بازدید 1959
۷

آیت‌الله مکارم: شناسایی و حمایت از نخبگان ضروری است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: نظام آموزشی وظیفه دارد تا نخبگان علمی کشور که در شهرها و روستاهای دورافتاده است را شناسایی کرده و وسایل تحصیل و پرورش علمی آنها را بیش از پیش فراهم کند.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ 15 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از مرکز خبر حوزه، وی در دیدار رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، اصلاح جامعه را مشروط به اصلاح مدارس دانسته و افزود: اگر بخواهیم جامعه اصلاح گردد، باید از مدارس آغاز کنیم.

وی با بیان خاطره‌ای از شهید بهشتی در تأسیس مدرسۀ دین و دانش قم گفت: آیت الله بهشتی معتقد بود که اگر بخواهیم تحولی در کشور ایجاد کنیم، باید بر روی دانش آموزان سرمایه‌گذاری نماییم؛ به همین دلیل مدرسه دین و دانش قم را تأسیس کرد و از من هم درخواست کرد که به عنوان معلم در آن تدریس کنم. با این ابتکار ایشان افراد موفقی از آن مدرسه به جامعه معرفی شدند.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به تدوین محتوای کتب درسی اشاره کرده و افزود: محتوای کتاب های درسی نقش بسزایی در شکل گیری اندیشه و رفتار دانش آموزان دارد. باید مراقب بود که افراد نفوذی نتوانند افکار و عقایدشان را در کتاب های درسی وارد کنند. البته نفوذ دشمنان گاهی به صورت بسیار نرم و آهسته است که لازم است برای مقابلۀ با آن، برنامه ریزی دقیق و منسجمی صورت پذیرد.

وی درادامه گفت:‌مسألۀ معیشت فرهنگیان باید در اولویت قرار گیرد، هرچند وضعیت کشور از نظر درآمدی مناسب نیست، اما بودجۀ آموزش و پرورش باید بر دیگر ارگان ها مقدم باشد. برخی از معلمان عزیز هم از عدم پرداخت به موقع حقوقشان گلایه مند هستند که باید به آن توجه نمود.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بیان کرد: در دوران تاریک قرون وسطا، کشیشان مسیحی بسیاری از دانشمندان علوم طبیعی را به دلیل مخالفت با کلیسا مجبور به توبه می کردند و یا از دم تیغ می گذراندند، اما در مدارس دینی ما در کنار دروس حوزوی، دروس علوم طبیعی مانند پزشکی، نجوم، ریاضیات و دیگر علوم تدریس می شد و دانشمندانی همچون شیخ بهایی که فقیهی جامع الشرایط بود، در علم نجوم و ریاضی نیز سرآمد روزگار خود می گردد.

وی مهارت آموزی را مسأله‌ای مهم ذکر کرده و گفت:‌هر سال هزاران نفر از دانشگاه ها فارغ التحصیل می‌شوند در حالی که با هیچ مهارت و فنی آشنا نیستند. باید در کنار دروس تئوری در مدارس و دانشگاه ها، مهارت های مناسب نیز آموزش داده شود تا پس از ورود به جامعه، فرد فعال و مؤثری برای اجتماع باشند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان این دیدار، آموزش و پرورش را عبادتی مهم برشمرده و برای توفیق دست اندرکاران نظام آموزشی کشور دعا کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
پیشنهاد حضرت ایت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله تعالی امری پسندیده است؛ لیکن باید توجّه کرد که
نخبه گرایی در سیستم آموزش یعنی(قتل عام) 99% از دانش آموزانی که شرایط نخبگی را ندارند و تسلط یک درصد جامعه بر (99%) دیگری که یا کندآموز، یا بدآموز، یا بزهکار، یا فقیر و غیر برخوردار از امکانات برای تحصیل ورشد علمی هستند. درباره این طرح باید با احتیاط عمل بشود زیرا (تغییر) نظام آموزشی در این است که از (سکّاکی) ها عالم و دانشمند بسازیم نه از (نخبگان) نخبگان که از تمام شرایط رشد سریع برخوردار هستند امّا آن تیزهوشان، تیز فهمان، و با ذکاوت هایی که دارا نیستند ودستشان به مراکز علمی و دانشی و آموزشی مناسب نمیرسند باید تقویت شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
احسنت. طیب الله انفسک ای کاربر معزز و گرانقدر
منظور از نخبه، آقازاده ها و سهمیه ای ها هستن وگرنه نخبه های واقعی مملکت که تقریبا همه رفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
منظورش هموناست
استاد بزرگوار شناسایی نمیخواد نمراتشون خوبه بدون سهمیه وارد دانشگاه میشن نمرات را خودشون میگیرن نه سفارش بشن و درسشون تمام میشه و میرن خارج فیلتر شکن نمیفروشن و رانت ندارن و
با ارسال به خارج از کشور
نخبه ای باقی نمانده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی