بازدید 3395

خاک ارزشمندی که ناسا از فضا به زمین آورد

محدودیت‌های برداشت نمونه باعث شده محققان ناسا تاکنون بتوانند تنها ۷۰ گرم از موادی که در ماموریت سیارک بنو جمع آوری شده را جداسازی کنند.
کد خبر: ۱۲۰۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶ 23 October 2023

به گزارش تابناک،ناسا اخیراً اولین نمونه خود را از یک سیارک بازگردانده است، با ماموریت اُسیریس-رِکس نمونه‌ای از سیارک بنو در صحرای یوتا آمریکا فرود آمد. ناسا اکنون فاش کرده تا کنون در مجموع ۷۰.۳ گرم از نمونه را برای مطالعات برداشته است.

محققان از قبل نمی‌دانستند چه مقدار مواد جمع‌آوری کرده اند، زیرا نتوانستند مانورهای لازم برای تخمین جرم را هنگام انتقال نمونه انجام دهند. هنگام جمع آوری نمونه مشکلی پیش آمد و یک سنگ در ظررف نمونه را باز کرد و اجازه می داد مقداری از نمونه فرار کند. برای جلوگیری از گم شدن بیشتر نمونه، ظرف نمونه به سرعت در داخل فضاپیما قرار گرفت.

بنابراین اگرچه تخمین‌های اولیه از مقدار ماده در نمونه تا صدها گرم بود، اما عدم قطعیت قابل توجهی در این تخمین‌ها وجود داشت. اما مقدار فعلی مواد جمع آوری شده برای پژوهشگران کافی است. به عنوان مثال، ماموریت بازگشت نمونه سیارک هایابوسا ۲ ژاپن توانست حدود ۵ گرم جمع آوری کند که محققان از سال ۲۰۲۰ مشغول کار بر روی آن هستند.


دانشمندان یک تجزیه و تحلیل اولیه از موادی را انجام داده‌اند که در قسمت بیرونی ظرف ماموریت قرار داشت و یکی از این محققان آن گفت که گروه او می‌تواند سال‌ها حتی بر روی یک ذره کوچک این نمونه کار کند. مواد نمونه بین آزمایشگاه‌های مختلف در ایالات متحده و خارج از این کشور تقسیم می‌شود، به‌عنوان مثال، مقداری از نمونه‌ها به آژانس فضایی ژاپن جاکسا (در ازای مقداری از نمونه هایابوسا ۲ که با ناسا به اشتراک گذاشته شده بود) می‌رود.

با این حال، بیرون آوردن نمونه از ظرف پیچیده تر از حد انتظار بود. برای استخراج نمونه تیم جمع آوری باید از دستکش های خاص استفاده کنند و اکنون آنها به سختی توانستند ۷۰ گرم(از۲۵۰ گرم) را با برداشتن قطعات نمونه با استفاده از موچین جمع آوری کنند.

سرنوشت خاک ارزشمندی که ناسا از فضا به زمین آورد/ عکس

ناسا اعلام کرده که این تیم اکنون در حال کار بر روی یک روش جدید برای باز کردن اینگونه نمونه ها است که امیدوار است به جمع آوری نمونه های بیشتری منجر شود.

ماموریت اسیریس-رکس که برای رسیدن به سیارک بنو و نمونه‌برداری از آن و بازگرداندن آنها به زمین، انجام شده بود ۷ سال به طول انجامید البته فضاپیمای اسیریس-رکس به سفر خود در فضا ادامه خواهد داد و در سال ۲۰۲۹ از یک سیارک دیگر به نام آپوفیس بازدید خواهد کرد. آپوفیس زمانی به عنوان یک تهدید بالقوه برای زمین در نظر گرفته می‌شد، اما مشاهدات اخیر هرگونه احتمال برخورد آن به زمین، حداقل در قرن آینده را رد کرده است.

دانشمندان این ماموریت اعلام کردند بنو یک سیارک خطرناک است و آنچه از این نمونه یاد می‌گیریم به ما کمک می‌کند تا انواع سیارک‌هایی را که می‌توانند در مسیر برخورد با ما قرار بگیرند، بیشتر بشناسیم.

ناسا پیش از این اعلام کرد نمونه‌هایی که از سیارک بنو به زمین منتقل شده حاوی آب و کربن است. کشف آب و کربن بر روی این سیارک می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر منشاء حیات بر روی کره زمین کمک کند. برخی از دانشمندان بر این باور هستند که سیارک‌ها با انتقال برخی مواد حیاتی به کره زمین زمینه‌ساز پیدایش حیات شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست