بازدید 31518
تابناک اقتصادی بررسی کرد؛

واردات لوازم خانگی در مسیر آزادسازی/ حق انتخاب، کیفیت و قیمت مناسب، گمشده بازار لوازم خانگی است

وزیر صمت تاکید دارد: در آینده مسیر ما مسیری نخواهد بود که به لوازم‌خانگی به‌صورت انحصار نگاه کنیم. این فضا برای مردم وجود دارد که انتخاب کنند و برای رقابت‌پذیر کردن کالا‌های ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ارائه مجوز برای واردات لوازم‌خانگی انجام خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۰۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹ 07 November 2023

واردات لوازم خانگی در مسیر آزادسازی/ حق انتخاب، کیفیت و قیمت مناسب، گمشده بازار لوازم خانگی است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در روز‌های اخیر، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در اظهارات مهمی مبنی بر ضرورت مقابله با انحصار در بازار لوازم‌خانگی و تداوم ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی تأکید داشته است: "هدف ما از مدیریت عرصه تجارت، حمایت از تولید است. اما حمایت از تولید به این معنا نیست که رقابت را از آن‌ها بگیرد. باید به سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت‌پذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کنیم؛ بنابراین فکر می‌کنم در آینده مسیر ما مسیری نخواهد بود که به لوازم‌خانگی به‌صورت انحصار نگاه کنیم. این فضا برای مردم وجود دارد که انتخاب کنند و برای رقابت‌پذیر کردن کالا‌های ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ارائه مجوز برای واردات لوازم‌خانگی انجام خواهد شد. به گفته این مقام مسئول صنعت لوازم‌خانگی به لحاظ کیفی و کمی به جایگاهی رسیده که می‌تواند با تولیدات خارجی رقابت کند. "

چراغ‌سبز وزیر صمت برای رهایی بازار لوازم‌خانگی از حبس چندین ساله تعداد محدودی برند داخلی، می‌تواند برای سروسامان دادن به بازار آشفته لوازم‌خانگی، رویکرد مثبت و اثرگذاری باشد. این در حالی است که کمتر از دو سال قبل یعنی دهم بهمن ۱۴۰۰، رهبر انقلاب در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، با ابراز گلایه از برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی گفتند: "با وجود حمایت‌هایی که از این تولیدکنندگان شد، اما گفته می‌شود برخی محصولات آن‌ها تا دو بابر افزایش قیمت داشته که نباید اینگونه باشد. "

بر اساس این گزارش؛ بررسی روند گذشته نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۷ و به دنبال محدودیت‌های ارزی، طبق مصوبه اولیه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا واردات لوازم‌خانگی تا پایان سال ۱۴۰۰ ممنوع اعلام شد. پس از اتمام انقضای این مصوبه انتظار می‌رفت که باتوجه‌به نیاز بازار، واردات این محصول آزاد شود بااین‌حال وزارت صمت اعلام کرد که تولیدکنندگان که بالغ بر ۱۵۰۰ واحد کوچک و بزرگ هستند می‌توانند نیاز بازار را تأمین کنند و حتی برنامه صادرات نیز دارند؛ بنابراین ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی مجدد تمدید شد.

وعده وزارت صمت مبنی بر اینکه تولیدکنندگان داخلی، نیاز بازار را تأمین می‌کنند، در عمل به طور کامل محقق نشد و تولیدات داخلی در کنار عدم کیفیت مناسب، از قیمت‌های بالایی نیز برخوردار بودند و هستند و در نتیجه این آشفتگی، کالا‌های قاچاق لوازم‌خانگی نیز روزبه‌روز در بازار و فضای مجازی، بیشتر شده‌اند. در این باره نایب‌رئیس اتحادیه لوازم‌خانگی می‌گوید: در فروشگاه‌های بزرگ و معروف آنلاین که فروش کالا را بر عهده دارند شاهد ورود کالای قاچاق، فیک و فاقد گارانتی هستیم که به‌صورت غیرقانونی تأمین می‌شوند. به گفته اسلامیان، پس از ممنوعیت واردات، بخشی از تقاضای بازار که تولید آن در داخل صرفه اقتصادی نداشت، دچار کمبود و این کمبود هم نهایتاً توسط قاچاق تأمین شد.

بنابراین با عدم واردات به شکل رسمی و جولان تولیدات داخلی با انحصار خاصی که پیدا کردند، عملاً فضای رسمی بازار لوازم‌خانگی شاهد افزایش قیمت‌ها و عدم بهبود کیفیت تولیدات داخلی هستند. این در شرایطی است که واردات به شکل قاچاق همچنان ادامه دارد و در کنار خروج صدها میلیون دلار ارز از کشور، دولت نیز از ورود این کالاها، هیچ‌گونه درآمد گمرکی و قانونی ندارد. در نتیجه در این فرایند و چرخه منفی اقتصادی، سود کلان در جیب عده دلالان و واردکننده غیررسمی رفته است. از سوی دیگر کالا‌های خارجی وارداتی نیز به دلیل قیمت‌هایی پایین‌تر نسبت به نمونه مشابه داخلی، با استقبال مردم همراه شده است، این در حالی است که بسیاری از تولیدات داخلی لوازم خانگی، افزایش های ماه به ماه داشته اند که باعث گلایه مردم شده است.

مسلماً شکست ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی پس از سال‌ها، می‌تواند مزایای بسیاری برای مردم و دولت داشته باشد. از توفیق اجباری برای تولیدکنندگان داخلی در جهت ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش تا تعدیل قیمت‌ها به دلیل افزایش عرضه و تقویت قدرت خرید مردم در این شرایط اقتصادی؛ از سوی دیگر دولت نیز می‌تواند در واردات رسمی لوازم‌خانگی، سود بازرگانی و حقوق گمرکی دریافت کند و در نتیجه کفه درآمد‌های بودجه‌ای را سنگین کند. هرچند ناگفته نماند که واردات بی‌ضابطه لوازم‌خانگی هرگز مطلوب شرایط موجود نیست و بایستی در شروع کار واردات لوازم‌خانگی، باتدبیر وزارت صمت و در جهت ایجاد فرصت انتخاب برای مردم با قیمت‌های تعدیل یافته، حرکت شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذار در حوزه واردات، لوازم‌خانگی غیر لوکس و پرکاربرد را در اولویت قرار دهد تا شاهد افزایش عرضه محصولات باکیفیت و قیمت مناسب باشیم.

بلایی که تولیدکنندگان لوازم خانگی سر مردم می‌آورند

تعداد بازدید : 789

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵۳
کیفیت لوازم خانگی ساخت داخل به شدت پایینه. در کنار این مسئله، این نگرانی هم وجود داره که فقط لوازم چینی و ترکیه ای رو مجوز ورود بدن. اونم با تعرفه بالا. در کل من که امیدی ندارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
آقایان چاره ای جز واردات اقلام بنجل چینی ندارند.
وقتی نفت را با 30 -40% تخفیف به چین می فروشند، به خاطر وجود تحریم ها به اجبار و بدون حق انتخاب مجبورند هر چه که چینی ها در پیاله شان می گذارند، قبول کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
بعضی از لوازم ایرانی کیفیت بالایی دارند. همه این جوری نیست. متاسفانه همین فکر غلط در کنار این فکر غلط که هر جنس خارجی اش بهتره باعث میشه که تولیدکنندگان داخلی به شدت ضربه ببینند. طرف بهترین تولید کننده داخلیه؛ اما مجبوره با برند خارجی روانه بازار کنه. چون عقل مردم مثل فکر خود شما است که هر جنس که برند خارجی باشه بهتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
چینی هم اگر درجه یک باشه، خوبه وبهتر از این داخلی هاست
تام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
این اتفاق باید در صنعت دارو هم ایجاد شود متاسفانه انحصار بوجود آمده در داروسازی شرکتهای داخلی موجب گران کردن لحظه به لحظه این داروها شده و مردم توان خرید دارو را از دست داده اند و جالبتر اینکه مواد لولیه این داروها کاملا بی خاصیت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
دیروز یک اسپری حشره کش با مارک..... که دائماً در صدا و سیما تبلیغ می کند، خریدم به قیمت 52 هزار تومان. بعد از اسپری کردن نصف محتویات آن، هیچ اثری بر روی پشه ها نداشت.
بله، این است کیفیت جنس ایرانی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
چند سال پیش، در پی یک سخنرانی، روی

شاخ و شانه کشیدن برای کره جنوبی به

خاطر فریز شدن ذخایر ارزی در آن کشور،

حضور سامسونگ و ال جی را در ایران

ممنوع کردند. البته پشت پرده این اقدام،

مسئله انحصار و منافع شخصی بود. با یک

سرچ کوچک در اینترنت ملاحظه می کنید

که صاحبان صنایع بزرگ تولید لوازم خانگی

در ایران افراد شناخته شده، ارگانها و

نهادهایی هستند که کشور را قبضه کرده

اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
به راستی تحریم ها برای جماعتی نعمت هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
۱۱:۵۵
این تجربه شخصی هر فردی که کالای ایرانی خریده هست! و متاسفانه باید گفت که در این مدت خیلی فرصت داشتند که اعتماد رو برگردونن ولی به خاطر عدم واردات بیشتر به فکر یکه تازی و سو استفاده بودن متاسفانه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
البته ۹۰ درصد مردم که به زیر خط فقر مطلق کشانده شده اند
پولی برای خرید حتی داخلی و چینی آشغال اش ندارند

و فعلا با وصله پینه و تعمیر کردن لوازم خانگی

کم کم بسمت جاروی دستی رشتی و تشت و لگن و آفتابه و آب حوض کشی و پختن رب و سرکه و ترشی و آبغوره و وو بصورت دستی همچون صد سال پیش خواهند رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
همن موضوع رو هم دروغ میگن مگه خودرو وارد کردن
آزاد سازی لوازم خانگی هم از جنس آزاد سازی خودرو خواهد بود.

مثلاً برای خرید یک دستگاه فریزر مارک بوش آلمان، پیش ثبت نام کرده و پول از مردم گرفته بعد از یک سال به 5-6 برابر قیمت جهانی به مردم تحویل می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
با قدرتی که به مافیای تولید لوازم خانگی داده شده در چند سال اخیر این مافیا هم مانند خودروسازی شیرینی انحصار رو زیر دندونش حس کرده و دیگه جلوی آزادسازی واردات و شکست انحصار رو نخواهد داد
انحصار همون بلایی رو که سر صنعت خودرو سازی آورد سر این هم خواهد آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
همین الان این بلا سرش اومده
تابستان قصد خرید کولر گازی داشتم. در بازار قیمت کولر گازی جی پلاس با مشابه های خارجی الجی و سامسونگ یکی شده!
بعد طرف میگفت برندهای ایرانی عمر کوتاه تر خنک کنندگی کمتر و مصرف بالاتر دارن !
لوازم خانگی خودرو نیست که بتوان جلوی واردات آن را گرفت.

همین الان هم بازار از لوازم خانگی خارجی قاچاق اشباع است. منتها مردم پول ندارند مانند چند سال قبل با دلار 52 هزار تومانی خرید کنند.
پاسخ ها
رضا
| Canada |
۰۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
فهم این مطلب درکی در حد شما می‌خواهد که ۹۰ درصد ندارند
تورو خدا انجام بدید یه ذره بفکر مردم باشید فقط تولیدات داخلی راه حل نیست بخدا
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
اصلا اولین بار چطور ممنوع شد؟ برای چی مردم را از حق انتخاب محروم کردند و مجبور کردند هرطور شده با هر شرایطی لوازم خانگی داخلی بخرند؟
تعرفه مناسب مثل تعرفه واردات خودرو است!!! خودتون را گول می زنید یا مردم را ببو گلابی حساب کرده اید؟!!!
اره شما درست مي فرماييد !
مردم عادی بدبختند
پس چرا واردات را مدتی ممنوع کردید؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
یک سخنرانی باعث این ممنوعیت شد
پشت هر چیزی باید کار کارشناسی باشه نه سخنرانی!
حمایت از تولید داخلی با ممنوعیت واردات و حذف رقبا نه تنها کمکی به ارتقاء کیفی محصولات داخلی نخواهد کرد بلکه ذهن خلاق کارآفرینان و تولیدکنندگان را به دلیل داشتن درآمد مکفی و شاید مازاد دچار سکته و ناکارآمدی کند.
دو شرکت بزرگ دولتی خودروسازی هم به دلیل فساد و رانت هنوز هم زیان ده هستند. سازمان خصوصی سازی هم فقط شعار می دهد.
تو رو خداآزادکنید بذارید مردم یه ذره نفس بکشند بابا اینطوری هم نیست که واردات ممنوع باشه ما رشد میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
مطمین باشید آزادی واردات لوازم خانگی مثل آزاد سازی واردات خودرو خواهد بود و اوضاع را خرابتر و دلالها را فربه تر خواهد کرد
مشکل خود ساخته رو می خواید حل کنید؟

1- اول به اسم حمایت از کالای داخلی واردات رو ممنوع می کنید

2- کلی پول خرج مبارزه با قاچاق کالای با کیفیت تر خارجی و انحصاری کردن بازار می کنید

3- کیفیت جنس ایرانی با سر می خوره زمین و همون یه ذره تلاش رو هم دیگه نمی کنند

4- با کلی سر و صدا می رید دنبال آزاد سازی و شکستن انحصار خود ساخته
...یه مشت لوازم خانگی آشغال داخلی رو با هر قیمتی که میخواهید به خورد مردم بدبخت میدید
تفاوت اقتصاد ایران با آمریکا و کشورهای مطرح چیست؟

در اقتصاد ایران با ایجاد کسری بودجه بلافاصله سراغ دستگاه چاپ پول می روند و پول را بی ارزش می کنند
در اقتصاد آمریکا کسری بودجه را به حساب بدهی وارد می کنند

کدامیک از این اقتصاد ها سالم تر است
اولی که پول چاپ و دزدی می شود و دومی که پای بذهی قرار داده می شود

وقتی بدهکار شدی سعی می کنی هزینه هایت را کاهش بدهی پروژه هایت را بهینه تر کنی ارزش افزوده را بالا ببری

اما وقتی پول چاپ کنی همان کاری را که قبلا می کردی می کنی همان بی نظمی و گتره ای کار کردن را ادامه می دهی

یک کشور بدهکار که هر روز رو به رشد باشد و ساختارمند باشد بهتر از کشوری است که بدهکار نباشد و مشغول چاپ پول باشد
آقا ما یک یخچالچالمون مابه آمریکایی بود بعد سالهااااا خراب شد وما گفتیم محض تنوع نو بخریم از بهترین برند ایرانی تولید داخل هم خریدیم به قیمت خدا تومن ...بعد چند روز یک تیکه از قطعات یخچال کنده شد وافتاد پایین تو جامیوه ایش نمیدونیمم مال کجاست تازه وقتی می خواد یخ تولید کنه مثل مرغی که می خواد تخم بزاره کلی سرو صدا می کنه وبعد یهو تلپی چندتا یخ میندازه پایین چه وضعشه آخه
بشنو و باور نکن...۱ ارز نیست....۲..صنایع فشل مونتاز کار نمیزارن...۳بی عرضگی موج میزنه...۴....حرف درمانی و سرکاریست...
از ۱۴۰۰ میخوان ماشین وارد کنند..هنوز کار گیره...
با بستن راه واردات لوازم خانگی مسیر تولید ماشین در دو خودرو ساز ایران خودرو و سایپا پیش گرفتیم و به بیراهه رفتیم و مسیر کالای قاچاق رو هم باز کردیم که بدون پرداخت هزینه گمرک و ... وارد بازار میشه و برای کشور و مصرف کننده ضرر ایجاد میکنه
من یک سئوال از مسئولان سایت تابناک دارم در دنیا رسانه‌ایی مثل تابناک وقتی مطلبی را گزارش می کنند حداقل در دنیا اگر نگوییم ولی در آن کشور بازتاب پیدا می کند ولی در سایت شما این همه انتقاد از وضع مملکت ومشکلات جامعه می شود ولی هیچ نهادو ارگانی نسبت به آن واکنش نشان نمی دهد. وحتی به آن مشکل ویا کمبود در دستگاه‌ها که گفته می شود. نه نماینده مجلس ویا مسئولان شهرداری تهران وحتی شوراهای شهر وحتی کارمندان آن دستگاه‌ها واکنشی نشان نمی دهند مثلا در رابطه با سند مجتمع تجاری ابریشم تهران که شهرداری تهران 14 سال است سند آن را نمی زند. نه حراست شهرداری. نه شهردار. ونه حتی کارمندان دایره املاک شهرداری اعتنایی به آن نمی کنند در صورتی حتی در اینستا اگر کسی که 3 تا دنبال کننده دارد اگر مطلبی ذکر شود فقط خاجه حافظ شیرازی واکنش نشان نمی دهد.
این افکار تولید کنندگان خارجی استعمار گر است که می خواهد همین صنعت نیم بند را هم تعطیل کند و بیکاری بوجود اورد
حمایتی که حکومت ما بعنوان تقویت تولیدات داخلی از خودروسازان و بعد هم از لوازم خانگی می کند جز نابودی صنایع و ضایع کردن حقوق مصرف کننده نتیجه دیگری ندارد بی سواد ترین افراد هم اصول اولیه اقتصاد را می دانند وقتی رقابت در تولید نباشد و در عرضه و تقاضا دخالت دولتی شود تنها منافع آنی به جیب تولید کننده و دلال می رود و نهایتا تولیدات بی کیفیت عاید این کشور خواهد شد هرچند هم لوازم خانگی ما مانند ایران خودرو فقط مونتاژ کار شدند .
اگر میخواید وارد کنید جان مادرتان از کشورهای درست و حسابی وارد کنید با تعرفه های پایین! مثل ماشین نباشه. اروپایی، آمریکایی و کره ای و ژاپنی نه آشغال های چینی و غیره...
اون‌کسی که بی فکرانه جلوی واردات بخصوص کالای خانگی رو گرفت و ممنوعش کرد باعث اینهمه گرانی و تحمیل جنس بی کیفیت داخلی به مردم شد
همان لوازم قدیمی را خوب نگهداری کنید اگر خراب شد تعمیر کنید این آشغالهای چینی و ایرانی را نخرید به درک که کارخانه ها بسته می شود انحصار باندی پدر مردم را در آورده .
وزیر محترم به فکر ما مردم بدبخت نیست .
لوازم خانگی مثل خودرو نیست که قاچاقیش رو واردکنی نتونی استفاده کنی، لذا با افزایش قیمت محصولات ایرانی، ملت کم کم از بانه و بندر گناوه و .... به صورت غیر رسمی وارد میکنند و استفاده میکنند. و این وسط سر دولت بی کلاه میمونه، حالا دولت برای این که حق و حساب (گمرکی) خودشو بگیره با تعرفه های چندبرابری نسبت به قبل اجازه واردات رو خواهد داد.
اما برای خودرو این امکان برای ما ملت مظلوم وجود نداره و گزینه واردکردن رو ازمون گرفتند. و در موارد استثنا با 2 تا 3 برابر قیمت واقعیش و اون هم از طریق شرکت های خاص امکان بهره مند شدن از حق خودمون رو داریم
عالی شد.واقعا تو این مدت خیلی به مردم جفا شد.با این کالاهای ایرانی که متاسفانه هیچ ارزشی هم ندارند.تازه تو تبلیغ میگن دیگه کافیه باید لوازم خانگی و بیمه کرد.این شد حل مشکل لوازم و تولیدات وطنی
برای ایجاد تعادل وشکستن انحصار بایدواردات کالاها ازاد شوند
اگر قراره چینی واردکنید همون لوازم ایرانی و ترجیحح میدیم
باز هم حق حساب کره ای ها به برخی مسئولین و و نابود کردن تولید داخلی و سود کلان وارد کنندگان و سهم برخی مسئولین از آن .... ظاهرا نمیتوانند از این نان مفت بگذرند .
وعده نزدیک انتخابات منظورش از آینده همینه
روز اول چرا ممنوع کردند
تو بخش لوازم خانگی الان تو بخش تلویزیون ولباسشویی ویخچال انصافا تولید کنندگان ایرانی کالاهای با کیفیت وخوبی رو روانه بازار کردن همین الان هم یخچالهای ال جی وسامسونگ وبوش به صورت قاچاق وارد میشه وبا توجه به دلار ۵۰تومنی توان خرید مردم به خرید اونها نمیرسه حالا اگر بخواد وارد هم بشه باید با تعرفه گمرکی که میخوره گران‌تر از قیمت قاچاق اون کالا هست کمی هم انصاف داشته باشیم یک زمانی تمام تابلوهای مغازه های شهر شده بود سامسونگ وال جی اما الان به جای اونها مثلا شده ایکس ویژن یا اسنوا که انصافا خوب تو خط تولید کار کردن وبهتره ما مردم هم علیرغم کاستی‌ها ازاونها حمایت کنیم ،هفته پیش قصد خرید تلویزیون ۵۵اینچ داشتم پس از بررسی‌ها ی مختلف برند تی سی ال محصول مادیران رو انتخاب کردم که البته وارداتی ومونتاژ هست اما تقریبا ده میلیون تومن از مدل ال جی مشابه خودش که از بانه میومد ارزونتر بود علاوه بر اینکه دوسال هم ضمانت داشت
با اتخاذ سیاستهای شکست خورده توسط مسئولین ناآگاه یا مغرض،این ملت است که چوب این کج فهمی ها را می خورد.
آزموده را آزمودن خطاست.
بایستی کسانی که این تصمیم رو گرفتند محاکمه کرد که چرا مردم یک کشور رو از دسترسی به محصولات با کیفیت و کارکرد عمر بالا محروم کردند و باعث شدند اجناس درجه دوم و سوم چینی با تغییر لیبل و به اسم تولید داخل به بازار وارد شوند و با کیفیت بسیار پایین و قیمت بالا و عمر وماندگاری بسیار پایین نسبت به برند های دیگر ، باعث هدر رفتن سرمایه مردم و کشور و ضرر و زیان به کیفیت زندگی و مال و اموال مردم شوند.
پس چراجلوی وارداتو گرفتید تا حالا آزاد بشه مزه واردات خودرو رفته زیر زبونشون خوب سودی داره مثل خودرو که مردمو سر کیسه کردن هرچند مردمم هجوم میارن ایناا هم استفاده میکنن
کالای ایرانی فقط بدرد... میخوره.گارانتی تو ایران افسانه ست.
مثلا برو تلویزیون پاکشوما بخر .خدایی خندت نمیگیره؟
یا مثلا یخچال قاینار خزر.
یا فرگاز آیسان.
ملت کارگری میکنن پول با زحمت بدست میارن یه کالای خوب بخرن نه آتاآشغال هر کسی را بهر کاری ساختند .
ایجاد انحصار و منع واردات و سوبسید و رانتهای سود بانکی کم و کارگر و انرژی و منابع ارزون یا تعرفه غیر معمول برای واردات به بهانه حمتیت از تولید داخل و صادرات و بورسی که بین هیفده کشور خاورمیانه با اینهمه منابع و امکاناتش از لحاظ صادرات یازدهم و از لحاظ ارزش پول ملی و ضریب جینی اعماق جدول هست هیچ منطق عاقلانه ای نداره از طرفی حاکمیت صحبت از اقتصاد آزاد و رقابتی و خصوصی سازی و بحثهای لیبرالی میکنه از سمتی بخش بزرگی از اقتصاد انحصاری و دستوری و معاف و بهره مند اانواع رانت هست و فقط به ضرر عموم جامعه اداعا و عمل میشه
منظور ازاینده مد نظر شون یعنی تا ظهور امام زمان.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار