بازدید 4863
۲

بکارگیری روش‌های نوین برف‌زدایی به‌جای نمک‌پاشی

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از بکارگیری روش‌های جدید برای برف‌زدایی پل‌های سواره‌رو در پایتخت خبر داد که در صورت تأیید این روش‌ها دیگر در زمان بارندگی از نمک و شن و ماسه استفاده نخواهد شد.
کد خبر: ۱۲۱۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰ 22 December 2023

به گزارش «تابناک»، هادی حق بین در گفت وگو با ایسنا، در مورد راه اندازی پل مجهز به سیستم برف زدائی در تهران گفت: حوزه فنی عمرانی در همه زمینه ها یک نگاه نو و تحولی دارد و در خصوص پل ها هم به همین صورت است.

به گفته وی، موضوع نمک و شن در برف روبی همیشه مورد انتقاد بوده است؛ هم به لحاظ زیست محیطی و هم به لحاظ آسیبی که به رویه آسفالتی و سازه های مجاور و جداول می رساند و باعث فرسایش و فرسودگی شدید آنها خواهد شد. بر همین اساس، بر آن شدیم که از تکنولوژی های روز در پل ها استفاده کنیم تا در دراز مدت حداقل در نگهداشت پل در مناطق، کمترین دغدغه را داشته باشیم و با اولویت به سمت تقاطع ها و پل‌هایی که در مناطق شمالی تر شهر تهران در حال اجرا است؛ رفتیم.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه پلB ۹ در بزرگراه ارتش یک دوربرگردان غیر همسطح است که به دلیل شرایط منطقه در اولویت اجرایی ما قرار گرفت، افزود: این پروژه به عنوان یک پروژه نمونه طراحی شد و کاملا این پروژه را مکانیزه کردیم و در طول پروژه لوله کشی هایی انجام و قرار است همزمان با برودت هوا و بارش برف سنسورهای این پروژه از طریق دستگاه p l c یا تابلو فرمانی که دارد، هم دما و هم رطوبت را سنجش کند و در صورتی که بارش برف داشته باشیم مایع «استات منیزیم» که ذوب کننده برف و یخ است به جای نمک و شن در این پروژه استفاده شود.

حق بین با اشاره به اینکه اولین بار است این موضوع را در پل ها انجام می دهیم، اظهار کرد: بنابراین شد که پل B۹ را با این روش تجهیز کنیم و از طریق «پاشش برف زدایی» انجام شود. هفته گذشته بازدیدی از پروژه داشتم و تست اولیه انجام شد که امیدواریم این روش در آنجا کاملا جواب دهد.

به گفته حق بین، برای پل دیگری در بزرگراه ارتش تحت عنوان پل b ۱۰  پیشنهاد دیگری مطرح شده و قرار است در پل مذکور مطرح و اجرا شود. بر این اساس بحث گرمایش از کف پروژه در دستور کار خواهد گرفت که قرار است این دو روش را در این پروژه ها انجام دهیم و در پروژه هایی که اولویت ما هستند تعمیم بدهیم و طبیعتا مناطق شمالی تر اولویت ما خواهد بود.

وی در مورد زمان تست این دو روش گفت: با برودت هوا که نزدیک به صفر می شود، تابلوی فرمان این امکان را دارد که به این سامانه، زمان دهد که چند ثانیه پاشش و در چند ثانیه توقف داشته باشد و در چه شرایط دمایی پاشش انجام شود که این امکان فقط با یک دستورالعمل بر روی پل صادر می شود و این دستورالعمل به منطقه ابلاغ می شود و منطقه نیز بر اساس این دستورالعمل باید از این سیستم استفاده کند و امیدوارم بتوانیم این نوع پل های مکانیزه را در تهران بیشتر داشته باشیم.

معاون شهردار تهران، در مورد هزینه اجرای این پروژه ها نیز اعلام کرد: این پروژه ها هزینه های خاصی ندارد و با این روش که پیش بینی کردیم حدود سه تا پنج میلیارد تومان برای این موضوع پیش بینی هزینه داریم که در دراز مدت عدد قابل توجهی نیست؛ ضمن این که هم آسفالت و هم جداول را حفظ کردیم و در موضوع نگهداشت در دراز مدت عدد به سمت صفر میل می کند و در واقع آنقدر هزینه های نگهداشت بالاست که این اعداد برایمان اصلا قابل توجه نیست.

حق بین ادامه داد: برای این که در موضوع نگهداشت، هزینه های پروژه ها را پایین بیاوریم نگاه تحولی ما این است که در پروژه های پل سازی از درزهای انبساط جدید استفاده کنیم. درزهای الاستومری طول عمر کمتری دارند. در پل b ۹ برای اولین بار از این نوع درز استفاده شده و درزهایی است که موقع عبور، آرامش بیشتری برای راکبین وسایل نقلیه فراهم می کند و ضربه ندارد و طول عمر بیشتری دارد. این پروژه ۲ درز دارد که درز اول هفته گذشته نصب شده و در هفته جاری نیز درز دوم نصب می شود و امیدواریم بتوانیم یک کار با کیفیت در این پروژه تحویل دهیم.

وی با اشاره به برگزاری جلساتی با معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: معاون خدمات شهری به دنبال آن است که با یک برنامه مشخص، مایع «استات منیزیم»  یا موارد مشابه را جایگزین نمک و شن کند؛ ولی قطعا یکباره نمی تواند این اتفاق را رقم بزند. چراکه در زمان بارش می بایست سرعت کار  را بالا ببرند و به همین دلیل  از شن و نمک استفاده می کنند، به این دلیل شن و نمک کاملا در دسترس است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
استات منیزیم سی برابر گرانتر از نمک است، ضمنا آیا وارداتیست؟ فقط برای پلها و در سطح کم قابل استفاده هست. در دنیا اینقدر منابعش نیست که برای کلیه راهها کافی باشد. راه حل دوم گرمایش از کف معقولتر است
برای کدوم برف!!!!؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست