بازدید 2044
جریان فاکتورهای عجیب در فولاد و پتروشیمی

باج‌گیرهای تلگرامی در صنایع مادر چگونه تغذیه می‌شوند؟

کد خبر: ۱۲۰۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵ 09 November 2023

باج‌گیرهای تلگرامی در صنایع مادر چگونه تغذیه می‌شوند؟

شرکت‌های بزرگ فولادی و نفت و پتروشیمی بخش قابل توجهی از چرخه اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در نطق های سالیان اخیر خود تاکید زیادی روی تبیین عملکرد اقتصادی و پیشرفت های دولت برای افکارعمومی داشته اند.

به همین دلیل این مجموعه های محوری در اقتصاد و صنعت کشور ماموریت دارند دستاوردهای خود در شرایط سخت تحریم را برای تنویر اذهان رسانه ای کنند اما در این میان برخی مدیران این حوزه‌ها بجای اتکا به مجاری رسمی و رسانه های تاییدشده جامعه ، و استقبال از نقدهای کارشناسی و دلسوزانه آنها، در بند شبکه های مخوف گرفتار می‌شوند.

زیرمجموعه‌های این بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور نیز به دلیل گردش بالای مالی و حضور در بورس، گزینه خوبی برای سودجویی جریان‌های ناسالم رسانه‌ای هستند. 

 رقابت تجاری متعارف میان شرکت‌ها در این صنایع، گاهی با تحریک عوامل داخلی و رسانه‌ای به عرصه تخریب رقیب نیز کشیده می‌شود. 

 رواج باج‌گیری‌های تلگرامی 

کانال‌های تلگرامی ریز و درشت بستر مناسبی برای کاسبی برخی افراد سودجو شده است و مدل جدیدی از باج‌گیری رسانه‌ای شکل گرفته است. برخی با ایجاد یک کانال با هزینه هیچ و گرفتن دنبال کننده فیک، کار و کاسبی خوبی برای خود راه انداخته‌اند.

امروز کانال‌های بسیاری با پسوند و پیشوند نفت، انرژی، پتروشیمی، فولاد و... به راه افتاده است؛ برخی با منشا مشخص و برخی دیگر نامعلوم. برای داغ‌تر شدن بحث هم گاهی یک کلیدواژه های افشاگری یا شبیه آن به عنوان کانال اضافه می‌شود.

این موضوع در مناطق و شهرستان‌ها شکل، رنگ و بو و مدل خاصی دارد. مثلا در مناطق ویژه اقتصادی در جنوب کشور که میزبان شرکت‌های پتروشیمی هستند یا در مناطقی که شرکت‌های فولاد و صنایع وابسته حضور دارند ، افرادی با سوء‌استفاده از موقعیت و ایجاد یک کانال با نام آن شهرستان و اضافه کردن پسوند نیوز کار و‌ کاسبی‌شان سکه می‌شود.

در این مناطق افراد با تولید محتوا علیه شرکت‌های بزرگ که وظیفه حیاتی ارزآوری‌ برای کشور را برعهده دارند، قرارداد‌های متنوعی از مشاوره و انتشار مطلب تا تبلیغات و تولید محتوا می‌بندند و عملا بدون کمترین زحمت، پول‌های هنگفت به جیب می‌زنند.

اما نکته عجیب ماجرا اینجاست، صاحبان همان رسانه‌های رسمی، برای کسب درآمد بیشتر، کانال‌های موازی و غیررسمی هم راه اندازی می‌کنند تا هریک را جداگانه فاکتور کنند! 

البته در این میان، عملکرد خود مجموعه‌های صنعتی نيز بايد مورد توجه قرار گیرد. اگر از روز اول سازوکارهای عقد قرارداد با رسانه‌ها بصورت حرفه‌ای و دقیق تنظیم شود، جلوی رشد قارچ‌گونه کانال‌های باج‌گیر گرفته می‌شود. بازبینی در قراردادهای رسانه‌ای این صنایع ضروری به نظر می‌رسد. 

در یک نمونه فردی که هم رسانه رسمی دارد و هم در کانال تلگرامی با عنوان‌های انقلابی و ارزشی فعال است با انتشار مطالب خلاف واقع و تهدید مدیران شرکت‌های بزرگ پتروشیمی، به دنبال اهداف نادرست و نامشروع خود است که گاهی منجر به افشای برخی اطلاعات داخلی مجموعه‌ها برای برهم زدن آرامش نیروی انسانی و مدیریت آن می‌شود. 

چندی قبل نیز وب‌سایت بولتن نیوز با افشای برخی واریزی‌ها و قراردادهای سال‌های قبل برخی از این مجموعه‌های به ظاهر خبری، درباره نحوه معامله آنها با شرکت‌های پتروشیمی گزارشات مستندی منتشر کرده بود که از دریافتی های چند صد میلیونی حکایت داشت. 

یا در مورد اخیر دیگر نیز که انتصاب در یک شرکت بزرگ دولتی نفتی، موجب هجمه چند کانال شناخته شده با پسوند و پیشوند "نفت" شد تا جایی که ادامه کار تخریب به رسانه‌های معاندی چون اینترنشنال رسید.

بنابر اطلاع دقیق، انگیزه بیشتر این جریان‌ها زد و بند فوری با فرد هدف است و با اولین پیشنهاد قابل توجه مالی، تخریب ها به تمجید یا دست‌کم سکوت و جبران غیرمستقیم تبدیل می‌شود. 

این وضعیت در حوزه فولاد با پیچیدگی‌های کم و بیش مشابهی در جریان است و برخی شرکت‌ها برای تخریب رقیب، اقدام به تغذیه مالی و خبری کانال‌های تلگرامی می‌کنند که متاسفانه بر سر شاخه نشسته و بن می‌برند. 

فربه شدن این جریان‌های سودجو از هر طرف که صورت بگیرد، در نهایت هم به ضرر مجموعه‌های پشتیبان آن‌ها خواهد شد و هم فضای بی‌اعتمادی میان شرکت‌های همکار و هم‌صنف حاکم خواهد کرد.

رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای در اطلاع‌رسانی و تبلیغات این مجموعه‌های بزرگ، قطعا نقش موثری در عدم تغذیه و رشد جریان‌های ناسالم باج‌گیر خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست