بازدید 6582

عباس عبدی : قیمت بنزین و نان ، ناموسی شده است

عباس عبدی در یادداشتی تاکید کرد: در چند سال اخیر و با اوج‌گیری تورم بالای ۴۰درصدی طی ۵ سال و به علاوه امسال، دولت جرات اصلاح قیمت انرژی و نان را ندارد و این کار را با فشار به تولیدکننده نهایی انجام می‌دهد او هم با انواع ترفندها می‌کوشد که این مشکل را دور بزند.
کد خبر: ۱۱۹۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵ 19 September 2023

به گزارش «تابناک»، عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر«قیمت نان نماد چیست؟» نوشت؛ امید نانوا فقط و فقط به فهم و درک بالای شما است و از اینکه با ما همکاری می‌کنید سپاسگزاریم.» متن مهمی است. نقد نانوا به ماجرا هم درست است. مشتری هم حق داشت. متهم اصلی در آن میدان غایب بود. همیشه نسبت به قیمت نان، انرژی و پزشک حساس بوده‌ام. با قیمت نمی‌توان بازی کرد.
 
اتفاقا با این سه کالا بیش از هر چیز دیگری بازی می‌کنند. اینها هیچ‌کدام مختص این دولت نیست از ابتدای انقلاب بوده. قیمت‌گذاری یعنی چه؟ با هزار بدبختی نفت را تولید کرده و می‌فروختیم با دلار آن گندم وارد می‌کردیم. با هزار بدبختی می‌آوردیم در سیلوها و سپس آرد کرده و به نانوا داده و او هم با بدبختی به‌صورت کم‌کیفیت تولید و به مردم می‌دهد، مردم هم حق انتخابی ندارند و صدای‌شان در نمی‌آید.
 
در بدترین حالت به مردم می‌گویند نخر و نان را خشک و ضایعاتی کرده و با قیمت بالاتر از نان تازه می‌فروخت.
 
نان کپک می‌زد و می‌دادیم گاو بخورد تا شیر دهد. البته طبعا همه نان‌ها این‌گونه نبود ولی این فرآیند نشان‌دهنده واقعیت مهمی بود. واقعیت سیاست‌گذاری در ایران. زمانی در دوره اصلاحات این مساله در مورد نان تا حدود زیادی حل شد. همین نیروهای موجود مانع از اجرای حل مشکل سوخت شدند و برنامه چهارم را تغییر دادند تا انجام نشود.
 
حالا دوباره به بدترین شکل شاهد اوج‌گیری ماجرای نان و سوخت و تا حدی پزشکان هستیم. سال گذشته گام‌های بی‌ثمری را برای اصلاح یارانه‌های نان برداشتند که در عمل به رانتی برای واردکنندگان‌ پوزهای پرداخت تقلیل پیدا کرد و نتیجه دیگری نداشت.
 
در چند سال اخیر و با اوج‌گیری تورم بالای ۴۰درصدی طی ۵ سال و به علاوه امسال، دولت جرات اصلاح قیمت انرژی و نان را ندارد و این کار را با فشار به تولیدکننده نهایی انجام می‌دهد او هم با انواع ترفندها می‌کوشد که این مشکل را دور بزند. نتیجه چه خواهد بود؟
 
تقابل مردم با یکدیگر و تنش‌های شدید روانی که فقط برای پایین نگه داشتن نرخ تورم از طریق مهار قیمت نان انجام می‌شود.
 
مهاری که دیر یا زود و به علت ناترازی شدید قیمتی، غیرممکن خواهد شد و همین الان هم هزینه‌های پنهان زیادی دارد که به صورت تخلف یا اتلاف منابع در آن دیده می‌شود. واقعیت این است که به لحاظ اخلاقی نمی‌توان از افزایش قیمت نان دفاع کرد، چون در این شرایط فشار تورمی و گرانی مواد غذایی و برنج و حبوبات و ماکارونی سهم نان در تامین کالری مورد نیاز مردم فقیر بیشتر و تعیین‌کننده شده است و هیچ وجدانی رضایت نمی‌دهد که بار بیشتر گرانی به طبقات فقیر تحمیل شود و با وجود و گسترش فقر باید به فکر مردم بود.
 
از سوی دیگر به وضوح می‌بینیم که توازن قیمت‌ها بیش از تحمل اقتصاد و در حال بهم خوردن است. قیمت ناموس اقتصاد است و این وضعیت به‌طور قطعی به زیان اقتصاد و مردم است. دولتی‌ها هم این را خوب می‌دانند. هم درباره نان و هم انرژی و بنزین. پس چرا نمی‌توانند کاری کنند؟
 
کارهایی هم که در این دو سال کردند شکست خورد. چه طرح آزمایشی که در کیش برای پرداخت مستقیم یارانه بنزین دادند و چه اقداماتی که برای نان انجام دادند. هر دو شکست خوردند به همین دلیل مسکوت گذاشتند. راه‌حل در سیاست و بازسازی اعتماد است.
 
تا روزی که این ترس وجود دارد که حوادث ۹۶ و ۹۸ و ۴۰۱ تکرار شود سیاست‌گذاری واقعی و علمی قفل است. قیمت نان نماد این واقعیت است. حتی سال گذشته هم که ارز ۴۲۰۰ را اصلاح کردند نتوانستند به ‌صورت صحیح انجام دهند آن را نصفه نیمه انجام دادند که به مرور شکاف قیمتی آن بیشتر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۷
اجاره نانوایی در حاشیه تهران بیش از 60 میلیون تومن است!!!!!!
پاسخ ها
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
بهترین کار اینکه قیمت بنزین ازاد بشه ولی ماشین بدوت گمرکی وارد ایران بشه مخصوصا ماشین برقی و نان هم یارانش به کارت هر ایرانی واریز بشه.این بهترین کاره
جناب عبدی اول بیا مثل ۲۸ میلیون زیر خط فقر زندگی کن بعد راجب این چیزا حرف بزنید
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
شما اصلا مفهوم صحبتهای آقای عبدی را متوجه شدی که این نظر را دادی ؟آن کس که نفهمد و نفهمد که نفهمد ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
شرمنده زن وبچه ات ندی که همه اینها یادت بره
بهترین راه حل نظر خواهی از مردم می باشد نه تصمیم گیری در پشت دربهای بسته با چند نفری ....
تا وقتی دستمزدها اصلاح نشه و ماشین های خلق پول بدون پشتوانه متوقف نشن و اختلاس از طریق خلق پول بدون پشتوانه متوقف نشه و سیاست داخلی و خارجی اصلاح نشه ، اوضاع همینه ... البته این اوضاع نمیتونه دوام داشته باشه و نظام فکر نکنه دائما با خلق پول بدون پشتوانه و خالی کردن جیب مردم با ابزار تورم میتونه به زندگیش ادامه بده چون دیگه پولی در جیب مردم باقی نمونده !!!
گول اصلاح طلبا را نخورید اینا برگردن اولین کاری که میکنن بنزین میکنند بیستومن
میگم چرا موقع ریاست عمو حسن دنبال ناموس نمیگشتین.حالا ناموس میدونید چیه شماها کاسه کورتون بهم خورده هر چند وقت یکبار یچیزی میدونید.
به نظر من مشکل از اینجا شروع میشه که دولتهای گذشته تا وقتی دخلشون به خرجشون نمی خورد با کمک کارشناسان اقتصادی شون راه حل را در چاپ پول می دانسنند با چاپ پول نقدینگی ایجاد می کردند تا کم نیارند (ای کاش برای ملت هم این امکان را ایجاد می کردند تا یکسویه نباشد) با پایین آوردن ارزش پول این مشکل برای همه کالاها وجود دارد البته بعضی با سیاست و امنیت هم گره می خورد که مشکل دو چندان میشود آدرس غلط دادن باعث شده بیش از ۴۰ سال ما نتوانیم تورم را مهار کنیم در صورتی که طالبان بدون کارشناسان تحصیل کرده چون پول چاپ نمی کند تورم هم ندارد باید بدانیم گران بودن کالا با تورم دو چیز متفاوت است امیدوارم دولت جدید این رویه را ادامه ندهد هر چند قوانین مجلس که به دولتها این مجوز را می دهدو یا باز خواست نمی کند نیز در این تورم شریک است
این آقا قبل از حذف ارز جهانگیری هم دقیقا همین حرفها رو میزد و خوشحال بود و بعد از اجرای موفق اون طرح دیگه صدایی ازش در نیومد. بیشتر دنبال این هستند که یه چیزی پیدا کنند تا از وجود اشکال در آن خوشحالی کنند. در حالیکه تمام این موارد ناشی از یک دهه ول کردن اقتصاد توسط دولت مورد حمایت همین هاست.
جناب عبدي راه حل كران كردن نان ؤ بنرين نيست راه حل تغيير سياستهاي دولت است واتخاد تصميمات درست وتلاش واقعي جهت رفع تحريمهاي بي مورد وبي نتيجه جرا خود را به كوجه علي جب ميرنيد
درسته گرانی بیداد میکنه ولی هیچی کثیف تر از افکار اصلاح‌طلبان و ایدئولوژی اصلاحات سمی و مخرب نیست.
آقای عبدی زمان روحانی که خوب ساکت بودی حالا خوب دم درآوردی یعنی زمان روحانی همچی عالی بود همه خوشبخت بودن وجدانن یه خورده به آخرتتم فکر کن
متاسفانه قبل از اینکه بخونیم طرف چی گفته با ذهنیتی که از قبل راجع به گرایش فکری طرف داریم حرف های سنجیده و درست شخص را هم رد میکنیم . یاد بگیریم هر کس حرف درستی زد و توصیه درستی کرد بپذیریم فارغ از اینکه نویسنده یا گوینده چه خط فکری داره با داشته
بهترین روش در دوران اصلاحات اتفاق افتاد. که سالیانه به نسبت نرخ تورم قیمت سوخت و انرژی اصلاح میشد. ضمن آنکه فشار افزایش قیمت هم آنچنان محسوس نبود. لیکن اراده که هم‌اکنون برارکان کشورمسلط شده و حیات خود رادرفقر مردم میبیند. با روی کار آمدن دولت احمدنژاد با شعارهای عوام فریبانه تثبیت قیمت ها و پرداخت صدقه ای بنام یارانه نقدی هرآنچه کاشته بودند.پنبه کردند.
اختلاف قیمت آرد یارانه ای و آزاد فساد انگیز است، یارانه اگر برای مردم است مستقیما به خود مردم که بالغ ،عاقل، رشید و هوشمند هستند دهید و آنها را در خرید کالا های اساسی که نان هم یکی از آنهاست آزاد گذاشته، آنگاه خواهید دید ریشه فساد از بین می رود، هر کس به اندازه نیاز نان خرید می کند، صف در نانوایی کوتاه، کیفیت نان خوب، ضایعات نان کم، احتیاج به دستگاه نظارتی کم می شود و همه احساس رضایت خواهند کرد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی