بازدید 3877
هم چین تکذیب کرد و هم سازمان بهداشت جهانی؛

فعلا خبر تایید شده از بیماری تنفسی جدید نیست؛ آنفلوانزا را جدی بگیرید!

تردید‌هایی که در اظهارات این روز‌های مقامات بهداشتی در جهان هم مشهود است؛ از مقامات جهانی تا مسئولان کشورمان؛ تردید‌هایی که هرچند وزارت بهداشت چین در پاسخ به آن‌ها تاکید کرده، «افزایش مبتلایان به بیماری‌های تنفسی در سراسر این کشور ـ که توجه سازمان جهانی بهداشت (WHO) را به خود جلب کرده ـ ناشی از آنفلوآنزا و سایر عوامل بیماری زای شناخته شده است»، اما هنوز رفع نشده‌اند.
کد خبر: ۱۲۰۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸ 29 November 2023

فعلا خبری از بیماری تنفسی جدید نیست؛ آنفلوانزا را جدی بگیرید!به رغم شایعات قدرتمند، هنوز نشانه‌ای از شیوع بیماری تنفسی جدید در چین در دست نیست و باید توجهمان را معطوف به بیماری شناخته شده‌ای کنیم که آنچنان که باید جدی گرفته نشده است.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله شایعات پررنگ روز‌ها و هفته‌های اخیر، شیوع بیماری تنفسی جدید در چین است که بسیاری را درگیر کرده و مقامات این کشور تلاش در مخفی کردن آن دارند؛ شایعه‌ای که با توجه به سابقه نامطلوب این کشور در کووید ۱۹ و وقوع پاندمی کرونا در کره زمین، قابل تامل و توجه به نظر می‌رسد و نگرانی‌های زیادی به دنبال داشته است.

تجربه‌ای آزموده که مانع می‌شود ادعا‌های مقامات این کشور هم آنچنان که باید، مورد پذیرش جامعه جهانی قرار گیرد، به ویژه آنکه به رغم خروج بیماری کووید ۱۹ از وضعیت جهان‌گیری یا پاندمی، هنوز دسترسی محققان به مطالعات صورت گرفته پیرامون منشا شیوع بیماری تقریبا غیرممکن است و سایه تردید از بسیاری از مسائل پیرامون این بیماری مرگبار کنار نرفته است.

تردید‌هایی که در اظهارات این روز‌های مقامات بهداشتی در جهان هم مشهود است؛ از مقامات جهانی تا مسئولان کشورمان؛ تردید‌هایی که هرچند وزارت بهداشت چین در پاسخ به آن‌ها تاکید کرده، «افزایش مبتلایان به بیماری‌های تنفسی در سراسر این کشور ـ که توجه سازمان جهانی بهداشت (WHO) را به خود جلب کرده ـ ناشی از آنفلوآنزا و سایر عوامل بیماری زای شناخته شده است»، اما هنوز رفع نشده‌اند.

فعلا خبری از بیماری تنفسی جدید نیست؛ آنفلوانزا را جدی بگیرید!

البته اطلاعیه وزارت بهداشت چین، حاوی جزییات بیشتر و علمی است تا شاید بتواند به شائبه‌ها پایان دهد؛ «افزایش مبتلایان به عفونت‌های تنفسی در این کشور، ناشی از همپوشانی ویروس‌های رایج مانند ویروس آنفلوآنزا، راینوویروس‌ها، ویروس سینسیشیال تنفسی یا RSV، آدنوویروس و همچنین باکتری‌هایی مانند مایکوپلاسما پنومونیه است که عامل رایج عفونت‌های دستگاه تنفسی هستند.»

توضیحاتی که در ادامه آن به ضرورت برخی اقدامات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و پیشگیری از شیوع بیماری در اماکن شلوغ مانند مدارس و خانه‌های سالمندان و توصیه به واکسیناسیون و همچنین اقدامات درمانی مانند افزایش ساعات خدمات‌رسانی در کلینیک‌ها و حتی افزایش شمار این مراکز درمانی و افزایش عرضه دارو‌های مورد نیاز اشاره شده است.

تدابیر و اقداماتی که به رغم صورت گرفتن آنها، نتوانسته ابهامات جامعه جهانی را در این خصوص برطرف کند، به ویژه که این وضعیت در حالی در آن کشور بروز کرده که چین در زمینه اعمال قرنطینه و سخت گیری‌ها در این حوزه، سرآمد جهان بود و در حالی که سختگیری‌ها کامل پایان نیافته، شاهد شیوع وسیع بیماری در این کشور هستیم.

نکته‌ای که با توجه به واکسیناسیون وسیع کووید در این کشور و آمادگی بسیار آن‌ها برای مقابله با کرونا، بسیاری را به این باور رسانده که خبری از شیوع سویه تازه این ویروس در میان نیست و آنچه این کشور پهناور و پرجمعیت را گرفتار کرده، نمی‌تواند شدت گرفتن دوباره کووید ۱۹ با شیوع سویه‌ای تازه از کرونا باشد و پای عامل بیماری زای دیگری در میان است؛ عاملی که فعلا نمی‌توان به قطعیت درباره آن سخن گفت تا جایی که وقتی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان هم در این باره پرسیده می‌شود، تنها می‌تواند این نکات را بیان کند که سازمان بهداشت جهانی، شناسایی و شیوع ویروس تازه در این کشور را تایید نکرده (دقت کنید که با "رد کرده! " متفاوت است) و در نتیجه ویروس تازه وارد کشورمان نشده است و آنچه بیماران ایرانی را مبتلا می‌کند، عمدتا آنفلوانزاست.

نکاتی که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با کمی احتیاط بیشتر درباره آن سخن می‌گوید و تاکید دارد، «هنوز جزئیاتی از بیماری تنفسی شایع شده در چین منتشر نشده است و تاکنون دولت چین اعلام کرده که برآورد اولیه نشان می‌دهد، پس از رفع محدودیت‌های کرونایی و کاهش رعایت پروتکل‌ها، ویروس‌های تنفسی در کودکان شایع شده است.»

البته دکتر شهنام عرشی تاکید دارد، ۲۰ درصد سرماخوردگی‌های این روز‌ها در کشورمان، آنفلوانزاست و اوضاع با تابستان که تا یک سوم موارد سرماخوردگی مربوط به کرونا بود، تغییر اساسی کرده، تا به نوعی مهر تاییدی بزند بر گزاره مطرح از سوی چینی ها. اینکه فعلا شاهد تاخت و تاز شدید آنفلوانزا در جهان هستیم و باید بیش از پیش این بیماری را جدی بگیریم؛ بیماری‌ که البته سال هاست به گروه‌های در معرض خطر توصیه می‌شود برای دوری جستن از آن واکسینه شوند؛ تدبیری که هنوز زمان برای اندیشه درباره آن دیر نیست و آن‌هایی که نگران هستند و در ماه‌های اخیر نشانه سرماخوردگی نداشته اند، می‌توانند با تزریق واکسن آنفلوانزا از ابتلا به آن تا حد زیادی پیشگیری کنند. اقدامی که برای گروه‌های حساس و در معرض خطر ضروری است، به ویژه آنکه گزارش تایید نشده حکایت از طول دوره طولانی‌تر بیماری در گروه‌هایی از مبتلایان به آنفلوانزا در بسیاری از کشور‌ها دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
بنده دوره های زیادی در رابطه با بیماریهای تنفسی و کووید را گذراندم و تجربه ابتلا به کرونا هم دارم. الان مبتلا به بیماری ویروسی شدم که نشانه هایش کاملا با کووید 19 هماهنگ است. از دست دادن بویایی، بهم خوردن چشایی، تیر کشیدن ناگهانی در بدن و مفاصل که همگی را فقط در کرونا تجربه کردم .. یه موقع شلوغ بازی میکردن چون با توجه به سرعت انتشار کوود 19 ممکن بود کنترل میزان و مرگ و میر و بستری از دستشون در بره وگرنه میدونستن در نهایت ویروس همه جا سرایت خواهد کرد.. حالا چیزی نمیگن که جو متشنج نشه.. بیماری هم شده اسیر دست سیاست!
اونها هم تایید کنند ایران تایید نمیکنه
ترفند دمکرات ها ، بازهم انتخابات امریکا داره نزدیک میشه و سر و کله یک اپیدمی دیگر تا مردم امریکا از طریق پست ارسال رای نمایند و در صف نایستند حالا چه حکمتی در ارسال رای و رای گیری با پست است خدا میداند
مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کنید.
دانشگاه‌ها و مدارس را غیرحضوری کنید تا از گسترش فساد اخلاقی جلوگیری شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
اتفاقا از دوره ای که مدارس و دانشگاه غیر حضوری و مجازی شد. و همه برای بچه هاشون تبلت خریدن فساد و دوست دختر دوست پسری زیاد شد
۳ ماه دیگه مشخص میشه که ۷۰ - ۸۰ هزارتا ایرانی مُردن
خدا چین کمونیست رو لعنت کنه با طرفداراش
هر موقع اقتصاد چین رو به سقوط است
سر وکله یک ویروس جدید پیدا می شه.
دارو و واکسن لازم برای کل دنیا را هم قبلا تولید کرده و در انبار خوابونده
فقط مشتری می خواد.
دقیقا کرونا هم همینطوری شروع شد. سازمان بهداشت جهانی از ترس اخم چین حتی جرات تحقیقات هم ندات
خخخ
دوماه دیگه همه یکصدا مدعی اطلاع رسانی به موقع هستن و دارند واکسن می سازند ، البته طبق معمول از چین وارد خواهیم کرد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی