بازدید 51619

قرآن برای بی‌حجابی مجازاتی تعیین نکرده است

محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: لایحه عفاف و حجاب اشکالات جدی و ایرادات زیادی دارد که نیروی انتظامی و قوه قضائیه را درگیر می‌کند. درصورتی که برای هر مسئله‌ اجتماعی و فرهنگی از زرادخانه کیفری، یعنی مجازات‌ها نباید استفاده کرد.
کد خبر: ۱۲۱۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴ 18 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، ادعای دستکاری در لایحه عفاف و حجاب در چند روز گذشته، بسیار حاشیه‌ساز شده است. اگر چه برخی از نمایندگان مانند موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی این ادعا را تکذیب می‌کنند اما برخی نمایندگان هم روایت متفاوتی را بیان می‌کنند.

محسن رهامی، فعال‌سیاسی اصلاح‌طلب و حقوقدان که چند روز پیش مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود، با اشاره به ادعای دستکاری در لایحه عفاف و حجاب گفت: «در روال عادی، وقتی لایحه تصویب شده و ویراستاری را کمیسیون انجام می‌دهد، دیگر هیچ دستگاهی حق دستکاری در لایحه را ندارد؛ چرا که بعدا مدعی نشوند که ما لایحه را درست ارسال کرده بودیم و دستگاه دیگر دستکاری کرده است. بنابراین، این لایحه اشکالات شکلی زیادی داشت چرا که هم در ارسال آن عجله کردند و هم اینکه توسط افراد متخصص ارسال نشده بود. تا به آنجایی که بنده اطلاع دارم، در میان اعضای کمیسیون قضایی مجلس، فردی که متخصص بوده و زمان کافی داشته باشد، حضور ندارد.»

وی همچنین تاکید کرد؛ «این که دقیقا چه اتفاقی در مجلس درباره این لایحه افتاده است را نمی‌دانیم اما بی‌دقتی نمایندگان و دخالت‌های بعضی افراد یا نهادهای خارج از مجلس، مطلبی است که حتی نمایندگان خودشان نیز بعضا اذعان دارند. شاید هم طرح بعضی مسائل، جهت توجیه بی‌دقتی نمایندگان در تصویب این لایحه طولانی و سست مطرح می‌شود.»

بخشی از گفتگوی محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب در کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین را بخوانید؛

* آقای رهامی! اخیراً آقای حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی و کمیسیون ویژه بررسی لایحه عفاف و حجاب، در گفتگویی با خبرآنلاین از دستکاری لایحه عفاف و حجاب خبر داده و گفته که لایحه مذکور ۲ بار دستکاری شده که اولین بار قبل از ارسال لایحه عفاف و حجاب به شورای نگهبان بوده و مصوبه کمیسیون مذکور در سامانه باگذاری نشد، و بار دوم مربوط به زمانی است که لایحه از شورای نگهبان به مجلس برگشت و ۳ ماده بدون هماهنگی به آن اضافه شد، نظر شما به عنوان یک حقوقدان در این باره چیست؟

لایحه‌ای که به عنوان «عفاف و حجاب» مطرح شد، لایحه‌ مشکل‌زایی بود؛ چرا که قانون برای حل مشکل تصویب می‌شود نه برای ایجاد مشکل. در کشوری که مسائل اساسی و مهمی چون اقتصاد، تورم، آلودگی هوا و مصیبت‌های بزرگ دیگری وجود دارد، درگیر کردن مردم به چنین لایحه‌ بی‌خاصیتی، کار عبثی است.
با اینکه حجاب از احکام اسلام به شمار می‌رود و ما اجمالا آن را پذیرفته‌ایم، اما نه از اصول دین به حساب می‌آید نه از فروع دین. در اصول دین که شامل اعتقاد به مبدأ و معاد و نبوت است بحث حجاب مطرح نشده و همچنین ازجمله فروع دین هم بشمار نیامده است.
از سوی دیگر مردم از زمانی که به اسلام روی آوردند، خودشان حجاب را رعایت کرده و با آن به عنوان یک مسئله اعتقادی برخورد کرده‌اند. حتی در زمان پهلوی اول، رضاخان و بعد هم در دوره محمدرضا پهلوی هم حجاب توسط مردم رعایت می‌شد.
در برخی از کشورهای اسلامی مانند ترکیه و مالزی بدون آنکه دولت بالاسر مردم باشد برای نظارت برحجاب، حجاب از سوی جامعه نوعا رعایت می‌شود. بر همین اساس، درگیر کردن دستگاه‌های دولتی، امنیتی و قضایی با این مسائل فرعی از اساس خلاف مصالح کشور و آموزه‌های اساسی دین اسلام است. از سوی دیگر، لایحه عفاف و حجاب، لایحه بسیار سستی است و من ۵۰ تا ۶۰ اشکال از این لایحه را برشمرده‌ام، که شورای نگهبان هم به برخی از آنان اشاره کرده است. اما غیر اشکالات ماهوی این لایحه، اشکالات شکلی فراوان نیز در آن بسیار دیده می‌شود.

لایحه عفاف و حجاب جرم‌زا است تا حل کننده مشکلات

در روال عادی، وقتی لایحه تصویب شده و ویراستاری که کمیسیون انجام می‌دهد، دیگر هیچ دستگاهی حق دستکاری در لایحه را ندارد؛ چرا که بعدا مدعی نشوند که ما لایحه را درست ارسال کرده بودیم و دستگاه دیگر دستکاری کرده است. بنابراین، این لایحه اشکالات شکلی زیادی داشت چرا که هم در ارسال آن عجله کردند و هم اینکه توسط افراد متخصص ارسال نشده بود. تا به آنجایی که بنده اطلاع دارم، در میان اعضای کمیسیون قضایی مجلس، فردی که متخصص بوده و زمان کافی داشته باشد، حضور ندارد.

لایحه عفاف و حجاب، بیشتر جرم‌زا است تا حل کننده مشکلات. در حالی که قانون برای حل مشکلات است. امور زیادی که شرعا و عقلا مباح هستند، بر اساس اصالة الاباحه در مباحات اولیه قرار می‌گیرند و این مسائل به تعبیر مرحوم صدر منطقةالفراغ شرعی هستند. ما یک منطقةالفراغ دارم که شریعت در آن نفعا و اثباتا وارد نشده و برخی از موارد به خود مردم واگذار شده است.

اگر مسئله حجاب در حد محاربه بود، قرآن مجازات تعیین می‌کرد

در هیچ جایی عنوان نشده که پیامبر اکرم(ص)، به امور یومیه و لباس مردم تعرضی داشته باشند، ما که بالاتر از ایشان نیستیم. هیچ آیه و سندی مبنی بر دخالت پیامبر(ص) یا امیرالمومنین (ع) در این مسائل وجود ندارد. قرآن مجید هم در مسائل مهمی مانند سرقت، زنا، محاربه و ... جرم‌انگاری کرده و مجازات تعیین می‌کند؛ اگر مسئله حجاب در حد مسائلی چون سرقت و محاربه بود، قطعا قرآن درباره آن مجازات تعیین می‌کرد؛ اما نه پیامبر اکرم(ص) و نه ائمه اطهار درباره این مسئله جرم‌انگاری نکرده‌اند.

بحث این نیست که آیا این مسئله واجب است یا خیر. اگر این طوری بخواهیم بحث کنیم، غیبت کردن حرام و نهی از غیبت واجب است؛ اما برای جلوگیری از غیبت کردن، که بعضا «اشد من‌الزنا» به این عمل گفته شده است، آیا ما از ابزار کیفری یا زرادخانه کیفری استفاده می‌کنیم؟

پوشش مردم عمدتا در منطقةالفراغ شرعی قرار دارد

برای هر مسئله‌ اجتماعی و فرهنگی از زرادخانه کیفری، یعنی مجازات‌ها نباید استفاده کرد. بنابراین، این لایحه اشکالات جدی و ایرادات زیادی دارد که نیروی انتظامی و قوه قضائیه را درگیر می‌کند. این لایحه به اندازه‌ای جرم انگاری‌های جدید کرده و ابهام دارد که یک نیروی انتظامی جداگانه و جدید و قوه قضائیه جدیدی لازم است که فقط به این جرایم ناشی از این مصوبه رسیدگی کنند.

در این مصوبه، بسیاری از احکام جدید، مبهم و تفسیربردار مطرح شده است، در حالی که مواد قانونی نباید تفسیربردار، کش‌دار و چند پهلو باشد؛ چرا که در این موارد هر مامور و هر قاضی، یا نهاد مربوطه یک برداشت متفاوت از دیگری، از مواد آن قانون خواهد داشت. ما به حد کافی عنوان‌های مجرمانه در قوانین کیفری کشور داریم که قوه قضائیه و محاکم ما برای همان‌ها جوابگو نیست.

متاسفانه نیروی انتظامی و قوه قضائیه ما مسئولیت‌های سنگینی دارند که باید به آن‌ مسئولیت ها پاسخگو باشند، اما عملا می‌بینیم آن مسئولیت‌های سنگین بعضا رها شده و هر دو نهاد پراهمیت درگیر مسائل سطحی و فرعی شده‌اند. این مصوبه در صورت اجرایی شدن، خانواده‌ها و توده مردم را درگیر دستگاه قضا و نیروی انتظامی کرده، جایگاه و شأن قوه قضائیه، به عنوان ناظر و مدافع حقوق عامه پایین می‌آید و درگیر مسائل یومیه و و چگونگی پوشش مردم می‌شود، این درحالی است که پوشش مردم عمدتا در منطقةالفراغ شرعی قرار دارد.

اعتراف نمایندگان به دخالت افراد خارج از مجلس

* آقای رهامی، دستکاری مصوبات در مجلس یازدهم مسبوق‌ به سابقه است و پیشتر در جداول بودجه هم دستکاری‌هایی صورت گرفته بود. این مسئله چقدر به پارلمان آسیب می‌زند؟

این که دقیقا چه اتفاقی در مجلس درباره این لایحه افتاده است را نمی‌دانیم اما بی‌دقتی نمایندگان و دخالت‌های بعضی افراد یا نهادهای خارج از مجلس، مطلبی است که حتی نمایندگان خودشان نیز بعضا اذعان دارند. شاید هم طرح بعضی مسائل، جهت توجیه بی‌دقتی نمایندگان در تصویب این لایحه طولانی و سست مطرح می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱۳
اجباری هم تعین نکرده
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
باید به این آقای رهامی گفت در قرآن به جزئیات و نحوه عمل کردن بسیاری از اعمال اشاره نکرده ولی در فقه اسلامی مفصل در مورد آنها توضیح داده شده مثلا در مورد نماز خواندن تاکید شده ولی در مورد نحوه خواندن و سائر جزییات آن از روایات معصومین کمک گرفته شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
پس چرا مجلس نشینان و اهالی فشار بر خلاف سیره و سنت
برای بی حجابی مجازات تعیین کردن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
اگر آقای رهامی کوچکترین اطلاعی از دین و قرآن دارد باید بداند که اینهمه آیه که دلالت بر وجوب نهی از منکر در مراتب سه گانه آن دارد ، دلالت بر الزامی بودن حجاب و تمامی گناهان علنی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
غالب مخالفین حجاب اجباری ، آقایون هستند
چون حجاب خانم ها ، برای آقایون محدودیت ایجاد میکند
آقای محترم لایحه ی عفاف و حجاب مانند هر چیز دیگری یک قانون هست
شما فرض کن وقتی چیزی ضررش آنقدر واضح شود که موجبات جرم وهرزگی رو ایجاد کنه،ایا نباید براش جرم انگاری کرد؟
مثلاً مواد مخدر که ضررش برهنه واضح و مبرهن هست نباید جلوش گرفته بشه،چوپ توی قرآن نیومدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
واقعا
برای مشروب خوری هم مجادات در نطر نگرفته
میتونم ازشما متملقان بپرسم برای چراع راهنمایی ورانندگی چی ؟ مجادات در نطر گرفته ؟ پس چرا رد شویم جریمه میدهیم وپولش تو جیب بعصی متملقان میرود یعنی بی حجابی به اندازه ی چراع قرمز هم ارزش ندارد که قانون شود وجریمه دهد ایا صرر بی حجابی کمتر از یک چراغ قرمز است اقای عزیز رساله نویس بد خط؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
جناب ناشناس ۱:۵۶ شما که فرق قوانین مدنی با قوانین دینی رو نمی دانی لطفا اظهارنظر نکن!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
قانون پوشش در هر کشوری وجود داره و منافاتی با قانون نداره،اما حجاب شرعی چیز دیگریست که محل مناقشه هست،دعوا سر این هست که رعایت حجاب شرعی نباید اجباری باشه ولی میشه قانونی برای پوشش گذاشت و حداقل پوشش مورد توافق عرف جامعه رو قانونی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
بله تو که از قران بیشتر نمیفهمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
اگه بنا به این باشه بساط این همه مغازه‌های قلیان ودخانیات که باعث این همه بیماری شده را هم باید جمع کنند هر جا میری دود گند قلیان اذیت می‌کنه وسیگاردکه دیگه دست نوجوانان هم هست
محمدرضا دلیر
| Germany |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
برادر بزگوار قانون در کشور وجود ندارد اگر داشت وضع این نبود اختلاس ها بی عدالتی ها ظلم وقتی هست یعنی قانون نیست
اوووووف یهو دم انتخابات زنده شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
جالبه که غربگراها در بُعد اقتصادی اینقدر بی عرضه و بی کارنامه هستند که دم انتخابات برای
رای جمع کردن هیچ راهی جز به میدان آوردن هر.. ندارند
اختلاس چای دبش رو بگید ۱۴۰ هزار میلیارد تومان یک کشور باهاش اباد می شد داروهای بچه های اس ام آ به موقع به دستشون می رسید تو سیستان وبلوچستان برای بچه مدرسه می ساختن وجاده وسرویس های مدارس مطمئن واب با کیفیت الودگی هوا درشهرها کمتر می شد روی فرهنگ وآموزش درست بچه ها برنامه ریزی می شد مدارس ایمن می شدن ووووووحالا شما خودتون رو سرکار گداشتید لایحه حجاب تو ترکیه بی حجاب هم هست با حجاب هم هست ///
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
توی تمام کشور های اسلامی با حجاب وبی حجاب هست ولی اینقدر که در کشور اسلامی ما با این حرفها مردم را لجباز کردن هیج جا نیست گشت ارشاد کم بود حالا به اسم حجاب بان
ابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
اینقدر حرص نخور چای دبش بخور....
این هییت رئسه بیست وپنج درصدی دفعه اولشون نیست دست در قوانین ولوایح میبرند یه عده هم نشستند تماشامیکنند مرد باشید برخورد کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
اینا دیدن قبلا خیلی سخت گرفتن بدتر شد حالا گول این حرفها را نخورین الکیه میخان حواسمون از این همه اختلاس بیاد بیرون
قرآن کریم برای کلاهبرداری هم مجازات تعیین نکرده پس حاکم نباید مجازات تعیین کنه؟؟؟
پاسخ ها
امیر
| Switzerland |
۰۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
برعکس برای کلاه برداری مجازات تعیین کرده و اونم قطع دست از مچ هست
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
مگه برای دزدی ک محازات تعیین کرده شما دست اختلاس گری رو دیدید ک قطع شده باشه؟؟؟؟؟زورتون به خانم ها فقط میرسه؟ به خدا ک حق دارید مخالفت مدنی کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
اول برو قران بخون بعد اظهار نظر کن . بعد هم قانون مدنی با
قوانین دینی متفاوته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
معلومه قرآن درست نمی خونی. مجازات تعیین کرده ولی در ایران مجازات برای چیزهاییه که خودشون میخان کاری به قرآن ندارن همش روی سیاسته
حجاب قانون خداست چطورهمیشه طلبکارخداباشیم اماحرفشوگوش ندیم آخربی معرفتیه یه بچه هم وقتی کاراشتباهی انجام میده به نظرمن بایدجریمه بشه
پاسخ ها
محمود
| Germany |
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
دوست عزیز
اول فرق جریمه وتنبیه وتوبیخ و.....بقیه اصطلاحات اینجوری رو یاد بگیر بعد بشین نظرات منورانه بده
بچه اولا که کاشته دست خودته وتازه اون خطا رو هم می‌کنه اگه جرات داری بهش ابرو کج کن ببین چکارت میکنه،
هر قانونی که خدا گفته رو اگه بخوان اینجوری اجراکنن که سنگ روسنگ بندنمیشه باشعور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
حجاب قانون خداست ولی امامان بزرگوار هم این مجازات‌ها را تعیین نکردن ودیگه اینکه دوباره اختلاسی بزرگ شد ومردم را بردن سمت حجاب خوبه ویا بده
دقیقا درست و کامل توضیح داد
اقتصاد رو تولید سرقت منابع امور خارج افتضاح فقر خانوادهارو ول کنیدم
بیفتیم دنبال مردم ببینیم کی موش بیرونه?
واقعا بابت جامع لج باز متاسفم
ایران کشور چند تفکری است
همینطور که بانک شرعی و اسلامی در ایران وجود نداره
هیچی به نام حجاب هم در کشور کمرنگ شده و کمرنگ هم ترم هم خاهد شد
مشکلات مهمتری گریبان گیر ملت است ای کاش اول مشکلات اقتصادی مردم حل کنند باید الویت بندی کرد این بحث حجاب برای ما مسلمانان یه امر حیاتی است ولی نه با زور ودستور وظیفه علما است آنهم دلسوزانه ودر جایگاه پدر خانواده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
قرآن دستورات زیادی داره وپیامبر وائمه سفارشات زیادی داشتن مخصوصا برای حکومت وسران مملکت خدا وکیلی کدامش رعایت میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
شما هم اگر گرسنه بودی از چراغ قرمز رد بشو
چون آدم باید به اولویت هاش اهمیت بده
واقعا خودتون از این استدلال های تکراری و نخ نما خنده تون نمیگیره؟
اگر مریض باشید و تشنه هم باشید ، آیا به بهانه این که دارو ندارید آب هم نمی‌خورید؟
یعنی تمام عمرت رو تو قران دنبال همین گشتی؟
امثال شما برای در ادامه اقدامات پوپولیسنی اصلا" می گوئید که خدا در باره حجاب هیچ صحبتی نکرده؟؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
خداوند در قرآن در رابطه با حجاب صحبت کرده و آیه مربوط به حجاب هم داریم خوب شم داریم . اما فران به پیامبر توصیه کرده
که به زنان بگو که حجاب را رعایت کنند ، نگفته که اگر زنان حجاب را رعایت نکردند، بگیر، ببند، بزن، زندان کن جریمه کن ، پلمب کن . جریمه و مجازاتی در مورد بیحجابی تعیین نکرده که اگر زندان و مجازاتی لازم بود قطعا خداوند صلاح را بهتر از ما میدانست و مجازات آن را تعیین میکرد ه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
آدم ساده این یک شگرد جدیده همیشه میخان برعکس حرف بزنند چون می‌دونن مردم دیگه حرفشون را قبول ندارن والان اینقدر بدبختی گریبان همه را گرفته دوباره میخان ذهن مردم بره سمت حجاب
اصلاح طلب جماعت فهمشان از اسلام وقرآن در حد روخوانی است و آنها قرآن و احکام اسلامی را مطابق امیال سیاسی خود تفسیر می کنند مثل آن گروه جبهه ملی که حکم قصاص را نفی می کردند و حضرت امام خمینی رحمه‌الله شدیداً موضع گیری کرده و آنان را مرتد اعلام نمودند.
دزدی اختلاس و ضررش بیشتره یا بی حجابی ؟؟؟؟؟.درضمن زنان معتاد کارتن خواب که با یک عده مردان معتاد زیر یک سقف زندگی میکنن ضررش بیشتره یا بی حجاب؟؟؟؟؟ بی مسئولیتی مسئولین و مجلس ضررش بیشتره یا بی حجابی .از تورم نگم که دلمون خون
درود و سلام فراوان.تجربه کشورهای موفق،رجوع به نظرات شهروندان است.بدین ترتیب مسئولیت به جامعه بر می گردد.تجربه تمام جوامع حاکی از آنست که هر نوع اجبار در نوع پوشش و تصمیم در حریم خصوصی شهروندان در سطح جامعه موجب دورتر شدن جوانان از فرهنگ نجابت و حیا خواهد شد . بهترین و تنها راه ، محبت، ساده زیستی مدیران و تامین ضروریات معیشتی شهروندان است .در اینصورت جامعه خود به بهترین روش الزامات اخلاقی مورد تشخیص خود را رعایت خواهد نمود و گوش به سخنان فرهیختگان اخلاق و دین خواهد سپرد . ارادتمند
نزدیک انتخابات است و اینها همه برای بازارگرمی. دین را دکان دنیا کردید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
چندین سال دین شدن دکان دین وشهدا شده مایه سوئ استفاده
یک کلمه هم بشنویدازمادرعروس...؟!حاجی هم عرض اندام کردبااین حرفها می خواهیدرای جمع کنید،آخرتتون رافروختیدبه دنیا....؟!
قران نه تنها برای حجاب بلکه برای مشروب خوری هم مجازاتی ندارد در کلیه ممالک به شخصه در اعمال و رفتار و پوشش خودت ازادی به شرطی که به حقوق دیگری اسیب نزنی نه اینکه در همه امور داخلی و پوشش مردم دخالت کنی و به ظن اینکه این اعمال باعث ایجاد جرم میشود در همه امور ورود کنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
البته در ایران اینطوری که در بعضی امور بلافاصله ورود می کنند وبیدارن ولی در اموری مثل گرانی و. ورود بیش از حد مهاجرین وگرانی ومجردی جوانان اصلا انگار وجود ندارن
حجاب وعفاف با هم هیچ ربطی ندارند حجاب یعنی نوع پوشش ولی عفاف فعلی حرام است مثل اختلاس راندخواری ناشایسته سالاری که هم از نظر قوانین اسلامی وهم از نظر قوانین کشوری هم از نظر عقلی خلاف است
خدا برای خیلی از مسائل روز مره مجازات تعیین نکرده ما در نماز های واجب ۱۰ بار می گوییم تنها تورا می پرستیم و از تو یاری می جوییم یا برای بجای تبعیت محض از خدا طلبکار خدا نشویم برای حجاب که یک مسله کاملا اجتماعی است. برای متاع چند روزه دنیا آخرت خودتان را نفروشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
کسانی را می شناسیم در مسجد نماز اول وقت میخونه مغازه داره یا صاحب خانه یا کارخانه وغیره ولی وجدان ندارن از بی نماز بدتره کرایه بالا میگیره یا به جای اینکه حقوق بیشتر به هم وطن بده بخاطر کمتر حقوق دادن افغانی میگیره اینا اسمشون چیه
سوره نور آیه 30تا31اگر قدر تشخیص وتفصیر داری بخوان اگر ندارید نظر ندهید قرآن منع کرد بی حجابی را و طبق حدیث ومعصوم مجازات تعیین کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
درسته ولی جاهای دیگه قرآن واحادیث ائمه راهم بخوان برای کلاه بردار برای دزدان برای اختلاس گران برای حاکمین وصاحب کاران چقدر مجازات تعیین شده ولی ما تا به حال مجازات اسلامی ندیدیم
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
توی اون آیه ها، چند نکته رو باید در نظر بگیرید:
اولا:مخاطب خداوند زنان و دختران پیامبر و زنان مومن هست.
دول: مومن با مسلمان تفاوت فاحش داره. هر مسلمانی مومن نیست. پس نمی توان همه مسلمانها را مخاطب آیه ها نامید.
سوم: در ایات قرآن، حجاب توصیه شده نه اجبار چرا که هیچ مجازاتی برای بی حجاب در نظر نگرفته
اینای که اختلاس میکنند برای بدحجابی مجازات تعیین میکنند ولی برای اختلاس خیر
با سلام بهتر است حجاب رعایت بشود ولی با زور نمی شود کسی را محجبه نمود باید به مردم آزادی در انتخاب حجاب داده شود و در کنار آن اقدامات لازم برای آگاهی در خصوص حجاب انجام گیرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
. ‌همان که شما گفتی ، بهتر است حجاب رعایت شود قرآن در سوره نور آیه های ۳۰ تا ۳۱ هم توصیه و سفارش به حجاب کرده است و گفته است این برای زنان بهتر است و برای پرهیز کاران ولی در اینجا مجازات و تنبیهی تعیین نکرده . د‌
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
با توجه به این استدلال که با زور نمیشود کسی را محجبه کرد
من از مسئولان خواستارم که با زور جلوی پخش مواد مخدر و قمه کشی و حمل اسلحه را نگیرند و فقط در این امور به فرهنگ سازی بپردازند
وقتی همه توجهات به مسئله فرعی مانندحجاب باشد حتما مسائل دیگه رها میشه ومشکلات عدیده دیگری بوجودمیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
واسه ی شما فرعیه واسه ما اصلیه
از چای دبش چه خبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
هیچی برای همین دوباره مسئله حجاب را گذاشتن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
خبرش رو از دولت غربگرای روحانی بپرس که بهش رای دادی
تمام مشکلات مسوولین همینه که ادعای اسلام و پیروی از اهل بیت دارند.اما اصلا شبیه آنها رفتار نمی‌کنند. شک دارم برخی بزرگواران معنای همه آیات قرآن رو هم بلد باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
وجالبه بعضی از آنها لباس پیامبر را پوشیدن ولی خدا وکیلی آیا تمام نکاتی که ائمه گفتن را رعایت می کنند ؟
حجاب موها یا باید کامل باشد یا روسری کامل برداشته شود ،مورد هایی مانند کم حجاب و شل حجاب وغیره نداریم ضمنا چرا درموقع انتخابا خود صدا و سیما از کم حجاب ها استقبال و عمدا" مصاحبه میکند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
وحتی در راهپیمایی ها بیشتر زوم میشه روی بی حجاب که از طرف خود صدا وسیما تععین شدن
اگر حرف حجاب را نزنید حرف دیگری دارید که بزنید ؟؟؟ ندارید چون چیزی برای گفتن ندارید
ماگشتِ ارشادرامی خواهیم.✌️✌️/مابی حجابی رانمی خواهیم.
پاسخ ها
آزاد اندیش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
ما نگو بگو من وازطرف خودت حرف بزن نه همه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
اولا بگو من دوما گشت ارشاد وحجاب بان فقط هزینه الکیه الان به نظرت مرز ایران وافغانستان بیشتر مواظبت میخاد یا حجاب
اولا اینکه در قران هیچ اجباری در پذیرش احکام دین نیامده ثالثا در قران ذکر نشده که زنها روسری بپوشند بلکه ذکر شده که روی دوش و سینه ی خود را بپوشند این کار برای امنیت انها بهتر است.و باز هم ذکر نشده که حتما باید روی دوش و.......بپوشند.این اجبار در روسری پوشیدن دلایلی دارد که به زور میخان به مردم تحمیل کنند
حجاب از ضروریات دین اسلام است منکر حجاب منکر ضروری دین هست همین حالاش هم دارند لخت میان بیرون
چقدر بعضی‌ها بیغرتند ازجمله این آقایی که اینجوری در مورد حجاب فلسفه بافی میکه یعنی هنوز نمیدونه که ۱۳تا آیه قرآن مستقیم اشاره به حجاب کرده این چه جوری لباس پیغمبر پوشیده الحق گل گفتید نزدیک انتخابات هست زبونشون باز شده بترسید ازاون زمانی که در برابر خدا لالید
دوستان دانشمند در قرآن حتی برای نوع رفتار پیامبر با مردم هم آیه وجود دارد چرا جامعه حاکم به در خواست اکثریت احترام نمی‌گذارد به جرات میتوان گفت چادر هیچ نقشی در امر فساد ندارد مثل وزیر علوم در آسانسور با یک زن چادری و نمونه‌های دیگر به نظرم حجاب ابزار فریب شده امیدوارم تاریخ با ظهور امام زمان به عقب برگردد و انسانها حاکم شوند و بگویید حق الناس امر شده به پیامبر است و حق النفس تابع تصمیم اجتماعی است
باسلام حاج اقای محترم
اگرحجاب مسیله مهمی نبود پس چرا حضرت فاطمه سلام الله دربرابرکورمادرزاد حجابش را رعایت کرد خیلی چیزها هم درقران نیامده ولی اگررعایت نشه چیزی اازمسلمانی وشیعه علی ودوستدارائمه را نیاموخته ایم واگرحجاب زیادمهم نیست چراحضرت زینب سلام الله درکاخ یزید انچنان سخنی بیان کرد که پایه های حکومت یزید رالرزاندشمامشوق دین هستید بایدبیشترمطالعه کنیدوبقیه را ارشادکنید
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
کسی نمیگه حجاب خوب و یا مهم نیست. بلکه معتقدیم که حجاب اجباری نیست. درک این دو مسیله، خیلی پیچیده نیست.
برای درک بهتر باید بگم که بنده با حجاب موافقم و معتقدم که داشتن حجاب بهتره اما با حجاب اجباری به شدت مخالفم. چرا که باعث دین گریزی جوانان شده و باعث درگیری مردم با هم و با دولت میشه و باعث تغییر نگرش افراد به سمت حجاب نمیشه.
میگم ببینید احیانا برای فساد مجازاتی معین کرده؟
مسولان محترم جمهوری اسلامی خوب توجه کنند. اینقدر دور خودتون تاب نخورید. و موضوع حجاب رو پیچیده نکنند. و از دادن فتوا و دستور مافوق اسلام دست بردارید. در هیچ جای قرآن نگفته با حجاب برخورد شدید شود. فرهنگ عفاف و حجاب را باید کارشناسنان از بچه گی در دبستان به بچه ها باتوجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی یاد داد. وقتی به سن بلوغ وتولید رسیدند .خانواده پدر و مادر و بچه می‌داند کدوم را انتخاب کند...نه اینکه به زور به مردم تحمیل کرد. که نتیجه نخواهد داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
مسوولان محترم باپیچیده کردن موضوع، اختلاس،
گرانی، فقروفساد را ماست مالی می کنن
در مورد هر قانونی باید حسن تاثیر آن در نظر گرفته شود یعنی وقتی که شما با وضع یک قانون باعث ایجاد مشکل و گرفتاری برای اکثریت مردم بشوید وار طرفی باعث زیاد شدن مشغله کاری برای نهادهای نظارتی و اجرایی شوید این قانون خودبه‌خود وجاهتش از دست میره به خصوص در جامعه‌ای که اینهمه جرم از مسولان توسط مردم هر روز دیده می‌شود
در قرآن از رعایت و پوشش گفته شده
مجازات عدم اجرا ٫ نباید به نحوی باشه که تاثیر منفی بذاره
خیلی از افراد بی حجاب یا بد حجاب اعتقادات دینی دارن .
برخورد یکسان با افراد مشکل ایجاد می کنه
امری ارزشی و باور پذیر ست
در کشور قانون اساسی شده
قانون ٫ یا باید اجرا بشه یا اصلاح
متاسفانه تومملکت ما عده ای از خدا بیشتر احساس خدایی می کنند
قاضی فقط خدا
وکیل فقط خدا

امان از وقتی که عده‌ای از خدا سبقت بگیرند??
برای چای دبش مجازات مشخص کرده؟
پاسخ ها
ابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
بازداشت مدیر عامل و برگنداندن پولها ......
این حداقلشروع خوبی است که قرآن اینطور فرمود ه نه فلان شخص از روی سیاست
حجاب یک واجب شرعی است. اما ما یک قانون اساسی داریم که جز حقوق شهروندی است شاید کسی دروغ بگه و براش مجازاتی در نظر گرفته نشه اما ما به قانون اساسی سال ۵۸ رای مثبت دادیم و پذیرفتم که پوشش ما واجب شرعی باشه. پس هرکس تخلف کنه مجرم هست از نظر شرعی و از نظر قانونی.
مجازات سنگین صد میلیونی و بستن مغازه برای حجاب وجه شرعی ندارد با اختلاس مبارزه کنند با گرانی و چابلوسی . اگر اقتصاد درست شد هنه چیز درست نی شود اگر قوه قصایه قوی باشد اگر بااختلاس و گرانی مبارزه کند اگر ..
سلام
اگه برای بی حجابی مجازاتی وجود داره پس لطفاً از خودتون و فرزندانتون شروع کنید. چند هزار مسئولی که بچه هاشون در خارج زندگی می کنند نکنه با چادر و روبنده اونجا بیرون میان! اگه قرار باشه قانون اجرا بشه، اول باید از مسئولان شروع بشه و بعد به این مردم عادی برسه.
مشکل حجاب برای مسولین حجابی شده برای کم کاری هاشون
آقای رهامی البته شاید به این لایحه اشکالاتی وارد باشد اما اظهارات و اشکالات شما بقدری سست است که از فردی با ادعای شما تعجب آور است
می فرمایید مسایل مهمتر از حجاب و عفاف میباشد که نه از اصول و نه فروغ دین است .اما بفرمایید مگر این مشکلاتی که برشمردید کدامیک جزو اصول یا فروغ دین است ؟اقتصاد محیط زیست یا آلودگی هوا؟
آقا مگر برای شرابخواری و قمار در قرآن مجازات تعیین شده؟اگر نیامده پس این حدود برای شرابخوار و قمارباز از کجا آمده؟تازه مگر این ها جزو اصول دین یا فروغ دین هستند که قانون برای آن حد قائل است؟
البته بهتر است عنوان این لایحه پوشش و عفاف باشد.چون حجاب واقعی اصلا بطور فراگیر اجرایش نه شدنی و نه صلاح است.چون حجاب واقعی فقط خاص افراد خاص می‌باشد.
به هر حال با حجاب و عفاف جلوی خیلی از بی بندوباری ها گرفته میشه حجاب یادگار حضرت زهرا است اگه میخاهیم روز قیامت شفیعمون بشن باید به آن حضرت نزدیکتر باشیم
درست است که عامل اصلی بی حجابی و بی حیایی به خود فرد برمی‌گرده اما دلایل تحریک آمیزی هم برای رواج بی عفتی وجود داره که به نوبه خود به آندها بی توجهی شده است مثل : بی کاری، بی مدیریتی، اختلاس و بی توجهی به مردم.
لطف یه مقدار وقت صرف کنید ودرمورداین فساد های کلان صحبت کنیدتامردم هم بعضی مسائل را رعایت کنن
اقای رهامی دینی که تو ساخته ای ونظر میدی برای همه جرایم مجازاتی نیاورده برو به خدا بگو یه دین تازه با تفکرات تو بیاره که مردم ازاد باشند هر کاری خواستند بکنند وکسی کاری به کارشان نداشته ومجازاتی نشوند

مثلا قانون جنگل تومیتونی کنار دریا هم زنان ومردان لخت باشند ومسجد هم بسازی وکسی را هم مجازات نکنی اینه دین هزار رنگ تو با نظرات
باسلام .جناب رهامی تصویب حکم در منطقه الفراغ را که قبول دارید پس مغلطه نفرمایید که در قران جعل نشده است . متوجه حرف زدن تان هستید ؟؟!!
راست میگه البته اگه دنبال طرفدار نباشه فعلا مشکل ما نون شب مردم و فقر هست حجاب پیش کش حاجی
اگر به قلب و وجدان خودمون مراجعه کنیم شرم و حیا و حجاب را در فطرت خودمان خواهیم یافت. عمر کوتاه را صرف لهو و لعب و عیش و نوش و غفلت!!!
واقعا این جمهوری اسلامی برای این همه اختلاس گرا ودزدای کله گنده که پشتشون به یجای دیگه از دولت گرم .وباپول ملت بدبخت بچهاشونوفرستادن خارج که کیف کنه .مجازاتی تعیین کرده؟
جناب آقای رهامی بسیاری از نظرات قبلی شما در مورد حجاب دوباره با پس و پیش کردن کلمات تکرار شده است خصوصا این عبارت که در اسلام حکمی در باره حجاب نیامده است البته به اطلاع می رسد حکمی در باره مواد مخدر ،عبور از چراغ قرمز،آلودگی هوا،روابط سازمانی و هزاران مشکل دیگر در اسلام صادر نشده است ولی شکل قانون یافته و در اکثر نقاط دنیاقابلیت اجرا والزام دارند هرچند جز ٌ اصول وفروع دین ما نیستند.صورت مسئله بد فهم شده است آن چه به عنوان حجاب اجباری مطرح می‌شود پوششی برای برهنگی اعتقادی و فرهنگی اجباری است نه پوشش قسمتی از بدن!
از فقر، بیکاری، گرانی و تورم افسار گسیخته چه خبره؟ لا یحه ای مجلس در این زمینه آماده نکرده است، امان از این مجلس نا مردمی....
ولی تا دلتون بخواد واسه مجازات و اعدام مسئولین مفسد و اختلاسگر و دزد مجازات تعیین شده است
علی برکت الله
ای ولله . تصویب بشه بسیار به ضرر کشوره . بریم یه چای دبش سرطان زای گرون بخوریم برگردیم
ظاهرا سواد آقای رهامی نم برداشته یا چشماش خیلی ضعیفه و یا اصلا قرآن نمیخونه تا بفهمه که بر طبق آیه۳۱نور حجاب واجب و جزء ضروریات و فروع دین هست،دوم اینکه برا لواط هم مجازاتی تعیین نشده و برای خیلی از چیزهای دیگه پس باید همه رو رد کرد ،قدری بکارگیری عقل خیلی خوبه،ا
به بخشید با این لایه حجاب چقدر در دنیا برای روحانیون برای دولت برای کشور و مردم بی اعتباری رفتاری ایجاد شده است. ترکیه مسلمان سنگاپور کشورهای عربی مصر وووو...مردم آزادن برای. حجاب مقبول برای خودشان.
اسلام دو نوع تنبیه دارد اگر درشرع حد تعیین شده. باشد حد شرعی می زنند واگر تعیین حد نشده باشد کمتر از نصف حدتعزبر می کنندیعنی ۳۹ضربه شلاق دارد البته نسبت جرم تعیین کننده مقدار تعزیر است
آیه قرآن می فرماید کسی که تکبر باشد خداوند جلو فهم اش ازآیات را می گیرد
نمیدونم چرا بعضیا دوست دارن روسری بردارند و خودشون را چوب حراج بزنند آهای اگه دختری بدون حجاب برای محافظت از خودت هست و اگه پسری که مخالفت میکنی بدانید که برای سواستفاده و لذت خودش داره متن مینویسه در موافقت بی حجابی. پس دختران مملکتم بدانید در نظر ما پسران با حجابی زیبایی و ارزش شماست و بی حجابی نشان دهنده خوبی ها و ارزش نیست حجاب دختران ما مانند گل با گلبرگ هست حال گلی رو بدون گلبرگ در نظر بگیرید آیا زیباست!!؟
قران درمورد عبور از چراغ قرمز هم مجازات تعیین نکرده پس همه باید از چراع قرمز عبور کنن؟
آخه در زمان پیامبر همه بی‌حجاب بودنند
کلا فلسفه حجاب در قران برای حفظ حرمت زنان است چون زنان ممکن است توسط افراد لاابالی وبی تربیت ومریض مورد اذیت وازار قرار گیرند توصیه شده نه تحکم بلکه توصیه شده حجاب خود را برای در امان ماندن از این افراد رعایت کنند وحتی به پیامبر توصیه شده که اگر باز هم اینگونه زنان مورد ازار قرار گرفتند ازاردهندگان را از شهر بیرون کن پس میبینیم که هدف حفظ حرمت زنان است نه حجاب هدفی برای ازار زنان
خود دین طبق گفته قران که سخن خداست اجبار نیست .لااکراه فی الدین . این ها کاسه از اش داغ تر هستند نه بی حجابی اجباری موفق بود نه حجاب اجباری موفق خواهد شد .در جامعه ای که هزاران فساد واختلاس تورم گرانی دارد بیداد می کند مسخره است حجاب اجباری
اگر به بی حجابی تاکید نشده به اختلاس و دزد که تاکید شده.پس بر عکس قرآن عمل میشه
آنهایی که وقتی صحبت از رعایت حجاب می شود فورا بهانه بدی معیشت مردم و وضعیت بد اقتصادی و اختلاس‌های یک عده از خدا بی خبر را می گیرند و این‌ها را دلیل بی حجابی می دانند..
در این صورت کشورهای غربی وضع شان مصیبت بار تر از ایران است که زنها حتی لخت میان بیرون....
برای اختلاس جایزه تعیین کرده ؟!!!!!!!!
وقتی دریک جامعه ای بی حجابی ابزاری برای مخالفت قوانین دینی و مدنی باشد باید حتما با شدت با آن برخورد کرد.
من خودم حجاب دارم ولی نه چادر مانتوی بلند با پوشش کامل مو اما مثل اینکه با این همههههه گرونی و فساد و تربیت بد و اسلام هراسی نوجوان ها افتادن دنبال موی مردم که بیرونه یا نه
در قران و فرمایشات حضرت محمد(ص) هیچ اشاره ای به موضوع حجاب نشده است اما در قانون میتوان برای آنکه از بی بندوباری جلوگیری کرد حد و مرزی قائل شد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست