بازدید 2951

رازی درباره اسرائیل که همه می‌دانند

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نسبت به تشدید رقابت بر سر تسلیحات هسته‌ای در واکنش به تداوم تملک این سلاح ممنوعه از سوی رژیم صهیونیستی هشدار داد.
کد خبر: ۱۲۰۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳ 20 November 2023

 

به گزارش تابناک، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای هشدار داد که تداوم تملک تسلیحات هسته‌ای توسط اسرائیل همراه با تداوم شکست در خلع سلاح هسته‌ای منطقه، به تشدید رقابت بر سر این تسلیحات و ایجاد وضعیتی نامطلوب منجر خواهد شد.

هاکان فیدان در مصاحبه با شبکه «الجزیره» گفت: «سالهای زیادی است که تملک تسلیحات هسته‌ای از سوی اسرائیل رازی است که دانسته شده اما رسما مورد تایید قرار نگرفته است. این حقیقتی است که همه از آن اطلاع دارند اما هیچ کس آن را نپذیرفته است. ما شاهد هستیم که اسرائیل توانمندی تسلیحات هسته‌ای خود را در حالی توسعه داده که به معاهد عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای نپیوسته است. ما همچنین می‌دانیم که اسرائیل از حمایت چشمگیر هم آمریکا و هم اروپا در این زمینه برخوردار است. بنا بر این این دیگر یک راز نیست.»

فیدان در ادامه این مصاحبه بر لزوم خلع سلاح هسته‌ای کامل منطقه یا اتخاذ گام‌هایی از سوی دولت‌های دیگر به منظور تقویت امنیتشان و همچنین یافتن یک راه حل برای این مساله استراتژیک مهم تاکید کرد.

او مدعی شد که اجلاس فوق العاده اخیر سازمان همکاری اسلامی در شهر ریاض پیشرفت‌های چشمگیری را رقم زده و یک نقطه عطف را در زمینه تقویت همکاری و همبستگی در میان کشورهای مسلمان ایجاد کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه بر فوریت متوقف کردن خونریزی در غزه و تضمین تحویل سریع کمک‌ها به مردم این منطقه تاکید کرده و گفت: «کشورهای مسلمان هم اکنون در حال پیگیری حل و فصل مساله غزه با استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیک و انسانی هستند.»

فیدان ادامه داد، کشورهای اسلامی در حال حاضر بر سر تشکیل گروه اقدام مشترکی متشکل از مقامات ترکیه، اندونزی، نیجریه، اردن، مصر، قطر و عربستان سعودی وحدت داشته و این گروه قرار است در چند روز آینده تلاش‌های دیپلماتیک خود را در پایتخت‌های چند کشور شروع کند.

به گفته هاکان فیدان، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب نقش‌های مهمی در رسیدگی به بحران غزه در صحنه بین‌المللی ایفا می‌کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه در ارتباط با فرآیند تصمیم‌گیری مقامات کشورش گفت، آنکارا اقدام دسته جمعی با مشارکت کشورهای دیگر را با هدف به حداکثر رساندن تاثیر تدابیر ترجیح می‌دهد.

فیدان در خصوص اختلاف مواضع ترکیه با آمریکا بر سر برقراری آتش‌بس در غزه گفت، آنکارا حامی برقراری آتش بس فوری و عرضه بدون اختلال کمک‌های انسانی به غزه است. او در ضمن تصدیق اختلافات ترکیه با آمریکا بر سر برقراری آتش‌بس جامع در غزه گفت که نسبت به برقراری یک آتش‌بس انسانی در این باریکه خوش‌بین است.

مقام ارشد آنکارا بیان کرد، ترکیه حماس را یک سازمان تروریستی نمی‌داند و حماس به عنوان یک حزب سیاسی در داخل نظام دولتی فلسطین فعالیت کرده و یک واقعیت زاده شده در نتیجه شرایط اشغالگری است.

فیدان خاطر نشان کرد: «ما کشوری هستیم که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و علاوه بر ما، حدود ۱۴۰ کشور دیگر هم این کار را کرده‌اند. بنا بر این ما احزاب فعال در داخل هیچ کشوری را به عنوان تروریست یا غیرتروریست دسته بندی نمی‌کنیم.»

فیدان همچنین اظهار اطمینان کرد به مجرد پایان یافتن اشغالگری در فلسطین، سازمان‌هایی همچون حماس پذیرای زندگی عادی خواهند شد.

وزیر خارجه ترکیه بیان داشت: «صادقانه ما این پرسش که چه کسی بر غزه بدون یک راه حل دو دولتی حکمرانی کند معتبر نمی‌دانیم. غزه قبل از جنگ فعلی نیز تحت حکمرانی قرار داشت و قادر است که بر خودش حکمرانی کند. غزه هیچ مشکلی با خودمختاری ندارد. تنها مساله غزه این است تحت اشغالگری، حملات مداوم و تخریب زیرساخت‌هایش قرار بگیرد.»

هاکان فیدان با این پرسش مواجه شد که آیا ترکیه پیشتاز تشکیل بلوکی مشابه با بلوک تشکیل شده از سوی آمریکا برای اعمال تحریم‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی علیه روسیه در طول جنگ اوکراین خواهد شد؟ او در پاسخ گفت، هیچ مانعی بر سر راه یک چنین ابتکار عملی وجود ندارد و این موضوع هم اکنون در دستور کار ترکیه قرار دارد.

به گفته این مقام ترکیه‌ای، گام‌های اولیه تشکیل این بلوک بر داشته شده و همچنین بر شروع مذاکرات در داخل سازمان همکاری اسلامی بر سر این مساله تاکید کرد.

 منبع: فارس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست