بازدید 5423

آخرین وضعیت تدابیر پیشگیری از سیل در زمستان امسال/ برخی استان‌ها هنوز لایروبی نکرده‌اند!

با توجه به آنکه در سال‌های اخیر، شدت و دفعات وقوع سیل در ایران افزایش یافته است، نگرانی‌ها درباره زمستان امسال که چگونه خواهد گذشت، وجود دارد؟ احمد وحیدی، وزیر کشور، در این باره به تابناک گفت: طرح لایروبی به همه استان‌ها ابلاغ شده و در حال پیگیری است. برخی استان‌ها اقدامات لازم را در این زمینه شروع کردند و برخی خیر!
کد خبر: ۱۱۹۹۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ 21 October 2023

زمستان امسال بدون سیل سپری خواهد شد؟/ برخی استان‌ها هنوز لایروبی نکرده‌اند!

به گزارش تابناک، از آن‌جایی که کشور در آستانه فصل زمستان قرار دارد و در سال‌های اخیر، شدت و دفعات وقوع سیل در ایران افزایش یافته است، این دغدغه که زمستان امسال چگونه خواهد گذشت، وجود دارد؟ آیا متولیان تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز سیل در زمستان امسال را اندیشیده‌اند؟ وزیر کشور در این باره به تابناک گفت: لایروبی رودخانه‌ها در برخی استان‌ها شروع شده است و در برخی خیر. 

 آخرین سیلاب‌های ایران در تیر و مرداد سال گذشته رخ داد که یکی مربوط به شهرستان استهبان در استان فارس بود  دیگری امامزاده داود در تهران. ۳۱ تیر ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۱۸:۳۰ شهرستان استهبان در استان فارس درگیر سیل شد  و ۲۳ تن جان خود را از دست دادند. ششم مرداد ۱۴۰۱ حوالی ساعت شش صبح نیز بر اثر بارش شدید باران در دره امام‌زاده داود تهران، حجم زیادی آب و گل و لای به سوی پایین دست جاری و منجر به بروز سیلابی شد که در آن ۲۲ تن از هموطنان جان باختند.

جاری شدن آب‌های بالادست، لایروبی نشدن رودخانه‌های بزرگ و کوچک، متناسب نبودن نهر‌ها با حجم آب ورودی به هنگام بارندگی، موجب وقوع سیلاب شده و خسارات‌ هنگفتی به بخش‌های مختلف به‌ ویژه بخش کشاورزی وارد می‌کند؛ بنابراین با صرف هزینه‌های اندک و لایروبی رودخانه‌ها، می‌توان خسارات ناشی از سیل را کاهش داد.

به گواه آمار‌ منتشره در وزارت نیرو، در ابتدای سال ۱۳۹۶ با لایروبی ۴۱۲ کیلومتر از رودخانه‌های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، میزان خسارت ناشی از سیل در استان آذربایجان غربی به ۵۰ درصد کاهش یافت. این در حالی است که در اغلب سال‌ها، بیش از ۷۰ درصد اعتبارات سالانه طرح کاهش اثرات بلایای طبیعی و ستاد حوادث غیر مترقبه کشور، صرف جبران خسارات ناشی از سیل می‌شود.

 

برخی استان‌ها هنوز لایروبی نکردند

با استناد به سخنان وزیر جهاد کشاورزی، خسارت ناشی از سیل به کشاورزان، دامدان و باغداران کشور در مرداد ۱۴۰۱ حدود شش تا ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. همچنین سیل مرداد ماه استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۱، به تنهایی ۳۵ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال در بخش‌های کشاورزی، راهداری، شهرداری ها، منابع طبیعی، برق، آب، مسکن و عشایر خسارت وارد کرده است!  

با این اوصاف، مشخص است که بحث لایروبی رودخانه‌ها می تواند به عنوان یکی از مولفه‌های جلوگیری از بروز سیل تا چه حد اهمیت پیدا کند؛ بنابراین، تابناک موضوع را از احمد وحیدی، وزیر کشور، پیگیری کرد تا چشم‌انداز زمستان پیش‌ روی شفاف‌تر شود.  

 

او در این باره به تابناک گفت: طرح لایروبی به همه استان ها ابلاغ شده و در حال پیگیری است. برخی استان‌ها اقدامات لازم را در این زمینه شروع کردند و برخی خیر! اما به صورت کلی با توجه به اهمیت این موضوع امید است تا شروع بارندگی‌ها بخش زیادی این لایروبی‌ رودخانه‌ها انجام گیرد. 

تعداد بازدید : 106

  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۵
سال ها با انواع ساخت و سازها مانند ویلاها و باغ ها و رستوران ها و ... و انواع بهره برداری ها مانند ماسه شویی ها و ... حریم رودخانه ها رعایت نشده بزرگترین عامل سیل در ایران با کمترین شدت بارندگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
دریغ از یک قطره باران.
شما به سیل فکر می کنید؟!!!!
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
فعلا که دولت و مجلس و شهرداری وووووو

همان دو ریال کاری که نصفه نیمه میکردند را رها کردند

و در حال شعار دادن و تظاهرات و اتش زدن پرچم

امریکا و اسراییل و مسابقه دادن در ادعا کردن اند
کوه پایه ها و تپه ها را در جهت شیب و به شیوه غلط شخم زده اند و محصول دیم کاشته اند در نتیجه هر بارندگی متوسطی تبدیل به سیلاب می گردد. آیا به این فکر کرده اید که چرا سیل‌های ده سال اخیر کشور تا این حد به همراه خود خاک و گل حمل می کند . برای مقداری سود بیشتر طبیعت را نابود می کنیم . کشور تحریم زده مجبور است همه سرمایه های خدا دادی خود را نقد و نابود نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
دقیقا، متاسفانه تصاحب اراضی با کشت دیم سال هاست به اراضی شیب دار رسیده و شخم در جهت شیب تنها راه راحت شخم با تراکتور و کشت در چنین اراضی است البته به قیمت نابودی خاک و طبیعت بدون کوچکترین نظارت و رسیدگی
مادر بزرگ من گیر داده میخوام تحلیل گر سیاسی بشم تو یوتیوب ماهی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون درآمد داشته باشم بهش میگم ول کن این پول ها خوردن نداره میگه تو کاریت نباشه نمیدونم چیکا کنم واقعا کانال بسازم براش؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۹
ثابت شده که کهنسالان هر چه ضعیف تر و بیمار تر و

کم دانش تر و کم سواد تر باشند

در این سیستم ، همه کاره هستند و خوب پیشرفت

کرده و میکنند !!!!!؟؟
قطره قطره جمع شود وانگهی سیل شود.
خسته نباشی بقول سهراب قایقی باید ساخت
احسنت سردار دلاور
کنترل ومهارسیل به مجموعه اقدامات وعملیات دقیق علمی وفنی مطالعاتی واحرایی ونظارتی ومدیریتی نیازدارد با لایروبی تنها نمی شود از شدت خسارات کاست .
من دوست دارم بدونم معرف اين وحيدي با ضريب هوشى... براي تصدي وزارت كشور كه مهمترين وزارتخانه است چه كسيه
هر وقت تصویر این وزیر کشور را میبینم یاد روزی می افتم که 4 قلم را گرون کرد و آتیش به سفره مردم زد روغن ، آرد ، تخم مرغ و مرغ. خلاصه چه سیلی اومد و همه سفره را برد خدا انشالله به حساب همه میرسه
وزیر نا توان که به امنیت کشور حساسیت ندارد .
اقای وزیر شما هنوز نتونستی اتباع غیر قانونی رو که باعث سلب ارامش روانی و امنیت جامعه هستند سرو سامان بدهی. حتی مردم پیشنهاد هم دادن توجه نمیکنی. اقا جان اینهارو در کمپهای خارج از شهر نگهداری و سرو سامان دهید. لطفا صبر مردم رو امتحان نکنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی