بازدید 1801

بورس کالا نباید به محلی برای انحصار تبدیل شود

معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گرچه ما از نظام شفاف بورس کالا دفاع می‌کنیم اما بورس کالا نباید به ضد خود تبدیل شده و به محملی برای ایجاد انحصار تبدیل شود.
کد خبر: ۱۲۰۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲ 28 October 2023

به گزارش فارس، محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه زنده صداوسیما با اشاره به لزوم تامین مواد اولیه برای تولید گفت: یکی از مطالبات جامعه صنعت این است که به میزان آمادگی رشد تولید و اقبال مردم به استفاده از تولید داخل، شاهد تامین مواد اولیه نیستیم.

افزایش قیمت در بورس، آن‌جایی که بر اساس نظام شفاف است، مورد وفاق همه تولیدکنندگان است و جایی که نیاز به واردات داریم، محل مناقشه نیست، اما آن‌جایی ما اختلاف داریم که هم تولید مواد اولیه مازاد داریم و صادرکننده‌ایم.

وی افزود: برای مثال در محصولات فولادی ما مازاد تولید داریم و محصول را صادر می‌کنیم، اما کسی که رادیاتور را به عنوان محصول پایین دست تولید می‌کند، بازار صادراتی خود را از دست می‌دهد، زیرا فولادی که در داخل خریداری می‌کند، از فولادی که کشورهای دیگر در اختیار تولید رادیاتور قرار می‌دهند و از قضا آن فولاد را از ایران وارد کردند، گرانتر است.

برادران با اشاره به اینکه در محصولات فولادی و مسئله رادیاتور، مثالی که بیان شد، یک مثا واقعی است، گفت: سازوکار قیمت‌گذاری در بورس برای محصولات فولادی یا صنعت مس ارتباطی با سازمان حمایت و وزارت صمت ندارد و متاسفانه قیمت‌گذاری در بورس کالا را جایگزین قیمت‎‌گذاری واقعی کردند.

این مقام مسئول گفت: همین رویه سبب شده تا در زنجیره بالادست ما با سودهای کلان تا 80 درصد مواجه باشیم، اما در پایین دست برای مثال در حوزه لوازم خانگی جایی که باید اتفاقا سود زیادی وجود داشته باشد، در گزارش شرکت‎های بورسی، سودها کمتر از 10 درصد است.

برادران گفت: گرچه ما از نظام شفاف بورس کالا دفاع می‌کنیم، اما بورس کالا نباید به ضد خود تبدیل شده و به محملی برای ایجاد انحصار تبدیل شود.

به گزارش فارس، اخیرا قیمت گذاری سیمان و فولاد در بورس کالا به محل اختلاف وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی بدل شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی