بازدید 7463

همه‌چیز درباره دسته ایکس باکس سریز

کد خبر: ۱۱۹۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱ 05 September 2023

کنترلر یا دسته بازی نقش مهمی در جریان بازی با هر کنسولی دارد. اگر با دسته‌مان احساس راحتی نکنیم، زود از بازی کردن خسته می‌شویم؛ حتی امکان دارد جای دکمه‌ها را اشتباهی فشار دهیم. ولی اگر دسته به‌خوبی در دست‌مان بنشیند و جوری طراحی شده باشد که برای هر کاری نیاز به رفتن به منوی تنظیمات را نداشته باشیم، تجربه بهتری از بازی کردن خواهیم داشت.

آخرین نسل از دسته‌های جدیدترین کنسول ایکس باکس، یعنی ایکس باکس سری ایکس و سری اس، تفاوت شگرفی با نسل قبلی خود ندارند. طراحان مایکروسافت معتقدند که پیش از این هم، بهترین طراحی را مناسب دست هر پلیری انجام دادند؛ بنابراین نیازی ندیده‌اند که در آخرین نسل دسته‌های خود تغییر زیادی به‌کار ببرند.

با این وجود، دسته‌ ایکس باکس باز هم تغییرات جزئی اما کارآمد نسبت به قبل داشته‌ که در این مقاله موبه‌موی آن‌ تغییرات را بررسی می‌کنیم.

همه‌چیز درباره دسته ایکس باکس سریز

طراحی ظاهری و ویژگی‌های اصلی

دسته اورجینال ایکس باکس سری ایکس به‌رنگ خود کنسول، یعنی مشکی مات است و دسته اورجینال ایکس باکس سری اس هم به همین ترتیب، سفیدرنگ است. قاب پلاستیکی، رنگ و شکل دکمه‌ها و هم‌چنین آنالوگ این دسته‌ها تقریبا هیچ تفاوتی با دسته‌های نسل قبلی ایکس باکس ندارند. دکمه جفت‌یابی بلوتوث Bluetooth Pairing دقیقا در همان نقطه قبلی کار گذاشته شده و درب باتری‌ها هم مثل سوکت هندزفری دقیقا همان شکلی است که بود.

کنترلرهای ایکس باکس سریز در کنار شباهت‌های ظاهری، شباهت‌های دیگری هم با دسته‌های نسل قبل دارند. برای مثال مایکروسافت هنوز هم بر روی قول خودش ایستاده و قصد ندارد باتری قابل شارژ و توکار در دسته‌هایش به‌کار ببرد.

فلسفه مایکروسافت این است که هر باتری‌‌ای یک عمری دارد و اگر پس از مدتی باتری توکار دسته ضعیف شود، پلیر مجبور است به‌کلی یک دسته نو بخرد یا پیش تعمیرکار ببرد تا دسته‌اش باز و باتری‌‌اش تعویض کند. اما این باتری‌های قلمی AA قابل تعویض، هر گاه که تمام شوند، تمام شده‌اند.

البته کمپانی مایکروسافت برای آن‌ دسته از بازی‌دوستانی که این ویژگی را دوست ندارند، کیت باتری‌ قابل شارژ نیز تعبیه و روانه بازار کرده است.

لازم به ذکر است که دسته‌ ایکس باکس الیت ۲ باتری قابل شارژ توکار دارد.

همه‌چیز درباره دسته ایکس باکس سریز

با وجود این‌همه شباهت با دسته‌های نسل قبلی، نمی‌توان از تغییرات ظریف ولی جذاب دیگر دسته‌های ایکس باکس سریز به‌سادگی چشم‌پوشی کرد. رنگ دکمه ایکس باکس Xbox button بر روی کنترلر نسل جدید کاملا مشکی شده است. دکمه‌های بامپر و تریگر (LT,RT و LB,RB) هم مات‌تر از قبل شده‌اند که ظاهر دسته را کمی متفاوت کرده‌اند.

بدنه کنترلر تغییر چندانی نکرده و فقط یک مقدار ناچیز از عرض دسته کم شده است. وزن این دسته با دسته ایکس باکس نسل قبلی تفاوتی ندارد و فقط ۸ گرم سبک‌تر است. این نشان می‌دهد که مایکروسافت به نتایج تحقیقات خودش نسبت به سایز دسته‌ی ایده‌آل برای پلیرها واقف است.

و اما برویم سراغ تفاوت‌های اساسی؛ دسته ایکس باکس سریز سه تفاوت اساسی با دسته ایکس باکس وان ایکس دارد:

  • اول آن‌که یک دکمه شیر Share در وسط دسته، در کنار دکمه منو Menu و دکمه ویو View قرار داده شده که به‌وسیله آن می‌توانیم به‌سادگی و خیلی سریع از بازی خود اسکرین‌شات بگیریم یا ویدئو ضبط کنیم. پیش‌فرض این دکمه به این ترتیب است که با فشردن یک کلیک، اسکرین‌شات می‌گیرد و با نگه داشتنش عملیات رکورد ویدئو شروع می‌شود. البته می‌توانیم در منوی اکسسوری کنسول‌مان جای این دو را با یک‌دیگر عوض کنیم.

این دکمه خیلی کارمان را راحت‌ کرده است و مثل قبل نیست که مجبور بودیم یک بار دکمه ایکس‌ باکس را بزنیم و بعد انتخاب کنیم که برای‌مان اسکرین‌شات بگیرد یا ویدئو ضبط کند.

  • دومین تفاوت ویژه دسته ایکس باکس سریز با همتای قبلی‌ خود این است که دکمه‌های دی‌پد D-Pad صدای کلیک بلندتری دارند. با این صدای واضح‌تر، لذت فشردن دکمه زیر انگشتان دست را به خوبی حس می‌کنیم؛ خصوصا وقتی که زیادی غرق بازی شده‌ایم و دقت نمی‌کنیم انگشت‌مان بر روی کدام دکمه است. طراحی دی‌پد در این کنترلر نیز خیلی زیبا است و شکل هندسی جالبی دارد.
  • سومین تفاوت اساسی هم لایه زبری است که برای تریگرها و لبه کناری دسته در نظر گرفته شده. این پلاستیک زبر و دون‌دون باعث می‌شود که دسته و دکمه‌های تریگر از دست‌مان سر نخورند. این ویژگی خصوصا در زمانی که دست‌مان عرق کرده باشد خیلی به کارمان می‌آید.

به‌کار بردن پورت یو‌اس‌بی تایپ سی USB-C به‌جای میکرو یو‌‌اس‌بی micro-USB هم تغییر خوبی بوده است. الان سوکت کابل یواس‌بی را از هر طرفی که بزنیم، زده‌ایم.

قیمت دسته ایکس باکس سری ایکس و سری اس

قیمت جهانی دسته ایکس باکس سری ایکس بر روی معروف‌ترین وب‌سایت‌ها از جمله Microsoft Store و Amazon دقیقا ۵۹.۹۹ دلار درج شده است. برای خرید دسته ایکس باکس سریز در ایران باید در حدود ۲٬۸۸۰٬۰۰۰ تومان هزینه کنیم. اگر بخواهیم شارژر و استند آن را هم تهیه کنیم مجموعا ۹٬۷۲۰٬۰۰۰ تومان خرج برمی‌دارد.

دسته‌های ایکس باکس تنوع بالایی دارند و بسته به رنگ و مدل‌شان از ۳ میلیون تومان تا ۱۱ میلیون تومان هم قیمت دارند. این تنوع قیمت، انتخاب خرید دسته را برای آن‌هایی به‌دنبال خرید یک دسته نسل جدید با قیمت مناسب برای پی‌سی هستند، راحت‌تر کرده است.

همه‌چیز درباره دسته ایکس باکس سریز

دسته ایکس باکس سریز الیت ۲

مایکروسافت یک کنترلر محشر مختص حرفه‌ای‌ها هم ساخته به اسم ایکس باکس الیت دو. این دسته تمام خصوصیات دسته اصلی را دارد با این تفاوت که طراحی‌اش با ترکیبی از فلز و پلاستیک زیباتر از دسته اصلی است. در پشت دسته ایکس باکس الیت ۲ پدال‌هایی به کار رفته تا تسلط بیش‌تری بر روی گیم‌پلی داشته باشیم.

در قاب پشت دسته، لایه زبر قرار داده شده تا خوش‌دست‌تر از همیشه باشد؛ یک اپلیکیشن کاملا رایگان هم دارد، آنالوگ‌ و دی‌پد آن قابل تعویض هستند و... .

سه چراغ ال‌ای‌دی در وسط دسته بین دی‌پد و آنالوگ هم کار گذاشته شده که نمای تازه و جالبی دارد. مثلا وقتی دسته الیت ۲ را به شارژ بزنیم این سه ال‌ای‌دی تغییر رنگ می‌دهند و خاموش و روشن شدن‌شان جذابیت خاصی دارد که در دیگر دسته‌های ایکس باکس ندیده‌ایم.

با خرید دسته ایکس باکس الیت ۲ یک کیف هم دریافت می‌کنید که شامل شارژر آهنربایی، شش آنالوگ متفاوت و دو عدد دی‌پد متفاوت نیز هست. قیمت دسته ایکس باکس الیت ۲ ۸٬۸۸۰٬۰۰۰ تومان است.

کلام پایانی

مایکروسافت به طراحی کنترلر ایکس باکس وان ایکس وفادار ماند و آخرین نسل از دسته‌هایش را به‌همان شکل سابق وارد بازار کرد. آن‌ها با این کار قصد داشتند ثابت کنند که کاملا به خوش‌دست بودن کنترلرهای خود واقف‌اند.

اغلب بازی‌دوستان هم گلایه‌ای بابت ظاهر دسته ایکس‌ باکس نداشته‌اند. با این حال، همیشه انتظار داریم که ویژگی‌های جدید از نسل جدید ببنیم؛ که البته مایکروسافت از این بابت ناامیدمان نکرده است.

به‌کار بردن دکمه شیر برای سهولت هرچه بیش‌تر در تهیه اسکرین‌شات و رکورد ویدئو، بالا بردن سرعت بازخورد دکمه‌ها با تکنولوژی Dynamic Latency Input، کلیکی‌تر شدن صدای کی‌پد نسبت به دسته‌های نسل قبل و کارگذاری پورت یو‌اس‌بی تایپ سی همگی به هیجان‌مان برای خرید دسته ایکس باکس سریز اضافه خواهد کرد. 

هم‌چنین آن‌هایی که به‌دنبال یک دسته نسل جدید با قیمت مناسب برای پی‌سی می‌گردند، خرید دسته ایکس باکس سریز بهترین گزینه پیش روی‌شان خواهد بود.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/ 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست