بازدید 5947
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

وضعیت علی شریعتی پس از آزادی از زندان / تظاهرات طرفداران چماق به دست پهلوی / تصاویر قدیمی از آل کاپون / پروژه گیزمو، رقیب بمب اتم در جنگ جهانی دوم

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۲۰۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶ 02 December 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

وضعیت علی شریعتی پس از آزادی از زندان

تصاویر قدیمی از دکتر علی شریعتی پس از آزادی از زندان به همراه پوران شریعت رضوی،‌ همسرش و پدرش، محمدتقی شریعتی را در «تابناک» می‌بینید؛ فیلمی که ظاهراً متعلق به دهه پنجاه هجری شمسی است. 

 

 

تظاهرات طرفداران چماق به دست پهلوی

همزمان با اوج‌گیری تظاهرات مردم در جریان انقلاب اسلامی، رژیم پهلوی چندین تجمع را در تهران و دیگر شهر‌های بزرگ سازماندهی کرد که شمار شرکت کنندگان در اغلب آن‌ها محدود بود. در یکی از این تجمعات که با همراهی بخشی از نیرو‌های ارتش در ۲۳ آذر ۱۳۵۷ در اصفهان برگزار شد، گروهی از چماق به دست‌های طرفداران شاه از جنس چماق به دستان کودتای ۲۸ مرداد به خیابان آمدند و شعار «جاوید شاه» سر دادند! تصاویر این تجمع را که آسوشتیدپرس در آن زمان مخابره کرده بودید را در تابناک می‌بینید. این تصاویر به خوبی کیفیت و کمیت هواداران رژیم پهلوی در واپسین ماه‌های سلطنت محمدرضا پهلوی را نشان می‌دهد.  

 

 

تصاویر قدیمی از آل‌ کاپون

آل کاپون معروف‌ترین گانگستر و خلافکار آمریکا و بزرگترین نماد قانون شکنی در دهه ۲۰ آمریکاست. او که یک آمریکایی ایتالیایی تبار بود، در نیویورک به دنیا آمد و در محله بروکلین خلافکاری خود را آغاز و سپس به شیکاگو منتقل کرد. کاپون یک خلافکار باهوش و زیرک بود که مدرکی از خود به جا نمی‌گذاشت و پلیس بعد از تصویب قوانین جدید توسط دولت، توانست او را به دلیل فرار از پرداخت مالیات به ۱۱ سال زندان محکوم کند. او در اواخر عمر دچار بیماری روانی شده بود و نهایتا در سال ۱۹۴۷ در اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد.  

 

 

پروژه گیزمو، رقیب بمب اتم در جنگ جهانی دوم

همزمان با بمب اتمی که هیروشیما را هدف قرار داد، یک پروژه مخفی دیگر نیز توسط دفتر خدمات استراتژیک در حال توسعه بود. دفتر خدمات استراتژیک که بعد‌ها تبدیل به سی‌آی‌ای شد، در حال توسعه قایقی بود که برای تجسس از پایگاه‌های دریایی دشمن طراحی شده بود. این قایق نیمه شناور به شکلی در آب فرو می‌رفت که تنها یک دودکش و یک برجک شیشه‌ای کوچک بیرون از آب می‌ماند و هدف آن کسب اطلاعات در مورد نقاط ساحلی حمله به ژاپن بود. جزئیات مربوط به این قایق شناسایی تا سال ۲۰۱۱ همچنان محرمانه بود، ولی با انتشار اسناد محرمانه مربوطه در آن سال جزئیات بیشتری در مورد آن در دسترس عموم قرار گرفت که می‌توانید در این ویدیو ببینید.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
درود بر روح بزرگ معلم انقلاب دکتر شریعتی
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی