شهروندان و حقوق کاربردی (۴):

با «اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» پرداخت مالیات با چه تغییراتی مواجه خواهد شد؟

لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۲، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و در حال حاضر جهت بررسی، در اختیار کمیسیون مربوطه در مجلس قرار دارد و در صورت جلب نظر مثبت کمیسیون‌های مربوطه، به صحن علنی مجلس رفته و پس از آن، در صورت تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل خواهد شد
کد خبر: ۱۲۰۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰ 25 November 2023

تابناک _ لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در تاریخ 27 آبان 1402، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و در حال حاضر جهت بررسی، ‌در اختیار کمیسیون مربوطه در مجلس قرار دارد و در صورت جلب نظر مثبت کمیسیون‌های مربوطه، به صحن علنی مجلس رفته و پس از آن، در صورت تایید شورای نگهبان، به قانون تبدیل خواهد شد که برای همه لازم‌لاجرا است.برخی از مفاد لایحه‌ اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که به تازگی در دولت تصویب و به مجلس ارسال شده است، می‌تواند نظام مالیاتی کنونی را به طور عمده تغییر دهد.

دولت‌ها برای اخذ مالیات از جامعه اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند؛ از اهداف مرتبط با موضوع عدالت اجتماعی گرفته تا تامین هزینه‌های عمومی و کنترل مسائلی نظیر تورم و رکود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از افراد جامعه بر این باورند که نظام مالیاتی فعلی کشور ناعادلانه است و به همین ترتیب، می‌توان گفت که ادراک عدالت مالیاتی در کشور ما وضعیت مناسبی ندارد. بنابراین، یکی دیگر از چالش‌های قانون فعلی مالیات‌های مستقیم، عدم رعایت عدالت عمودی و افقی در آن است. به نحوی که در آن، اولا افراد با درآمد بیشتر الزاما مالیات بیشتری پرداخت نمی‌کنند. ثانیا افراد با درآمدهای یکسان، الزاما مالیات‌های یکسانی پرداخت نمی‌کنند.

طراحان این اصلاحیه بر این باور هستند که از مهمترین اصلاحات مورد نظر دولت در لایحه مذکور می توان به تغییر روش مالیات ستانی از نظام منبع محور به مالیات مجموع درآمد، همسوسازی ابزار مالیات با سیاست های جمعیتی، ساماندهی معافیت ها و مشوق های مالیاتی از جمله پذیرش هزینه های معیشتی به عنوان هزینه های قابل کسر از درآمد، حرکت از سمت نظام مالیاتی ممیز محور به سمت نظام مالیاتی هوشمند داده محور، کاهش بار مالیات بر تولید و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده میان نظام مالیاتی کشور و نظام حمایتی دولت و پیاده سازی وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی را برشمرد.

اما آیا الزاما این اصلاحیه می تواند به اهداف عادلانه تعیین شده برای آن دست یاید یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است اصلاحیه های اعمال شده به طور مقایسه ای بررسی شود.

برای دریافت این اصلاحات مقایسه ای اینجا را کلیک کنید.

 



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۶
با «اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» پرداخت مالیات با چه تغییراتی مواجه خواهد شد؟((((((((((((((( مثل سوئیس و آمریکا باید مالیات بدهی !!!!!!!!!!!!! ولی حقوق شهروندی زیر صفر!!!!!!!!!!!!!!! و پاسخگوی مسئولان در حد گپکشورهای جهان سوم !!!!!!!!!!!!!!))))))))))))))) واقعا کشور نمونه و نوبری داریم !!!!!!!!!!!!!!! مسئولان کاملا پاسخگو و هم راستا با ملت!!!!!!!!!!!!!!!! خخخخخخخخخخخخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
گذشته ثابت كرده كه اين قوانين هميشه به ضرر مردم بوده است و به مردم هميشه به عنوان يك ابزار نگاه شده است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
مسئولین به سیل جوانانی که برای خروج از کشور و فرار از کشور صف بسته اند توجه کنید.همین الان رشد جمعیت منفی هست با این شرایط وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد.
سامانه حقوق و دستمزد کارکنان و مسئولین دولت که قرار بود در اینترنت باشه همه ببینن به کجا رسید؟
بیشتر مردم مجبور هستند برای جبران فاصله افزایش قیمت ها با درآمدها منابع درآمدی دیگر و شغل های دوم و سوم داشته باشند دولت به جای افزایش حقوق ها به فکر مالیات از دیگر درآمدهای مردم با عنوان مجموع درآمد است!!!! پس پول صادرات نفت و گاز و دیگر منابع کشور و مردم چه می شود؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
پول نفت و گاز هم به جیب گشاد دولت و مسئولین میره و هرجا دلشون خواست خرجش میکنن..
فقط مالیات میگیرند رفاه و زندگی هیچ
در کل که طرح خوبیه ولی باید درست اجرا بشه. اون گنده ها که هزاران برابر افراد معمولی باید مالیات بدن نباید بتونن از پرداخت فرار کنن وگرنه این طرح هم هیچ ارزشی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
این طرح را همون گنده ها دارن می نویسن بعد تو امیدواری این طرح از اونها مالیات بیشتری بگیره
منابع و ثروت کشور بیشتر از عربستان و امارات، مالیات ستانی از مردم برابر با آمریکا و کشورهای اروپای غربی، حداقل درآمد و خدمات دولتی به مردم کمتر از فقیرترین کشورهای آفریقایی!!!!!! برنامه دولت محرومان
ایران بهشت فرارکنندگان از مالیات است دلالها میلیارها تومان درآمد دارند اما یک ریال مالیات نمی دهند، بسیاری از شرکتهای خصولتی مالیات نمی دهند، پزشکان با گرفتن زیر میزی بصورت نقد مالیات نمی دهند ، طلا فروشان به اندازه حقوق یک معلم مالیات می دهند و از نود درصد درآمد فرار مالیاتی دارند، در کل ندادن مالیات و فرار از مالیات و ارایه راه حل فرار مالیاتی یک افتخار شده در جامعه ، از آن سو دولت برای مصرف مالیات شفاف سازی نمی کند و رفاه اجتماعی در کشور فراموش شده است.
دولت در بخش دیجیتال کلی فیلتر کرده و فیلترشکن می‌فروشند و اینترنت را با فیلترشکن دوبرابر حساب میکند و بعد می‌گویند مالیات را هم باید بدهید.
مالیات برای محدود کردن این نوبر است در جهان در طول تاریخ
مالیات حرام است
سابقه نشون داده این طور قوانین بیشتر به قشر ضعیف جامعه آسیب میزنه
اصلاح قانون مالیات، یعنی بناست لوله های نفت رو بکشن به سفره های مردم؟
از حقوق بگیرها خوب میتونن مالیات بگیرن ولی شغلهای واسطه ای و شغلهای رده بالا فرار مالیاتی دارن یک بنده خدایی میگفت پزشکای متخصص بعضی هاشون زیرمیزی سکه طلا و بیت کوین میگیرند که هم تخلفه و هم فرار مالیاتی جالبه مه هیچکی هم کارشون نداره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست