بازدید 10871
آمار هشت ماهه سال جاری؛ از واردات ذرت تا کاغذ روزنامه و چای؟

با ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ چه کالا‌هایی وارد کشور شد؟

به گفته معاون وزیر اقتصاد؛ از مجموع واردات کالا‌های اساسی به کشور در هشت ماهه امسال، ۷ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار مربوط به ذرت، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام، انواع دانه‌های روغنی، برنج و گندم بوده است.
کد خبر: ۱۲۱۰۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶ 16 December 2023

با ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ چه کالا‌هایی وارد کشور شد؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روز‌هایی که حواشی مربوط به رانت واردات چای توسط شرکت دبش همچنان در صدر اخبار قرار دارد، امروز رئیس کل گمرک ایران، از جزئیات و میزان واردات ۲۰ قلم کالای اساسی از ابتدای سال تا پایان آبان ماه خبر داد و گفت: ذرت، روغن‌های خوراکی، انواع دانه‌های روغنی، برنج و گندم در صدر واردات کالا‌های اساسی هستند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در هشت ماهه سال جاری ۱۵ میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالا‌های اساسی به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار وارد کشور شده است. به گفته وی، این میزان کالا‌های اساسی وارداتی در هشت ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱.۳۴ درصد و از حیث ارزش ۷.۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بسته ۷.۵ میلیارد دلاری برای واردات پنج قلم کالای اساسی

وی در خصوص پنج قلم اول کالا‌های اساسی به لحاظ ارزش در ۸ ماهه سال جاری افزود: در این مدت ذرت، روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام، انواع دانه‌های روغنی، برنج و گندم پنج قلم اول کالا‌های اساسی را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر گفت: از مجموع واردات کالا‌های اساسی به کشور در این مدت ۷ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار مربوط به پنج قلم کالای اساسی فوق بوده است.

وی در خصوص میزان ارزش پنج قلم اول کالا‌های اساسی در هشت ماهه سال جاری اظهار داشت: در این مدت، دو میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلار ذرت، یک میلیارد و ۹۴۳ میلیون دلار روغن‌های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام، یک میلیارد و ۵۶۹ میلیون دلار انواع دانه‌های روغنی، ۸۵۴ میلیون دلار برنج و ۷۳۰ میلیون دلار گندم وارد کشور گردید.

افزایش واردات گوشت و کاهش واردات چای

رضوانی فر در خصوص بیشترین درصد افزایش در ارزش واردات کالا‌های اساسی در هشت ماهه سال جاری بیان کرد: در این مدت در بین کالا‌های اساسی واردات گوشت قرمز سبک گرم، کود شیمیایی، جو، انواع بذر و گوشت قرمز سرد سنگین از بیشترین افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بودند.

به گفته وی، واردات چای خشک، برنج، شکر خام، گوشت مرغ و گندم در این مدت به لحاظ ارزش بیشترین کاهش را در بین کالا‌های اساسی به خود اختصاص دادند، به طوری که این پنج قلم به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷.۶۹ درصد، ۵۳.۸۹ درصد، ۵۱.۹۸ درصد، ۴۸.۱۱ درصد و ۴۶.۲۰ درصد کاهش داشته‌اند.

۲۰ قلم کالای وارداتی با نرخ ارز ترجیحی

همان گونه که در اینفوگرافی زیر دیده می‌شود، در هشت ماهه امسال، کالا‌هایی نظیر ذرت، روغن خوراکی، برنج، گندم، جو، کود شیمیایی، کنجاله سویا، لاستیک سنگین، شکر، کاغذ و خمیر کاغذ، گوشت قرمز سرد سنگین، چای خشک، حبوبات، گوشت قرمز سبک گرم، گوشت مرغ و کاغذ روزنامه با تخصیص دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی از سوی بانک مرکزی وارد کشور شده است؛ هرچند در میان این کالاهای اساسی، نام چای با توجه به حواشی اخیر جای سوال دارد که این کالای پرحاشیه، با ارز ۲۸۵۰۰ چگونه در سال جاری وارد شده است؟ آیا تخصیص ارز این کالا مربوط به سال گذشته بوده و حالا این کالا صرفا در سال جاری وارد گمرکات و کشور شده است؟ ضرورت دارد تا گمرک و بانک مرکزی شفاف سازی کنند که چگونه واردات چای با نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان همچون سایر کالا‌های اساسی نظیر گندم به کشور وارد شده است؟ این در شرایطی است که مسئولان دولتی مدعی هستند، چای در میان کالاهای اساسی نیست و ارز واردات آن بر اساس تالار حواله ارز مرکز مبادله ارز و طلای ایران محاسبه می‌شود و نه نرخ ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان! اما آمار منتشر شده گمرک تاکید دارد که در هشت ماهه امسال، ۱۵۰ میلیون دلار برای این کالای به ظاهر اساسی ارز تامین شده است؛ ارزی که برای کالا‌های اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به ازای هر دلار آمریکاست.

 

با ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ چه کالا‌هایی وارد کشور شد؟

با ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ چه کالا‌هایی وارد کشور شد؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی در سامانه سنا؛ نرخ حواله کالا‌های اساسی و ضروری در حال حاضر بر اساس دلار ۲۸۵.۰۰۰ ریال محاسبه می‌شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۶
چاي دبش چي ؟؟؟
خدا لعنتی کنه دولت بنفشی که این رانت ارز دولتی رو تو دامن ایران گذاشت و دلار آزاد رو تا جایی که میتونست گرون کرد حرف هم بهشون،میزدن جیغ بنفش میکشیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
ماله کشان دولتی
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
مملکت تو این ۴۵ سال به اینجا رسیده
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
رفیق اگر زمان همان دولت بنفش اعتراض می کردی توسط اصول گراها می شدی معاند مزدور آمریکا و اسرائیل پس چشاتو باز کن سبز بنفش یکی هستند من وتو را سرکار گذاشته اند نوبتی
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
سبز و بنفش و سیاه همگی کشور را به این روز کشاندند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
باچاره(بیچاره نه)دولت دست کسیه که هم دکتره،هم آیت الله است،دوسال و نیم گذشت و تورم و گرونی و... چنان بلایی سر مردم آورده که با چراغ موشی باید بگردم دنبال دولت بنفش!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
دوست عزیز عرزشی
ارز یارانه ای برای کالاهای اساسی با نرخ پایین تر از بازار از اول انقلاب بوده مثل اینکه یادتون رفته همین دوره مدیریت جهانی که دلار 4200 تومان بود کالاهای اساسی با دلار 900 تومنی وارد میشد؟
شاپور ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
خیلی پررو تشریف دارید .
دولت بنفش پایه گزار دلار تلگرامی بود وقتی کشاورز برنجکار و سایر محصولات با قیمت دلار 28 هزار تومنی با اقتصاد جهانی رقابت می کنند چرا باید مایحتاچشان را با دلار تلگرامی و 50 هزار تومنی و بلکه بالاتر بخرند هیچ کشوری چند نرخ دلار ندارد فرضا کشاورز برنجکار با دلار 100 هزار تومنی باید گوشی موبایل بخرد و دسترنجش را با دلار 28 هزار تومنی بفروشد قیمت نان که با دلار هزار تومنی است و برنج و نان جایگزین هم هستند و وضعیت اقتصاد ایران بسیار آشفته است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
همه مقصرند. تقصیر رنگ‌ها نیست
خیلی شرکت های وارد کننده بودن از زمان شروع تحریم دلار دولتی گرفتن ولی جنس را با نرخ آزاد فروختن. من خودم چند تا از آنها را می‌شناسی که کار واردات باتری ماشین و ...... بوده و با دلار آزاد فروخته چون نظارتی نبوده
ایران بهشت دزدها و کلاه بردارهاست
زمینه سازی برای اعلام رقم اختلاس بعدی که حدود یازده میلیارد دلار هست گویا.
مگه چند وقت پیش روغن ۱۶ هزارتومانی را ۶۰ هزار تومان نکردند و گفتند قراره یارانه اون را برداشت و مستقیم به جیب مردم بریزند پس چرا الان تو لیست یارانه ها اومده

شد مسئولین یک تصمیم عاقلانه بگیرند که روش وایسند

نه تصمیماتشپن تصمیم هستش نه اجرایش اجرا است
آقا یک کلام ببینید همان کشورهایی که نخبگان به آنجا مهاجرت می کنند چکار می کنند شما هم همان کار را بکنید آدم یا تصمیم نمی گیره یا اگر گرفت بر اساس علم و دانش می گیره و تا آخر پاش می ایستد حداقل آدم مطمئن است که تصمیمات آنها درست بوده که کشورهایشان پیشرفت کرده

سامانه حقوق و دستمزد مدیران چی شد؟
شفافیت آرای مجلس به کجا رسید؟
سیستم عامل ملی کجا رفت؟
درگاه ملی مجوزها چی شد؟
شبکه اطلاعات کشور چی؟ و صدها تصمیم
ما باید یک دادگاه داشته باشیم برای تصمیمات اشتباه
چه بسا هزینه ای که برای تصمیمات اشتباه داده می شود اگر بیشتر از اختلاس ها نباشد کمتر نیست
با اين خبر ارزش ٣.٥ ميلياردي كه از كف مملكت و مردم رفت كاملا مشخص ميشه كه چه مبلغ بزرگي بوده.
ارز رانتى يعنى بيرون كردن رقيب از بازار ايران و انحصار بازار ايران در دست عده ايى خاص
مملکت بیصاب هست
از این ده میلیارد دلار حداقل ۲ میلیارد دلار خرج افاغنه میشود. چرا ما باید در این تورم و گرانی این همه پول خرج اجانب کنیم؟ تمام اجانب قانونی و غیر قانونی باید اخراج شوند.
اگه دقت کنید فقط وارد کننده و مصرف کننده ایم . اینم از پیشرفت چهل سال . کل کالای اساسی رو وارد میکنیم . این چند قطره نفت نباشه رسما از گشنگی مردیم
تقریبا حدود سه بار اختلاس در حد چای دبش رو جواب میده ، همین روزا اقدامات لازم رو انجام خواهد داد
می گویند چای ان هست برای چند سال ایا فاسد نمی شود
دلار چند نرخی معنی ندارد. واردات و صادرات باید با ارز آزاد باشد و به صورت یارانه مستقیم به مردم داده شود.
این ارزها به کدام فرد حقیقی و حقوقی داده شده است؟ اگر این لیست منتشر شود متوجه رانت سرسام آور در این مملکت خواهید شد.
ایده از کجا آورده‌ای را اجرایی کنند. ببینند بچه‌های بیست چند ساله چطوری یک شبه میلیاردر شده‌اند؟ رانت، دزدی، رشوه، باج،.....
یعنی به اندازه بیش از یک سوم کل واردات کالاهای اساسی یک کشور ارز برای واردات چای به یک نفر دادند به نظرتان پشت این فساد به این بزرگی چه کسانی می توانند باشند که صدایش را در نمی آورند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست