بازدید 1653

هشدار گزارشگرسازمان‌ملل درباره تبعات تحریم‌ها برسلامت

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌های یک جانبه و بهره‌مندی از حقوق بشر درباره آسیب‌های ناشی از پایبندی بیش از حد به تحریم‌های یک جانبه بر حق دسترسی به سلامت هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۹۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹ 18 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع تاثیر تحریم‌ها بر برخورداری از حقوق بشر، می‌گوید که پایبندی بیش از حد کشور‌ها بر تحریم‌های یکجانبه بر وضعیت حقوق بشر تاثیر منفی می‌گذارد.

گزارش وبسایت سازمان ملل حاکیست، دوهان به تازگی و در گزارش خود به پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد که تحریم‌های یکجانبه و رعایت بیش از حد آن، سلامت و رفاه مردم در سراسر جهان را تهدید می‌کند.

این گزارشگر سازمان ملل، گفت: از آنجایی که دولت‌ها به طور فزاینده‌ای از اقدامات تحریمی ی یکجانبه برای تعقیب اهداف سیاست خارجی استفاده می‌کنند، برای شرکت‌ها، از جمله بانک‌ها و موسسات مالی، پایبندی بیش از حد از آن‌ها به امری معمول تبدیل شده است.

به گفته وی، برخی از تحریم‌های اعمال‌شده به‌صورت انفرادی تأثیر مخرب گسترده‌ای بر حق مردم برای مراقبت‌های بهداشتی دارد.

«دوهان»، معتقد است سیستم‌های بهداشتی در سراسر جهان در برابر اجرای تحریم‌های یکجانبه، موارد فزاینده تبعیت بیش از حد و سیاست‌های کاهش خطر، بیش از حد آسیب‌پذیر هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع تاثیر تحریم‌ها بر برخورداری از حقوق بشر در گزارش خود به پنجاه‌وچهارمین جلسه شورای حقوق بشر، بر اثرات منفی تبعیت بیش از حد از تحریم‌های یکجانبه از سوی شرکت‌های تجاری در سراسر جهان تاکید کرد.

«آلنا دوهان»، گفته است که تحریم‌ها می‌تواند برای تهیه و تحویل دارو، تجهیزات پزشکی و سایر کالا‌های بشردوستانه که از هرگونه محدودیت مستثنی هستند، چالش‌های جدی ایجاد کند.

تحریم‌های ثانویه
این گزارشگر سازمان ملل در بخشی دیگر گفت: استفاده روزافزون از تحریم‌های ثانویه پیامد‌های جدی برای حقوق بشر شهروندان ساکن در کشور‌های تحریم شده، از جمله حق آن‌ها برای مراقبت‌های بهداشتی کافی، مناسب و به‌موقع دارد.

وی می‎گوید که تأثیر این تحریم‌ها به طیف گسترده‌ای از مسائل مرتبط با سلامت، از جمله کمبود کارکنان بهداشتی در کشور‌های تحریم‌شده، فرصت‌های محدود برای آموزش و موانع دسترسی به دانش و تحقیقات علمی، گسترش می‌یابد.

به گفته «دوهان»، این امر همچنین بر همه عوامل اساسی مرتبط با سلامت، از جمله دسترسی به آب سالم و بهداشت، ایمنی غذا، محیط پاک، سالم و پایدار و ... تأثیر می‌گذارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل توضیح داده که اجرای تحریم‌های یکجانبه و سیاست‌های ریسک صفر، معاهدات بین‌المللی متعدد و تعهدات مرسوم کشور‌ها را نقض می‌کند؛ این شامل تعهدات تحت منشور ملل متحد و معاهدات بین‌المللی مربوط به حقوق بشر است.

«آلنا دوهان» در بخشی دیگر هشدار داد که ادعا در مورد ماهیت غیرعمدی تأثیر منفی بشردوستانه تحریم‌های یکجانبه بر حقوق بشر و به‌ویژه حق بر سلامتی و ارجاع به نیت خیر نباید برای مشروعیت بخشیدن به طراحی و اجرای چنین اقدامات یک جانبه‌ای استناد شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی