بازدید 14003

ساماندهی اتباع خارجی در انتظار یک سازمان جدید

وزیر کشور با اشاره به نگرانی برخی مردم درباره ساماندهی اتباع خارجی، گفت: این نگرانی مورد قبول است و مهاجرین ساماندهی خواهند شد، ولی تلاش برای افغانستان‌ ستیزی محکوم بوده و کار غلطی است. مهاجرین غیرقانونی باید از کشور خارج شوند ما آن‌هایی را ساماندهی می‌کنیم که قانونی بوده و ویزا دارند.
کد خبر: ۱۲۰۱۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵ 28 October 2023

 به گزارش تابناک ، وزیر کشور گفت که پس از اینکه قانون برنامه هفتم توسعه به تصویب رسید، وزارت کشور برای تشکیل سازمان ملی مهاجرت اقدام می‌کند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سی مهر، در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۸۶ لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند. بر اساس این ماده به منظور ساماندهی مهاجرین و اتباع بیگانه، وزارت کشور با همکاری دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مکلف است سازمان ملی مهاجرت را تشکیل دهد.
 
احمد وحیدی وزیر کشور پیش از این اشاره کرده بود که «تعداد مهاجرین قانونی و غیرقانونی افغانستانی در ایران حدود ۵ میلیون نفر است. وی درباره دلیل مهاجرت مردم افغانستان گفت: مردم مهاجر افغانستان به دلیل ظلم و ستم ابرقدرت‌ها چه در دوره شوروی چه زمانی که آمریکا به این کشور وارد شد، مجبور به مهاجرت شدند.
 
محسن نجفی‌خواه نماینده دولت در جریان بررسی سازمان ملی مهاجرت گفته بود که «هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مهاجر در کشور داریم.»
 
وزیر کشور با اشاره به نگرانی برخی مردم درباره ساماندهی مهاجرین، تصریح کرد: این نگرانی مورد قبول است و مهاجرین ساماندهی خواهند شد، ولی تلاش برای افغانستان‌ستیزی محکوم بوده و کار غلطی است. مهاجرین غیرقانونی باید از کشور خارج شوند ما آن‌هایی را ساماندهی می‌کنیم که قانونی بوده و ویزا دارند.
 
وحیدی تاکید کرده است که «ما باید برخی از شرایط حقوقی و قضایی خود را تقویت کنیم تا با کسانی که به کشور خودشان بازگردانده می‌شوند، ولی مجدد به صورت غیرقانونی به ایران وارد می‌شوند، برخورد شود. در چند ماهه اخیر بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر به کشور خود بازگشته‌اند، ولی برخی از آن‌ها مجدد به ایران بازمی گردند.»
 
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در جلسه علنی مجلس در روز سی مهر با اشاره به موافقت نمایندگان با تشکیل سازمان ملی مهاجرت، تاکید کرد که «دولت اساسنامه این سازمان را تنظیم می‌کند، اما این اساسنامه و چهارچوب اختیارات و وظایف این سازمان باید به تصویب مجلس برسد.»
 
وزیر کشور درباره زمان تشکیل سازمان ملی مهاجرت، گفت: وزارت کشور اساسنامه این سازمان را تهیه می‌کند البته ابتدا باید قانون برنامه هفتم قطعی شود و به تایید شورای نگهبان برسد و سپس این اقدام از سوی وزارت کشور انجام شود.
 
در جریان بررسی تشکیل سازمان ملی مهاجرت، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس در اخطاری گفته بود که «آن‌چه که ما شنیده‌ایم شورای عالی امنیت ملی با تشکیل سازمان ملی مهاجرت به نحوی که گفته می‌شود مخالف است و در چند موضع‌گیری که داشته با این دو ساختار و سازمان مخالفت کرده است.»
 
وزیر کشور درباره این ادعای حاجی دلیگانی به ایسنا، گفت که «نه چنین گزارشی نیست.»
 
طبق آمار دولت، در حال حاضر بیش از ۱۰ مرجع از جمله وزارت کار، فراجا و وزارت کشور برای مهاجران کد و شناسه صادر می‌کنند به همین دلیل هدف قانونگذار از تشکیل سازمان ملی مهاجرت، قرار گرفتن مساله مهاجرت در زیر مجموعه وزارت کشور برای ساماندهی مناسب اتباع خارجی است.
 
تعداد مهاجران افغانستانی در ایران پس از حاکمیت طالبان بر این کشور، افزایش زیادی داشته که تعداد قابل توجهی از این مهاجران به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند در حالی‌که به گفته وزیر کشور، این مساله دغدغه چندانی برای طالبان نیست. تاکنون اقداماتی از قبیل اختصاص شناسه به اتباع قانونی یا خروج آن‌ها از اطراف برخی اماکن انجام شده، اما لزوم ساماندهی مهاجرین اکنون هم یک مطالبه عمومی و هم یک تصمیم حاکمیتی است و ایجاد سازمانی متمرکز برای ساماندهی اتباع خارجی، می‌تواند گامی مثبت برای حل این مساله باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۶
خب دیگه. نون دونی جدید برای بخور بخور آقایون و فک و فامیلاشون داره به راه میفته. سازمان جدید، رییس جدید، کارمندای جدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
اونم از جیب ملت که دیگه اعتراض نکنند
برگشت اینها به کشورخودشان نیاز به سازمان ندارد و بودجه نیازی ندارد
مملکت را افغانی برداشته
اونوقت حضرات تازه به فکر ساماندهی و تاسیس اداره و دفتر دستک جدید و بخور بخور جدی هستند !
به هیچ سازمان جدیدی غیر ازهمان اداره کل اتباع خارجی وزارت کشورنیازی نیست. مشکل عدم انجام وظایف نهادهای مرتبط است. اگرمرزبانی با اقتدار جلوی ورود مهاجرا را بگیرد *نیروهای انتظامی وامنیتی اتباع ولو درشهرها راجمع آوری وازکشوراخراج کنند* اداره کار واماکن عمومی با بکارگیرندگان اتباع خارجی برخوردلازم رابکنند*کارهایی مثل گدایی که با توجه به روحیه عاطفی ایرانیان از کشورهای مختلف برای گدایی به ایران میایند ممنوع شود *از پرداخت و فروش هرگونه کالای یارانه ای وخدمات یارانه ای به اینها خودداری شود و....که البته همه اینها درقوانین هست ولی اجرانمیشود هیچ نیازی به تشکیل یک سازمان عریض وطویل دیگرنیست.
چقدر حرف و شعار !!!!!!!!!!!!! . خوشون خسته نشدن از تکرار و بی عملی .
بروبچز افغان!
میخواین شما اینجا باشین، ما بریم اونور.
ظاهرا اینجا شما بیشتر خواهان دارید
علاوه بر اصلاح مواد 23 و 24 در قوانین سازمان مهاجرت از نمایندگان محترم میخواهیم مواد جدید زیر را وارد بخشنامه های سازمان مهاجرت کنند:

1- جمعیت اتباع خارجی از هر کشور در هر بازه ی زمانی نباید از نیم درصد (یک درصد بصورت موقت در شرایط بحرانی مانند جنگ و حوادث طبیعی مانند زلزله و ... ذیل کمک های بشردوستانه ی بین المللی) جمعیت کل کشور بیشتر باشد.

2- جمعیت اتباع خارجی از همه ی کشورها در هر بازه ی زمانی نباید از پنج درصد جمعیت کل کشور بیشتر باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
آفرین به دقت شما. کاش نمایندگان و مسوولان هم اینطور توجه کنند. نباید وضعیت مثل الان بشه که بیش از 10 درصد جمعیت فقط از یک کشور باشند
خدانور تبریز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
ناشناس 16:25

زنده باشین
اینکار فواید زیادی داره
یکی از مهمترین و پنهان ترین مزایاش این هست که با رعایت این قانون، جریان انتقال فرهنگی از سمت فرهنگ ایرانی به سمت اتباع حرکت میکنه. به این معنی که اتباع خارجی تحت تاثیر فرهنگ ایران قرار میگیرند. در حالیکه الان در برخی نقاط کشور که تعداد اتباع افغان زیاد هست مردم اون منطقه تحت تاثیر فرهنگ اونها قرار گرفتند. اینو به عینه مشاهده کردم.
مباحث امنیتی و اقتصادی و اجتماعی و نیروی کار و ... هم که بماند. پرواضح هستند این موضوعات
درود بر مدیران و سیاستمداران آگاه و توانمند.موفق باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
با عرض پوزش از جناب حسینی یکجا بودیم یکی گفت آقای فلانی دوستم خندید و گفت اینقدر آقا ندیده که به ایشون میگه آقا شما هم اصلا مسوولی کار بلد ندیدی که به اینها میگی کاربلد
چرا 3 همسایه دیگر افغانستان یعنی ازبکستان وترکمنستان وچین مشکل مهاجران افغان رو ندارند. چون اولا مرزهایشان کاملا تحت کنترل است ثانیا نان ودارو وسوخت مجانی برای مهاجران نمیدهند ثالثا مهاجری غیر قانونی را بگیرندبرخوردی باهاش میکنند که افاغنه اصولا جرات ورود واسکان دراین کشورها را ندارند.
بحث افغان ستیزی و نژادپرستی زمانی مفهوم دارد که موضوع در حوزه ی اجتماعی دسته بندی شده باشد. یعنی زمانی که جمعیت آنها اندازه ی معقولی در بین جمعیت کشور داشته باشد. چیزی بین نیم تا یک درصد (یعنی بین چهارصد تا هشتصد هزار نفر)
زمانی که جمعیت اتباع افغان چیزی حدود 20 درصد جمعیت کشور است، موضوع از مقوله ی اجتماعی خارج و وارد مقوله ی سیاسی می شود.
موضوع افاغنه امروز در ایران نه مساله ی اجتماعی که مطالبه ی سیاسی مردم است.
مطالبه ی مردم اخراج افغان هاست. نه تشکیل سازمان جدید. نه سازماندهی. نه صدور شناسه و شناسنامه و هر اسمی که شما میدونید و ما نمیدونیم!
مردم به هوش باشیم.
اتباع بیگانه، قبل از اشغال کامل غزه توسط اسرائیل باید کشور ما رو ترک کنند.
چون بعد از اون خدا میدونه کشورمون قراره وارد چه بحرانی بشه.
محترمانه از همان راهی که امده اند راهنمایشان کنید به داخل کشورشان . کشور هر کسی خط و مرزش مشخص هست . شناسه هم نمی خواهد و قتی بدون شناسه وارد شده اند بدون شناسه هم می روند پشت سرشان را نگاه نمی کنند چون می دانند وقتی برگردند جایشان در زندان است . مردم ایران هم چشم و گوش دارند می ببینند روز به روز تعدادشان کم می شود . خواسته شان فقط همین هست . کار و زندگی شان را این جماعت تصاحب کردند حق دارند ناراحت هزینه زندگی خود و فرزندانشان باشند . خارجی ها در ایران کار کنند پولش را بفرستند خارج ان وقت مردم ایران تا کمر خم شوند در سطل اشغالی غذای مانده بردارند .
قابل توجه اتباع افغان
اینجا خود مردم ایران هم اهمیتی خاصی ندارن برای مسئولین. جون شما که دیگه هیچ هیچ ارزشی نداره براشون!
داره به طرق مختلف از حضور شما سو استفاده میشه
اگه اتفاقی براتون بیافته دستتون به هیچ جا بند نیست
از شما میخواییم بصورت مسالمت آمیز کشور ما رو ترک کنید

اینو بدونید زمان زیادی ندارید.
چرا ساماندهی آقا مگه تا به کی قراره تو ایران باشند الان نظر یکی از هموطنامو خوندم گفته جمعیت اتباع بیگانه هر کشور اونم درصورت ضرورت مثل زلزله جنگ سیل وغیره وغیره ، نباید از نیم یا یک درصد کل جمعیت اون کشور بیشتر باشد الان بیش از ۲۰ در صد جمعیت افغانها در کشور هست چرا به جای ساماندهی اینا رو برنمیگردونید کشورش ون چرا حرف مردم و گوش نمی‌کنید
نمیدونم چرا دولت مردان ما افغانها رو به کشورشون برنمیگردونند آخه خانه و کار و زندگی ماها رو گرفتن اینها من خودم ۳۵ سالمه هنوز نتونستم ازدواج کنم به خاطر وضعیت مالی خرابم بعد می‌بینید افغانها بچه هاشونو درسن ۱۸ سالگی داماد می‌کنند بدون دغدغه خانه وکار و زندگی آخه چقدر نا بدبختیم به خاطر پول ایرانی ها دختراشون حاضرند بدن به افغانها ولی به من بدبخت ایرانی نمیدن میخواین ما از ایران بریم بیرون بهتر نیست حداقل تو غربت یم دیگه گلایه ایی نیست میگیم تو غربت هستیم از غریبه ها انتظاری نداریم
افغانی قانونی یعنی چی؟یعنی برای چند میلیون افغانستانی شما پاسپورت صادر کرده اید که به ایران بیایند وماندگار شوند وشما پی درپی به انهاخدمات برسانید وبه جمعیت ایران اضافه بشوند که چه بشود؟ مگر ایرانیها باید تاوان مشکلات افغانیها را بدهند؟
به جای ساماندهی خیلی راحت تمام افغانیها رابفرستید بروند کشورشان.اینجوری که بویش میاد اینها امده اند که بمانند وخیال ترک کردن ایران راهم ندارند
واقعا واسه همتون متاسفم بیشتر از ده نفر دوست رفیق افغانی دارید هرکدومتون تو وجود هیچکدومتون زره ای محبت ندارید
پاسخ ها
...
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
چراغی که به منزل رواست به مسجدحرامه شما دوست داری برو افغانستان پیش دوستات بمون ماخودمون کم مشکل داریم اینا هم بار اضافین
مرگ بر بیگانگان مفت خور جنایت کاروبی وطن،ترسوترین ملت دنیا، که از کشور ووطن خودشون فراری هستند، این ملت فراری هیچ آینده‌ای ندارد ونفرین شده است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
نفرین شده ما ایرانی هاییم که جهان سوم هستیم نه این بی گناه ها طرز حرف زدنت بفهم شخصیت خانوادگیت با این حرفها نشون میدی وجود داری مقابلشون این طوری حرف بزنی
به به تجارت خونه جدید برای عده ای از چپاول چیها
سلام دولت مردان ما بیان سرساختمان ها توصیف نانوای ها بینن چقدافغانی وجودهست حق مادایران هارامیخورن برق مجانی آب مجانی گازمجانی اسکان جاخواب مجانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
آقا این پول که دولت ایران از افغانی ها میگیرن تنها پولی که از اردوگاه کرمان زاهدان میگیرن بیشتر از هفت میلیارد میشه اونم توی یه روز
افغانی های نون بربری خور همه جاهستن
البته اینم در نظر بگیریم که اتباع افغانستان در ایران جنبه های خوبی هم داره
اقا نمکی کم داریم جند میلیون افقانی برای تو کو چه ها بگن نمکی یه اه نمکی بفرستید داخل ایران لطفا
تازه بعد ۴۰ سال که ایران افقان گرفته مردم تو مصیبتن میخوان سازمان بزنن والا چی بگم باید سریع متجاوزین مرزی رد طرد بشن بعد ببین تازه اونای دیگه هم مدرک دارن اوناهم برن کشورشون بسازن دیگه بسه برن افقانستان وبسازن
اقای وزیر ما نگران افغانها نیستیم. ما نگران وزیر نالایق هستیم که از افغانها همایت میکند و نمیداند که شرعا حرام است که از یارانه ما استفاده میکنند
اگه مهاجران افقان از ایران برن پس تو هرات تظاهرات می کنن که روابط تجاری با ایران قطع شود و از ایران واردات صادرات نکند
نه ساماندهی نه شناسه دارفقط وفقط اخراج مهاجرین افغانستانی
هر کشوری مهاجر دارد خود ایران بیش از ۱۰ میلیون مهاجر تو کشور هاای دیگه داره باید با اونها هم همچین برخوردی بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست