک مرکزی برشمرد و بر جهت‌دهی همه تصمیمات و اقدامات این نهاد مهم مالی و پولی برای حفظ و ارتقای ارزش پول ملی کشور تأکید کرد.

دکتر رئیسی در ادامه محوریت اصلی در اقتصاد مقاومتی، اشتغالزایی و رشد اقتصادی را امر مهم تولید عنوان کرد و بکارگیری اهرم نظام بانکی در مسیر افزایش سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید را از دیگر وظایف مهم بانک مرکزی دانست.

رئیس جمهور با تأکید بر توجه ویژه به مهار پایدار تورم و کنترل نقدینگی به دلیل تأثیر مستقیم این دو پدیده اقتصادی در نظام بانکی و پولی کشور و همچنین عملکرد کارآفرینان و سرمایه‌گذاران، مهار پایدار تورم و کنترل نقدیگی را زمینه‌ساز ثبات بخشی به بازار و پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد کشور و اطمینان‌بخشی به کارآفرینان و سرمایه‌گذاران دانست که باید مورد توجه مدیران و مسئولان بانک مرکزی باشد.

دکتر رئیسی ضمن تقدیر از اقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل موفق رشد نقدینگی تصریح کرد: باید مهار تورم و کنترل نقدینگی نه با ایجاد رکود بلکه از طریق رشد تولید محقق شود، چون رکود هم به میزان تورم و رشد نقدینگی برای اقتصاد کشور مضر است.

رئیس جمهور در ادامه نظارت جدی و حساسیت ویژه نسبت به اضافه برداشت بانک‌ها و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از این رویه در بانک مرکزی را یادآور شد و ضمن تأکید بر ضرورت اخذ وثایق متناسب از بانک‌ها در موارد استثنا و همچنین تسریع در تعیین تکلیف چند موسسه مالی و بانک ناتراز باقی‌ مانده افزود: بانک مرکزی همچنین باید نسبت به تجدیدنظر ارزیابی در اضافه برداشت‌ها نیز نظارت و دقت کافی داشته باشد که این ارزیابی‌ها مبتنی بر اطلاعات درست و واقعی باشد نه اطلاعات نادرست و موهوم.

دکتر رئیسی ایجاد ثبات در بازار ارز را از دیگر وظایف و مسئولیت‌های مهم بانک مرکزی برشمرد و افزود: همه تصمیمات و اقدامات در بخش نظام ارزی باید در راستای منضبط کردن بازار ارز و هدایت آن به سمت تبعیت از سیاست‌های بانک مرکزی باشد که در این راستا آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی بموقع، سریع و صریح در موضوعات ارزی در عداد اقدامات بسیار خوب بانک مرکزی است که موجب اطمینان بخشی بیشتر فعالان اقتصادی خواهد شد.

«توجه ویژه به حسابرسی و نظارت و همچنین نظرات حسابرسان»، «تأکید موکد بر نظارت بدون استثنای بانک مرکزی بر تراستی‌ها»، «تلاش ویژه در جهت کاهش و رفع ناترازی بانکی»، «تعیین دقیق فهرست اقلام و کالا‌ها مشمول ارز نیمایی»، «معطوف کردن تصمیمات به سمت حفظ ذخایر بانک مرکزی به عنوان پشتوانه اصلی نظام پولی و مالی کشور»، «لزوم برنامه‌ریزی جهت افزایش سرمایه در کشور با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه با هدف تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی»، «توجه به تقویت حکمرانی ریال»، «لزوم همکاری ویژه بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در سامانه مودیان مالیاتی»، «تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج، مسکن و اشتغال و کاهش مدت زمان انتظار متقاضیان بویژه متقاضیان وام ازدواج به عنوان اولویت‌های محوری و اصلی دولت» و «لزوم سیاستگذاری در جهت خارج کردن سرمایه‌های منجد بانک‌ها و تزریق آن به بخش تولید» از دیگر محور‌های مهم سخنان رئیس جمهور در شصت و سومین اجلاسیه سالانه مجمع عمومی و فوق‌العاده بانک مرکزی بود.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ترازنامه‌های بانکی در امر نظارت بر عملکرد بانک‌ها ابزاری لازم، اما ناکافی است، بانک مرکزی را مکلف کرد، میزان اثربخشی امهال تسهیلات بانکی از سوی بانک‌ها در تولید را بررسی و در صورت عدم تحقق اهداف مورد نظر نسبت به تجدید نظر در این زمینه اقدام کند.

دکتر رئیسی همچنین بر ضرورت رفع تعهدات ارزی از سوی همه دستگاه‌ها و موسسات تأکید کرد و گفت: هر تصمیم بانک مرکزی در نظام ارزی لازم‌الاجراست و همه دستگاه‌ها، موسسات و شرکت‌ها باید در راستای تمرکز مدیریتی و ضابطه‌مندی نظام پولی و بانکی کشور، خود را موظف به تبعیت از این تصمیمات بدانند.

وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در پرداخت وام ازدواج تسریع کنند/ جهت‌دهی همه تصمیمات برای حفظ و ارتقاء ارزش پول ملی باشد

رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری که مورد تاکید ریاست جمهوری نیز هست، اظهار داشت: در حالی که پرداخت ۱۱۱.۸ همت تا تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۲ تسهیلات ازدواج مصوب شده بود تا این تاریخ بیش از حدود ۱۲۹ همت تسهیلات ازدواج پرداخت شده است که حاکی  از تحقق ۱۱۵ درصدی عملکرد توسط شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲ است. همچنین تا تاریخ ۷ دی ماه پرداخت ۳۸.۲ همت تسهیلات فرزندآوری مصوب شده بود و تا تاریخ اشاره شده بیش از ۳۵.۵ همت وام فرزندآوری به متقاضیان پرداخت شده است که تحقق ۹۳ درصدی تکالیف فوق را نشان می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: از آنجایی که پرداخت تسهیلات ازدواج به تمام متقاضیان از دغدغه‌های ریاست محترم جمهوری است و همچنین با توجه به تعداد بالای متقاضیان و اهمیت موضوع برای آحاد جامعه برنامه‌های مدونی در بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزند به متقاضیان داریم تا دسترسی تمام متقاضیان به این تسهیلات فراهم شود که این برنامه از هفته‌های آتی و با تامین منابع لازم از سوی شبکه بانکی اجرایی خواهد شد.  

فرزین همچنین در خصوص برنامه بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و رفع ناترازی‌ها گفت: اصلاح رابطه دولت و شبکه بانکی و بانک مرکزی، اصلاح رابطه بانک‌ها و بانک مرکزی، تقویت نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها و تقویت نظارت هوشمند و چندلایه بانک مرکزی بر فعالیت شبکه بانکی در دستور کار است و اگر بانکی نتواند در مسیر اصلاح و رفع ناترازی گام بردارد به سمت عملیات فیصله خواهیم رفت.  

وی تصریح کرد: برای تقویت و مدیریت ذخایر بازار ارز نیز با دیپلماسی ارزی و حرکت در راستای آزادسازی منابع بلوکه شده در سایر کشورها هم اکنون در وضعیت مناسبی به لحاظ ذخایر ارزی قرار داریم و با برنامه های آتی، سعی در تقویت این ذخایر خواهیم داشت. همچنین برای گسترش تعاملات از ظرفیت های اتحادیه پایاپای آسیا که ریاست دوره ای آن بر عهده ایران است بهره خواهیم برد. 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۴۷
بانکها از کجا منابع بیاورند برای پر داخت وام مگر اینکه کسی سپرده گذاری بکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
این سید هم بازی خورد
و به کل اعتبار خود را با ریاست جمهوری از بین برد.
البته معدودی از دوستانشان که او را سپر بلا کردند
از ناکامی ایشان در عمل به وعده های خود بسیار خوشحال و مسرور هستند و در پوست خود نمی گنجند.
با احترام، اگر فقط به دستور دادن های مردم پسند و زیبا باشد هر کسی می‌تواند رئیس جمهور بشود اما فکر کنم باید ارائه راهکار هم کنارش باشه
البته راهکار را همان مردم عادی هم می دانند ولی کو گوش شنوا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
بابا یکی به رئیسی بگه الآن رئیس جمهوری نه رئیس دستگاه قضا!!به کی داری دستور میدی؟
اگر همه تصمیمات برای حفظ ارزش پول ملی باشد ، ارزش پول ملی حفظ خواهد شد .
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
پول ملی ما تومان و ریاله ولی مقامات دینار و روبل و یوان و پوند و دلاره .
همه تصمیم های شما که باعث کاهش ارزش پول ملی شد.
به نظر میاد باید چرخش 180 درجه ای تو تصمیم های خودتون بدید.
جانم فدای سید محرومان حداقل حرف و دلش یکیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
انشالله این دعات هرچه زودتر مستجاب بشه مطمئن باش هم برای خودت بهتره هم جامعه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
دولت سیزدهم در مدت دو سال و 4 ماه اداره کشور قیمت یک عدد تخم مرغ را که در مرداد 1400
750
بود را تند وسریع و دستوری
4750
تومان نمود که از زمان شکل گیری علم اقتصاد و نشان دادن شاخص ها و نمودارهای اقتصادی بی سابقه است.
حاجی
آیت اله
دکتر
برادر
نتوانستی و پدر مردم را در آوردی
ناشناس
| Singapore |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
ما هم برای اجابت دعایت آمین میگیم......... ای داد بیداد
دوصد گفته چون نیم کردار نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
وام ازدواج فقط برای رونق بازار خود رو خوبه
لاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
احسنت مختصر و مفید حرف اصلی را گفتید
یک متلکی رو یکی از همین ها در دولت روحانی انداخته بود که اگه دولت روحانی بره کنار و هیچ تصمیمی گرفته نشه تورم میاد پایین.
به نظر این متلک به دولتی های کنونی رسید که هر تصمیمی میگیرن سبب افزایش تورم و گرانی هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
چون این قشر فکر میکنن اگه تورم بره بالا خوبه به همین خاطر هی تلاش میکنند که تورم رو افزایش بدن
با دلار پنجاه هزار تومانی واقعا از ارزش پول ملی حمایت شد
با برنامه هایی که دولت بنفش چیده بود قرار بود دلار 200 هزار تومن بشود اما دولت انقلابی و سید محرومان فرمان قطار را برگرداند و کشور را به جای سقوط در دره در مسیر پیشرفت و ترقی قرار داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
اینقدر پیشرفت کردیم که ریال بی ارزش ترین پول دنیا شده
فقر به بیش از 75 درصد رسیده
مرغ شده 110 تومن گوشت 650 تومن
فقر مطلق 30 درصد شده
پاسگورت ایرانی بی ارزش ترین پاسپورت دنیاست

یه لحظه پیشرفت نکنید لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
اگر دولت بنفش چهار سال دیگر ادامه می داد همه ما نابود بودیم
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
۱۷۳۰
کی و چرا این همه بد بختی برامون عادی شد؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
همان منفی ها برات کافیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
شکر خدا که من(رئیسی)رئیس جمهور نشدم که گوشت بشه۶۰۰،مرغ۱۱۰،دلار۵۰،کرایه خونه و تورم و ... هم را که نگو و نپرس!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
در مورد ۴ میلیون مسکن که قراره ساخته بشه یک داستانی سر هم کنیید مثلا بگید رئیسی می خواهد بسازه مردم نمی خواهند یااااا رئیسی زیر ساخت‌ها را برای ساخت مسکن بلقوه آماده کرده است و دستورات لازم را از دهان مبارکش خارج نموده است انشالله فتخار تحولیل این واحد ها را دولتهای بعدی بکشند
وام‌‌ازدواج دردی رو دوا نمی کنه برای جوان ها شغل ایجاد کنید.
ارزش پول رو که واقعا بسیار تلاش میکنید البته برعکس
آرامش روانی و امید به آینده است که ازدواج رو تسریع میکنه و نه مطالب دیگه
آقا سید هر وقت دستور دهند بدتر می شود
خدا رحم کند!
وقتی به دستوراتی که سید به بانک مرکزی داد نگاه کردم واقعا شگفت زده شدم چون این دستورات در تاریخ دولتها بی سابقه است و نشانه اهتمام بی سابقه سید برای مهار تورم است
از مرغ گوشت برنج اجاره خانه چه خبر
امروز یک کیلو گوشت با استخوان گوسفند را در شهرکرد خریدم پانصد و نود هزار تومان ؟ اقای رئیسی و رئیس کل بانک مرکزی در ایران زندگی نمیکنند
این چند نفر تنها دغدغه ای که دارند ازدواج و فرزنداوری است. رییس جمهور و خانمش و پدر خانمش و سرکار خانم انسیه خزعلی. خداوند همه ما را هدایت کند.
بابا کاش رئیس جمهور نداشتیم
شاید اوضاع بهتر بود
باشه...
تنها راه ارتقاء ارزش پول ملی تورم منفی است.
خجالت هم خوب چیزیه
لطفا عبارت ارزش پول ملی را به زبان مبارک نیاورید
ریسی استعفاء
نزدیک به شش میلیون نفر از جوانان کشور به سن ازدواج رسیدند ولی متاسفانه مسولان بجای چاره اندیشی اساسی وعده سرخرمن می دهند یعنی سرشان درجای دیگری گرم است
اقساطش را چجوری پرداخت کنند؟ اجاره خونه را چجوری بدن؟
دولت سیزدهم ، هیچ برنامه ای برای اداره کشور ندارد و روزمرگی می کند .
محض اطلاع آقای زاکاتی دولت رییسی دلار ۲۳ هزار تومانی تحویل گرفت الان دلار ۵۰ هزار تومان است. پراید ۱۳۰ میلیونی تحویل گرفت الان ۳۲۰ میلیون است و گوشت ۱۶۰ هزار تومانی تحویل گرفت الان ۵۱۰ هزار تومان است.
بانک مرکزی صادرات رفتم که چرا وام ازدواج واریزنکردن میگه بودجه نداریم بروتهران من برج3تکمیل پرونده کردم وضامن گذاشتم ولی هنوز وام ازدواج واریزنکردن
من چه خاکی برسرمون کنیم که سیستان زندگی میکنیم و ریس های بانک جواب نمیدن
پولی ملی دیگرکشورهارو ولکنیدفقط طول چندسال اخیر درمقابل پولافغانی نگاه کنید
خود دولت سالی چندبار همه چی رو گرون میکنه بعد دم از شکوفایی اقتصادی و پیشرفت میزنه
عجب
دولت رییسی به اندازه کل دولت های قبل اوراق بدهی فروخته است که سررسید آن می افته به دولت بعد و دولت بعدی باید ۴ سال فقط درگیر پرداخت بدهی دولت رییسی شود.
دقیقا همانطور که پیش بینی میشد قیمت همه مواد شش هفت برابر شده یعنی دلار صدوپنجاه تا دویست هزارتومن. فقط قیمت خود دلار پنجاه هزارتومن باز ور نگه داشته شده که بگن دیدید دلار دویست هزارتومن نشد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست