بازدید 3512

جنجال تغییر نام کشور هند به «بهارات»

پس از آن که دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در دعوتنامه رسمی برای اجلاس سران گروه ۲۰ از واژه «بهارات» به جای هند استفاده کرد، انتقادات داخلی در این کشور نسبت به این اقدام نخست وزیر افزایش یافت.
کد خبر: ۱۱۹۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵ 06 September 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از یورونیوز، واژه بهارات، نام هندی کشور هند است و «بهاراتیا جاناتا» نام حزب حاکم در هند است که مخالفان آن‌را به تبعیض‌های قومی و مذهبی متهم می‌کنند. 

در دعوت نامه شام که از سوی دروپادی مورمو، رئیس جمهوری هند برای رهبران خارجی حاضر در اجلاس گروه ۲۰ منتشر شده از او به عنوان «رئیس جمهوری بهارات» نام برده شده است.

خانم مورمو هم مانند مودی عضو حزب حاکم بهاراتیا جاناتا است. هرچند جایگاه ریاست‌ جمهوری در هند بیشتر تشریفاتی است و قدرت عملا در دست نخست وزیر است اما به هرحال نام او به عنوان رئیس جمهوری در پای دعوتنامه‌ها برای رهبران خارجی آمده است. 

چندین نفر از وزرای  حزب حاکم بهاراتیا جاناتا یا همان BJP از این اقدام تقدیر کردند اما در مقابل رهبران مخالف به شدت با آن مخالفت کرده‌اند. 

این اقدام در بحبوحه گزارش هایی صورت می گیرد که دولت در حال بررسی تغییر نام کشور به صورت رسمی به بهارات است. 

همه وب‌سایت‌های رسمی هند هنوز از اصطلاح «دولت هند» استفاده می‌کنند و خانم مورمو همچنان در X یا توئیتر سابق به عنوان رئیس‌جمهور هند شناخته می‌شود.

با این حال در ماه‌های اخیر زمزمه‌های زیادی از سوی گروه‌های هندو رادیکال برای تغییر نام هند به باهارات شنیده شده است.  روز سه شنبه، چندین سیاستمدار BJP از این اقدام استقبال کردند و آن را یک لحظه افتخار برای کشور خواندند.

هیمانتا بیسوا سارما، وزیر ارشد ایالت آسام در توییتی نوشت: «خوشحال و مفتخریم که تمدن ما با جسارت به سمت امریت کال پیش می رود.»

امریت کال که به زبان ساده به «عصر طلایی» ترجمه می‌شود، اصطلاحی است که نخست‌وزیر و دیگر مقامات دولتی برای اشاره به سال‌های منتهی به سال ۲۰۴۷ که هند ۱۰۰ ساله می‌شود، استفاده می‌کنند.

آنها می‌گویند تا آن زمان هند یکی از مرفه‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان خواهد بود. 

این اظهارات با واکنش تند رهبران اپوزیسیون روبرو شده و حزب BJP را به یکجانبه‌گرایی و مصادره کشور متهم کرده‌اند. 

مانوج جا، یکی از رهبران حزب راشتریا جاناتا دال که از مخالفان حزب حاکم است در توییتی نوشت: «شما نمی‌توانید نه هند و نه بهارات را از ما بگیرید.» 

این اولین موردی نیست که دولت از بهارات در ارتباط با گروه ۲۰ استفاده می کند. این اصطلاح در کتاب راهنما برای نمایندگان خارجی از نام بهارات به عنوان مادر دموکراسی استفاده شده است. 

قانون اساسی هند نیز فقط یک بار در ماده ۱ آن به بهارات اشاره کرده اما در تمام بخش‌های دیگر قانون اساسی از نام هند برای کشور استفاده شده است.

 در گذشته، پرونده هایی در دادگاه عالی تشکیل شده بود که به دنبال تغییر نام هند به بهارات بودند. اما قضات حاضر به درگیر شدن در این مناقشه نشدند . 

با افزایش بحث‌ها پیرامون این مسئله آمیتاب پاچان، بازیگر سرشناس سینمای این کشور هم در توییتی به صورت ضمنی از این تغییر نام حمایت کرد.

این بازیگر شناخته شده بالیوود در حساب توییتری خود به زبان هندی نوشت: «بهارات ماتا کی جی (درود بر مادر بهارات).»

او همچنین یک ایموجی سه رنگ و یک ایموجی پرچم قرمز را به توییت خود اضافه کرد. این توییت تنها در ۳۰ دقیقه ۷ هزار لایک دریافت کرد.

 در حالی که بسیاری در حمایت از او به پست او واکنش نشان دادند، برخی نیز پرسیدند که چرا او چنین توییتی را منتشر کرده است.

هند قرار است روزهای ۹ و ۱۰ سپتامبر میزبان نشست گروه ۲۰ باشد که در دهلی برگزار می‌شود.

گروه ۲۰ شامل ۱۹ کشور دارای بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به علاوه اتحادیه اروپا است. در حال حاضر هند ریاست گروه ۲۰ را برعهده دارد که سالانه بین اعضا به صورت چرخشی تغییر می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست