بازدید 2152

معافیت مالیاتی اشخاص فاقد درآمد

شخص حقیقی که هیچگونه درآمد دیگری نداشته باشد، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، از مالیات نسبت به درآمد سالانه مستغلات تحت شرایط خاصی معافیت پیدا می‌کند که طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، میزان معافیت مالیاتی مستغلات اشخاص فاقد درآمد، ۴۵ میلیون تومان تعیین می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸ 22 November 2023

به گزارش ایسنا، بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ روز گذشته طی نامه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و متن کامل این بخش تحت عنوان سقف منابع عمومی دولت و مفروضات منابع و مصارف، امروز منتشر شد.

در تبصره شش این لایحه و بخش عوارض و مالیات، آمده که میزان معافیت مالیات سالانه مستغلات اشخاص فاقد درآمد موضوع ماده (۵۷) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی و مالیات بر درآمد مشاغل موضوع ماده (۱۰۱) قانون مذکور سالانه به مبلغ ۴۵۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

گفتنی است؛ ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم در مورد مطالبه مالیات سالانه مستغلات از مودیان مالیاتی فرض قانونی خاصی را در نظر گرفته است.

بر این اساس، شخص حقیقی که هیچگونه درآمد دیگری نداشته باشد، بر اساس ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم، از مالیات نسبت به درآمد سالانه مستغلات تحت شرایط خاصی معافیت پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که معافیت مالیاتی موضوع ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم فقط در مورد اشخاص حقیقی است.

بنابراین شرکت‌ها، موسسات و اشخاص حقوقی امکان استفاده از معافیت مالیاتی ماده ۵۷ قانون مالیات‌های مستقیم را ندارند.

همچنین معافیت مالیاتی درآمد سالانه مستغلات برای اشخاص حقیقی دارای حد نصاب است. بدین ترتیب که میزان این معافیت تا معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات است.

باتوجه به اینکه میزان مالیات بر حقوق همه ساله در قانون بودجه مشخص می شود، هر میزان معافیت که برای مالیات بر حقوق در بودجه سالانه مشخص شود درباره مطالبه مالیات سالانه مستغلات نسبت به اشخاص مشمول ماده ۵۷ قابل اعمال است.

نسبت به درآمد بیشتر از معافیت مالیاتی درآمد بر حقوق، مالیات های مربوط به درآمد ناشی از مستغلات به وسیله سازمان امور مالیاتی مطالبه خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی