بازدید 7595
۸

موج بارش‌های شدید و سیلابی از راه رسید؛ مبادا غافلگیر شوید!

پدیده‌ای که شاید اگر پیش از وقوعش هشیار می‌بودیم و تدابیر لازم را اتخاذ می‌کردیم، خسارات کمتری به دنبال داشت. تجربه‌ای گران‌سنگ که به نظر می‌رسد حالا تا حدی آن را فراگرفته ایم و در تلاشیم که سرلوحه امور قرارش دهیم؛ این را می‌شود از برخی اقداماتی که اخیرا صورت گرفته دریافت، با این یادآوری که امیدواریم به مرور زمان شعاری نشده و همچنان با جدیت تمام ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۹۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶ 16 October 2023

موج بارش‌های شدید و سیلابی از راه رسید؛ مبادا غافلگیر شوید!سال آبی جدید پر بارش خواهد بود؛ این پیش بینی است که حالا مقدمات تحقق آن فراهم آمده و از این روی جا دارد که در خصوص آن هشدار دهیم و این هشدار را به اطلاع دیگران هم برسانیم.

به گزارش «تابناک»؛ هرچه سال آبی قبل کم بارش بود، موجب تشدید خشکسالی در مناطق وسیعی از کشور گردید و به بحران‌ها دامن زد، سال آبی تازه -که از اول مهر شروع شده و تا پایان شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد، قرار است پر بارش باشد و در سمت مقابل، با سیلاب‌ها بحران ساز شود. پیش بینی‌ که برخی در بیانش دچار اغراق هم شده و تاکید کرده اند که «ال نینو» در راه است!

البته ال نینو پدیده‌ای مختص به اقیانوس آرام است و فاصله اش تا کشورمان آنقدر زیاد است که حتی رصد آثار جانبی آن در این نقطه از کره خاکی، جز با انجام پروژه‌های پژوهشی خاص ممکن نیست، ولی آنچه قطعی است، رصد نقشه‌های هواشناسی است که نشان از شدت گرفتن بارش‌ها در کشورمان دارد؛ بارش‌هایی که در مناطقی شدیدتر است و در نتیجه محتمل است که به وقوع سیلاب‌هایی منجر شود؛ مانند اتفاقی که چند سال پیش نمونه مثال زدنی از آن را تجربه کردیم؛ سیلاب‌هایی که در نتیجه بارش شدید در بازه‌های زمانی کوتاه در مناطق وسیعی از جمله در غرب و جنوب غربی کشورمان به وقوع پیوست و متاسفانه افزون بر خسارات سنگین مادی، مرگبار هم بود و جان شماری از هموطنان مان را گرفت؛ سیلابی که تا مدت‌ها رفع آثار آن ادامه داشت و البته هنوز هم رد و اثرش را در برخی امور می‌توان دید!

موج بارش‌های شدید و سیلابی از راه رسید؛ مبادا غافلگیر شوید!

پدیده‌ای که شاید اگر پیش از وقوعش هشیار می‌بودیم و تدابیر لازم را می‌اندیشیدیم، خسارات کمتری به دنبال داشت. تجربه‌ای گران‏‌سنگ که به نظر می‌رسد حالا تا حدی آن را فراگرفته ایم و در تلاشیم که سرلوحه امور قرارش دهیم؛ این را می‌شود از قرار گرفتن طرح لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها در دستور کار ستاد بحران کشور در سال‌های اخیر دریافت، با این یادآوری که امیدواریم به مرور زمان شعاری نشده و همچنان با جدیت تمام ادامه داشته باشد.

تدابیری پیشگیرانه که محدود به لایروبی مصب رود‌های دائمی و فصلی و حتی ظرفیت سازی در سد‌ها نیست و در باقی حوزه‌ها هم نشانه هایش دیده می‌شود؛ از رصد مرتب اوضاع جوی و در صورت نیاز، صدور اطلاعیه‌های هشداری تا اعلام آماده باش نیرو‌های امداد و نجات. درست مانند اقداماتی که در روز‌های اخیر شاهدش بوده و هستیم.

آن گونه که سازمان هواشناسی کشورمان اعلام کرده، از امروز سامانه بارشی جدیدی به کشور وارد می‌شود که پیش بینی می‌شود در نتیجه فعالیت آن، امروز در برخی مناطق شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، دامنه‌های و ارتفاعات زاگرس مرکزی، رگبار، رعدوبرق و وزش باد رقم بخورد و فردا (سه‌شنبه) این وضعیت تشدید شده و شاهد شدت گرفتن بارش‌ها و همچنین وسعت یافتن فعالیت این سامانه در ۱۹ استان کشورمان باشیم.

در نتیجه این تغییرات جوی، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال می‌رود و در نتیجه باید از برپا کردن چادر‌های مسافرتی و توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها اجتناب و حتی در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، جوانب احتیاط را رعایت کرد.

از جمله نکات مهم دیگر، پرهیز از فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی است و حتی به عشایر توصیه می‌شود که در صورت کوچ، جابجایی شان را موقتا متوقف نموده و به بعد موکول نمایند. توصیه‌هایی که خطاب به مسئولان، شکل دیگری می‌یابد و شامل آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک سازی دهانه پل ها، مسیر کانال ها، ممانعت از توقف افراد و خودرو‌ها در محل‌هایی که احتمال خطر می‌رود یا حتی مکان‌هایی که برای عملیات احتمالی امدادی می‌بایست خالی باشند و مواردی از این دست می‌شود.

موج بارش‌های شدید و سیلابی از راه رسید؛ مبادا غافلگیر شوید!

نکاتی که در اطلاعیه‌ها و هشدار‌های ویژه سازمان هواشناسی کشور، از جمله هشدار نارنجی‌ که امروز صادر شده، تذکر داده شده و در نتیجه آنهاست که می‌بینیم سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشورمان در چهار استانی که امروز احتمال وقوع سیلاب دارند، در وضعیت آماده باش قرار گرفته است؛ آماده باشی که باید با توجه به سیلاب‌های احتمالی پیش روی در سال آبی جدید در کشورمان، مرتب در دستور کار نهاد‌های مختلف قرار داشته باشد.

آمادگی برای مقابله با خطراتی بزرگ که بسیاری از هموطنان مان را تهدید می‌کند و هیچ گونه قصوری در خصوص آن پذیرفته نیست، چون می‌دانیم در سال آبی جاری بارش‌ها افزایش خواهد یافت و سیلاب محتمل است و در نتیجه غافلگیر شدن معنایی ندارد؛ چه برای مسئولان و نهاد‌های مختلفی که می‌بایست آمادگی لازم را داشته باشند و چه حتی برای خود ما؛ مایی که باید هشدار‌ها را جدی بگیریم و به اطرافیان و عزیزانمان نیز در خصوص آن‌ها تذکر‌های لازم را بدهیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
بعد نگید نگفتی ها!
چرا مزخرف مینویسین
الان تو گوگل بزنی تا چند هفته افتابیه همه جا
امسال از پارسال خشکتره
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
یه کم مطالعه می کردی متوجه می شدی که مطالعات خارج از ایران سال پر بارشی را برای ایران پیش بینی کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
بابا 5 ماه مونده هنوز یکم صبور باش بالام
از این فرصت خدادادی استفاده کنید. آبها را به سد ها منحرف کنید و یا محل هایی برای ذخیره آب ایجاد کنید و مشکل بی آبی کشور را حل کنید. شاید دریاچه ارومیه هم احیا شد.
سلام خدا رو شاکرم که همه متحد و هوشیار و با اراده‌ برای حل مشکلات کم آبی آماده آند انشا... که با توفيق و ياري خداوند ایران عزیزم خرم تر و سر سبز تر از گذشته پاینده بماند
انشاا...
ای کاش دانش بنیانها با استفاده از تجربه گذشتگان ، در مناطق سیلابی همانند کرمان ، سیستان و بلوچستان طرح زنجیره‌ای ابر آب انبارها را تحقیق و به عمل می‌رساندند تا بلای سیلاب به رحمت تبدیل و در طول سال از میلیاردها مترمکعب آب خدادادی برای کشاورزی، شرب و صنعت استفاده میکردند.
مثل همیشه شدند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست