بازدید 2765
۲

آغاز مقابله با قاچاق پوشاک از روز گذشته

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت با اشاره به آغاز اجرای طرح شناسه دار شدن پوشاک از اول دی افزود: این طرح با هدف جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق ابتدا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شده و به مرور در ماه‌های بعد شامل باقی فروشگاه‌ها نیز می‌شود.
کد خبر: ۱۲۱۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹ 23 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، برنامه میز اقتصاد با موضوع آغاز اجرای طرح شناسه دار شدن پوشاک میزبان محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع پوشاک وزارت صمت، حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ابوالقاسم شیرازی سخنگوی اتحادیه فروشندگان پوشاک تهران بود.

گرجی: شناسه‌ی کالا اگر خیلی مختصر بخواهیم بگوییم یک کد ۱۶ رقمی است که نشان می‌دهد که این کالا توسط چه کارگاهی و با چه مشخصاتی، با چه جنسی، با چه رنگی تولید شده که این قابلیت رصد و رهگیری کالا را به ما نشان می‌دهد و مهمترین از همه آن همانطور که در گزارش اشاره شد می‌تواند وجه تمایزی باشد ابزاری باشد برای تمایز کالای ساخت داخل با کالای قاچاق که یکی از تکالیفی که هست که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا بر عهده وزارت صمت گذاشته و وزارت صمت موظف است در همکاری با اتحادیه‌ها و اصناف تخصصی حوزه‌ی پوشاک این کار را اجرایی بکند.

مجری: ساز و کار چیست دقیقاً برای اجرایی شدن آن؟

گرجی: طبیعتاً یک بخشی کار اطلاع رسانی و آموزش هست و از نظر ما زیرساخت‌ها کاملاً فراهم است در سامانه‌ی جامع تجارت و اصناف ما تولیدکنندگان محترممان و فروشندگان می‌توانند اقدام بکنند برای اخذ این شناسه که البته توضیحاتی داریم.

مجری: حالا آن‌هایی که در واقع فروشگاه زنجیره‌ای را دریافت کردند دیگر درست است؟

گرجی: با توجه به اینکه صنعت پوشاک ما یک صنعت متکثری است یعنی ما تعداد واحد‌های خیلی زیادی را داریم حدود ۹۵ هزار واحد تولیدی ـ صنفی داریم حدود ۲۵۰ هزار واحد صنفی توزیعی داریم به خاطر این تکثر، ما در نظرمان هست که از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شروع بکنیم.

مجری: آقای دهقانی نیا زیرساخت‌های اجرای طرح تا چه حد فراهم گفته می‌شو از امروز آغاز می‌شود در واقع چه اتفاقی می‌افتد؟

دهقانی نیا: زیرساخت‌های اجرای طرح می‌شود گفت از سال‌های قبل فراهم شده یعنی ما اگر یک مروری روی طرح جامع مبارزه با پوشاک قاچاق داشته باشیم متوجه می‌شویم که در این طرح جامع از ۹۵، ۹۶، ۹۷ یک مسیری را طی کردیم زیرساخت‌های فنی ایجاد کردیم مستندات بالادستی تکمیل و تقویت شده و نکته جالبش این است آقای آذری بقاء اگر دوستان به مستندات هم مراجعه بکنند از ۹۷/۷/۳۰ عرضه‌ی پوشاک بدون شناسه ممنوع بوده حالا عزیزان در دولت سیزدهم واقعاً عزم جدی‌ای دارند که این کار را محقق بکنند و تکمیل بکنند حالا موکول شده به امروز و امیدواریم که ان شاءالله این چهار گام را بردارند یک گامش را حضرتعالی به آن اشاره داشتید بحث آموزشش را، سه گام دیگر از قبیل اطلاع رسانی، ثبت موجودی و موضوع اظهار است تا اظهار هم تکمیل نشود و این گام‌ها در کنار یکدیگر مراحل نهایی را طی نکنند ما به آن مطلوب خودمان نخواهیم رسید.

مجری: موضوع اظهار یعنی به چه ترتیب بیشتر توضیح بدهید؟

دهقانی نیا: عرض کردم خدمت حضرتعالی توضیح بیشترش از این باب می‌شود وقتی که عزیزان اطلاع رسانی را انجام می‌دهند که از این فرصتی که شما در اختیار قرار دادید بزرگواران و بنده استفاده می‌کنیم اطلاع رسانی را انجام می‌دهیم در گام بعدی ذی نفعان طرح بایستی آموزش ببینند وقتی آموزش دیدند بایستی اقدام بکنند برای بحث ثبت موجودی شان، ثبت موجودی شان را در سامانه جامع تجارت ذیل سامانه شناسه‌ی کالا بگیرند شناسه‌ها را الصاق بکنند و موجودی را ثبت بکنند و نهایتاً اظهار را در سامانه‌ی جامع تجارت تکمیل بکنند.

مجری: آقای گرجی الآن از این مراحل کدامش انجام شده کجای کار هستیم، چون گفته شده که امروز طرح در واقع آغاز شده امروز سرآغاز طرح هستش الآن کجای طرح هستیم دقیقاً؟

گرجی: ما با صنف پوشاک تهران که یکی از بزرگترین اصناف پوشاک ایران هست کار را از ماه‌های قبل شروع کردیم همکاران ما در اداره صمت استان تهران و صنف پوشاک تهران دوره‌های آموزشی را برگزار کردند برای ذی نفعان خودشان چه تولید کنندگان و چه توزیع کنندگان و اخطار‌هایی هم داده شده به مجموعه‌های مختلف که ملزم باشند به ثبت شناسه‌ی کالا این بخش انجام شده و عرضم خدمت شما که هفته‌ی گذشته هم ما یک جلسه‌ای را داشتیم با ادارات صمت استانی خودمان و این موضوع را کامل برای آنان تشریح کردیم در هفته‌ی آینده، من جلسه‌ای را خودم دارم با اصناف استان‌ها که این موضوع را با آنان در حقیقت به اشتراک بگذاریم.

مجری: الآن فرمودند در فروشگاه زنجیره‌ای آغاز شده دیگه، اینکه می‌گویند آغاز شده یعنی الآن چه اتفاقی افتاده است؟ یعنی آنجا پوشاک شناسه دار فقط عرضه می‌شود این به چه معناست اصلاً؟

گرجی: یک بازه‌ی زمانی را ما برای شان در نظر گرفتیم.

مجری: الآن بگویید که اصلاً چی هستش؟ الآن که شناسه دار شدند پوشاکی که آنجا عرضه می‌شود حالا اینها.

گرجی: برخی از مجموعه‌های ما شناسه دار شدند امروز برخی هم نیاز دارند که در سامانه.

مجری: آن‌هایی که شدند الآن چه اتفاقی می‌افتد یعنی در واقع آنجا؟

گرجی: هر قلم کالایی را که در حقیقت می‌فروشند این قلم کالا دارای یک شناسه‌ی ۱۶ رقمی است.

مجری: بعد چی می‌شود به چه دردی می‌خورد؟!

گرجی: عرض کردم مهمترین کارکردی که این شناسه امروز در حوزه‌ی پوشاک برای ما دارد به شرط محقق شدن کامل این پروژه، تفکیک کالای قاچاق از کالای ساخت داخل.

مجری: چطوری تفکیک صورت می‌گیرد؟

گرجی: طبیعتاً کالایی که قاچاق باشد شناسه کالا ندارد و به واسطه‌ی نداشتن شناسه‌ی کالا به عنوان کالای قاچاق در نظر گرفته می‌شود.

مجری: حالا در این فروشگاه هم کالای بدون شناسه را آوردند فروختند الآن تفکیک چه طوری انجام می‌شود؟!

گرجی: این به عنوان در حقیقت ابلاغ ضابطه‌ای است که هر فروشگاهی که کالا را بدون شناسه اظهار بکند این جنس کالای قاچاق لحاظ می‌شود.

مجری: خب ضمانت اجرایی آن چیست یعنی فقط اینکه گفتید نیاورید بدون شناسه به فروشگاه؟

گرجی: ضمانت اجرایی این موضوع طبیعتاً تبصره ۴ ماده ۱۸ یی هست که ما با مرکزیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا در سال گذشته این را جزئیاتش را، ببینید همین بحث را مطرح می‌کند اینکه خود شناسه‌ی کالا از کجا شروع بشود یعنی ما آنجا در نظر گرفتیم که اول از فروشگاه‌های مستقر در مراکز تجاری مان شروع بشود.

مجری: آقای دهقان نیا خدمت شما باشیم در رابطه با ضمانت اجرایی طرح می‌خواستم از شما بپرسم.

دهقانی نیا: اول تشکر می‌کنم از این فرصت آقای آذری بقاء نکته‌ی بعدی این است که ضمانت اجرایی طرح در گام تکمیلی آن مصوب شدن تبصره‌ی ۴ ماده ۱۸ است در تبصره ۴ ماده ۱۸ تمامی مراحل خرید، فروش، عرضه، نگهداری با ذکر جزئیات مندرج شده یعنی به چه نحوی بایستی اقدام بشود این فرمایش حضرتعالی و سؤالی که مطرح شد از‌ای فروشنده‌ی بزرگوار که به فروشتان ثبت می‌شود یا کجا ثبت می‌شود دقیقاً در سند تهیه شده که به امضاء اعضاء هم رسیده ثبت شده و درج شده مبنی بر اینکه بایستی هم در سامانه‌ی مؤدیان و هم در سامانه‌ی جامع تجارت همان طور که توضیح دادند این اطلاعات ثبت و ضبط بشود یک نکته‌ای را اگر اجازه بدهید من در خصوص برآورد حجم همین جا خدمت بزرگواران عرض بکنم بر اساس آمار سال ۱۳۹۹، ما ۱ میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلار حجم قاچاقمان بوده بر اساس آمار ۱۴۰۰ این میزان رسیده به ۹۸۷ میلیون دلار با عددی هم که دوستان در حوزه‌ی تولید و مصرف از منظر وزارت صمت مطرح می‌کنند کاملاً منطبق هست یعنی آن چهار و نیم میلیارد‌ی که دوستان تولید لامپ کردند و پنج و نیم میلیاردی که ما مصرف داریم این خلأ و فاصله و شکافی که وجود دارد همین ۹۸۷ میلیون دلاری است که به صورت قاچاق دارد تأمین می‌شود ان شاءالله ما انتظارمان این است که عزیزان در تولید اقدام بکننند برای ثبت و الصاق شناسه.

مجری: ماده ۱۸ که فرمودید این باید تصویب بشود که در واقع ساز و کار تکمیل بشود خب این کی قرار است تصویب بشود کی باید تصویب بکند کجا باید تصویب بشود؟

دهقانی نیا: سند تبصره‌ی ۴ ماده‌ی ۱۸ اخیراً به امضاء ذینفعان رسیده همه روی آن تفاهم کردند و توافق کردند ذی نفعان وزارت صمت، ناظرین، ضابطین و دستگاه‌هایی که در این حوزه، اتاق اصناف و اتحادیه‌هایی که در این حوزه مسئولیت دارند حالا که نهایی شده ارسال می‌شود برای ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با پیگیری دبیرخانه ستاد در جلسه‌ی اعضاء ستاد که هر دو ماه یکبار با حضور رئیس محترم جمهور یا الآن که نماینده‌ی ویژه‌ی رئیس جمهور آقای رضوی با این اختیار در مسند ریاست ستاد هستند موضوع را مطرح می‌کنند و در جلسه‌ی اولین جلسه اعضاء ستاد مرکزی طرح می‌شود و ان شاء‌الله تصویب می‌شود و ابلاغ می‌شود.

مجری: کی هستش اولین جلسه؟

دهقانی نیا: اولین جلسه فکر می‌کنم کمتر از ۱ ماه دیگر برگزار بشود.

مجری: این اگر تصویب بشود چه اتفاق می‌افتد در واقع؟

دهقانی نیا: این همان فرمایش شماست گام مکمل تحت عنوان ضمانت اجرا، چون اگر الآن نگاه بکنیم ما به داده‌هایی که در سامانه‌ی جامع تجارت و شناسه‌ی کالا داریم ما در خصوص کالای پوشاک صرفاً در حوزه‌ی تولیدی ۵ هزار و ۵۵۳ تا عدد ثبت اطلاعات داریم که واقعاً کم است ان شاءالله دوستان تولید کننده این گام بزرگ را بردارند در مقوله پوشاک و تمامی پوشاک خودشان را در حوزه‌ی تولید ثبت اطلاعاتش را انجام بدهند.

مجری: خب ما ضمانت اجرا که ما داریم می‌گوییم الآن چه جوری یعنی تضمین شد الآن اجرایش؟

دهقانی نیا: ضمانت اجرایش از این باب تنظیم می‌شود که اگر چند تا فرض در همین سند در نظر گرفته شده اگر کالایی در محل عرضه قرار گرفت، ولی شناسه نداشت مشمول کالای قاچاق می‌شود اگر این کالا در زنجیره در سامانه‌ی جامع تجارت از ید ماقبل به ید مابعد ثبت و ضبط نشد دوباره مشمول می‌شود و همین طور ضمانت اجرا‌هایی که مثلاً عرض می‌کنم بایستی در مقوله‌ی برخورد با کالا‌ها و نشان‌های تجاری محرز قاچاق صورت بپذیرد که اینجا عزیزان در حوزه‌ی ضابطین عزیزان ما در فراجا و فرماندهی انتظامی مسئولیت برخورد با کالا‌های محرز قاچاق پوشاک را در سطح عرضه دارند که این هم از سمت قرارگاه در ستاد مرکزی هماهنگی هایش انجام شده و این اتفاق هم می‌افتد پس ما دو تا ضمانت اجرا داریم آقای آذری بقاء مصوب شدن تبصره‌ی ۴ ماده‌ی ۱۸، تشدید برخورد با کالا‌های محرز قاچاق از منظر پوشاک در سطح عرضه.

مجری: آقای شیرازی تا چه حد زیرساخت‌ها در صنوف آماده شده برای اجرای طرح، چون بعد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در واقع نوبت صنوف دیگر هستش؟

ابوالقاسم شیرازی سخنگوی اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک تهران در ارتباط تصویری با برنامه: همین طور که دوستان اشاره کردند خب این از یکی دو سال قبل در واقع ابلاغ شده، ولی حالا به دلایلی کند انجام شد آموزش و همین طور که آقای دکتر گرجی گفتند خب در دوره‌های قبل به تولید کنندگان داده شده، ولی اطلاع رسانی هم از طریق پیامک ها، ولی مهمتر اینکه ما از آبان ماه به تمام واحد‌های تولیدی و توزیعی اقدام به بازرسی و نظارت و دادن اخطار برای نداشتن شناسه، این‌ها همه را به اتحادیه مراجعه کردند و از آن‌ها تعهد گرفتیم که ملزم هستند تولیدکنندگان عزیز ما به در واقع داشتن شناسه‌ی کالا و فروشندگان هم از تولیدکنندگانی خرید کنند که دارای شناسه‌ی کالا باشد در غیر این صورت همین طور که برادر عزیزم آقای دهقانی نیا فرمودند با این‌ها با عنوان در واقع کالای قاچاق برخورد می‌شود به دلیل نداشتن شناسه.

مجری: مشتریان از کجا متوجه بشوند که این شناسه دارد ندارد، چگونه این را پرس و جو بکنند می‌فرمایید شناسه دارد چطور این کار را بکنند؟

شیرازی: همین طوری که آن خانم مدیر آن فروشگاه زنجیره‌ای اعلام کردند به همه کالا‌ها باید الصاق شده باشد باید از طریق همین صدا و سیما به همه مشتریان عزیز اعلام بشود که از فروشگاه‌هایی که کالاهایشان کد شناسه دارد این کد شناسه حتماً الصاق شده به کالاها، ولی آن چیزی که مهم است من الآن خدمت شما عرض کنم ما در تولیدکنندگان و فروشندگانمان که خب نزدیک به تهران، نزدیک ۲۰ هزار عضو هستند از آبان ماه شروع کردیم و تا به امروز ۲ هزار واحد را به آنان اخطار دادیم به عنوان داشتن آگاهی و در واقع الزام به داشتن شناسه‌ی کالا.

مجری: آقای شیرازی این کار را گردن خریداران نیندازیم در واقع حالا یک نفر می‌خواهد برود یک لباس بخرد دیگه این دیگه کار را خیلی نباید سخت کرد برای آن برو ببین شناسه دارد ندارد این باید سازوکاری فراهم باشد که اصلاً بدون شناسه نتواند داخل مغازه اش لباس بیاورد ما بگوییم آقای خریدار برو چک کن فلان کند پس این همه سامانه‌ها برای چی هست؟

شیرازی: نه اینکه درست می‌فرمایید از این نظر گفتم که می‌توانند مشتریان عزیز هم مطالبه گر باشند، ولی این قابل توجه باشد که در تهران در کنار اتحادیه‌ی بزرگ تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ۵ اتحادیه دیگر درگیر هستند که باید آن‌ها هم همزمان به موازات این اتحادیه شروع بکنند به دادن در واقع آگاهی به اعضاء صنفشان چه تولید کننده و چه فروشنده، مثل اتحادیه‌ی محترم کشباف، اتحادیه‌ی خیاطان، اتحادیه‌ی پیراهن دوزان، اتحادیه‌ی بخشی از ورزشی که پوشاک ورزشی را دارند تولید می‌کنند یا می‌فروشند و بعضی از اقلام پوشاک در اتحادیه خرازی وجود دارد.

مجری: می‌گویند از سال ۹۷ شروع شده یعنی هنوز در مرحله‌ی اطلاع رسانی هستید از سال ۹۷ تا حالا؟

شیرازی: بله همانطور که ملاحظه فرمودید جناب دکتر برادران فرمودند که از اول دی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارد اجرایی می‌شود و در ماه‌های بعد برای واحد‌های تولید کننده و فروشنده‌ی صنفی.

مجری: شما هنوز در مرحله‌ی اطلاع رسانی هستید در واقع.

شیرازی: ما از آبان ماه بله اطلاع رسانی کردیم که حداقل تا پایان سال کلیه‌ی تولیدکنندگان و فروشندگان عذری نداشته باشند که اینکه اطلاع رسانی نشده ضمن اینکه تشویقشان کردیم به آموزش و اینکه حتماً اگر این الصاق کد شناسه را نداشته باشند کالای غیر مجاز و قاچاق شناخته می‌شوند.

مجری: آقای گرجی از امروز هر آنچه که در کارخانجات تولید می‌شود باید شناسه داشته باشد دیگر یا از گذشته این را شروع کردید؟

گرجی: بله عرض کردم که این از گذشته هم به همین صورت بوده شاید تقریباً در یک سال گذشته.

مجری: الزام نداشته، ولی الآن دیگر الزام دارد درست است؟
گرجی: بله

مجری: خب به چه ترتیبی یعنی هر آنچه که تولید می‌شود باید با شناسه بیاید آنی که الآن در بازار است و قبلاً تولید شده چطور؟

 گرجی: طبیعتاً یک بازه‌ی زمانی را ما در تبصره‌ی ۴ هم آنجا این جزئیات را دیدیم که یک بازه‌ی زمانی در نظر گرفته بشود تقریبا‌ً یک بازه‌ی ۵ ماهه هست که در نظر گرفته می‌شود برای اینکه آن مجموعه آن تولیدات قبلی خودش را اظهار بکند و تولیدات جدیدش را شناسه دار بکند.

مجری: قبلی را نمی‌شود شناسه دار کرد؟
گرجی: کالایی است که در بازار است.

مجری: یا در انبارش تولیدی مثلاً حالا یک کارخانه‌ی تولیدی در انبارش دارد.

گرجی: ما در گام‌هایی که دیدیم در تبصره‌ی ۴ به این صورت است که اصلاً در گام اول صرف اینکه تولید کننده عنوان ساخت داخل را در لباسش بدوزد این کفایت می‌کند و گام‌های خیلی خوب و خیلی حرفه‌ای را در تبصره ما دیدیم با توجه به اینکه عرض می‌کنم این ساختار صنعت پوشاک ما یک گسستگی و پراکندگی را دارد که حتماً باید لحاظ بشود که ضابطی را ما وضع نکنیم که بر خلاف آن کارکرد خودش عمل بکند به اضافه‌ی اینکه من خواهشم این است که یک فرصتی را به من بدهید یک اشاره‌ای را کردند جناب آقای دهقانی نیا، ببینید ما امروز برای مبارزه با کالای قاچاق خیلی راحت‌تر از بحث شناسه دار کردن برند‌های ۱۲۵ برند محرز قاچاق هست که امروز آن‌ها چه شناسه داشته باشند و چه شناسه نداشته باشند که ندارند آن‌ها کالا‌های قاچاقند و در حقیقت برای برخورد با آن‌ها نیاز به هیچ مقدمه و هیچ در حقیقت کاری نیست. طبیعتاً به هر حال می‌دانید که برخورد یک کار بالاخره چند نهادی است که من امیدوارم که تمام دست اندرکاران این موضوع.

مجری: شما بازرس دارید واحد بازرسی دارید. از چیزی شکایت می‌کنید که در واقع متولی خودتان هستید.

گرجی: یک بخش وزارت صمت یک بخش از این وظیفه را دارد و آن بخش این بوده که ما بتوانیم این برند‌ها را شناسایی کردیم فهرست این‌ها را اعلام کردیم و امیدواریم که آن هم عن قریب برخورد با این.

مجری: یعنی اعلام فهرست کافی است این فهرست را که تقریباً همه می‌دانند حالا اگر اعلام هم نمی‌کردید مشخص بود.

گرجی: این بخشی است که عرض کردم بخشی که در وظیفه‌ی ما هست البته ادارات کل استانی مان که در جلسه‌ی اخیری که داشتیم مقرر شد با اعلامی که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا انجام دادند که مقابله با برند‌های محرز قاچاق پوشاک هم در هفته‌های آینده اتفاق بیفتد و ارائه گزارش بشود ان شاء الله.

مجری: آقای دهقانی نیا در واقع آقای برادران هم آقای برادران معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کردند که این طرح به موازات طرح صندوق‌های فروشگاهی که سازمان مالیاتی دارد اجرا می‌کند در واقع پیش می‌رود الآن این به چه ترتیب است یا چطور به موازات باید پیش بروند؟

دهقانی نیا: موازاتشان به این دلیل است که وقتی شناسنامه‌ی کالا تنظیم می‌شود و نهایی می‌شود بر اساس شناسنامه‌ی کالا شناسه‌ی کالا به وجود می‌آید و در گام بعدی بعد از اطلاع رسانی آموزش، تولید کننده‌ی این شناسه را الصاق می‌کند و وقتی که در مرحله‌ی فروش در گلوگاه آخر در مرحله‌ی فروش این کالای نهایی می‌خواهد فروخته بشود بر اساس شناسه ثبت در صندوق فروشگاهی می‌شود پس ارتباط بین موضوع سامانه‌ی جامع تجارت، سامانه‌ی شناسه‌ی کالا، بحث شناسنامه و شناسه‌ی کالا در انتهای زنجیره با توجه به توافقی که صورت گرفته ثبت در سامانه‌ی فروشگاهی می‌شود.

مجری: تا وقتی هم که ثبت نشود مصرف کننده‌ی نهایی مشخص نمی‌شود دیگه؟

دهقانی نیا: دقیقاً ما حلقه‌ی آخر را اطلاعاتش را نخواهیم داشت و خیلی هم مهم است که حتماً این اتفاق بیفتد، من در مورد مطلب قبلی حضرتعالی هم یک اشاره هم بکند با اجازه‌ی شما که کاملاً دقیق و درست است و اتفاقاً یکی از ضمانت‌های اجراست بزرگواران ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس ماده‌ی ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان کاشف غیرضابط مسئولیت دارند، اما فرمایش حضرتعالی دقیقاً متوجه وزارتخانه و ذیل وزارتخانه متوجه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان می‌شود و این انتظار می‌رود که دوستان به عنوان کاشف اقدام به تنظیم صورت جلسه کشف برای گشت‌های بازرسی و ... انجام بدهند.

مجری: برداشتم این بود که کار خاصی در این حوزه انجام نشده است.

دهقانی نیا: ان شاء الله من بعد با جدیت بیشتری دوستان پیگیری می‌کنند و همان میزان را که اعلام می‌کنند کشف شده اگر برخوردی صورت نپذیرفت از سوی دوستان فراجا که قطعاً همین برخورد انجام خواهد شد، چون دوستان هم اراده زیادی دارند در حوزه بالا بردن خطر عرضه‌ی کالای قاچاق مشخصاً پوشاک در گلوگاه عرضه این اتفاق‌ها کنار همدیگر ما را به آن نتیجه مورد نظر خواهد رساند.

مجری: آقای دهقانی نیا در خصوص گوشی‌های تلفن همراه خاطرتان هست زمانی که داشت شناسه دار می‌شد اصلاً ما خدمت خود شما هم بودیم شما هم پیگیر بودین همین مسئولیت را هم داشتید آن موقع حالا گوشی‌های تلفن همراه خیلی خاص هستند یعنی اگر شناسه نداشته باشند آنتن نمی‌گیرند الآن می‌خواهم بدانم برای پوشاک چه کاری قرار است انجام بشود؟ پوشاک که نمی‌شود گفت نمی‌شود گفت که آنتنش را قطع می‌کنیم پوشاک را، الآن برای پوشاک چه کار انجام خواهد شد یعنی این ضمانت اجرایی که من می‌پرسم بابت این است یعنی ما این را آمدیم صندوق‌های فروشگاهی هم گذاشتیم همه کار را هم کردیم آنتن پوشاک را قطع می‌کنیم این چه جوری می‌شود؟

دهقانی نیا: من از سؤال ظریف و زیرکانه‌ی شما اول تشکر می‌کنم وقتی این سؤال خیلی دقیق پرسیده می‌شود فضا را برای پاسخ موسع می‌کند نکته‌ی شما کاملاً دقیق است ما در حوزه‌ی تلفن همراه منوط و مشروط به بازرسی ثبت عرضه نیستیم عرض بنده نافی اینکه بایستی این کار هم صورت بپذیرد نیست ولیکن خیلی مشروط و منوط نیستیم، ولی طرحی مثل پوشاک قاچاق کاملاً موفقیتش مشروط به منوط شدنش به این است که ما سطح عرضه را خطرش را ببریم بالا یعنی بنده اگر در کنار کالای پوشاک تولیدی ایرانی با کیفیت شناسنامه دار که حالا دوستان پیگیری می‌کنند که شناسه به آن الصاق می‌شود اگر کالای قاچاق را داشته باشم یا تولیدی غیر شناسنامه دار و سطح عرضه را گلوگاه آخر را با آن برخورد نکنم عملاً فضا را در اختیار کالای قاچاق قراردادم به همین دلیل است که بنده هم در عرایضم عرض کردم یکی از اقدامات مکمل در کنار گام مصوب شدن تبصره‌ی ۴ ماده‌ی ۱۸ تشدید برخورد با کالا‌های محرز است هم نشان‌های تجاری پوشاک قاچاق است و هم کالا‌هایی که بعد از مصوب شدن تبصره‌ی ۴ و گذشت آن زمانی که در نظر گرفته شده اگر اقدامی نگرفت و صورت نگرفت با آن برخورد صورت بپذیرد درست است موفقیت مشروط و منوط به اینکه حتماً برخورد با کالای محرز پوشاک قاچاق در سطح عرضه صورت بگیرد حتی اموالش.

مجری: آقای گرجی برای این موضوع چه برنامه ریزی شده است؟

گرجی: عرض کردم که ما در هفته‌های گذشته این لیست را فهرست را نهایی کردیم با ستاد و ابلاغ کردیم جلسه‌ای را، ببینید پوشاک بدون شناسه اشاره شد دیگر، پوشاک بدون شناسه امروز ضمانت اجرایی برای برخورد با آن وجود ندارد و بنابراین ما در وزارت صمت تا وقتی تبصره‌ی ۴ ماده‌ی ۱۸ مصوب و نهایی نشود هیچ برخوردی را نمی‌توانیم با این موضوع بکنیم.

دهقانی نیا: من یک کمکی بکنم آقای گرجی ببخشید آیا در صحبتشان حوزه‌ی هم تولید است و هم واردات، ما در حوزه‌ی واردات الآن برند‌هایی محرز و قاچاق ما همانطور که اشاره کردید واضح و مبرهن است آن‌ها را اگر دوستان حضرتعالی چه در سازمان حمایت به عنوان کاشف ماده ۳۶ اعلام بکنند بگویند آقا من اینقدر کشف داشتم برخوردی با آن صورت نپذیرفته خب ما پیگیری می‌کنیم، ولی در خصوص تولید، چون ما دو تا بحث داریم دیگر در خصوص پوشاک هم وارداتی، هم تولیدی‌ها جنابعالی اشاره داشتید در مورد وارداتی‌ها که برند‌های محرز پوشاک قاچاق اند همین الآن هم می‌شود اقدام کرد در خصوص تولیدی‌ها بر اساس زمان بندی.

مجری: برنامه ریزی الآن چی هستش برای؟

گرجی: ما همراهی فراجا را داشته باشیم در کنار خودمان که صحبت‌های خیلی خوبی اتفاق افتاده در همراهی با فراجا ان شاء‌الله برخورد‌ها هم صورت خواهد پذیرفت.

مجری: آخه از کی الآن طرح شروع شده این‌ها نباید قبلاً انجام می‌شد؟
گرجی: مقدماتش عرض کردم مقدماتش فراهم شده است.

مجری: آقای شیرازی شما به چه ترتیب می‌بینید روند پیشرفت طرح را حالا با توجه به صحبت‌هایی که شد تا چقدر اجرایی هستش؟

شیرازی: من خیل‌ی خوشبین هستم که بالاخره این طرح اجرا خواهد شد به دلیل اینکه چاره‌ی کار این است که برای مبارزه با قاچاق به همین شناسه دار شدن کالا متوسل بشویم این در واقع یک حمایتی از خود تولید کننده و فروشنده پوشاک ایرانی هست، ولی خب این زمانبر هست به خاطر اینکه ما تولید کننده‌های زیادی داریم که حالا به صورت زیرزمینی متأسفانه دارند تولید می‌کنند.

مجری: تولید کننده‌های خرد آن‌هایی که حالا تولیدات کوچکی دارند خیلی حالا این‌ها هم باید بالاخره بیایند بگیرند شناسه را شرایط فراهم هست برای اینها؟

شیرازی: نه الآن نیست برای اینکه اینقدر این خرده تولید کننده پوشاک و اقلام ریزش فراوان و متکثر هست که زمان بر هست همین طور که جناب دکتر گرجی گفتند شاید یک زمان ۵ ماهه برای آن، ولی شاید بیش از ۵ ماه ما واقعاً بتوانیم سطح تمام پوشاک را به خصوص که وقتی برخورد می‌خواهد بشود ما باید همه‌ی زمینه‌ها را در نظر بگیریم، چون الآن در کنارش این فضا‌های مجازی که خیلی دارند الآن کالای در واقع غیر مجاز را می‌فروشند یا مجاز می‌فروشند و خانه‌هایی که به صورت شو روم یا در واقع مزون‌های خانگی که خیلی فراوان هستند ما نباید با اجرای این طرح در واقع طرح باید همگانی و فراگیر باشد طوری نباشد که ما از سطح در واقع انظار مردم این را به مخفی و پنهان ببریم باید این یک کار ملی باشد و همه‌ی دست اندرکاران و همه‌ی مردم مخصوصاً خود تولید کننده‌ی داخلی که خیلی الآن در واقع از قاچاق دارد آسیب می‌بیند باید همراهی کنند و بیایند به این شناسه دار شدن کالا کمک کنند.

مجری: آقای دهقانی نیا قبول دارید که تا این صندوق‌های فروشگاهی راه اندازی نشود و کاملاً مستقر نشود طرح کامل نشده است؟

دهقانی نیا: دقیقاً فرمایش شما درست است، چون حلقه‌ی آخر هستش در خصوص عرضه‌ی کالای نهایی.

مجری: این‌ها الآن وضعیتش به چه ترتیب است صندوق‌های فروشگاهی چطور دارد پیش می‌رود؟

دهقانی نیا: صندوق فروشگاهی جزو تکالیفی است که دوستان در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی پیگیرش هستند تفاهمنامه‌ی با عزیزان وزارت صمت داشتند که بر اساس شناسه‌ی کالا و شناسه‌ی مد نظر این اتفاق بیفتد به همین دلیل است که داریم اصرار می‌کنیم حتماً تولید داخل هم شناسنامه دار و بر اساس شناسنامه الصاق شناسه آن عملیاتی بشود تا فروشنده هم بتواند این کالا را در سامانه صندوق فروشگاهی ثبت و ضبط بکند دقیقاً همین فرمایش شماست بایستی این حلقه‌ها کنار هم بنشیند تا کل فرآیند کامل بشود.

مجری: تا صندوق فروشگاهی نباشد مصرف کننده نهایی مشخص نمی‌شود.
دهقانی نیا: بله مشخص نمی‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
باز شب عيد شد و شما يادتون افتاد كه بايد نون مردم را آجر كنيد

با اينكه مي دونيد اين اقدامات ، منجر به افزايش قيمت پوشاك خواهد شد ، ولي چون خودتون ازش سود مي بريد ، لذا دست به اين كارها مي زنيد
همیشه در این کشور دنبال آفتابه دزد هستند هیچوقت اختلاس های میلیاردی حتی تحت تعقیب هم قرار نمیگیرند بماند محاکمه و رد مال. در کشوری مثل چین هم اختلاس بزرگترین جرم هست و قاتل جانی را شاید اعدام نکنند ولی اختلاسگر را حتما اعدام میکنند چون قاتل فقط یکنفر یا حداکثر افراد خانواده وی را نابود میکند ولی اختلاسگر مردم یک کشور را نابود میکند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی