بازدید 6450
دبیر ستاد حقوق بشر :

گروهک تروریستی منافقین را باید در مقابل اقداماتشان پاسخگو کرد/ برای ۱۰۴ تن از سران گروهک تروریستی منافقین کیفرخواست صادر شده است / تروریست‌ها باید برای محاکمه به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شوند

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه گروهک های تروریستی از جمله گروهک تروریستی منافقین، نه تنها در داخل کشور مقبولیت ندارند، بلکه بسیار منفور هستند، تاکید کرد که این گروهک‌ها و حامیان آنها را باید در قبال اقداماتشان پاسخگو نمود.
کد خبر: ۱۱۹۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰ 07 September 2023

تابناک _ کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره تشکیل پرونده برای منافقین و رسیدگی به جنایات این گروهک تروریستی، تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، بازداشت حمید نوری و صدور کیفرخواست پرونده متهمان ترور حاج قاسم سلیمانی سخن گفت.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران شاید جزو معدود کشور‌هایی باشد که آماج حملات تروریستی قرار داشته و دارد، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گروهک‌های تروریستی با حمایت‌های غرب و آمریکا ایجاد شدند و بیش از ۱۷ هزار تن از مردم بی گناه را ترور کردند؛ ۱۷ هزار، آماری است که مربوط به سال‌های گذشته بوده و اکنون دستگاه‌های ذیربط درحال بروزرسانی این آمار هستند که قطعا آمار فعلی، بیش از ۱۷ هزار تن است که بیشتر آن‌ها توسط گروهک تروریستی منافقین در اقصی نقاط ایران به شهادت رسیدند.

غربی‌ها از گروهک‌های تروریستی به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی خود استفاده می‌کنند

غریب آبادی افزود: گروهک تروریستی منافقین همانند دیگر گروه‌های تروریستی، عمدتا در برخی کشور‌های غربی استقرار دارند و از حمایت آن‌ها برخوردار هستند، البته بر این باوریم که غربی‌ها از این گروهک‌ها به عنوان ابزار برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی خود استفاده می‌کنند. باید خاطرنشان کرد، این گروهک‌های تروریستی توانمندی و ظرفیت خاصی ندارند که بتوانند نقش حمایتی برای سیاست خارجی غرب و آمریکا و حامیان آن‌ها در خارج از کشور داشته باشند.

گروهک تروریستی منافقین را باید در مقابل اقداماتشان پاسخگو نمود

دبیر ستاد حقوق بشر ایران اظهار داشت: این گروهک‌ها از جمله گروهک تروریستی منافقین، نه تنها در داخل کشور از مقبولیت برخوردار نبوده بلکه بسیار منفور هستند. در همین راستا، طبیعی است در قبال اقداماتشان باید پاسخگو باشند و این یک نکته کلیدی است.

وی خاطرنشان کرد: ما باید همه گروهک‌های ترویستی را پاسخگو کنیم؛ چه گروهک‌هایی که علیه مردم ایران دست به عملیات زده اند و چه گروهک‌هایی که در سایر کشور‌ها هستند؛ ما اساسا با تروریسم و گروهک‌های تروریستی مخالفیم و برای همین از ظرفیت‌های مختلف همچون ظرفیت حقوقی و قضایی در داخل و خارج کشور و از ظرفیت سیاسی بهره خواهیم گرفت و اجازه نخواهیم داد این گروهک‌ها با اقدامات خود امنیت کشور را با مشکل مواجه کرده و آرامشی که در زندگی مردم وجود دارد را مختل کنند.

غریب آبادی افزود: کیفرخواستی که اخیرا صادر شده برای ۱۰۴ تن از سران گروهک تروریستی منافقین بوده و نیز موعدی که باید وکلای خود را معرفی می‌کردند طی چند روز قبل به پایان رسیده و دادگاه در حال حاضر مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، از کانون وکلا درخواست معرفی وکلای تسخیری نموده و تمامی مراحل قانونی و نیز دادرسی عادلانه در این پرونده همچون سایر پرونده‌ها رعایت خواهد شد.

وی گفت: این اقدام، اولین گام نبوده و گام‌های مختلفی قبلا برداشته شده و رسیدگی به پرونده حاضر یک موضوع حائز اهمیت است و براین اساس هر حکمی که دادگاه صادر کند اجرای آن را از راه‌های مختلف پیگیری خواهیم کرد، چرا که اجرای حکم دادگاه برای دستگاه‌های ذیربط وظیفه بوده تا حکم صادره را پیگیری و آن را اجرایی کنند. در حال حاضر، پیش داوری نمی‌توان داشت و باید منتظر آغاز جلسات رسیدگی دادگاه باشیم و اولین جلسات برابر مقررات بویژه در چارچوب قانون آیین دادرسی کیفری به زودی آغاز خواهد شد.

 

برگزاری علنی دادگاه رسیدگی به جنایات گروهک تروریستی منافقین منوط به تصمیم دادگاه است

معاون رئیس قوه قضاییه گفت: برگزاری علنی دادگاه رسیدگی به جنایات گروهک تروریستی منافقین منوط به تصمیم دادگاه است و من بر این باور هستم که جلسات رسیدگی باید علنی برگزار شود، چرا که افکار عمومیِ داخل و عرصه بین الملل لازم است تا شاهد جنایات تروریستی منافقین باشند و با خوی وحشی و تروریستی این گروهک آشنا شوند. برداشت من این است که دادگاه علنی برگزار خواهد شد، چرا که این گروهک تروریستی منافقین است که درصدد پنهان کاری اقدامات تروریستی خود بوده، ولی جمهوری اسلامی چیزی برای پنهان کردن در مورد این گروهک و اعضای آن ندارد.

وی افزود: گروهک تروریستی منافقین مدعی است که از انجام عملیات تروریستی صرف نظر کرده و تنها در قالب یک سازمان سیاسی فعالیت دارد که این دروغی بسیار آشکار است. در همین راستا، مستندات بسیاری در دست است که نشان از این دارد، این گروهک همچنان دست از اقدامات تروریستی خود برنداشته و مبادرت به عملیات  تروریستی می نماید. برخی از اعضا و حامیان این گروهک که دخیل در اقدامات تروریستی چند سال اخیر بوده اند، دستگیر شده و پرونده هایی برای آن ها تشکیل شده است.

استقبال جمهوری اسلامی ایران از موضع دولت آلبانی درخصوص گروهک تروریستی منافقین

وی گفت: از موضع جدید دولت آلبانی درخصوص گروهک تروریستی منافقین، استقبال می کنیم که البته این تصمیم کافی نیست. با وجود این، خشنود هستیم که مقامات دولت آلبانی به این باور رسیده اند که این گروهک، ماهیت تروریستی دارد و استقرار و حضور گروهک منافقین در این کشور در حقیقت تهدیدی علیه صلح و امنیت کشور و مردم آلبانی محسوب می شود. برخی مقامات سایر کشورهای اروپایی نیز بر این موضوع صحه گذاشته و معتقدند که این ها ماهیت تروریستی داشته و اصولا حضور این گروهک ها، تهدید برای امنیت و آرامش جامعه اروپا تلقی می شود.

کشورهای میزبان گروهک تروریستی منافقین یا تروریست‌ها را به ایران تحویل دهند و یا با تشکیل دادگاه به جنایت آنها رسیدگی کنند

غریب آبادی تاکید کرد: ما از کشور‌هایی که میزبان گروهک تروریستی منافقین هستند، می‌خواهیم تروریست‌ها را از خاک خود اخراج کرده و یا برای محاکمه به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند و یا خودشان با تشکیل دادگاه به جنایات این گروهک رسیدگی کرده و آن‌ها را محاکمه کنند. در حال حاضر، مستندات بسیار زیادی درخصوص گروهک تروریستی منافقین در دست داریم و چنانچه این کشور‌ها دادگاهی تشکیل دهند، جمهوری اسلامی ایران مستندات را در اختیار این کشور‌ها قرار می‌دهد، همچنان که مستندات لازم را در اختیار برخی کشور‌ها قرار دادیم. تصمیماتی هم که اخیرا علیه این گروهک تروریستی گرفته شده، ناشی از ارائه مستندات از سوی ایران به کشور‌های مربوطه بوده و این کشور‌ها به این نتیجه رسیده اند که گروهک منافقین ماهیت تروریستی دارد.

وی درباره این که اخیرا گفته شده کانادا می‌خواهد از این گروهک تروریستی میزبانی کند، گفت من هم از طریق رسانه‌ها در جریان این خبر قرار گرفتم و خبر رسمی در این زمینه دریافت نکردم. اما خطاب من به هر کشوری است که هم‌اکنون میزبان منافقین هستند و یا بر حسب احتمال در آینده قصد میزبانی از آن‌ها را دارند؛ پیشنهاد من این است که کاملا پیشینه و ماهیت گروهک تروریستی مناقفین را بررسی کنند و اسنادی که درخصوص منافقین در کشور‌های غربی انتشار یافته را نیز به‌خوبی بررسی کنند. در این زمینه، گزارشی در سال‌های قبل توسط موسسه رَند (RAND) درباره این گروهک تروریستی منتشر کرده که دربردارنده مستندات زیادی درخصوص ماهیت تروریستی منافقین است و نکته درخور توجه این که این گزارش از سوی غرب منتشر شده است.

 

گفت‌وگوها درخصوص تبادل زندانی بین ایران و آمریکا در راستای حمایت ایران از شهروندان خود است

غریب آبادی اظهار داشت: در راستای گفت‌وگو‌ها و توافقاتی که بین ایران و آمریکا صورت گرفت، تصمیم بر این شد که برخی زندانی‌های ایرانی که به ناحق و با اتهامات واهی همچون دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا در ایالات متحده گرفتار شدند، آزاد شوند و تعدادی زندانی که تابعیت ایرانی داشته و دارای تابعیت مضاعف آمریکا هستند نیز مقرر گردید آزاد شوند.

وی گفت: مقارن رایزنی‌ها درخصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، گفت‌وگو‌ها و تفاهمات نیز در راستای آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره جنوبی انجام پذیرفت. ذکر این نکته ضروری است که منابع مالی ایران در این کشور به گروگان گرفته شده بود و این با موضوع زندانیان هیچ ارتباطی ندارد که گفته شود ایران از موضوع زندانیان برای آزادسازی دارایی‌های خود استفاده می‌کند. در واقع، هموطنان ایرانی و پول‌های ما به گروگان گرفته شده بودند. گفت‌وگو‌ها درخصوص تبادل زندانی بین ایران و آمریکا در راستای حمایت ایران از شهروندان و مردم خود بوده که با اتهام‌های ناروا گرفتار شده اند. جزئیات و تعداد زندانیانی که آزاد خواهند شد، به زودی و به هنگام اجرای کامل تفاهمات حاصله، اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 استکهلم هیچ ادله‌ای برای دستگیری آقای نوری ندارد 

غریب آبادی خاطرنشان کرد: باور جمهوری اسلامی بر این است که آقای نوری بی گناه در سوئد دستگیر شده و ایشان هیچ جرمی مرتکب نشده است. هنگامی که دولت سوئد مبادرت به بازداشت آقای نوری کرد، تا زمان صدور کیفرخواست بیش از یک سال و نیم به طول انجامید که این موضوع ناشی از این بود که استکهلم هیچ ادله ای برای دستگیری آقای نوری در دست نداشت. بازداشت آقای نوری از نظر ما در حقیقت ماهیت سیاسی دارد.

وی اظهار داشت: در یکسال و نیم بازداشت آقای نوری، تمامی حقوق بشر ایشان از جمله حق سلامت، بهداشت، حق وکیل، دادرسی عادلانه، تماس با خانواده و ... در زندان نادیده انگاشته شد. پرونده آقای نوری در حال حاضر در مراحل پایانی تجدیدنظر قرار دارد. ما از طرق رسمی به دولت سوئد گفته ایم که ایشان بی گناه است و می بایست تبرئه شود. اقای نوری نه تبعه سوئد است و نه جرمی مرتکب شده است.

جمهوری اسلامی دستگیری آقای نوری را حمایت از تروریسم تلقی می‌کند 

دبیر ستاد حقوق بشر ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دستگیری آقای نوری توسط دولت سوئد را به نوعی حمایت از تروریسم تلقی می کند، چون در پشت پرده این موضوع گروهک تروریستی منافقین قرار دارد.

وی افزود: امیدواریم دستگاه قضایی سوئد در نهایت، موضع و تصمیم درستی اتخاذ نماید و در این رابطه ما هم دست بسته نیستیم و از ظرفیت های خود برای اقدامات متناسب بهره خواهیم گرفت.

جلسات رسیدگی به پرونده متهمان ترور حاج قاسم در دادگاه در دست برنامه ریزی است

غریب آبادی تاکید کرد: کیفرخواست پرونده متهمان ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی چند ماه قبل صادر و به دادگاه ارسال شد و شعبه ویژه ای در دادگستری تهران در این زمینه در نظر گرفته شد تا روند رسیدگی را آغاز کند. در حال حاضر، فرآیند مربوطه برای محاکمه در حال پیموده شدن و چشم انداز این موضوع این است که ظرف دو سه ماه آینده جلسات رسیدگی این دادگاه آغاز بکار کند. در این مرحله، رسیدگی به اتهامات متهمین آمریکایی از جمله ترامپ، پومپئو و مکنزی در دستورکار قرار دارد و دادگاه برابر مستندات قاطع و قانع کننده، محاکمه را شروع و عدالت را اجرا خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
كي در مقابل اقداماتش پاسخگو بوده كه اونها باشن!!!!!!
شما خودت پاسخگو هستي؟
هر فردی در جهت اخلال در ارامش یک کشور اقدامی بکند تروریست است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
چند تا آدم بالای هشتاد سال مجاهدین و گیرم که انداختین زندان لاهه چه دردی از دردهای مردمی که در فقر دست و پا می‌زنند دوا میکنه. فرافکنی نکنید اگر عرضه دارید مشکلات کشور رو حل کنید .برای مشکل مجاهدین راه حل هست یه خانه سالمندان بزرگ ایجاد کنید اونا یه مشت پیر و پاتال هستند که مردم هم سمپاتی به اونا ندارن
پاسخگو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

باید محاکمه کرد و اشد مجازات !!!!!!!!!!!

لعنت بر منافقین !!!!!!!!!!!!!!!
هر چی سر این ملت اومده چه قبل از انقلاب و چه بعد از اون بخاطر کمونیست های کثیف و خودباخته مجاهدین خلق بوده . تنها کاری که برای خلق کردند مرگ و ترور و
همه باید در مورد کارکرد و رفتارهای خود(حتی رفتارهای کلامی) پاسخگو باشند و هرکه اختیارات بیشتری داشته است، باید بیشتر پاسخگو باشد.
این دادگاه فقط به اقدامات تروریستی سازمان مجاهدین خلق می پردازد. اما نام سازمان مجاهدین خلق برای ما مساوی است با خیانت به وطن. کی و کجا به خیانت های سازمان مجاهدین خلق رسیدگی خواهد شد؟ چه کسی باید دنبال این محاکمه باشد؟ سازمان مجاهدین خلق در زمانی که دشمن به خاک ما حمله کرده بود نقش ستون پنجم را در داخل و نقش پیاده نظام دشمن را رو در روی رزمندگان بازی می کرد. بارها اطلاعات داخل کشور را برای بمباران به دشمن دادند. بارها در خطوط نبرد به سربازان ما نزدیک می شدند و چون فارسی حرف می زدند نیروهای ما را به اشتباه می انداختند و آنها را اسیر کرده و تحویل دشمن می دادند. خون آدم از این همه بی شرفی مجاهدین خلق به جوش می آید. ما خواستار محاکمه آنها به اتهام خیانت به کشور و همدستی با دشمن در زمان جنگ هستیم.
به نظرمن ریشه تروریست ها را باید خشکاند دیگر مسامح هو سهل انگاری بس است
رهبر همیشه در حجله. )مسعود‌ رجوی) که به ناموس دوستش رحم نکرد‌ و روی صدام‌ لعنتی که روزانه هزاران جوان ایران را بخاک و خون می کشید‌ ؛ و دوستان و همفکرانش‌ هیچ وقت هیچ جایگاه و پایگاهی‌ در بین ملت مظلوم‌ ایران‌ نخواهند‌ داشت‌ و کلا هیچ سنخیت فکری با ما ملت ایران ندارند‌ و نخواهند داشت‌ !
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
دقیقا درست گفتی ولی یادت رفت که حنای شما هم رنگی نداره و هیچ سنخیتی با نسل جدید ندارید
هر وقت شما را پاسخگو کردند ملت دنبال پاسخگو کردن بقیه هم می روند.
این منفورها خودشون یکی یکی دارند سقط می‌شوند و احتیاجی به محاکمه ندارد و خود مریم منافق تبدیل شده به یک مرده متحرک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار