بازدید 52711
گمانه زنی‌های تابناک اقتصادی؛

فشردن دکمه «انحلال» به کدام بانک و موسسه اعتباری نزدیک‌تر است؟

برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری به دلیل رویکرد‌های غلط و اشتباه در چند سال اخیر، وضعیت ناترازی وخیمی دارند و اجرای برنامه‌های احیا برای آنها، دشوار است.
کد خبر: ۱۱۹۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶ 02 October 2023

فشردن دکمه «انحلال» از رگ گردن به کدم بانک و موسسه اعتباری نزدیک تر است؟

به گزارش تابناک اقتصادی ؛ نظام بانکی کشورمان در سال های اخیر با چالش اساسی به نام ناترازی دست و پنجه نرم می کند؛ موضوعی که در باب دلایل آن بسیار گفته شده است؛ از فشار تسهیلات تکلیفی دولت به بانک ها تا رویکردی خلاف سیاست های بانکی همچون بنگاه داری و خلق پول برای پروژه هایی همچون مال سازی.

اما از این مساله که بگذریم، به نگاه بانک مرکزی به این چالش می رسیم، زیرا همواره در دوره های اخیر، روسای بانک مرکزی، شعار رسیدگی به وضعیت بانک های متخلف و ناتراز بارها شنیده و دیده شده، ولی در میدان اجرا، عقب نشینی هایی رقم خورده است.

با همه این اوصاف، از آغاز سال جاری، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بر سروسامان دادن به وضعیت آشفته بانک های ناتراز که تعدادشان هم نیست، تاکید داشتند و از ضرب الاجل شش ماهه تا پابان شهریورماه خبر دادند؛ فرصتی که حالا چند روزی است، به پایان رسیده و افکار عمومی چشم انتظار اعلام نتایج آن هستند.

در این میان، رئیس کل بانک مرکزی نیز در جلسات مختلفی که داشته، بر ضرورت اصلاح رویکرد و رویه های غلط گذشته در بانک های ناتراز تاکید داشته است. فرزین معتقد است: بانک‌های ناتراز به دو دسته بانک‌های «ناتراز ناسالم» و «ناتراز قابل احیا» تقسیم می‌شوند.

رئیس شورای و پول اعتبار بر این باور است که برخی بانک‌ها سال هاست ناتراز هستند و البته ادامه فعالیت برای بانک‌ها ممکن نیست؛ لذا در سال جاری و در حوزه سیاست پولی، نخست تمرکزمان را روی رفع ناترازی بانک‌ها قرار دادیم، چون معتقدیم اگر بانکی نتواند ناترازی خود را در قالب برنامه اصلاحی بانک مرکزی برطرف کند، مرحله بعدی آن (گزیر تعیین تکلیف) (Resolution) است.

فرزین مردادماه نیز گفته بود: مجمع انحلال سه موسسه اعتباری تا مهر ماه سال جاری برگزار می‌شود و در مورد بقیه بانک‌ها نیز با همکاری وزارت اقتصاد برنامه مشخصی داریم؛ بنابراین آنچه مسلم است، اینکه برخی از بانک ها و موسسات اعتباری به دلیل رویکردهای غلط و اشتباه در چند سال اخیر، وضعیت ناترازی وخیمی دارند و اجرای برنامه های احیا برای آن ها، دشوار است و نگاه سیاست گذار به گزینه انحلال برای این بانک هاست. به بیان دیگر، بانک‌های غیر قابل احیا در یک دوره گزیر، مسیر انحلال را می پیمایند؛ بنابراین، با پایان مهلت ضرب الاجل فرزین برای بانک های ناتراز و متخلف، تا به امروز نام موسسه اعتباری توسعه در لیست منحل شده قرار گرفته است؛ تصمیمی که باعث شد تا گمانه زنی ها پیرامون سایر موسسات و بانک هایی که ممکن است به زودی منحل شوند، در فضای رسانه ای مطرح شود.

این در حالی است که به تازگی مدیر نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی گفته است: مهم است بدانیم منشا ناترازی بانک‌ها چیست. مجامع برخی از موسسات که هیات سرپرستی برای آن‌ها منصوب شده از سمت بانک مرکزی برگزار و تعیین تکلیف نهایی شدند. در روز‌های آتی، مجامع باقی مانده نیز برگزار می‌شود، چون مصوبات آن اخذ شده است. وی افرود: سه موسسه باید تعیین تکلیف نهایی شوند و برای برخی از بانک‌ها یا موسسه اعتباری ناترازی که قابل اصلاح هستند برنامه بازسازی تدوین و محور‌های بازسازی را به این بانک‌ها اعلام کرده ایم. روند اصلاحی این بانک‌ها را در دو سال دنبال می‌کنیم؛ ضمن اینکه هم اکنون سه موسسه و یک بانک نیز در آستانه حل و فصل نهایی (انحلال) قرار دارند.

حال با توجه به این صحبت ها، باید یک بانک و سه موسسه به زودی منحل شوند. یکی از این سه موسسه (اعتباری توسعه)، فعلا مشخص شده است و گمانه زنی ها حکایت از این دارد که بانک مورد اشاره، احتمالا بانک سرمایه است و دو موسسه نیز احتمالا موسسات اعتباری کاسپین و نور خواهند بود. 

این در حالی است که پیشتر رییس کل بانک مرکزی در خصوص شایعه انحلال بانک آینده نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: بانک مرکزی سیاست اصلاحات اساسی در بانک آینده را دنبال می‌کند و هیچ برنامه‌ای برای انحلال این بانک در دستور کار نیست.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۳۰
بانکهای خصوصی ایران اختلاسگران بزرگ تاریخ بشریت در جهان هستند. بانک آینده سپرده مردم فقیر بدبخت را گرفته صدها برابر ثروت اندوزی کرده و اکنون ادعای ضرر 100 هزار میلیارد تومانی میکنه و میگه من ورشکسته ام و یکی توی این مملک نیست بزن توی دهن مسئولین این بانک هیچ کدام از بانکها ورشکسته نیستند و املاکهای دارند که قائم کرده و خودشون را زدن به موش مردگی. . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
بانک آینده منحل نمیشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
اگر قرار است بانکی منحل شود، آن بانک مرکزی است.

بانکی که نه استقلال دارد و نه اختیار و نه ارتباطی با شبکه بانکی دنیا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
هدف از بانک چیست؟
وقتی بیشتر سود از تورم کشور را بانک داری می برد چطور می شود به تورم کشور پایان داد ....
بانک فقط باید کارمزد محور باشد اگر فردی مایل به سرمایه گذاری است باید در صندوق های ثابت بورس سرمایه گذاری کند و تمام ...
ریشه ناترازی بانک فساد اقتصادی هستش
بانک آینده با حضور آقای انصاری که شریک تجاری یکی از واقعا آقازاده هاست هیچ وقت به مرحله انحلال نمی رسد حتی حتی وضعیتش بدتر از حال باشد.
موسسه ملل که بعد از خبر انحلال در حال تبلیغات گسترده در صدا و سیمای میلی هست و مجددا با وعده سود شگفت انگیز سرمایه های بیشتری جذب میکنه و به بنگاه داری می پردازه و در در آخر باید پول بیشتری از بیت المال برای تسویه حساب با مردم پرداخت بشه.
موسسات مالی و بانکهای خصوصی از ابتدا جهت افزایش رقابت و افزایش کیفیت خدمات ایجاد شدند ولی متاسفانه با نبود نظارت بر آنها ، برای کشورمان تبدیل به معضل شدند و الان یکی از دلایل اصلی تورم و اختلاف طبقاتی در توزیع ثروت در بین مردم همین بانکهای خصوصی هستند . بانکهای خصوصی حتی بانکهای دولتی را هم مجبور کردند وارد رقابت ناسالم خود کنند و آنها را هم مجبور به تخلف کردند یعنی به جای اینکه رقابت مثبت در ارائه خدمات را ایجاد کنند رقابت منفی را ترویج کردند .و بانک مرکزی هم اصولا نظارت لازم و کافی را بر بانکها و موسسات مالی ندارد
همه بانکها مربوط به نهادها و بنیادها باید منحل شود تا کشور سر وسامان بگیرد ،چون آنها گوششان به کسی بدهکار نیست برای اینکه زورشان زیاد است
عه که چقدر شلوغش میکنن
حالا هر کی ندونه فکر میکنه مراسم انحلال بانک پخش مستقیم از تلویزیون و ماهواره میخواد پخش بشه

بریم تخمه بخریم تماشا کنیم

منحل کردن بانک که اینقدر اولتیماتوم نداره
پاسخ ها
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
دیگه تخمه م نمیشه گرفت خیلی گرون شده باید خالی خالی نگا کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
جالبه قیمت تخمه از گردو بیشتر شده
درود بر شما مناسب است اصلاحات اساسی در بانک داری صورت پذیرد و بسیاری از بانک های خصوصی تعیین تکلیف قانونی شوند
با نگاهی به عمق مساله به این نتیجه میرسیم که موسسات و بانکهای خصوصی مثل قلدر با وعده سود بیشتر ،پولهای مردم فقیر را از چنگ شان درآورده و به جای سرمایه گذاری در تولید و اشتغال پایدار، خون مردم ضعیف و متوسط جامعه را به شیشه کشیده اند.یکی از این موسسات صندوقی است که که با استفاده از ساده لوحی کشاورزان اقدام به پولشویی و فساد گسترده مالی می نماید،جالبتر اینکه مدیرعامل این موسسه کارشناس علوم دامی دارد و از الفبای بانکداری هیچی بلد نیست.
پاسخ ها
آقایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
صندوق تعاون روستایی ایرانیان هم منحل میشه
همگی منحل شوند انشاء الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
دو روز بانکها تعطیل شه صدای همه مردم در میاد
یک چهارم تورم کشور به خاطر سیاست های غلط بانک ]ینده است . معلوم نیست چه خبر است ؟!!!!!
فرض کنید تخلفات بانک ملی بیشتر هست.
میخواهید بانک ملی را منحل کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این هم از رسیدگی قضایی به پرونده های بانک ملی که واقعا متاسفم.
فقط خجالت بکشید.
با قدرت و شجاعت منحل کنید. فریب عوامل نفوذی و مفسد با شعار حمایت از سرمایه و بخش خصوصی را نخورید
چرا هر دوسالهکبار به پرسنل خودشون ماو قرض الحسنه بدون سود می‌دهند باقسط کم الان چند نفر راما می‌شناسیم که سه چهارتا خونه خریدند ولی جوانان دارند برای کرایه بالا سکته می‌کنند اینها همه حرام هست چون هیچ کس راضی نیست
وظیفه بانکها تقدیم پول شهروندان درجه دو به صورت وام به شهروندان درجه یک است.
بانک دی
سرمایه قطعیه انحلالش. تامام
عجله نکن هنوز آخر شهریور نشده وگرنه الان رئیس بانک مرکزی گرد و خاک به پا کرده بود. کل بانکهای ایران با میلیاردها دلار سرمایه را می شود با 4 تا 5 میلیارد دلار در بورس خرید و بلافاصله صاحب میلیاردها دلار ثروت شد.
بانک و نهادها و ... اینا بهونه است چون همه مردم دیگه میدونن از ریشه اوصاع خرابه و مشکل داره و با انحلال کل اینها هم مشکلی حل نحواهد شد چون از ریشه پوسیده دیگه
دنبال موسسه و بانکهای یتیم میگردین برای منحل کردن که بگین کاری کردین؟

بانک آینده ، یا بانک سپه که کولاک کردن تو ناترازی رو هیچ کاری ندارین باهاشون؟؟؟؟
سلام
بانک ها کشورمان که تبهکارند، نهادهای و سازمان های کشورمان که رشوه خوار و مانع تولید و اشتغال و در خدمت مافیای وارد کنندگان هستند، بنده پیشنهاد می کنم درب تمام این بنگاه های خانمان برانداز را تخته کنید تا این مملکت به شکوفایی برسد.
در مورد صندوق تعاون روستایی ایرانیان هم گزارش تهیه کنید لطفا
متاسفانه بی کفایتی و نا آگاهی مدیران و کارشناسان بانک مرکزی از امور بانکی که ناشی از عدم تجربه و کارکردن در کف شعبه می باشد منجر به بروز این همه مشکل برای بانکها گردیده است .
با سلام و احترام بنده کارمند ایران مال هستم و از خلاف های داخل آن کلی اطلاعات دارم پس یه سری آدم های طرفدار انصاری نشینن روزه بدن که بهترین بانک است و خلاف نداره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست