بازدید 3128

هیچ کشوری دلسوز ما نیست و ما باید روی پای خود بایستیم/ موضوع ترانزیت و ایجاد کریدورها باید مجاهدانه پیگیری شود

یکصد و پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون شورایعالی هماهنگی اقتصادی با موضوع "بررسی درخواست تامین تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای جلوگیری از تعطیلی ابرپروژه راه آهن چابهار-زاهدان" و "بررسی درخواست تمدید دوساله معافیت مالیاتی تاسیسات گردشگری" در محل دبیرخانه شورایعالی برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۹۶۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹ 01 October 2023

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان میزان اهمیت این پروژه و عدم پیگیری درخور اهمیت موضوع گفت: چرا تاکنون پیگیری درخور این پروژه انجام نشده است؟ این پروژه های راهبردی نباید روی زمین بماند که حالا هند و عربستان و رژیم صهیونیستی کریدور جایگزین راه‌اندازی کنند.

محسن رضایی گفت: برنامه هفتم طوری طراحی شده است که حجم بار زیادی در کشور جابجا خواهد شد و علاوه بر مسیر جاده ای نیاز بسیاری به مسیرهای ریلی داریم. از طرفی یک طرح استراتژیک بین المللی طراحی شده که ایران را از لحاظ تجاری و ترانزیتی بی بهره کنند و در این راستا از شمال و جنوب کشور کریدور ایجاد کرده‌اند.

دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با بیان اینکه ما باید روی پای خود بایستیم افزود: هیچ کشوری دلسوز ما نیست و خودمان باید به فکر منافع راهبردی ملی باشیم.

هیچ کشوری دلسوز ما نیست و ما باید روی پای خود بایستیم/ موضوع ترانزیت و ایجاد کریدورها باید مجاهدانه پیگیری شود

در ادامه نماینده پیمانکار پروژه (قرارگاه خاتم الانبیا) با این توضیح که هزینه احداث این خط آهن ۳۰ درصد ارزانتر از نرخ جهانی است ادامه داد: این ریل قرار است ۷.۷ میلیون تن بار از بندر چابهار به داخل کشور منتقل کند و ۲۱ هزار میلیارد تومان بودجه برای تکمیل این پروژه نیاز است. سرعت قطار باری روی این مسیر ۱۲۰ و قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر است.

همچنین فرهاد رهبر مشاور رییس جمهور و نماینده قوه قضاییه گفت: این کریدورها بسیار مهمند، اما باید مساله جامع و کامل دیده شود و از پروژه‌ای عمل کردن و برنامه ریزی های بخشی اجتناب کرد و کل کریدور را برنامه ریزی و راهبری کرد.

وی افزود: قدرت ها می‌خواهند صلیب طلایی یا همان چهارراه حمل و نقل ایران را از حیظ انتفاع خارج کنند. متاسفانه ایران ترانزیت هوایی را از دست داده است و مسیر ترانزیت ریلی نیز در خطر است.

نماینده وزارت راه و شهرسازی گفت: سال ۹۲ وقتی پروژه احداث کریدور شمال جنوب شروع شد اراده جدی برای آن وجود نداشت اما خوشبختانه اکنون این پروژه در اولویت کشور است.

در نهایت مقرر شد دستور جلسه در قالب دو پیشنهاد دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و یا دریافت بصورت حواله نفتی جهت اطلاع در جلسه سران مطرح و مصوبه آن با شرط تضمین پیمانکار مبنی بر اتمام پروژه تا زمستان ۱۴۰۳ ابلاغ گردد.

هیچ کشوری دلسوز ما نیست و ما باید روی پای خود بایستیم/ موضوع ترانزیت و ایجاد کریدورها باید مجاهدانه پیگیری شود

در مورد دستور جلسه دوم، نماینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: صنعت گردشگری باید جای صنعت نفت را بگیرد، هر گردشگر معادل ۳۰ بشکه نفت درآمد دارد و چشم انداز ۲۰ ساله هم ۲۰ میلیون گردشگر را در نظر گرفته است.

وی در ادامه گفت: با توجه به رکود گردشگری در پی همه‌گیری کرونا درخواست معافیت مالیاتی تاسیسات گردشگری را داشتیم و سازمان امور مالیاتی و وزیر گردشگری هم با تمدید ۲ ساله آن موافقت کرده‌اند و رئیس قوه قضاییه هم قول دادند در جلسه شورای سران مطرح کنند.

نماینده سازمان امور مالیاتی اما گفت: با توجه به نیاز کشور به منابع، ضروری است نسبت به مالیات ستانی و معافیت های مالیاتی حداکثر دقت صورت گیرد و از اعطای معافیتهای بدون توجیه خودداری کرد. از بابت این معافیت سالی ۱۲۵۰ همت درآمد مالیاتی کاهش می یابد.

دبیر شواریعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: از سویی موضع دولت حمایت از بخش گردشگری است و از سوی دیگر ۲۵۰۰ همت طی ۲ سال درآمد دولت کاهش می یابد. لذا در یک همکاری، وزارت گردشگری و سازمان مالیاتی باید تعیین کنند چه شرکت هایی معاف از مالیات می شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست