بازدید 2144

تاثیر صبحانه نخوردن بر کاهش یادگیری دانش‌آموزان

کد خبر: ۱۲۰۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴ 04 November 2023

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: تغذیه سالم بویژه خوردن صبحانه مغذی در تامین نیازهای تغذیه‌ای دانش‌آموزان برای رشد و تکامل آنها اهمیت ویژه‌ای دارد و صبحانه نخوردن تاثیر منفی بر یادگیری دانش آموزان دارد.

به گزارش ایسنا، فرشته فزونی ضمن بیان این مطلب، گفت: دانش‌آموزان در یکی از مهمترین دوره‌های زندگی خود از نظر وضعیت تغذیه‌ای قرار دارند که در این دوره نیاز به انرژی و پروتئین به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.

به گفته وی، رفتارها و باورهای تغذیه‌ای که در این دوران زندگی شکل می‌گیرد، نقش مهمی در انتخاب مواد غذایی توسط دانش‌آموز و سلامت او در آینده دارد.

فزونی یادآور شد: انرژی و مواد مغذی مورد نیاز دانش‌آموزان در سنین مدرسه بستگی به میزان توده بدنی (BMI)، سرعت رشد و میزان فعالیت آنان دارد.

به گفته وی، با داشتن یک برنامه غذایی متعادل و متنوع شامل شش گروه غذایی (نان و غلات، شیر و لبنیات، سبزی، میوه، گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزها) می‌توان امیدوار بود انرژی، پروتئین، ویتامین و املاح مورد نیاز روزانه تامین شود.

او با اشاره به اینکه دانش‌آموزان مبتلا به سوءتغذیه، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، افزود: این افراد بیشتر از همسالان خود به عفونت‌های تنفسی، گوارشی و سایر بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و دفعات بیشتری از مدرسه غیبت می‌کنند.

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از عوامل تاثیرگذار بر اشتهای دانش‌آموزان را استرس ناشی از رفتار اولیا و مربیان یا استرس‌های مربوط به امتحانات عنوان کرد و گفت: استرس می‌تواند موجب بی‌اشتهایی و یا پرخوری در بعضی از افراد شود.

به گفته وی، عدم توجه به این موضوع و بی‌اشتهایی مشکلاتی را در رشد کودک یا نوجوان ایجاد خواهد کرد، چنان که اشتهای کاذب سبب پرخوری و اضافه وزن در دانش آموز می‌شود.

او با اشاره به شکل‌گیری رفتارها و باورهای تغذیه‌ای در دوران مدرسه، گفت: معمولا کودکان و نوجوانان از والدین خویش الگو می‌گیرند.

وی افزود: امتناع والدین از خوردن بعضی مواد غذایی باعث امتناع کودک و نوجوان از خوردن آن مواد می‌شود؛ به طوری که کم‌کم بسیاری از مواد غذایی با ارزش از برنامه روزانه کودک یا نوجوان حذف می‌شود.

فزونی یکی از عادات نادرست در سنین مدرسه را نخوردن صبحانه عنوان کرد که می‌تواند اثرات منفی بر یادگیری کودک داشته باشد و گفت: هنگام ناشتایی طولانی‌مدت، نگهداری قندخون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد دشوارتر شده و یادگیری و تمرکز حواس مختل می‌شود.

به گفته فزونی، در صورتی که نخوردن صبحانه تداوم یافته و تبدیل به عادت شود، علاوه بر عوارض مذکور باعث کمبود دریافت مواد مغذی نیز می‌شود که معمولا در وعده‌های غذایی دیگر جبران نخواهد شد.

وی برای اشتهای کافی دانش‌آموزان نسبت به خوردن صبحانه، توصیه کرد: خانواده ها سعی کنند شام زودتر صرف شود و در صورت امکان دانش‌آموز شبها در ساعت معینی بخوابد تا بتواند صبح زودتر از خواب بیدار شود و وقت و اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشد.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر این که کودکان باید سحرخیزی، نرمش صبحگاهی و خوردن صبحانه در محیط گرم خانواده را یاد بگیرند، از والدین خواست صبحانه را به عنوان یک وعده غذایی مهم تلقی کرده و سعی کنند هر روز با فرزندان خود صبحانه بخورند تا مشوق خوبی برای کودک و نوجوان باشند.

فزونی یکی از دلایل نخوردن صبحانه توسط دانش‌آموزان را تکراری و یکنواخت بودن آن برشمرد و تاکید کرد: تنوع در صبحانه، دانش آموز را به خوردن صبحانه تشویق می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی با توصیه به تهیه صبحانه سالم و مقوی برای دانش‌آموزان، پیشنهاد کرد: برای تنوع بخشیدن به صبحانه دانش‌آموزان می‌توان از غذاهایی مثل فرنی، شیربرنج، حلیم، عدسی، نان و پنیر و گردو، کنجد، ارده و شیره، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و عسل، مربای خانگی، پودینگ شیر، عسل و میوه، شیر به همراه خرما و عسل استفاده کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی