بازدید 31130

روش ثبت چک صیادی در سامانه صیاد

در این مطلب، قصد داریم به سوال چک صیادی چیست؟ پاسخ داده و نحوه استعلام و ثبت آن را به‌واسطه تلفن‌های همراه و روش‌های غیرحضوری آموزش دهیم.
کد خبر: ۱۲۰۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ 08 November 2023

روش ثبت چک صیادی در سامانه صیاد

چک صیادی، یکی از انواع حواله‌های بانکی است که برحسب جدیدترین قوانین چک و تحت‌نظارت بانک مرکزی روی کار آمد و رنگ بنفش آن، ازجمله شاخص‌های معروف این برگه است.

در این مطلب، قصد داریم به سوال چک صیادی چیست؟ پاسخ داده و نحوه استعلام و ثبت آن را به‌واسطه تلفن‌های همراه و روش‌های غیرحضوری آموزش دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه صیاد سایت تاپ به آدرس https://top.ir/cheque مراجعه کنید.

درمورد چک‌های صیادی چه می‌دانید؟

به سامانه‌ای که به صدور یکپارچه دسته چک می‌پردازد، سامانه صیاد و به حواله‌هایی که قابلیت ثبت و‌ پیگیری در این سایت را داشته باشند، چک صیادی گفته می‌شود. هرکدام از این برگه‌ها دارای شماره‌ای منحصربه‌فرد است که استعلام‌گیری آن را با استفاده از پیامک یا سامانه اینترنتی فراهم می‌کند.

دسته چک‌های صیادی در همه بانک‌ها به یک شکل و یک رنگ (بنفش) صادر می‌شود و تنها نام بانک صادرکننده آن با یکدیگر متفاوت است. حالا از مسئله چیستی و چگونگی این برگه‌ها هم بگذریم، در ادامه باید بدانید که شیوه ثبت و استعلام آن‌ها به چه صورت است؟

استعلام و ثبت چک صیادی

نقدشدن چک‌های صیادی، قبل از هرچیزی مستلزم ثبت‌شدن در سامانه صیاد است. شما در قسمت پایین و سمت چپ این برگه‌ها، عبارتی با این عنوان «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» مشاهده می‌کنید.

بر همین اساس، چک‌ها تا زمانی که در سامانه ثبت نشده باشند، فاقد هرگونه ارزش هستند. صادرکننده بعد از ثبت هویت گیرنده، مبلغ و تاریخ چک، قادر به برداشت وجه از بانک خواهند بود.

همچنین استعلام‌گیری با استفاده از شماره چک، کاربر را از وضعیت اعتباری آن و همچنین اطلاعات چک توسط ذی‌نفع (دارنده) آگاه می‌سازد. اما این 2 مورد، چگونه و با چه روشی امکان‌پذیر است؟

روش استعلام و ثبت چک صیادی با تلفن همراه

روش ثبت چک صیادی در سامانه صیاد

ثبت و استعلام چک‌های صیادی با 3 روش امکان‌پذیر است و صاحبان آن می‌توانند بسته به انتخاب خود، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنند. اگر شما هم جزء دارندگان این چک هستید، به گفته‌های ما در این بخش دقت کنید.

می‌توانید اینترنت بانک خود را فعال کرده و با رفتن به صفحه سامانه صیاد، چک خود را ثبت کنید. روش دیگر استفاده از وبسایت این سامانه است. اما برای احراز هویت، باید وقت بیشتری صرف واردکردن اطلاعاتی همچون ثبت شناسه 16 رقمی، شماره سریال، مبلغ، تاریخ سررسید و شاخصه‌هایی دیگر کنید.

آخرین روش، استفاده از خدمات اپلیکیشن‌های اختصاصی است که امروز به‌شکل گسترده‌ای به‌کار می‌روند و می‌توانند قابلیت ثبت و استعلام چک‌های صیادی را هم فراهم کنند.

استعلام و ثبت چک صیادی با اپلیکیشن تا‌پ

با توجه به این‌که استفاده از چک‌های صیادی یکی از روش‌های افزایش امنیت معاملات و تضمین نقدینگی است، افراد زیادی با دغدغه ثبت، استعلام و انتقال آن مواجه هستند و نمی‌دانند با چه روشی باید به این امر رسیدگی کنند.

در نظر داشته باشید که همه درگاه‌های اینترنتی قادر به برقراری امنیت کاربران نیست. اگر می‌خواهید امور مرتبط‌ با چک‌های صیادی را به‌وسیله اپلیکیشن مالی که روی گوشی خود نصب دارید انجام دهید، ابتدا از تضمین امنیت اطلاعات خود اطمینان یابید.

اپلیکیشن تاپ (https://top.ir/) مرجع کامل خدمات بانکی است که تحت نظارت بانک مرکزی، بانک پارسیان و سایر نهادها، سرویس‌های خود را در حوزه پرداخت و بازار سرمایه ارائه می‌دهد. شما می‌توانید به ثبت و استعلام چک‌های صیادی با این اپلیکیشن بپردازید. اما چگونه؟

نحوه استعلام و ثبت چک صیادی با تاپ

روش ثبت چک صیادی در سامانه صیاد

سوپراپلیکیشن تاپ با ارائه تمام خدمات بانکی و امور مالی، شما را از نصب همراه بانک‌های مختلف بی‌نیاز می‌کند. تنها با داشتن یک تلفن همراه هوشمند و نصب این اپلیکیشن، می‌توانید در راستای استعلام، ثبت و انتقال چک‌های صیادی اقدام کنید.

سامانه صیاد تاپ با سیستم یکپارچه خود در دسترس کاربران و صاحبان مشاغلی است که با چک سروکار زیادی دارند. مراحل ثبت چک‌های صیادی را فهرست زیر، مرحله‌به‌مرحله برایتان عنوان کردیم.

  • بعد از ورود به اپلیکیشن تاپ، بر روی گزینه سامانه صیاد کلیک کنید.
  • از قسمت خدمات صادرکننده چک، گزینه ثبت را لمس کنید.
  • برای شروع احراز هویت، ابتدا شماره تلفن همراه خود را وارد کنید.
  • سپس شماره صیاد برگه چک را وارد کرده و دکمه تایید را بفشارید تا اطلاعات لازم برایتان نمایش داده شود.
  • در پنجره استعلام کارت بانکی، مشخصات کارت ثبت‌شده را وارد کرده و مجددا گزینه تایید را بفشارید.
  • اگر چک متعلق به دارنده باشد، مشخصات آن نمایش داده خواهد شد.

چنانچه قصد شما استعلام‌گیری از چک است، می‌توانید همین مراحل را طی کنید؛ با این تفاوت که در مرحله دوم، به‌جای گزینه ثبت، گزینه استعلام را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

از مزیت‌های داشتن چک صیادی، می‌توان به ثبت فوری چک‌های سرقتی و مفقودی، عدم نیاز به مراجعه حضوری برای استعلام وضعیت، جلوگیری از کلاهبرداری و جعل توسط جاعلان، پیگیری قانونی آسان درصورت بروز هرگونه مشکل و بی‌شمار مواردی اشاره کرد که موجب شده صاحبان مشاغل در پی به‌دست‌آوردن آن باشند‌.

حال، مهم‌ترین نکته درخصوص داشتن این چک‌ها، آشنایی با نحوه ثبت و استعلام آن‌هاست. روشی که در این مقاله معرفی شد، سوپراپلیکیشن تاپ است که به عنوان مرجع امن و قابل اعتماد امور مالی، می‌تواند مسائل مرتبط با چک‌های صیادی و بیش از 100 سرویس کاربردی دیگر ارائه دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار