بازدید 2847
۵

تایید کسری ۳۰ درصدی بودجه

داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در روز ملی آمار اعلام کرد که ۳۰درصد از منابع بودجه سال جاری تحقق پیدا نکرده است. او علت اصلی عدم تحقق بودجه را بیش‌برآوردی انتظارات از درآمدهای نفتی و همچنین درآمدهای حاصل از واگذاری داراییهای مازاد اعلام کرد. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به این موضوع اشاره کرده بود. 
کد خبر: ۱۲۰۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳ 24 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه مراسم روز ملی آمار که در ساختمان مرکز ملی آمار ایران برگزار شد، در رابطه با میزان تحقق منابع و درآمد‌های بودجه ۱۴۰۲ در هفت ماه اخیر و وضعیت درآمد‌های نفتی توضیح داد. داوود منظور درباره تحقق منابع و درآمد‌های بودجه سال جاری گفت: در مجموع تحقق منابع و درآمد‌ها در هفت ماه ابتدایی امسال ۷۰ درصد است و با آنچه در بودجه پیش بینی شده فاصله داریم. پیش از این «دنیای اقتصاد» در سرمقاله خود با عنوان «نگاهی به کسری بودجه ۱۴۰۲» که در سی ام مهر ماه منتشر شد، به کسری ۳۰ درصدی بودجه سال جاری اشاره کرده بود.

مرکز آمار ایران مراسمی به مناسبت روز ملی آمار (اول آبان ماه) در سالن شهید قاسم سلیمانی ساختمان این مرکز و با حضور کارکنان خود برگزار کرد که داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و داریوش ابوحمزه، معاون سازمان و رئیس مرکز آمار ایران سخنرانی کردند. سخنرانی داوود منظور حاوی چند نکته در خصوص آمارگیری و انتشار آمار‌ها بود. مثلا مرکز آمار در گزارش خود درباره میزان رشد اقتصادی در بهار امسال را ۷.۸ درصد اعلام کرد. این در حالی است که بانک مرکزی در گزارش خود میزان رشد اقتصادی امسال را ۶.۲ درصد اعلام کرد. منظور در واکنش به این تفاوت آمار‌ها در سخنرانی خود گفت: باید دستگاه‌های تولید‌کننده آمار به سمت رویه‌ها و روش‌های استاندارد و یکسان پیش بروند و نباید بین آمار و داده‌های تولید شده بین دستگاه‌ها فاصله معناداری وجود داشته باشد به ویژه در خصوص اطلاعات حساب‌های ملی.

منظور افزود: هر چند به‌طور قانونی مرکز آمار مسوول تولید آمار است، اما بانک مرکزی هم به صورت تاریخی اطلاعات و آمار در حوزه حساب‌های ملی را تولید و منتشر می‌کند، اما بین این داده‌ها نباید فاصله معنا‌داری وجود داشته باشد، در غیر این صورت مشروعیت داده‌ها زیر سوال می‌رود. منظور ادامه داد: یکی از آن بیش‌برآوردی‌ها در حوزه درآمد‌های نفتی است؛ درآمد‌های نفتی در بودجه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، فرض بر این بوده که نفت را با قیمت ۸۰ دلار و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه بفروشیم، اما در بسیاری ماه‌های سال قیمت فروش و میزان صادرات کمتر بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: حساب اقماری ویژه دستگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و برخی از دستگاه‌ها در برنامه هفتم درخواست این را داشتند که در این باره حکمی صادر کنیم و نباید در این باره گسست به وجود بیایید. همچنین منظور افزود: در تولید داده‌ها باید به سمت داده‌های ثبتی مبنا حرکت کنیم تا هزینه تولید داده کمتر و دقت در آن بیشتر شود و در این باره باید سامانه برخط ایجاد شود تا داده‌ها به صورت برخط و بدون مداخله انسانی در قالب وب سرویس مناسب در اختیار مرکز آمار قرار بگیرید.

او ادامه داد: امروز داده یک موضوع جهانی است ضمن اینکه باید استاندارد بین‌المللی را در تولید داده استفاده کنیم باید این اطلاعات را با نهاد‌های بین‌المللی تبادل کنیم البته به غیر از اطلاعات محرمانه که این نوع اطلاعات هم محدود هستند، اما برای سایر داده‌ها با سازمان‌های بین‌المللی پشتیبانی داده‌ها، ارتباط داشته باشیم و بتوانیم از روش‌های جدید داده سازی استفاده کنیم که این موضوع هم در تبادل حاصل می‌شود. معاون رئیس‌جمهوری افزود: فناوری‌های نوین در حوزه آمار می‌تواند تحول ایجاد کند و استفاده از هوش مصنوعی و ابزار‌های جدید در حوزه آمار مقوله جدیدی است که باید به این سمت حرکت کنیم.

منظور گفت: موضوع دیگر واگذاری‌ها است که تقریبا در دولت به انتهای واگذاری دارایی‌ها رسیده ایم و پس از قانون اصل۴۴ دولت آنچه باید واگذار می‌کرد را واگذار کرده است، آنچه در حال واگذاری هستیم باقیمانده واگذاری‌های در حال انجام است و به همین جهت میزان درآمد ما از حدود ١٠٣ هزار میلیارد تومان شاید کمتر از ٢۵ درصد در ٧ ماهه اول امسال تحقق پیدا کرده است. وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم در بودجه سال ١۴٠٣ حتما منابع را واقع گرایانه ببینیم و هزینه‌ها را تعریف کنیم به‌گونه‌ای که مطمئن باشیم یک انطباق بالایی بین مصارف و منابع بودجه وجود داشته باشد و اگر این تقارن و نزدیکی نباشد باعث گلایه‌مندی دستگاه‌ها خواهد شد، از سوی دیگر باعث عدم تحقق وعده‌ها خواهد شد. در بودجه عملا به مردم قول می‌دهیم که اقداماتی را انجام می‌دهیم و امیدواریم با تعاملات در دولت بتوانیم بودجه واقع گرایانه برای سال آینده تنظیم کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
پس آمار دولت از افزایش فروش نفت و افزایش رشد اقتصادی و ...... ؟؟؟ امیدوارم بازهم به درآمد بیشتر از مردم بدبخت فکر نکنند
1000تا شرکت زیان ده دارید اونارو واگذار کنید شرکت ایرانخودرو چراباید دست دولت باشه یا سایپا وغیره
درآمد مردم بیشتر از 30 درصد کمتر از هزینه هایشان هست. دولت هم مثل مردمی که اینگونه در مضیقه و تندستی گرفتار کرده است یکمی هزینه های خودش را کاهش دهد نه اینکه اموال بیت المال دولت را برای خرج کردن خودش بفروشد.
خوب عزیز من دلار چند مدتی اطراف پنجاه تومنه. همیشه بردی بالا جبران کردین این کسری بودجه رو تو این چهل و چهار ساله اینبار چرا نمیبرین. این ملت که صداشون در نمیاد مثل اون ضرب المثاله که شاکیه گفت تعداد این داروعه ها را بالا ببرین کمتر تو صف بمونیم برای اون کار............ ملت ایران هم همینطوری منتظر این کارن. ببر بالا دلارو حل میشه.
دلار را به 100 تومان برسونید فرجی میشه ؟ راستی برای کمکهای دولت دوستانه به کشورهای برادر و خواهر مشکلی پیش نیامده !
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست