بازدید 2088

چین از مکان‌های حساس آمریکا چگونه جاسوسی می‌کند؟

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی مدعی شد، اتباع چینی که گاها خودشان را به جای گردشگر جا زدند، در سالهای اخیر بالغ بر ۱۰۰ بار به پایگاه‌های نظامی و دیگر مکان‌های حساس در ایالات متحده آمریکا دسترسی پیدا کرده و تهدید بالقوه جاسوسی را ایجاد کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۹۱۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲ 04 September 2023

به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: نشریه وال استریت ژورنال نوشت، وزارت دفاع آمریکا، اف.بی.آی و چند سازمان دیگر این کشور سال گذشته میلادی به بررسی تلاش برای محدود کردن این دست حوادث پرداختند. به نوشته وال استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی به این اتباع چینی به دلیل دست زدن آنها به آنچه تلاش عمدی یا تصادفی برای ورود بدون مجوز به پایگاه‌های نظامی و دیگر تاسیسات حساس ارتش آمریکا خوانده شد لقب "مهمان ناخوانده" را دادند.

طبق این گزارش، موارد دسترسی این اتباع چینی به مکانهای حساس در آمریکا شامل ورود آنها به محدوده آزمایشات موشکی ارتش آمریکا در نیومکزیکو و همچنین شنا کردن آنها در لباس غواصی در آبهای گل آلود در نزدیکی یک تاسیسات پرتاب موشک دولت آمریکا در فلوریدا می‌شوند.

مقام‌های آمریکایی مدعی شدند، این حوادث، شکلی از جاسوسی محسوب می‌شوند که ظاهرا هدف از آنها بررسی و آزمودن رویه‌های امنیتی در تاسیسات ارتش آمریکا و دیگر مکان‌های فدرال بوده است. به نوشته وال استریت ژورنال، مقام‌های آگاه به رویه‌های امنیتی در آمریکا گفتند، این افراد معمولا اتباع چینی هستند که تحت فشار به خدمت گرفته‌ و ملزم به گزارش دادن به دولت چین شده‌اند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، همچنین در پاره‌ای از مواقع، این موارد ادعایی نفوذ اتباع چینی به مکان‌های حساس، در نواحی روستایی دور از فرودگاه‌های تجاری، جاهایی که گردشگران کمتر به آنها می‌روند، اتفاق افتاده‌اند.

این گزارش وال استریت ژورنال در حالی منتشر شده که تنش‌ها بین چین و آمریکا به ویژه بعد از جنجال واشنگتن بر سر پرواز یک بالون چینی در حریم هوایی آمریکا در اوایل سال جاری میلادی که به گفته مقامات حامل تجهیزات جاسوسی بود، تشدید شده است. این حادثه باعث نگرانی آمریکا در خصوص استفاده پکن از شیوه‌های غیرسنتی برای جمع آوری اطلاعات در خاک آمریکا، چه از طریق نزدیک شدن به پایگاه‌ها و چه از طریق تجهیزات تجاری چینی با امکان استفاده برای جاسوسی شده است.

سفارت چین در واشنگتن دیدگاه آمریکا نسبت به این حوادث را به چالش  کشید. لیو پنگیو، یک سخنگوی سفارت چین در آمریکا اظهار کرد: "ادعاهای مربوطه از سوی آمریکا صرفا ساختگی و از روی سوءنیت هستند. ما از مقام‌های آمریکایی مربوطه می‌خواهیم ذهنیت جنگ سردی را کنار بگذارند، دست از مطرح کردن اتهامات بی اساس بردارند و بیشتر به تقویت اعتماد دوجانبه بین دو کشور و دوستی بین مردم دوکشور کمک کنند."

جیسون کرو، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و عضو کمیته اطلاعاتی این کشورگفت، این حوادث به حدی نگرانی ایجاد کرده‌اند که کنگره این کشور احتمالا قوانینی را برای رسیدگی به آنها بررسی کند. او گفت، قانونگذاران کنگره نگران هستند که برخی از این موارد حاصل شکاف‌های قانونی هستند چون اغلب قوانین در رابطه با ممنوعیت ورود بدون مجوز صرفا ایالتی و محلی هستند نه فدرال.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست