بازدید 5308

بروز «بحران شیر خشک» در روز‌هایی که «فرزندآوری» شعار پرتکرار مسئولان است!

در روز‌هایی که افزایش نرخ زادآوری در کشور در دستور کار قرار دارد و مسئولان می‌کوشند با مشوق‌های مختلف، مردم را به فرزندآوری تشویق کرده و حتی برای اینکه نشان دهند، موفق‌ترین دستگاه در این جریان بوده‌اند، به شدت با یکدیگر در رقابت هستند، اوضاع شیر خشک در کشور اصلا خوب نیست و این را می‌شود به راحتی و با جست‌وجو در چند داروخانه سطح شهر دریافت.
کد خبر: ۱۲۰۱۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ 29 October 2023

بروز «بحران شیر خشک» در روز‌هایی که «فرزندآوری» شعار پرتکرار مسئولان است!وضعیت دسترسی به انواع شیرخشک در دو ماه اخیر چندان خوب نبوده و بسیاری از خانواده‌ها برای پیدا کردن غذای نوزادانشان دچار مشکل شده و گاهی حتی برای تامین این ماده حیاتی، مجبور به جست و جو در شهر‌های مجاور هستند.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌هایی که افزایش نرخ زادآوری در کشور در دستور کار قرار دارد و مسئولان می‌کوشند با مشوق‌های مختلف، مردم را به فرزندآوری تشویق کرده و حتی برای اینکه نشان دهند، موفق‌ترین دستگاه در این جریان بوده‌اند، به شدت با یکدیگر در رقابت هستند، اوضاع شیر خشک در کشور اصلا خوب نیست و این را می‌شود به راحتی و با جست‌وجو در چند داروخانه سطح شهر دریافت.

انگار نه انگار که وقتی درباره جمعیت و فرزندآوری صحبت می‌شود، باید نیاز‌های پیش و بعد از متولد شدن فرزند در نظر گرفته شود. مشکلات اقتصادی، وضعیت مسکن، وضعیت اشتغال و همین شیرخشک، از جمله مواردی است که بسیاری از خانواده‌های دارای نوزاد را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

تدبیر تکراری و همیشگی؛ فروش با کد ملی

با افزایش گلایه‌ها در این باره، باز پای همان بهانه‌های قدیمی به ماجرا باز شد و دوباره تدابیری که پیشتر در عرصه‌های مختلف شاهدش بوده ایم، این بار برای رفع مشکل کمبود شیر خشک به کار بسته شد؛ «عرضه شیر خشک منوط به ارائه کد ملی در داروخانه‌ها شد تا از قاچاق آن جلوگیری شود»؛ تصمیمی که سازمان غذا و دارو ۱۷ مهرماه آن را اعلام کرد و البته نتوانست به حل بحران شکل گرفته منجر شود.

البته جلوگیری از قاچاق ضرورت دارد و تلاش برای رساندن شیر خشک به خانواده ها، ولو با استفاده از سهمیه روی کد ملی، شاید بهترین اقدام ممکن و امری اجتناب ناپذیر باشد، به ویژه وقتی که گزارش‌هایی از استفاده از شیر خشک در تهیه برخی محصولات لبنی منتشر شده؛ اما آیا واقعیت این است که شیر خشک کمیاب شده، چون قاچاق می‌شود یا مثلا در تولید ماست و باقی لبنیات به کار می‌رود؟

این سوال تامل برانگیزی است که به نظر، مسئولان و متولیان امر هم می‌دانند پاسخ متفاوتی با تدبیر اتخاذ شده برای عرضه شیر خشک با کارت ملی دارد؛ هرچند شواهد حکایت از آن دارد که در تدبیری که به کار بسته اند نیز دقیق عمل نکرده اند و در نتیجه داروخانه‌ها و مردم با مشکلات تازه‌ای مواجه هستند؛ از مشکل اینترنتی تا کندی شدید سیستم.

بروز «بحران شیر خشک» در روز‌هایی که «فرزندآوری» شعار پرتکرار مسئولان است!

به اظهارات سرپرست مدیریت غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی تربت جام (در ۲۷ مهرماه) دقت کنید: «ثبت برخی دارو‌ها و شیرخشک در سامانه تیتک به منظور نظارت بر سطح عرضه و جلوگیری از قاچاق دارو است. هرچند به دلیل قطعی اینترنت و سامانه تیتک، فرآیند ثبت کد ملی و استعلام سنجی از سامانه ثبت احوال کمی زمان بر و طولانی است به همراهی همشهریان و داروسازان نیاز دارد.»

یا نگاهی به برخی موارد مکتوب توسط معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (در ۲۹ مهر) بیندازید: «کاهش مشارکت داروخانه‌ها در عرضه شیرخشک به علت زمان بر بودن فرآیند و نارضایتی سایر مراجعان داروخانه، پایین بودن سود فروش، باز پرداخت یک ماهه خرید از شرکت پخش، فقدان پیش بینی تامین هزینه‌های وارده به داروخانه‌ها (سخت افزار، اینترنت، نیروی کاربر و..)، وجود اختلال مقطعی در بستر اینترنت کشور و مشکل اتصال و کندی سرعت آن، در نظر نگرفتن سهمیه برای مصرف کنندگان دارای مشکل با سن بالای سه سال (معلولان)، در نظر نگرفتن سهمیه برای افراد ایرانی فاقد کد ملی، گردشگران قانونی و اتباع غیرمجاز و...»

کمبود از کجا شروع شد؟

مکاتبات انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک با سازمان غذا و دارو، نشان می‌دهد که از اوایل خرداد ماه ۱۴۰۲ بروز کمبود شیرخشک‌های رگولار و رژیمی به دلیل تغییرات ضوابط ارزی مواد اولیه وارداتی پیش بینی شده بود، تا جایی که هانی تحویل زاده، رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک در نامه‌ای به تاریخ ۲ خرداد ماه ۱۴۰۲ به رییس سازمان غذا و دارو نوشته: به دلیل تغییرات اخیر ضوابط ارزی که منجر به تغییر گروه کالایی مواد اولیه تولید شیرخشک نوزاد از یک به ۲۱ شده، شرکت‌های تولیدکننده برای امور مختلفی از قبیل ثبت سفارش، ثبت منشأ ارز، رفع تعهد ارزی و ترخیص کالا‌های خود با پیام زیر از سوی بانک مرکزی مواجه می‌شوند: «درخواست با ضوابط سازگار نیست. با توجه به تغییر گروه کالایی، بانک عامل باید در خصوص اخذ مابه‌التفاوت با اداره تخصیص ارز مکاتبه نماید.»

در ادامه این نامه به صراحت مشکلی که این روز‌ها گریبان کشور را گرفته مورد تذکر و هشدار قرار گرفته و آمده: «با توجه به این پیام و تا مرتفع نشدن مشکل، ترخیص تمامی مواد اولیه شیرخشک‌های رگولار و رژیمی که مشمول ارز ترجیحی می‌شوند، کاملا متوقف شده، کشور دچار مشکل شدید کمبود شیرخشک می‌شود.»

البته این تنها نامه حاوی هشدار در این باره نیست و مستندات نشان می‌دهد که انجمن یاد شده بار‌ها این موضوع را متذکر شده و مثلا در ۱۰ خرداد خطاب به مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نوشته: «ادامه این وضع، تبعات جبران ناپذیری در وضعیت تولید و عرضه محصولات اعضای این انجمن دارد که هم اکنون نیز نشانه‌های اولیه آن در بازار مشهود است و چنانچه اقدام عاجلی صورت نگیرد، اوضاع به سمت بحرانی شدن پیش خواهد رفت.»

بی توجهی به تولید؛ اجبار به واردات

هشدار‌هایی که راه به جایی نبردند تا مشکل بروز کند، اوج بگیرد و در قامت بحرانی تازه، اما پرقدرت، خودنمایی کند و بعد برای حل آن، نیازمند شکل گیری عزم ملی و پای کار آمدن همه باشیم! با این یادآوری که می‌دانیم تا رفع مشکل، بساط فرافکنی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت مساله‌ای که به وجود آمده، داغ داغ است و برخی می‌کوشند با انداختن توپ به زمین این و آن، مسئولیت اتفاقات را متوجه دیگران کنند.

در این راستاست که مثلا بحث کم کاری تولیدکنندگان مطرح می‌شود تا در پاسخ گفته شود، ظرفیت تولید شیرخشک در کشور ۱۱۷ میلیون عدد در سال است، در حالی که مصرف سال گذشته ۶۱ میلیون عدد بوده است؛ اظهاراتی که نشان می‌دهد اگر مواد اولیه در اختیار ایشان قرار بگیرد، می‌توانند نیاز را کامل تامین نمایند، اما این گونه نشده و چون تولید امر زمان بر است، حالا که مشکل در این ابعاد بروز کرده، «واردات» بر تولید اولویت یافته است!

اقدامی که سازمان غذا و دارو در زیرمجموعه وزارت بهداشت در دوم شهریور ماه با اعلام فراخوان واردات فوریتی برای تامین ۳۰ میلیون قوطی شیرخشک اطفال رگولار، در دستور کار قرار داد و تاکید کرد که این واردات تا زمان اشباع بازار ادامه خواهد یافت. موضوعی که واکنش انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک را به دنبال داشت که تاکید داشتند «چنانچه ارز مورد نیاز جهت واردات محصول نهایی، به تولیدکنندگان داخلی تخصیص داده شود، قادر هستند ظرف حداکثر سه ماه، مشکل کمبود شیرخشک را برطرف نمایند.»

گلایه بحقی که عبدالحسین روح الامینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره آن می‌گوید: چندی پیش در کمیسیون بهداشت جلسه‌ای را با حضور تولیدکنندگان شیرخشک برگزار کردیم. فریادشان به آسمان بلند بود که مقدار ارز درخواستی‌شان تامین نشده و همچنان منتظر گشایش برای تامین مواد اولیه خود هستند، در حالی که ما ظرفیت تولید شیرخشک در کشورمان بالای ۱۰۰ میلیون قوطی است و حتی در برخی مواقع و در سال‌های اخیر به کشور‌های اطراف، صادرات هم داشته ایم.

با وجود همه انتقادات، بالاخره واردات انجام شد و سجاد اسماعیلی، مشاور رییس سازمان غذا و دارو در ۲۵ مهر به رسانه‌ها گفت که ۴ میلیون قوطی شیرخشک وارداتی طی دو هفته آینده (تا حدود ۹ آبان) توزیع می‌شود؛ توزیعی که به گفته سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با همان شیوه کارت ملی انجام خواهد شد، با این یادآوری که وی تاکید دارد، انتقاد‌ها به آن «جوسازی» و کار «برخی افراد که در این زمینه ذینفع بودند و از خروج شیرخشک از زنجیره نفع می‌بردند» است!

مشکلی که به تاکید وی به زودی حل خواهد شد؛ هرچند در ادامه تاکید کرده که «مردم اگر برند خاصی از شیرخشک را می‌خواهند، اگر جست‌وجو کنند، پیدا خواهند کرد، اما می‌توانند آن برند را با برند دیگری جایگزین کرده و از شیرخشک دیگری استفاده کنند» تا مشخص شود که فعلا تا بازگشت آرامش به جامعه در این مساله، فاصله داریم. مساله‌ای که در نتیجه بی توجهی به بدیهیات امر، یعنی حفظ توازن عرضه و تقاضا پدید آمده، هزینه واردات به کشور تحمیل کرده، نارضایتی تولید کننده داخلی را در پی داشته و از همه مهم تر، به شمار زیادی از خانواده‌ها تنش وارد آورده و این تردید را به دنبال داشته که آیا اقدامات صورت گرفته برای افزایش نرخ فرزندآوری در کشور دچار شعارزدگی نشده است؟!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۲
رای نمی دهیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
مگر مهمه؟ مگر بعضی دور های قبل در انتخابات مشارکت کم بود مسئولین متوجه تغییری در کارشان ایجاد شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
خجالت نمیکشید به فکر شیر خشک خودتون هستید کودکان غذه بدون شیر خشک هستن باید به آنها رسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
خداروشکر. کسی که تو بخواهی بهش رای بدی مشخصه جیه
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
آخر یک عده خواسته یا ناخواسته در حال تجارت و یا می توان گفت تحت فشار گذاشتن خانواده های فرزندار هستند .... باید سازمان های انتظامی ورود کنند و ریشه مشکل شناسایی شود و فرد اصلی محاکمه یا حبس ابد بگیرد این مجازات ها بازدارنده نیستند .....
برای کسی که نظم اقتصادی کشور را بهم می زند باید اشد مجازات مانند کشورهای دیگر اعمال شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
شاهد گریه مادری در داروخانه بودم که میگفت چند روز است به نوزادش اب قند داده است چون شیر خشک پیدا نکرده است
تنها چیزی که به وفور در مملکت یافت می شود حرف مفت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
امن خودم امروز چند تا داروخانه بودم، شیر خشک زیاد و ارزان بود، لطفا جوسازی نکنید.
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
شیر کم شده ولی کاملا راحت پیدا میشود با همان نرخ دولتی قدیم...جو سازی نکنید
فرزند آوری با این وضعیت اقتصادی فقط و فقط درگیر کردن خانواده ها با مشکلات بیشتره و هیچ نفعی نه برای خانواده داره و نه برای جامعه چون اون بچه تو شرایط سخت اقتصادی و با کمبودهای فراوانی بزرگ میشه که تاثیر خوبی در روح و روان اون بچه میذاره و یا حتی بخاطر تغذیه نامناسب ممکنه به لحاظ جسمی هم در بزرگسالی و سنی که بدرد جامعه میخوره دچار مشکلاتی بشه در هر صورت به مظر من فرزند آوری با این شرایط اشتباه محضه . شرایط اقتصادی خوب و افق روشن برای آینده میتونه عاملی باشه برای فرزند آوری و چقدر هم چند فرزندی خوبه برای خود فرزندان ولی متاسفانه در حال حاضر وجود ندارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
من یک فرزند دارم و واقعا علاقه دارم فرزند دیگه ای اشته باشم ولی شرایط مالی و کاریم بهم اجازه ریسک نمیده.
ایرانی ها خانواده دوست و فرزنددوست هستن و این جو جامعه و حاکمیت و شرایط اقتصادی هست که اونارو از ارزندآوری منصرف میکنه
فقط حرف فرزند اوری
مسولان حرف زیاد میزنند چون میدونند که کسی به حرف اونا گوش نمی کند
شیرخشک، دارو و بسیاری دیگر از اقلام اساسی اصلاً تحریم نیستیم فقط مدیریت ناصحیح است که باعث کمبود می شود. تحریم بهانه ست! به عنوان مثال برخی از داروهای کمیاب در ایران را شما به راحتی با یک سوم قیمت می توانید از ترکیه تهیه کنید (برای مصرف شخصی نه تجاری) ولی در حین ورود به کشور ضبط می شود. چرا؟ چون دوست دارند مردم در سختی و فشار بگذارند و فقط جریان های خاص اقدام به ورود دارو یا شیرخشک کنند و شما هم از دلال برید دارو بخرید؟؟؟؟؟؟
فرزندآوری حتی اگر میلیاردر هم باشی
حماقت محض است.
به چند دلیل واضح
1-امنیت نیست
2-بزهکاری و ناهنجاری بیداد می کند
3-آموزش و پرورش اوضاع اسف باری دارد
4-محیط زیست نابود شده گنجایش بیشتر ندارد
5-انتظاراتی که از نوجوانان دارد عقلانی نیست.
6-به علت تک فرزندی فرزندان در آینده هیچ قوم و خویشی نزدیکی نخواهند داشت.
دقت کردید کشورهای پیشرفته اکثرا برنامه کنترل جمعیت دارند اما کشورهای نگه داشته شده در فقر و فساد و بی عدالتی و هزار جور بدبحتی دیگه دائم برنامه افزایش جمعیت دارند؟؟؟
دلیلش روشنه با افزایش جمعیت منابع کمتر می شه فقر بیشتر می شه و مردم گرفتار مشکلات اقتصادی می شن اینجوری پست و مقام ها برقرار می مونه
به لطف دولت محرومان توانایی مالی فرزندآوری فقط برای دهک دهم آن هم بالا بالاهای دهک دهم فراهم است
شعار که ماشاالله زیاد هست هر مدل شعار از فرزنداوری تا چیزهای دیگه کلا مملکت را شعار گونه اداره میکنن
کسی اینجا به فکر مردم نیست بیشتر دلالی میکنند
در این دولت اگر غیر از این بود جای تعجب داشت
به زودی بحران های جدید روبرو میشیم که به خوابمون نمیدیدم اینا بحران بشه

مچکریم رئیسی!!!
فقط شیر خشک که نیست . معلم برای فرزندان وجود ندارد ، دارو کمبود هست ، نان تقریبا کمیاب هست . هدف مسئولان فرزندآوری بیشتر مثل غزه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
نان که کمیاب نیست. نانوایی محله ما همیشه اضافه دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
نان هست
افاغنه خیلی نان می خورند
اصلا رعایت نمی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
خواب ببینند اینجا غزه بشه .....این ارزو باید به گور برده شود
کی دیگه به مسئولین بی کفایت اهمیت میده.
یک یک نمونه کوچک در پاسخ به کسانی است که در این شرایط بد اقتصادی مردم را تشویق به زاد اوری و افزایش جمعیت می کنند. چشم تان را خوب باز کنید و نگاه کنید سیل بی تدبیری ها و بی کفایتی ها و بعد پیشنهاد به مردم بدهید
نویسنده گرامی
شما کسی رو از مس عولین سراغ داری که ناکارامد نباشه؟! و اصولا زمینه ای رو (مثل ورزش، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ...) سراغ داری که دچار بحران نبوده باشه؟!!
حضور افاغنه با ۲۰ بچه باعث بروز بحران‌های زیادی برای مملکت شده .بحران شیر خشک آب نان .خدایا از چند طرف بخوریم .چرد اینا رو تو شرایت بحرانی کشور راهی افغانستان نمیکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
موقعیتهای کاری و منابع مالی وبودجه مملکت صرف افاغنه میشود.ما شهروند درجه 2 هستیم
تابناک جان لطفا سیاه نمایی نکنید
مشکل واکسن کرونا به آن بزرگی با یک تلفن دکتر رئیسی حل شد
اینکه اصلا مشکلی نیست کافیست ایشان نگاهی غیض آلود به گاوها بیندازند تا خودشان مستقیماً شیر خشک تولید کنند.

خداوند به ایشان عمر با عزت آنهم زیر سایه پدر زن دانشمندشان بدهد.
ریشه همه مشکلات به دولت و دولتهایی بر می گردد که فکر می کنند باید همه چیز دست خودشان باشد عجیب است دولت رییسی از روحانی بابت ارز ترجیحی انتقاد می کند بعد خودش شکل دیگری از آن را تولید می کند خودشان می گویند بهترین روش واریز به حساب سرپرست و آزاد گذاشتن بازار هست ولی بعد در شیر خشک همان روش کنترلی را ادامه می دهند تا دولت و مجلس متوجه اشتباهات راهبردی خود در تصمیم ها نشوند این نمونه ها مثل شیر خشک مشتی از خروار نتایج کارهای نادرستشان هست
این که با دخالت و کنترل گری چقدرهزینه می دهیم خدا می داند سه دقیقه وقت برای ثبت کد ملی در سامانه برای هر فرد لازم است که در کل کشور می شود میلونها دقیقه اتلاف وقت و انرژی برای کاری که ره حلش خیلی ساده تر از طریق سرپرست کودک و شارژ حسابش امگان پذیر است و تولید کننده هم دیگر نیازی به ارز دولت ندارد و صادرات هم خواهد کرد
نیازی به فرزند آوری ایرانیها نیست. افغانها به اندازه کافی فرزند میاورند
این دولت نوبره
از این دولت غیر از ناکارامدی چیزی ندیدیم
غزه وضعش از ایران بهتره بااون همه پولی که بهشون دادن هرکدوم ۷/۸ تا بچه دارن
بنده یک پسر بعد از سالیان بهم اعطا فرمود ، مادر بچه تا چهار ماهگی تونست شیره بعد از آن شیرش قطع شد، ما چند شیر خشک امتحان کرديم تا بلاخره یه برند معروف با معده‌ بچه سازگاری داشت، و الان چهار ماه که استفاده می کند، تا روز جمعه که رفتم شیر بگیرم دیدم شیر خشک کمیاب شده آه از نهادم بر آمد بالاخره بعد ساعتها در داروخانه های پایتخت موفق شدم یک قوطی با کد ملی بچه دریافت کنم الان دوباره شیر خشکش تمام شده چه گلی بگیرم سرم
مردم عاقل هستند و دنبال فرزند آوری نیستند. وضع کشور و اقتصاد که خوب بشه. مردم هم دوست دارند که فرزند داشته باشند. دیگه مردم به شعارها گوش نمی دهند. شعار نه شکمی را سیر کرده، نه بحرانی را حل کرده.
قدیم که شیر خشک نبود چه میدادند.
اگه مسیولان در امور تولید و صادرات واردات هیچ کاری نکنند بازار خودش تنظیم میشه....
رای نمیدهیم!
هر کمبود و نارسایی در کشور فقط متوجه مردم عادی هست.
هیچگاه مسئولین و فرزندان خارج نشین اونها از کمبود هایی که مردم رو دچار میکنه آسیب نمی بینند.
خانه ها + خودرو ها + محافظین + مدارس+ سفرهای مسئولین فاصله زیادی با متن مردم داره و قابل قیاس نیست.
خدا هدایتشون کنه
هردم از این باغ بری می‌رسد
از دولت علیل و فشل وتعاونی آقای رئیسی مگر می‌شود که انتظار کار اصولی داشت هنوز بعد از دوسال نتوانسته حتی شعارهای خودش را انجام بده سالی یک ملیون مسکن یک ملیون شغل نصف شدن تورم بورس ودهها شعار دیگر حالا شما از وزیری که اینکاره نیست انتظار دارید بازار شیر خشک سرو سامان بده مثل قصه آنتی بیوتیکها اول کمبود ایجاد کردن بعد برای اشباع بازار از خارج وارد کردن حالا همین سناریو تکرار شده ودر این بین پیدا کنید پرتقال فروش را
راستی اگر این اتفاقات در دولت روحانی هم بود منتصبان حاضر در مجلس همین گونه ساکت بودند
فرق میکنه کی رئیس جمهور باشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست