بازدید 3551

سهیلی از نامزدهای ثبت «روستای گردشگرپذیر» شد

عبدالمجید صلغی سهیلی در گفتگوی اختصاصی با قشم ٢۴ اظهار داشت: روستای سهیلی به واسطه داشتن جنگلهای دریایی حرا و مانگروها منطقه بی‌نظیری است که در یونسکو ثبت شده و روز گذشته نیز به عنوان روستای گردشگری سبز انتخاب شد.
کد خبر: ۱۱۹۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ 02 October 2023

به گزارش تابناک، قشم 24 نوشت: رییس شورای اسلامی بخش حرا در جزیره قشم گفت: گردشگران به واسطه قایق‌های گردشگری و آلاچیق های سنتی به روستای ما می‌آیند و با جنگلهای حرا آشنا می‌شوند. گردشگران در روستای سهیلی می‌توانند انواع غذاهای محلی و دریایی را تجربه کنند.

 

صلغی سهیلی اظهار داشت: اقامتگاه‌ها بومگردی روستای سهیلی از اجداد ما به ارث رسیده است گردشگران می‌توانند در همین خانه ها استراحت کنند. اقامتگاه هایی که همچنان معماری و بافت خود را حفظ کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه که جزیره قشم ۶۵ روستا دارد افزود: روستا سهیلی یکی از روستاهای گردشگرپذیر جزیره است که به همراه سه روستای دیگر از سمنان، آذربایجان شرقی و کردستان از سوی وزارت میراث فرهنگی به عنوان روستای گردشگرپذیر انتخاب شد است.

 

صلغی سهیلی گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی ٨ روستای کشور را به عنوان «روستای گردشگرپذیر» انتخاب کرده و قرار است به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) معرفی کند تا در این سازمان بین المللی ثبت جهانی شوند روستای سهیلی قشم یکی از همین روستاهاست که قطعا با این جایگاه گردشگران خارجی بیشتری به جزیره و جنگلهای حرا و روستای ما خواهند آمد.

 

عضو‌ شورای اسلامی روستای سهیلی درباره صنایع دستی این منطقه گفت: مردم روستای سهیلی بیشتر لباس های محلی پارچه ای تولید می‌کنند، این پارچه ها خوس دوزی است، خوس دوزی در جزیره قشم، یکی از صنایع خانگی رایج محسوب می‌شود که بیشتر بانوان به آن وارد بوده و نحوه بافتنش را از سنین نوجوانی می‌آموزند.

صلغی سهیلی توضیح داد: «خوس دوزی» از هنرهای سنتی و قدیمی ایرانی‌ است که از دوران صفویه به یادگار مانده و هنوز هم به‌عنوان یکی از هنرهای پرکاربرد در استان هرمزگان، بلوچستان، فارس و کردستان از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

وی افزود: خوس را بر روی پارچه‌های تور و مخمل می‌دوزند و برای تولید و تزیین پرده‌های تور، روسری(جلبیل)، چادرهای تور(معمولا مشکی و تیره)، لباس عروس، شال، جلد قرآن، شلوار، روتختی، رویه کوسن، کلاه، پیراهن، جلیقه بانوان و بسیاری دیگر استفاده می‌شود.

عضو‌ شورای اسلامی روستای سهیلی گفت: یکی از چالش های گردشگری قشم و روستای سهیلی نبود تبلیغات و اطلاع رسانی در سطح ملی و بین المللی است امیدوارم انتخاب سهیلی به عنوان «روستای برتر گردشگری سبز» و نامزدی برای «ثبت جهانی» به عنوان «روستای گردشکرپذیر» منجر به جذب گردشگر بیشتر داخلی و خارجی شود

 

وی خاطرنشان کرد: مردم روستای سهیلی هم هنرمند هستند هم مهمان‌نواز هستند، اگر از کسب و کارهای آنها در کارگاه های صنایع دستی و بومگردی ها با ارایه تسهیلات و معافیت ها حمایت شود قطعا می‌توانند صنعت گردشگری و هنر صنایع‌دستی بومی منطقه را حفط کرده و در رده های ملی و جهانی معرفی کنند.

 

صلغی سهیلی گفت: دوره های مختلف آموزش جوامع محلی را آغاز کردیم، دفتر ژئوپارک و گردشگری منطقه آزاد و فرمانداری در این زمینه کمک های زیادی انجام دادند، دوره‌های زبان انگلیسی و عربی برای فعالان گردشگری برگزار کردیم. نحوه برخورد با گردشگری و ارایه خدمات استاندارد و با کیفیت را آموزش دادیم تا سهیلی را برای جهانی شدن آماده کنیم.

 

رییس شورای اسلامی بخش حرا در جزیره قشم گفت: عاشق روستایمان هستم، عاشق گردشگری و سفر هستم، زندگی خود را برای رونق گردشگری سهیلی گذاشتم، دوست دارم فرزندانم هم در این روستا بزرگ شوند و در صنعت گردشگری فعالیت کنند.

 

همزمان با هفته گردشگری روستای «سهیلی» از توابع جزیره قشم در همایش روز ملی گردشگری سبز به‌عنوان «روستای برتر گردشگری سبز» کشور انتخابشد و از سوی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تجلیل شد.

 

روستای «کندوان» در آذربایجان شرقی و روستای دره تفی در کردستان و روستای قلعه بالا در سمنان هم در این همایش به عنوان روستای برتر گردشگری سبز انتخاب شدتد

 

در این بخش مهدی صدری دهیار روستای کندوان (آذربایجان شرقی) و محمد هوشمند دهیار روستای دره تفی (کردستان) و محمود عجمی دهیار روستای قلعه بالا (سمنان) دهیارانی بودند که از آنها تقدیر شد.

لوح تقدیر روستای «سهیلی» به عبدالمجیدصلغی سهیلی عضو‌ شورای اسلامی روستای سهیلی و رییس شورای اسلامی بخش حرا در جزیره قشم اهدا شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار