بازدید 12490

حقوق کارگران هفته آینده ترمیم می شود؟

اینطور که وزیرکار اعلام کرده است قرار است در هفته ی پیش رو موضوع ترمیم حقوق کارگران اطلاع رسانی شود, حالا باید دید مطابق درخواست جامعه کارگری حقوق کارگران ترمیم می شود یا خیر؟
کد خبر: ۱۱۹۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 20 October 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، علی رغم اینکه دولت می‌گوید مسیر کنترل تورم در کشور آغاز شده است، اما نمایندگان کارگران معتقدند که، چون افزایش قیمت‌ها در مواد خوراکی و سایر نیاز‌های جامعه کارگری بارز بوده است، افزایش حقوق ۱۴۰۲ بی اثر شده است و مشکلات متعددی در مسیر سبد معیشت برای کارگران ایجاد شده است.

 در همین راستا چندین بار خواستار برگزاری جلسات شورای عالی کار با موضوع بازنگری دستمزد شده اند و تا جایی که برخی از مقامات کارگری وقتی با مقاومت مسئولان وزارت کار در برگزاری جلسات مواجه شدند، اعلام کردند که هدف ما از برگزاری جلسه صرفاً‌افزایش مزد نیست، جلسه برگزار شود و نمایندگان کارگری مشکلات خود را بیان کنند، شاید دولت راهکاری برای تقویت قدرت خرید کارگران ارائه کرد و نمایندگان کارگری قانع شدند.

 به گزارش تسنیم، علی حسین رعیتی فرد؛ معاون روابط کار وزارت کار در شهریور ماه در واکنش به درخواست‌های کارگران برای برگزاری جلسه و تأکید بر ترمیم مزد گفت: در قانون کار گفته شده باتوجه به نرخ تورم و سبد معیشت دستمزد تعیین شود، گفته نشده دقیقا بر مبنای این دو مولفه دستمزد تعیین شود!

رعیتی‌فرد  راه‌حل دولت برای بهبود سفره‌ی کارگران را نه ترمیم مزد بلکه یارانه دانست و گفت: خیلی از دوستان کارگری گفته‌اند کارگران در دهک سه و چهار هستند، دولت سعی دارد با پرداخت یارانه و کالابرگ به دهک‌های یک تا پنج آسیب‌ها را کمتر کند تا سفره‌ی کارگران کوچک نشود.

 از سوی دیگر کارگران معتقدند که وزیر قول داده است که دستمزد در صورت عدم کنترل تورم افزایش یابد و ما کنترل تورمی که دولتی‌ها مدعی هستند را حس نمی‌کنیم.

علی اصلانی، عضو هیات مدیره کانون‌های شورا‌های اسلامی کار کشور در گفت‌وگویی درباره ترمیم مزد در نیمه دوم سال بیان کرده است:  در شورای عالی کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قول داد اگر نرخ تورم کنترل نشود یا اگر حقوق گروهی افزایش پیدا کند، حقوق جامعه کارگری نیز افزایش خواهد یافت.

وی گفت: همه می‌دانند تورم کنترل نشد و سبد هزینه‌ای که برای دستمزد در نظر گرفته شده بود به عنوان مثال قیمت مرغ ۵۳ هزار تومان لحاظ شده بود در حالی که امروز قیمت آن بین ۷۸ تا حدود ۹۰ هزار تومان در نوسان است. قیمت گوشت قرمز ۳۸۰ هزار تومان پیش بینی شده بود در حالی که امروز گوشت بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. وزیر کار و معاون امور کار قول دادند جلسه شورای عالی کار با دستورالعمل دستمزد به زودی برگزار شود.

اصلانی با بیان اینکه امید است ماده ۱۶۷ قانون کار دوباره مورد بررسی قرار گیرد، گفت: اگر وزیر کار می‌خواهد مشکل جامعه کار و کارگری حل شود باید دستمزد‌ها را به روز کند؛ البته بیشتر کارفرما‌ها در شهرستان‌ها بین ۱۵ تا ۲۵ درصد به دستمزد مصوب نیرو‌های کار خود افزوده‌اند، اما باز هم به هر شهرک صنعتی که وارد می‌شوید با بنر‌های تبلیغی مواجه هستید که صاحب کارگاه و کارخانه به دنبال جذب کارگر با حقوق بالا، نهار و سرویس رفت و برگشت است. یکی از دلایل آن این است که امسال دستمزد واقعی به اندازه نرخ تورم برای جامعه کارگری افزایش نیافت.

*کار هست، کارگر نیست

هادی ابوی، دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، با اشاره به اینکه در حال حاضر شغل هست، اما شاغل نیست گفت: متأسفانه به دلایلی مانند حقوق کم، نیروی کار تمایلی به کار کردن ندارد. بار‌ها از سوی کارفرما درخواست نیرو داده‌اند، اما نیروی کار قبول نمی‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از کارفرمایان تمایل دارند که حقوقی بالاتر از حقوق وزارت کار را پرداخت کنند، اما نیروی کار جذب کنند. نیروی کار با تغییرات در بازار کار ترجیح می‌دهد که به سمت مشاغل نوین مانند مشاغل مجازی و اینترنتی برود. نیروی کار تحصیل کرده ما در راستای فرهنگ کار متأسفانه حاضر به فعالیت در خط تولید کارخانه‌ها نیستند؛ ترجیح می‌دهند با دانش خود در مشاغلی که درآمد بیشتر دارد مشغول کار شوند. به همین دلیل شرایط عرضه و تقاضای نیروی کار نسبت به گذشته تغییر کرده است.

*ضرورت بازنگری دستمزد

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالا را کمتر از ۱۰ درصد خواند و افزود:بنابراین با توجه به سهم پایین دستمزد در قیمت تمام شده، نمی‌توانیم بگوییم که افزایش دستمزد باعث خسران تولید می‌شود؛ بنابراین فشار آوردن گروه کارفرمایی و دولت برای کاهش عدد و رقم سبد معیشت بی معنا است.۹۰ درصد هزینه‌های تولید شامل حال کارگر نیست. بلکه هزینه‌های تولید شامل مالیات، مواد اولیه و ... است.

گلپور گفت: در بسیاری از استان‌ها کارفرمایان در صنایع مختلف اذعان دارند که بسیاری از کارگران به دلیل دستمزد پایین ماندگاری در کار ندارند و ترجیح می‌دهند در مشاغل کاذب و آزاد فعالیت کند. چرا که با دستمزد شورای عالی کار معیشت کارگر تأمین نمی‌شود. با توجه به بحرانی که در کمبود کارگر در صنایع داریم، اگر دستمزد منطقی افزایش پیدا نکند، این بحران بدتر می‌شود.

گلپور با اشاره به ضرورت ترمیم مزد گفت: هزینه‌های زندگی کارگران اعم از مسکن، خوراک و ... هر روز در حال نوسان است؛ بنابراین هزینه‌های زندگی کارگران از زمانی که دستمزد تعیین می‌شود تا پایان سال یکسان نیست. بلکه هزینه‌های زندگی کارگران چندین برابر می‌شود. هزینه‌های مسکن، درمان وتحصیل طبق قانون بر عهده دولت است,، اما در واقعیت به عهده کارفرما واگذار می‌کند. کارگران حتی از پس هزینه‌هایی که وزارت اقتصاد و سایر نهاد‌ها اعلام می‌کنند هم بر نمی‌آید.

*وزیر کار: اطلاع رسانی در خصوص ترمیم حقوق کارگران تا هفته آینده

به گزارش تسنیم؛ بعد از کلی انتقاد از سوی نمایندگان کارگران نسبت به عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار و بحث مزدی چند روز گذشته صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال بررسی موضوع ترمیم حقوق کارگران هستیم و هفته آینده اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. مقایسه آمار اشتغال تابستان ۱۴۰۲ براساس گزارش مرکز آمار به نسبت تابستان ۱۴۰۱، نشان می‌دهد که ۹۰۷ هزار اشتغال جدید ایجاد شده است.

به گزارش تسنیم، با وجود مطالبات جامعه کارگری برای ترمیم دستمزدها؛ به دلیل اینکه دولتی‌ها مدعی این هستند که روند کنترل تورم آغاز شده است و اجرای طرح کالابرگ کمکی برای تأمین بخشی از سبد معیشت جامعه از جمله کارگران است به نظر نمی‌رسد که این مسئله در دستور کار شورا قرار گیرد و امیدی به بهبود وضعیت معیشتی کارگران در سال جاری نیست و کارگران مانند سنوات گذشته با عقب ماندگی مزدی بازهم نیمه دوم سال را سپری می‌کنند و سال بعد را با افزایش تورمی تعیینی در شورای عالی کار آغاز خواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
کار هست، کارگر نیست
نگو کار هست ولی جوانان کار نمیکنن اگر صداقت داشتی میگفتی کار برده کشی هست جوانان برده نمیشوند واقعیت اینه
*** این نیز بگذرد ***
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
والا چه حقوقی که هر چی میگیریم باید بدیم صاحب خانه و برده کارفرما باشیم!!! زندگی نمیچرخه با این وضع!!! مسئولین یه نگا به خودشون و زندگی فرزنداشون بندازن و ببینی با حثوث کراگری میشه یا نمیشه؟؟؟ از غنیمت کردن هم گذشته باید حداقل ماهی 20 تومن داشته باشیم که بتونیم پس انداز برای رهن سر سال هم جور کنیم
کار دیگه توی کشور ارزش مادی ندارد.
برای ساعتی نیم دلار شب تا صبح و صبح تا شب کار می کنی و بعد هم فقیر هستی
جناب آقای رعیت فر مشکل با کلابرک و یارانه حل شدنی نیست باید فکر اساسی بکنند زندگی کارگران و بازنشستگان در خطر است تورم روز به روز بیشتر شده است خط فقر ۳۰ ملیون تومان است حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی ۷ ملیون تومان چطور زندگی کنند
فقط حرف
دولت جان حقوق کارگران خودت رو ترمیم کن. من کارفرما که تازه کارم رو شروع کردم و مجبورم یه کارگر داشته باشم همین الانم بیشتر درآمدم میره برای حقوق کارگرم.کارفرماها همه مثل هم نیستند. تاره ساعت کاریمونم ۶ ساعته. کارگرها باید دسته بندی بشن. کارگر من باید با کارگر کارخونه ای که ۸.۹ساعت کار میکنه فرق داشته باشه حداقل حقوقش
اگه هر حونه یه دستگاه چاپ پول باشه فایده ندارد
اول پول ایران بی ارزشه
دوم کسی نیست به‌ گرانی دزدی رسیدگی کنه
با درود فراوان فقط حرف،امروز نه فردا،این هفته نه هفته آینده،این ماه نه ماه آینده،امسال نه سال آینده،بس کنید عمر تمام شد با سپس
قديمي هامون يك ضرب المثلي داشتن ميگفتن عزيزم يك قرئن بده اش به همين خيال باش
وزیر کار 100تا100جکر می خورند به فکر کارگران نیست بچه ریس ها که لنک نان شب شون نیست
از شنبه؟؟!!?
درود به همه مشکل با کالا برگ حل میشه میدونی در چه صورتی عرض میکنم در صورتی که به اضای هر نفر ۳ کیلو برنج دو کیلو مرغ یک کیلو گوشت یک کیلو قند یک کیلو شکر و یک کیلو روغن بدن .با کارت یارانه ای که میخوان اسمشو بزارن کالا برگ بله به اضای هر نفر اینارو بدن همه چی درست میشه .وقتی میگن ۱۴۰هزار تومن انگار میشه با ۱۴۰ هزار تومن چیا خرید هیچی نمیشه میفهمی هیچی اونی ک داری این حرفو میزنی .کارگر زاده هایی ک الن کاخ نشینین شدین .شجره نامه تون یادتون رفته .
هیچ کار فرمایی کارگر نمیگیره بجز برده هیچ چیزی سر جای خودش نیست کارگر ساده با کارگر فنی یک حقوق میگیرن 12 ساعت سر کار هستم آخر ماه میبینی 10 یا 11 میلیون میشتر به حسابت نمیاد نمیدونی بديش اجاره خانه یا وسیله مدرسه یا خرید خانه یا 2 متر پارچه سفید برا خودکشی
تولید ملی =بازی کردن با روح و روان کارگر.هردفعه با یک بهانه .تنها کشوری هستیم که کارگر را سرکار می اندازیم...خود کفایی دربرده داری.
کارگر نگو برده بگو هرچقدر کار کنه پول 2تل مرغ نمیشه2تا مرغ 550حقوق کارگر 250باید ی خسته نباشید ب دولت گفت با این تدابیر همش ب نفع کار فرماس خسته نباشی دلاور پولدارها پولدارتر وفقیرها فقیرتر شدند
ترميم حقوق اطلاع رساني ميشود
واقعا اين جمله به چه معني ميباشد جز سر كار گذاشتن كارگر و وعده سر خرمن و به سخره گرفتن قشر كارگر
??
چرا باید بی عدالتی درحق کارگران باشه اگه حقوق کارگر طبق اداره کاره پس تمام زمینه های حقوق رو باید انجام دهن نه فقط حقوق بدون مزایا مثل حق اولاد وبن کارگری چرا بعضی کار فرماها بی انصافن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی