بازدید 5672

کارنامه رشد اقتصادی تابستان «با نفت و بدون نفت»/ استخراج نفت و گاز بازهم رکورد زد/ کشاورزی همچنان منفی است!

تابستان امسال در ادامه روند رو به رشد ماه‌های قبل، میزان استخراج نفت و گاز طبیعی بازهم رکورد زده است. به گونه‌ای که در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور، رشد اقتصادی بخش نفت و گاز ایران به رکورد ۲۵.۶ درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۲۰۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۴ 27 November 2023

کارنامه رشد اقتصادی تابستانه «با نفت و بدون نفت»/ استخراج نفت و گاز بازهم رکورد زد/ کشاورزی همچنان منفی است!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با گذشت بیش از دو ماه از فصل پاییز، امروز مرکز آمار جزئیات رشد اقتصادی تابستان را منتشر کرد. گزارشی که نشان از تداوم رشد اقتصادی مثبت دارد. به گونه‌ای که در سه ماهه تابستان امسال، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠، برابر ۲۱۹ هزار میلیارد تومان با نفت و ۱۸۵ هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است. در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۲۰۴ هزار میلیارد تومان و بدون نفت ۱۷۷ هزار میلیارد تومان بوده که نشان از رشد ٧،١ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٤.٢ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در تابستان سال ١٤٠٢ دارد.

رشد اقتصادی ۷.۱ درصدی با نفت در حالی به ثبت رسیده است که این نرخ در فصل بهار ۷.۹ درصد بوده است که نشان از افت نسبی نرخ رشد اقتصادی با نفت دارد. همچنین در تابستان امسال در شرایطی رشد اقتصادی بدون نفت به ۴.۲ درصد رسیده است که در فصل قبل یعنی بهار، رشد اقتصادی بدون نفت بیش از ۶ درصد بوده است.

کارنامه رشد اقتصادی تابستانه «با نفت و بدون نفت»/ استخراج نفت و گاز بازهم رکورد زد/ کشاورزی همچنان منفی است!

همان طور که در جدول بالا مشاهده می‌شود، در تابستان امسال و در ادامه روند رو به رشد ماه‌های قبل، میزان استخراج نفت و گاز طبیعی بازهم رکورد زده است. به گونه‌ای که در ماه‌های تیر، مرداد و شهریورماه، رشد اقتصادی بخش نفت و گاز ایران به رکورد ۲۵.۶ درصد رسیده است. بزرگی این نرخ زمانی مشخص می‌شود که نگاهی به میزان رشد اقتصادی بخش نفت و گاز در بهار سال قبل داشته باشیم؛ مقطعی که تنها رشد ۱.۱ درصدی برای بخش به ثبت رسیده بود.

کارنامه رشد اقتصادی تابستانه «با نفت و بدون نفت»/ استخراج نفت و گاز بازهم رکورد زد/ کشاورزی همچنان منفی است!

در این باره، مهدی هاشم‌زاده کارشناس انرژی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به محور‌های کلیدی تبدیل شدن بخش نفت و گاز ایران به محور توسعه اقتصادی کشور گفت: یکی از محور‌های کلیدی اقتصاد ایران بخش نفت و گاز است؛ پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به توسعه تجارت انرژی ایران و تبدیل شدن این بخش به بخش پیشران اقتصاد ایران، نقطه کانونی و کلیدی سیاست‌های تجاری وزارت نفت بوده است. در همین راستا نیز با تکیه بر گسترش بازار‌های صادراتی غیرقابل تحریم و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های نفتی کشور‌های همسو با خود جهت توسعه صادرات نفت خام به این کشورها، ایران یک جهش بزرگ در صنعت نفت و گاز خود و تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی انرژی داشته است.

به گفته هاشم زاده؛ پس از ۲۲ سال معطلی بالاخره در شهریور ۱۴۰۲ شاهد برداشت گاز از آخرین لایه مرزی مشترک با قطر در پارس جنوبی و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بودیم. البته سیاست‌گذاران حوزه نفت و گاز ایران، برنامه‌های متعدد و متنوع بلندپروازانه‌ای نیز در حوزه تبدیل شدن به هاب گازی منطقه غرب آسیا و تمرکز بر بازار بیش از ۲.۵ میلیون بشکه‌ای در زمینه پالایشگاه‌های فراسرزمینی دارند که می‌تواند یک رشد اقتصادی دو رقمی و پایدار برای ایران در بخش نفت و گاز را تثبیت کند. این کارشناس حوزه انرژی معتقد است: بخش نفت و گاز ایران به عنوان یک رکن حیاتی اقتصاد کشور باقی مانده است. ایران با برنامه‌های بلندپروازانه برای گسترش حضور خود در بازار، توسعه زیرساخت‌ها و تبدیل شدن به یک قطب گاز منطقه‌ای، هدف خود را حفظ و تسریع رشد اقتصادی در این بخش قرار داده است.

کشاورزی همچنان منفی است!

اما از نفت و گاز که بگذریم، در بخش کشاورزی اوضاع همچنان در محدوده منفی و قرمز است. به گونه‌ای که در تابستان امسال نرخ رشد اقتصادی حوزه کشاورزی با وجود بهبود نسبت به بهار، همچنان کمتر از صفر و در سطح منفی ۳.۲ درصدی جای دارد که نیازمند توجه سیاست گذاران و تصمیم گیران در دولت و مجلس است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
علت رشد اقتصادی در بخش نفت، تحریم روسیه هستش که امریکا فروش نفت ایران نادیده میگیره
رشد اقتصادی با دولتی مانند دولت محرومان و وزیر اقتصادی مانند خاندوزی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
البته فقط روحانی باید مملکت را در اوج تحریم ترامپ و کرونا و .... بدون نفت اداره میکرد !!!! بقیه فارغند از ماجرا
پول نقت و گاز با رکورد زنی تو جیب کی میره
اقتصاد بدون نفت یه دروغ تلخ
زندگی مردم چه فرقی کرده؟
نفت و گاز و معادن که دیگه خیلی وقته ملی نیست و معلوم نیست کی می فروشه ، به کی میفروشه ، و پولش کجا می ره .
ظاهراً یا ارثیه پدری بوده ، یا مهر و کابین مادری که هیچ کس حق پرسش نداره
خرد کردن کمر ملت با مالیات و پولهای اضافه کشیدن روی پیامک و عوارض های مختلف و .... که تدبیر نمی خواد زورگویی میخواد چرا یه سبزی فروش جز باید 200 میلیون مالیات بده؟
اگر ۵۰ درصد رشد اقتصادی می بود، تازه با تورم سر به سر می شد!!!
کشاورز بدبخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
تقریبا" کل ملت بدبخت بجز 5 درصد
هرچه بیشتر نفت میفروشید فلاکت مملکت ومردم چرا بیشتر میشه؟
رشد اقتصادي بايد در رفاه مردم ديده ولمس بشه والا توهمى بيش نيست، تورم و گرانى و اشتغال و نرخ بيكارى بالا و تحريمها خودساخته داخلي و تحريم هاي كمر شكن خارجى حاكى از رشد توليد نيست ، با حلوا حلوا دهن شيرين نميشه
افزایش استخراج و نفت گاز به تنهائی افتخار نیست جون این منابع را به علت تحریم ها و به صورت قاچاق و به قیمت 1/3 قیمت جهانی به کشورهای فرصت طلب می فروشید.
دولت فعلی افتخار می کند که صادرات نفت افزایش یافته ولی نگفت که به چه قیمتی و به چه صورت و به چه کشورهائی می فروشد.
این نوع زمامداری خیانت به کشور است و افتخار نیست.
ملیونها دلار در تونلهای غزه بدست اسرائیلیها افتاده فیلمش رو نشون میدن دل مارو بسوزونن شما هم خسته نباشید تقبل الله.....
چرا هر چقدر استخراج نفت و گاز بیشتر رکورد می زند فقیرتر شدن و فلاکت مردم هم بیشتر میشود ؟!
مشخص نیست با این همه ادعای پیشترفت و رشد اقتصادی چرا وضع ملت هر روز بدتر میشود و تورم همچنان رو به افزایش است؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست