بازدید 3662
ناراحتی قدیروف از کرملین به دلیل کتاب تاریخ درسی تازه

پوتین و قدیروف سرشاخ می‌شوند؟!

"رمضان قدیروف" با روایت مورد تایید دولت روسیه در کتاب تاریخ مدرسه درباره تاریخ جمهوری خودمختار چچن در قفقاز که او آن را اداره می‌کند مخالفت کرده است. این تازه‌ترین موردی است که نشان می‌دهد رهبر چچن به طور بالقوه باعث ایجاد مشکل برای کرملین می‌شود.
کد خبر: ۱۱۹۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸ 29 September 2023

به گزارش  تابناک به نقل از نیویورک تایمز، رمضان قدیروف از جمله رهبران و شخصیت‌های عمومی در قفقاز شمالی بود که بر اساس گزارش‌ها از کتاب مدرسه‌ای که به تازگی برای دانش آموزان روسی منتشر شده عصبانی شده، زیرا در آن کتاب اشاره شده که مردمان مناطقی از جمله چچن به دلیل همکاری با نازی‌ها در طول جنگ جهانی دوم تبعید شده بودند. مورخان اشاره کرده اند که برخی از پارتیزان‌ها در آن منطقه از آلمان نازی حمایت می‌کردند، اما تعدادشان اندک بوده و تاثیرگذار نبودند. برخی از شخصیت‌های برجسته در قفقاز داستان تبعید‌ها را محکوم کرده‌اند حتی اگر در کتاب‌های درسی به ناعادلانه بودن تبعید اجباری اشاره شده باشد.

 "ولادیمیر مدینسکی" نویسنده کتاب تاریخ جدید وزیر فرهنگ سابق روسیه بوده و یکی از دستیاران پوتین است و گفته می‌شود متون مرتبط با رئیس جمهور روسیه را می‌نویسد.

در کتاب نوشته شده توسط او تحت عنوان "همدستان اشغالگران" توضیح داده شد که چگونه همکاری با نازی‌ها باعث شد تا "جوزف استالین" رهبر وقت شوروی حدود ۶۰۰ هزار چچنی، اینگوشی، بالکاری و قره چایی را در فاصله سال‌های ۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ میلادی به سیبری و آسیای مرکزی تبعید کند تبعیدی که باعث جانباختن هزاران نفر در راه رسیدن به مقصد یا پس از رسیدن به آنجا شد.

"ماگومد داودوف" رئیس پارلمان چچن در پستی در اینستاگرام خود نوشته بود که دستور ضبط و مصادره نسخه‌هایی از کتاب تازه را صادر کرده است البته او بعدا این پست را پاک کرده بود. او هم چنین از مدینسکی خواسته تا متن کتاب را تغییر دهد. "علی توتورکولوف" مدیر هیئت رئیسه کنگره خلق قفقاز روسیه نیز اعلام کرده که تلاش خواهد کرد تا آن کتاب درسی را برای نوجوانان ۱۶ ساله ممنوع کند.

این نزاع در حالی رخ داده که قدیروف با به اشتراک گذاشتن ویدئویی که در آن پسر نوجوان خود را به دلیل ضرب و شتم زندانی متهم به سوزاندن قرآن تمجید می‌کند می‌گوید: "او کار درست را انجام داد" نگرانی را در میان افراد وابسته به دولت روسیه برانگیخت. قدیروف این نظرات را همراه با کلیپی در تلگرام منتشر کرد که در آن مرد جوانی با لباس خاکی با مشت مرد دیگری را که روی صندلی خم شده بود قبل از این که او را روی زمین بِکِشد و به سرش ضربه بزند کتک می‌زند.

به گفته کمیسیون بین المللی مذهبی ایالات متحده این زندانی "نیکیتا ژوراول" نام دارد و ۱۹ ساله بوده و در ماه مه به اتهام آتش زدن قرآن در خارج از مسجدی در ولگوگراد بازداشت شده و سپس به چچن انتقال یافت تا تحت تعقیب قرار گیرد. "یِوگِنی پوپوف" از اعضای دومای دولتی فدراسیون روسیه در برنامه‌ای تلویزیونی با محتوای پروپاگاندای "۶۰ دقیقه" در کانال راشا – ۱ در روسیه در انتقاد از رفتار پسر قدیروف با آن فرد گفته بود:" شما نمی‌توانید مردم را کتک بزنید. این غیرقانونی است. مجازات مجرم را تنها دادگاه تعیین می‌کند".

"ولادیسلاو داوانکوف" معاون دومای روسیه می‌گوید که قانون حمایت از احساسات مومنان هیچ اقدام غیر قانونی از جمله ضرب و شتم در بازداشتگاه پیش از انجام محاکمه متهم را تایید نمی‌کند. هم چنین، در حسابی کاربری در توئیتر که پیش‌تر در آن نیرو‌های نظامی روس تی شرت‌هایی با تصویر قدیروف را می‌پوشیدند اکنون مطالبی منتشر می‌شود که حاوی حمله به شخص اوست.

در همین حال، در هفته‌های اخیر شایعاتی در مورد سلامتی قدیروف در میان گزارش‌هایی مبنی بر بیماری وخیم یا حتی مرگ او منتشر شده است.

"آندری یوسف" سخنگوی اطلاعات ارتش اوکراین می‌گوید قدیروف به "مشکلات سیستمیک در زمینه سلامتی" دچار شده است. با این وجود، قدیروف با انتشار ویدئویی از خود در تلگرام اشاره کرد که "زنده" و "سالم" است و برای ملاقات عمویش "ماگومد قدیروف" که در بیمارستان مرکزی مسکو بستری بود به آنجا رفته است. ظاهرا این ویدئو در تاریخ ۲۰ سپتامبر ضبط شده است. قدیروف که توسط گروه‌های بین المللی ناظر به نقض حقوق بشر متهم شده اغلب از رفتار روسیه در حمله پوتین به اوکراین بدون ذکر مستقیم نام رئیس جمهور روسیه انتقاد کرده است و واحد‌های تحت امر او در نبرد برای مسکو در اوکراین نقش بسیار مهمی داشته اند. در صورت مرگ رهبر چچن که از سال ۲۰۰۷ میلادی با مشت آهنین بر چچن حکمرانی می‌کند می‌تواند نقش نیرو‌های چچنی را که در کنار نیرو‌های پوتین می‌جنگند پیچیده سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی