بازدید 6369
بسته ویدیویی «تابناک»

نبردهای نیروهای ورماخت در جنگ جهانی دوم / آخرین مردی که با شش آهنی زنده است / سخنرانی غیرمنتظره یک زن آمریکایی در ایران

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۹۶۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸ 04 October 2023

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

نبردهای نیروهای ورماخت در جنگ جهانی دوم

«ورماخت | Wehrmacht» به معنای لغوی نیروی دفاعی، عنوان اطلاقی به نیرو‌های مسلح یک‌پارچه کشور آلمان در دوره رایش سوم از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۵ بود. پس از جنگ جهانی اول و انعقاد پیمان ورسای، آلمان وادار به محدود نگاه داشتن شمار قوای نیروی زمینی خود به صد هزار تن و نیروی دریایی خود به پانزده هزار تن شد. در اختیار داشتن توپخانه سنگین برای نیروی زمینی آلمان ممنوع شده، خدمت وظیفه عمومی ملغی گشته و نیروی هوایی این کشور نیز منحل شد. آلمان نیروی مسلحی با نام «رایشسور» به رهبری هانس فن زکت و بهترین و خبره‌ترین نیروهایش تشکیل داد. بر مبنای بند ۱۶۰ پیمان ورسای، این کشور باید از رایشسور انحصارا جهت «حفظ نظم درون اراضی آلمان و به عنوان پلیس مرزی» استفاده می‌نمود. این تعریف از کارایی که قصد داشت نیروی زمینی آلمان را صرفاً به یک نیروی پلیس بدل کند، هیچ گاه در آلمان مورد پذیرش واقع نشد. ورماخت پس از زیر پا نهاده شدن محدودیت‌های اعمال شده توسط پیمان ورسای، با استفاده از هسته و ساختار رایشسور پدید آمد و به سرعت گسترش یافت. ورماخت توسط ستادی تحت عنوان فرماندهی عالی ورماخت، هدایت و شامل هیر (نیروی زمینی)، کریگسمارینه (نیروی دریایی) و لوفت‌وافه (نیروی هوایی) می‌شد. مجموعا حدود ۱۸ میلیون تن در طول حیات آن در ورماخت خدمت کردند. تصاویر رنگی از نبرد‌های نیرو‌های ورماخت در جنگ جهانی دوم را می‌بینید.  

 

 

آخرین مردی که با شش آهنی زنده است

پل الکساندر، ۷۷ ساله، از دالاس تگزاس هنوز به یک ریه آهنی | Iron lung نیاز دارد تا به او کمک کند نفس بکشد. او از زمانی که در سال ۱۹۵۲ در شش سالگی به فلج اطفال مبتلا شد توسط ریه آهنی محصور شده است که در واقع شبیه ونتیلاتور عمل می‌کند و با انبساط و انقباض فضای داخلی، تنفش طبیعی را ممکن می‌کند. با آنکه او تقریباً به طور کامل از زیر گردن فلج شد، این مانع از رفتن او به دانشکده حقوق و تبدیل شدن به یک وکیل نشد. او می‌گوید: «وقتی به دانشگاه تگزاس منتقل شدم، از این که فکر می‌کردند می‌خواهم ریه آهنی‌ام را بیاورم وحشت داشتند، اما این کار را کردم و آن را در خوابگاه گذاشتم و با ریه‌های آهنی‌ام در خوابگاه زندگی می‌کردم.» او حالا با دهانش به تلفن پاسخ می‌دهد، با استفاده از خودکاری که به چوب پلاستیکی متصل است و با دندان‌هایش فشار می‌دهد، می‌نویسد یا تایپ می‌کند. او در طول زندگی خود در هواپیما بوده، تنها زندگی کرده، عاشق شده، در کلیسا دعا کرده، از اقیانوس بازدید کرده و یک کتاب خاطرات ۱۵۵ صفحه‌ای منتشر کرده است. وضعیت عجیب او را در این ویدیو تابناک می‌بینید.  

 

 

سخنرانی غیرمنتظره یک زن آمریکایی در ایران

جشنواره بین المللی خورشید، از هشتم مهرماه امسال در شهر مقدس مشهد با حضور ۱۰۰ تن از بانوان و فعالان رسانه‌ای برگزار شد، با سخنرانی غیرمنتظره یک زن آمریکایی همراه بود. این سخنرانی را با زیرنویس فارسی می‌بینید.  

 

فناوری شگفت انگیز چمن استادیوم رئال مادرید

استادیوم سانتیاگو برنابئو شهر مادرید، خانه باشگاه رئال مادرید از فناوری تازه‌ای برخوردار شده که چمن‌های زمین فوتبال پس از بازی جمع آوری می‌شود و در سالن‌های زیر استادیوم نگهداری می‌شوند. در طراحی بازوهایی که برای انتقال این ابعاد چمن به زیرزمین استفاده می‌شود، از فناوری بالابرهایی که ناوهای هواپیمابر برای انتقال هواپیمای جنگنده از طبقات پایینی به عرشه ناو استفاده می‌کند، بهره برده شده است. زمین جمع شونده علاوه بر امکان نگهداری چمن، کمک می‌کند تا استادیوم در زمان‌هایی که بازی نیست، برای استفاده‌های دیگر نظیر کنسرت یا کارناوال بدون آسیب به چمن، مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری را می‌بینید. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست