بازدید 7807
به بهانه روز جهانی سالمند؛

حال و روز جمعیت در کشورمان خوب نیست، اما نیازی به اغراق هم ندارد!

آیا واقعا در بیست سال آینده جمعیت سالمند در کشورمان دو برابر خواهد شد؟ این سوالی است که به شدت قابل تامل به نظر می‌رسد، چون بر مبنای آن تدابیر افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفته و ارزیابی می‌شود. یکی از چندین پرسش کلیدی که اگر به دنبال یافتن پاسخشان به آمار و ارقام رسمی مراجعه کنیم، به نکات جالب توجهی خواهیم رسید!
کد خبر: ۱۱۹۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳ 01 October 2023

حال و روز جمعیت در کشورمان خوب نیست، اما نیازی به اغراق هم ندارد!نهم مهرماه (اول اکتبر) «روز جهانی سالمند» است؛ روزی که بیش از چهار دهه از تعیین آن، به دلایل متعدد حالا در کشورمان هم با اهمیت شناخته شده است و از این روی قابل تامل به نظر می‌رسد.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله تغییرات شگرفی که در بازه زمانی کوتاه در کشورمان تجربه کرده ایم، رسیدن از کشوری جوان به سرزمینی با جمعیت میانسال و در معرض سالمندی است؛ تغییری که به نظر طبیعی به نظر نمی‌رسد و می‌تواند نشانه آشکاری بر اشتباهاتی باشد که پیشتر مرتکب شده ایم یا هم اکنون در حال رقم زدنش هستیم، وگرنه ممکن نیست یکباره کشوری جوان، به کشوری پیر تبدیل شود.

با این مقدمه، معلوم است که موضوع این مقاله، جمعیت است؛ گزاره‌ای بسیار مهم برای کشور‌ها که تغییرات آن به دقت رصد می‌شود و مبنای تصمیم گیری‌های مختلف قرار می‌گیرد تا جایی که تنظیم جمعیت، یکی از اساسی‌ترین اقدامات همه دولت‌ها در سراسر جهان است و توانمندی کشور‌ها در این حوزه، به نوعی آینه تمام نمای آینده کشور‌ها و ملت‌ها محسوب می‌شود.

بر پایه این نگاه است که جوانی یا سالمندی جمعیت معنا می‌یابد و به تناسب آن، سیاست گذاری در دستور کار قرار می‌گیرد؛ مثل اتفاقی که چند دهه قبل در کشورمان در دستور کار قرار گرفت و هدفش کنترل جمعیت بود، با اتکا بر این نکته که شمار متولدین دهه شصت بسیار است و در نتیجه، مشکلاتی مانند بیکاری، مسکن و... شدت گرفته که یکی از تدابیر مقابله با آنها، محدود کردن افزایش جمعیت است.

سیاستی که تقریبا تا یک دهه پیش در دستور کار کشورمان قرار داشت و سرانجام پیرو تذکر رهبر انقلاب تغییر کرد و جایش را به سیاست افزایش جمعیت داد؛ با این دورنما که ایران ظرفیت جمعیت بسیار بالاتری را دارد و همچنین پیک جمعیتی کشورمان در حال عبور از مرحله جوانی و رسیدن به مرحله میانسالی است، که نگرانی‌هایی به دنبال دارد، به ویژه از این روی که اگر تدابیر لازم اندیشیده و اجرا نشود، با سالخوردگی جمعیت مواجه خواهیم شد که تهدیدی به غایت جدی است.

بر اساس آخرین برآورد‌های بخش جمعیت سازمان ملل متحد که اخیرا منتشر شده، میانگین سن امید به زندگی در ایران برای هر دو جنسیت (مردان و زنان) ۷۷.۳۳ سال (زنان ۷۸.۵۴ و مردان ۷۶.۲۲ سال) است که به نسبت ۶۰ سال به ثبت رسیده در سال ۱۳۶۸، رشد چشمگیری نشان می‌دهد؛ رشدی که حتی در مقیاس جهانی قابل توجه است به ویژه اگر بدانیم متوسط سن امید به زندگی در جهان ۷۳ سال است.

از جمله نکاتی که موجب تقویت این نگرانی در کشورمان شده، افزایش چشمگیر سن «امید به زندگی» است که در سایه پیشرفت‌های متعدد به ویژه در حوزه بهداشت و درمان حاصل شده و معنایش این است که شمار بیشتری از ایرانیان سنین کهنسالی را خواهند دید و در نتیجه، برای رهایی جمعیت کشور از سالخوردگی، نیازمند افزایش شمار ولادت‌ها هستیم.

بر اساس این دیدگاه است که تدابیری مانند قانون جوانی جمعیت اتخاذ شده و در دست اجرا قرار گرفته است. قانونی که البته هنوز در مرحله اجرا با مشکلات ریز و درشتی دست به گریبان است و دولتمردان هم بر ضرورت اعمال اصلاحاتی در آن تاکید دارند؛ اما از آنجایی که به نظر می‌رسد، مقوله پیری جمعیت در کشورمان دچار انحرافاتی شده، ممکن است قضاوت درستی پیرامون کارآمدی این قانون شکل نگیرد و در نتیجه، تدابیر اتخاذ شده به فرجام مورد دلخواه ختم نشود.

برای اینکه ماجرا بهتر برایتان روشن شود، به این بخش از پیام حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز جهانی سالمند توجه کنید: «افزایش امید زندگی و کاهش بی سابقه نرخ باروری کلی، در قرن بیستم در سراسر جهان منجر به پدیده سالمندی جمعیت شده است. کشور ما نیز دستخوش چنین تغییرات جمعیتی شده است و در صورت حفظ روند یاد شده، رشد سالمندی جمعیت، با شتاب بسیار زیادی پیش خواهد رفت، به گونه‌ای که نسبت جمعیت سالمند در حدود ۲۰ سال آینده، از ۱۰ درصد به ۲۰ درصد خواهد رسید (دو برابر شدن جمعیت سالمندی). این در حالی است که در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته جهان، دو برابر شدن جمعیت سالمندی در بیش از صد سال اتفاق افتاده است.»

حال و روز جمعیت در کشورمان خوب نیست، اما نیازی به اغراق هم ندارد!

در یکی دو سال اخیر، مشابه این اظهارنظر را به وفور از چندین مقام مسئول در کشورمان و به طور ویژه مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان شنیده ایم، اما آیا واقعا طی بیست سال آینده جمعیت سالمند در کشورمان دو برابر خواهد شد؟ این سوالی است که به شدت قابل تامل به نظر می‌رسد، چون بر مبنای آن تدابیر افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفته و ارزیابی می‌شود. سوالی کلیدی که تامل پیرامون آن به نکات جالب توجهی می‌رسد.

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است، یادآوری کنیم مبنای سالمندی در تعاریف سازمان ملل و همچنین استاندارد‌های آماری در کشورمان، سن بالای ۶۵ سال است. با این یادآوری، می‌توان به آخرین سرشماری انجام شده در کشور (سرشماری ۱۳۹۵) مراجعه کرد تا پی برد که ۲۰ سال بعد، یعنی در سال ۱۴۲۲ و با فرض اینکه همه افراد سرشماری شده در قید حیات بمانند، جمعیت افراد بالای ۶۵ سال کشورمان، کمی بیش از ۱۷ میلیون تن خواهد بود.

اما آیا جمعیت کشورمان تا بیست سال بعد ثابت خواهند ماند که ۲۰ درصد آن (۲۰ درصد ۸۵ میلیون، می‌شود ۱۷ میلیون) سالمندان باشند یا نه، با احتساب نرخ ولادت فعلی در کشورمان، همچنان روند رشد جمعیت ایران ادامه دار خواهد بود؟ اینجاست که ناگزیر از مراجعه به پیش بینی‌های جمعیتی می‌شویم که بر اساس آن‌ها در بدترین حالت در سال ۱۴۲۲ با جمعیتی بالغ بر ۹۲ میلیون تن مواجهیم و در بهترین حالت، جمعیت کشورمان حدود ۱۱۰ میلیون خواهد بود؛ اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد، افزایش دوبرابری جمعیت سالمندان، درست و دقیق نیست.

حال و روز جمعیت در کشورمان خوب نیست، اما نیازی به اغراق هم ندارد!

این در حالی است که می‌شود به جای اتکا به این محاسبات، راه ساده تری در پیش گرفت و مثلا به برآورد‌های جمعیتی مرکز آمار ایران مراجعه کرد که پیش‌بینی کرده جمعیت سالمندان ایران تا تا ۲۰ سال آینده، در بدترین حالت (در صورتی که میزان باروری کل به کمترین حالت خود، یعنی ۱.۵ فرزند سقوط کند) در محدوده ۱۳ تا ۱۶ درصد (حدودا کمتر از ۱۵ درصد) خواهد بود که باز هم با اظهارنظر بسیاری از مسئولان از جمله معاون وزیر بهداشت، فاصله دارد.

اینجاست که جا دارد تاکید کنیم، هرچند اوضاع جمعیتی در کشورمان خوب نیست و باید با چاره اندیشی مانند قانون جوانی جمعیت و حرکت بر مدار آنها، آینده‌ای با جمعیت متعادل‌تر رقم زد که سالمندان کسر کوچک‌تری از جمعیت را به خود اختصاص دهند، اما این گونه هم نیست که دورنمای جمعیتی کشورمان تیره و تار باشد، تا جایی که مدعی شویم در دو دهه، درصد سالمندان در کشورمان دو برابر خواهد شد، آن هم در شرایطی که این میزان افزایش در جهان در یک قرن رقم می‌خورد نه ۲۰ سال!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۲
آمار منولدینی که بعد از رسیدن به سن جوانی کشور رو ترک میکنن و راهی اروپا و آمریکا میشوند رو هم کم کنین.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
با این ولعی که شما دارید و همیشه همین مشکل هست چند سال دیگه همه باید روی پای خودشون فقط سروپا بایاستند حساب کرده اید ما توی نیشابور سه ساله که تعریف اب برایمان عوض شده میریم توی حمام عمومی جنوب شهر برای حما م کردن خجالت بکشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
مهم‌ترین از همه آمار تولد فرزندان افغان‌ها در ایران است
تابناک لطفا یک آمار ارائه کنید که در ششماهه و یا حتی ۳ ماه اول سال ۱۴۰۲ تهیه و ارئه کنید که امر متولیدن ایرانی ها. را با افغانیها مقایسه کنیدشایع شده از ده نوزاد در ایران بالای ۶ مورد افغان هستند
علت اصلی کمی زاد و ولد در کشور بر میگردد به بیکاری جوانان و مشکلات اقتصادی که انهم راه حل دارد بهترین راه حل بازنشستگی زود هنگام افراد و جایگزینی این افراد با جوانان است مثلا دولت اعلام کند در قبال مبلغ 10 هزار دلار یا معادل ان افراد بازنشسته شوند نه فقط این ابتکار بار مالی ندارد بلکه دولت از واریز مبالغ سنگین در اخر کار بازنشستگان خلاص میشود و صدها هزار جوان صاحب شغل میشوند و باقی قضایا...
ناراحت نباشید افغانیها رو که شناسنامه بگیرند وجوجه کشی راه بندازند ایران مملو از جمعیت افغانی خواهد شد وطالبان به ارزویش میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
من نگرانم واقعا
و به سیستم تبریک میگم ک بازم موفق شد مارو یک درجه دیگه تنزل بده!
از نگرانی برای معیشت به نگرانی برای امنیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
افعانی به صورت نامحسوس دارند دوباره ایران رو فتح می کنند.
وقتی دل‌مشغولی مسئولان بجای معیشت مردم شده ولخرجی تو عراق بواسطه اربعین و سرمایه گذاری کلان در این جنگ و آن جنگ خوب من نوعی شکم خودم و زنم رو بزور سیر میکنم چطور بفکر زاد و ولد بیفتم
پاسخ ها
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
تک تک افرادی که به این سفر بی دلیل میرن مدیون ملت ایران و بیت المال هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
بعضیا واقعا فوبیا دارند
شما بفرمایید چه ولخرجی کردن توی عراق؟؟؟
هرچه بود که مردم عراق به خورد این بندگان خدا می دادن
چهار میلیون زائر از کشور شما بلند شدن رفتن کشور دیگه هر کدام حد اقل ده روز در آنجا بودن غدای اونها شامل صبحانه و ناهار و شام و مخلفات کلا مجانی محل خواب هم مجانی . خیلی جاها ترددشان هم مجانی بود. حساب کن 10 روز 4 میلیون نفر نه در ایران آب مصرف کردن نه گاز نه برق نه چیزهای دیگر خب این که به نفع مملکته
غیر از ده ها مورد منفعت برای این مردم که حد اقل سالی یکبار بتوانند با کمترین هزینه سفر کنند

البته اگر درست فکر کنید واحساسی نظر ندید.
جمعیت مناسب برای ایران 50 میلیون نفر است.
35 میلیون از جمعیت فعلی کشور زیاد است که باید در طول سالهای آینده اتوماتیک وار برطرف شوند.
11 میلیون افغانی هم باید از کشور اخراج شوند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
شما احتمالا تفنگ به دستی مخبری چیزی نیستین؟ باید برطرف بشن؟ یعنی دارین اعتراف می کنین که عمدا یه عده ایرانی رو دارین دق میدین که به جمعیت موردنظرتون برسین و حال و هولتون بیشتر رونق بگیره؟
جمعیت زیاد ، فقیر و آس و پاس نه خوشبخت است و نه راضی.

چرا مقامات مشکلات کنونی مردم را نادیده گرفته و تلسکوپ به دست فکر مشکل 20 سال آینده جمعیت ایران هستند؟ با کدام متطق مردم را با این همه مشکلات معیشتی، شغلی و کمیود آب و برق و گاز و مسکن و...... تشویق به ازدواج و تولید مثل می کنند؟

مگر زندگی انسان فقط در درست کردن بچه خلاصه شده است؟
فرزند کمتر، زندگی بهتر

شعاری جهانی که همیشه و در همه حال درست و صحیح است.
شما فکر کن جمعیت برسه به ۱۱۰ میلیون! یا خدا
امسال يک ميليون هفتصدهزار فقط كلاس اول داريم كلاس ها اكثرا چهل نفره دولت مشكل همين كلاس اول رو كه خودش تصويب كرده حدود26نفر باشه حل كنه مردم خودشون ميدونن چكار كنند
بیست سال دیگه
جمعیت زبادی سالمند داریم
نیروی جوان متخصص کار بلد نداریم
نتیجه سیاست های ادم های ناشی و بیسواد و سپردن امور بزرگ به افراد کوچک
ااشتباهاتی که یک سری کشور ها چندین دهه قبل کردن رو ما به صورت بسیار بدتر داریم انجام میدیم

البته چرخ طبیعت و روزگار در طول زمان تمام این اشتباهات رو اصلاح میکنه و دوباره جمعیت جهان که ناگهانی در طول چند دهه رشد غیر اصولی داشته کم و اصلاح میشه
انرژی هسته ای حق مسلم ماست!
این همه حرف زدین ولی یک کلمه نگفتین ضرر و زیان پیری جمعیت چیست؟ این ضرر برای مردمه یا برای حکومت ها؟ از صبح تا شب راجب پیری جمعیت برای ۲۰ سال آینده صحبت میشه ولی من نوعی از مشکلاتی که بوجود میاد خبری ندارم.بنظرم اگه مردم راجبش بدونن این معضلات کوچکترین اهمیتی براشون نخواهد داشت.
همون بهتر که رشد جمعیت کم شده..همین الانش هم توی تامین اب، برق ، گاز و هزار تا چیز پیش پا افتا ده از آخر اول شدیم....چه فایده داره یک جمعیت فقیر ، بیمار و ارزو به دل یک موبایل و پراید
جوانها هم‌که در حال فرارند یا بیکار، مشکلات سنگینی در انتظار ایران است
سیاست اشتباه عدم برنامه ریزی و فکر برای آینده جوان‌ها بود که نسل دهه های ۵۰ و ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ بدون هچ پشتیبانی رها شدند و در نان روزمره و مسکن و کار و نیازهای اولیه دچار مشکل شدند و کسانی که در جوانی زندگی شایسته ای نداشتند حالا که پا به سن گداشته اند از پیری جمعیت و خالی بودن صندوق تأمین اجتماعی و ... صحبت می شود.اکنون چه الگویی می توانیم ترسیم کنیم؟ جوانی با مدرک دانشگاهی با حقوق اداره کار چگونه می تواند منزل تهیه کند و چه بخورد و چگونه ازدواج کند و چگونه هزینه زندگی و کودک را تأمین کند؟چند نمونه که بدون سرمایه و رانت توانسته‌اند با حقوق تصویب شده از پس مشکلات بر بیایند معرفی نمایند و لیست هزینه ها و حقوق دریافتی را اعلام نمایند.
جمعیت افغان نیازشما رو براورد می کنه
در دوران سردار سازندگی که برنامه‌های توسعه اول و دوم و.... nام با تبلیغات گسترده پیاده میشد، مردم میگفتنددآقای رفسنجانی گفته اند که در ایران ۱۴۰۰ هیچ فقیری در کشور نخواهیم داشت! وبه طنز میگفتند: آری! همه فقرا و مستمندان از گرسنگی تلف خواهند شد!
الان هم همان حکایت است! من میانسال و اکثر هم سن و سالان با این شرایط موجود امیدی به رسیدن به دوران پیری نداریم! پس نگران بیست سال بعد نباشید!
انتظار مردم از مسئولان ترک تفاوت برنامه ریزی با نوشتن رویادها و آرزوهاست! هر وقت توانستید بودجه سالانه کشور را بدون کسری تنظیم کنید، آن وقت بیایید و سخن از بیست سال آینده بگوئید.
مشکل جمعیت که با پذیرش مهاجزان داره حل میشه نگران نباشید این مسولین هر طور باشه آمار رو که بلدند درست کنند
ایران در بهترین حالت و با مدیریتی در حد ژاپن ۴۰ ملیون ظرفیت داره با مدیریت شما ۲۵ ملیون.
درکشورهای مترقی ازمسن ترها وکارکشته ها ومجرب ها برای پیشرفت جامعه استفاده میشودوجوانترها وکم‌تجربه‌ترها توسط آنها هدایت میشوند درکشورمابخصوص درسالهای اخیربا اختراع برنامه نو درجهان یعنی دادن امورات مملکت بدست جوانان بی تجربه وکم وارد به اموارتی چون اقتصاد کاری شده کارستان وازمعجزات دادن کاربه بی تجربگان آنستکه نوددرصدجامعه بلقوه ثروتمند ما ‌زیرخط فقررفته اند چون مادرافراط وتفریط بیدادمیکنیم بجای انکه‌ ازفکرو اندیشه بزرگتر‌هاونیروی جوانان درست تحصیلکرده وغیروابسته استفاده کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
آخه بچه هاشون به سن کار رسیده اند وباید از مدیرکلی شروع کنند
با این مشکلات عدیده اقتصادی هیچ کس به فکر ازدواج و فرزند آوری نیست دولت باید یه فکر اساسی بکنه
بیش از 80 درصد بازنشستگان، به دنبال شغل جدید هستند متاسفانه دولت از این فرصت هیچ استفاده بهینه برای رشد اقتصادی نمی کند تعداد زیادی از کسانی که نه نیازی به بیمه پردازی دارند و نه تعهدی برای 30 سال کار، بهتر است بخش خصوصی و دولتی از این نیروی کار ارزان و با تجربه استفاده بهینه کند.
از اول هم معلوم بود وضعیت جمعیت بد نیست فقط می خواهید با افزایش جمعیت قوی تر به نظر برسیم.
بررگترین مشکل پیری جمعیت آنستکه تعداد مجرب ها وکارکشتگان وسردوگرم چشیدگان که بیش ازنیم فرن تجربه دارند به نسبت کل جمعیت بیشتر میشودوایرادات‌ مدیریتها توسط بزرگترها بیشتربرملامیشود لذا پیری جمعیت دردسرمیشودالبته این اصل کلی نیست چون جوانان نخبه وفرهیخته ای داریم که بااینکه سن وسال زیادی ندارندبسیارفهمیده ودانا وآگاه هستند ولی بطورکلی عرض میشود که گفته اند آنچه جوان درآئینه میبیند پیر درخشت خام میبیند
نگران نباشیدنظریه پردازان و متخصصان قرن 21 دانشگاه امام صادق همه رادرست میکنند تازه شروع کردند
حال و روز چی خوب هست؟؟ برید گل بگیرید دم و دستگاهتون را که به همه چیز و همه جا گند زدید از فرهنگ و اقتصاد و سیاست و ورزش و جامعه گرفته تا دین و ایمان و اعتقادات مردم و داخل و خارج را همه در حال نابود کردن هستید.
چرا مسولین توجه ندارند که مشکل گوشت کیلویی ۵۰۰ هزارتومانی و مرغ کیلویی ۱۰۰ هزار تومانی و مسکن متری ۷۰ میلیون است. امید به آینده نداریم .جوانان بفکر مهاجرت به اقصی نقاط جهان هستند آزادی بیان نیست اساتید مجرب اخراج می‌شوند همه تریبون‌ها در دست عده ای خاص است از صاحب‌نظران واقعی مشورت گرفته نمی‌شود و شایسته سالاری حاکم نیست.
اونموقعه که بدون فکر و آینده اندیشی جمعیت کشور رو ۳ برابر کردین باید به این روزا فکر میکردین کدوم کشور رو سراغ دارین که تعداد فرزند به ازای هر زن به مدت بیست سال روی عدد ۶ باشه
"مبنای سالمندی در تعاریف سازمان ملل و همچنین استاندارد‌های آماری در کشورمان، سن بالای ۶۵ سال است"

با این حساب که کلا مناصب و مقام های مهم مملکتی دست سالمندان است
ایرانیان همیشه یا افراط کرده اند یا تفریط افزایش بی رویه جمعیت در دهه ۵۰ و ۶۰ و کاهش شدید آن در دهه ۷۰ و ۸۰ موجب این اتفاقات شد پس بهتره کمی به خودمان و خانواده های ایرانی فکر کنیم
کشور ما اگر یک مشکل اساسی که دارد حل کند تمام مشکل های دیگر بر مبنای آن همه حل خواهند شد! و آن این است که پارتی بازی و آقازدگی و رابطه ها را کنار بگذارند و مسئولین باسواد و با تجربه ولو از خارج از کشور بیاورند و به آنها تهمت جاسوسی نزنند و مثل دبی متخصصین باتجربه را دعوت به کار کنند و کشور مان را آباد کنند!
سرشماری سال 1400 طبق قانون باید انجام می شد اما نشد. متاسفانه اتکا به پیش بینی از روی آمار 7 سال قبل چشم انداز روشنی از جمیعت و انجام برنامه ریزی برای دوره هفتم توسعه کشور دست نمی دهد.
کشورهایی که جمعیت کمتر دارن عموما رفاهشون بیشتره چون منابع به درستی تقسیم میشه. ضمنا دعوایی هم با دنیا ندارن که به فکر گوشت جلوی توپ باشن
سی سال پیش کارشناسان کفتند کشت محوری گندم اشتباه محض است و سبب نابودی منابع ابی زیرزمینی میشود مسیولان گوش ندادند و کشور خشک شد، هم اکنون کارشناسان می کویند فلات ایران توان جمعیت بیشتر از سی میلیون نفر را ندارد و طی دو دهه اتی دهها میلیون باید اواره سرزمینهای همسایه شوند بازهم گوش شنوایی نیست و بر سیاست اشتباه افزایش زاد و ولد و حتی جدیدا افغانی اوری پافشاری می کنند، اینها اگر توطیه جاسوسان مزدور دشمنان تاریخی ایران نیست پس چیست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی