بازدید 5608
رییس سازمان انرژی اتمی:

سزیم ۱۳۷ حاصل کار شش ماهه سازمان است/ مذاکرات ما با ۱+۴ است و مسیر خودش با وزارت امور خارجه را طی می‌کند / غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی پیش می‌رود / در موضوعات هسته ای آماده همکاری و کمک به عربستان هستیم

یکی از نیازهای فوری این است که دیپلماسی هسته‌ای را برای کشورهای منطقه پایه‌ریزی کنیم و پیشنهادهایی دادیم که مورد استقبال وزارت خارجه قرار گرفته است. فکر می‌کنم با برقراری روابط در آستانه بازگشایی سفارتخانه، روزنه‌های خوبی ایجاد می‌شود. اولا فهم از برنامه هسته‌ای مان را به یک فهم فراگیرتر تبدیل کنیم و تعاملاتی را پایه بگذاریم که بتواند روابط را تسهیل کند و در ادامه همکاری فراگیری را با کشورهای منطقه پایه گذاری کنیم.
کد خبر: ۱۱۸۹۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷ 27 August 2023

سزیم ۱۳۷ حاصل کار شش ماهه سازمان است/ مذاکرات ما با ۱+۴ است و مسیر خودش با وزارت امور خارجه را طی می‌کند/غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی پیش می‌رود

 

تابناک _ روز یکشنبه، محمد اسلامی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه روایت خدمت گفت: نتیجه تحقیقات نامعین است و معلوم نیست چه زمان به نتیجه می‌رسد؛ اما به لطف الهی زیرساختی که در سازمان ایجاد شده و مرهون شهدا و همه کسانی هستیم که قبل از ما کار کردند، باعث شده تحقیقات نتیجه‌گرا داشته باشیم.

وی اظهار کرد: سزیم ۱۳۷ حاصل کار شش ماهه سازمان است که با خودباوری بی نظیر توانستیم آن را تولید کنیم.

اسلامی با اشاره به شعار شرکت پارس ایزوتوپ مبنی بر اینکه «جمعه ها تعطیل نیست» گفت: ما متوقف نمی‌شویم. برای گرفتن سزیم و مولیبدن با مشکلات زیادی مواجه شدیم، اما از همکاران خواستیم سراغ این کار بروند و شاهدیم این امر با اراده و دانش و ظرفیتی که وجود دارد امروز به نتیجه رسیده است.

اسلامی درباره بازطراحی راکتور خنداب گفت: راکتور خنداب بازطراحی شد؛ با این فرض که نیاز کشور را پاسخ دهد، اما نمی‌شود آن را با فرض ذهنی طراحی کنیم. هدف این بود از بازطراحی راکتور ایزوتوپ مورد نیاز کشور را تولید کنیم که برای ما نیاز مبرم است. علاوه بر این مهم است که اساسا ما وارد کلوپ طراحی و راه اندازی راکتور، مستقل شویم که خدا را شکر این اتفاق هم افتاده است و در همین مسیر پیش می رویم.

وی درباره احتمال سفر گروسی به تهران گفت: تنظیمات ما با آژانس برقرار است و رفت و آمدها ادامه دارد. آقای کمالوندی به تازگی به وین سفر کردند و معاون آقای گروسی هم به ایران می‌آید و ما هم در کنفرانس عمومی سالانه آژانس در اواخر شهریور شرکت می‌کنیم و در حاشیه آن با آقای گروسی دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای نخستین بار با برپایی یک نمایشگاه از دستاوردها در حاشیه کنفرانس عمومی سالانه آژانس، سعی داریم تهاجم ظالمانه علیه کشورمان را نشان دهیم و البته با آن با معرفی دستاوردهایمان مقابله کنیم. این برای اولین بار در تاریخ سازمان انرژی اتمی است که سعی داریم جریان یک طرفه حملات علیه صنعت و دانش هسته‌ای ایران را تغییر دهیم.

اسلامی درباره نشست آتی شورای حکام اظهار کرد: روال جاری ما در نشست شورای حکام حفظ خواهد شد و فکر می‌کنم در گزارش درباره ایران این دوره هم همان شرایطی که در گذشته بود، کمی متفاوت‌تر را تجربه می‌کنیم.

وی درباره تولید سزیم ۱۳۷ گفت: در این مساله مهم بود که از دانش و ظرفیت و منابعی که داشتیم در یک فرایند تخصصی و پیچیده و با رعایت الزامات ایمنی استفاده کنند و آن را در چرخه قرار دهند و همکاران ما توانستند با شکافت مواد در اختیار سزیم ۱۳۷ را استخراج کنیم. ظرفیت ایجاد شده پاسخ نیاز کشور را به خوبی می‌دهد.

وی ادامه داد: در سامانه های ابزار دقیق کلیه صنایع و در سامانه های پرتودهی که چشمه های آن باید سزیم باشد هم استفاده می شود. قبلا به جای سزیم در برخی سامانه های پرتودهی کبالت استفاده می کردیم، ولی امروز می توانیم از سزیم ۱۳۷ استفاده کنیم. همچنین در معادن صنعتی و معدنی و نفت و گاز مورد استفاده است.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه قرار بود یک درصد از بودجه دستگاه‌ها برای اقدامات فرهنگی صرف شود سازمان در این زمینه چه کرده است، گفت: شورای فرهنگی و مرکز فرهنگی مستقر است و در ابعاد مختلف برنامه ریزی داریم و این کار سالانه انجام و برنامه‌ریزی می‌شود. همچنین برای خانواده‌ها، فرزندان کارکنان، برنامه‌های قرآنی برنامه‌های قابل توجهی در نظر گرفته شده است.

اسلامی درباره تولید برق اتمی در کشور گفت: احداث ۲۰ هزار برق هسته‌ای همواره مورد توجه بوده است اما به خاطر تحریم و عدم همکاری کشورهای صاحب فناوری و مزاحمت‌های ایجاد شده در اجرای برنامه تولید برق اتمی با تاخیر مواجه شدیم. الان هزار مگاوات برق از نیروگاه واحد یک در حال تولید است و یک ظرفیت مشخصی از تولید برق دارد. متاسفانه طرح‌های توسعه‌ای ما در رکود بود اما با حمایت دولت و تلاش مضاعف همکاران ما دو واحد دیگر بوشهر امروز کاملا در همه ابعاد فعال شده است وروند ساخت پروژه متفاوت شده است. سفارش‌هایی به صنایع داخلی داده شده و طرف خارجی متعهد به قرارداد است. جمعیت پروژه الان ده برابر نسبت به اواخر ۱۴۰۰ شده است و با تمهیداتی که از سوی سران قوا و مقام معظم رهبری در نظر گرفته شد، یک حمایت ویژه از این پروژه انجام شده و پشتوانه متفاوتی داریم تا در ساخت این دو پروژه سرعت دهیم.

وی درباره پروژه‌ دیگر نیروگاهی افزود: مکان‌ها شناسایی شده و در برخی موارد زمین تملک شده است. عملیات اجرایی در یکی از پنج سایت آغاز شده و قرارداد ساخت تجهیزات با صنایع داخلی منعقد شده و مذاکرات با طرف‌های خارجی هم دنبال شده و در افق برنامه سهم ۲۰ هزار مگاوات را ان‌شاءالله محقق می‌کنیم.

اسلامی درباره نتایج مذاکرات ایران و آژانس و بررسی دو مکان باقی مانده پادمانی گفت: مذاکرات ما با ۱+۴ است و مسیر خودش با وزارت امور خارجه را طی می‌کند. موضوع ما با آژانس در چارچوب همکاری با آژانس است. چارچوب همکاری ما پادمان است و تعامل ها با آژانس در یک سال گذشته باعث شد چهار مکان به دو مکان کاهش یابد. در عین حال رفت و آمدها ادامه دارد و امیدواریم در ادامه مکان‌های دیگر هم حل و فصل شود.

وی درباره برخی ادعاها مبنی بر کاهش غنی‌سازی ایران اظهار کرد: غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی پیش می‌رود و در چارچوب تدابیر کلی نظام تدابیرش پیش می‌رود و ما هم طبق همان اقدام می‌کنیم.

اسلامی در پاسخ به سوالی دیگر گفت: یکی از نیازهای فوری این است که دیپلماسی هسته‌ای را برای کشورهای منطقه پایه‌ریزی کنیم و پیشنهادهایی دادیم که مورد استقبال وزارت خارجه قرار گرفته است. فکر می‌کنم با برقراری روابط در آستانه بازگشایی سفارتخانه روزنه‌های خوبی ایجاد می‌شود. اولا فهم از برنامه هسته‌ای مان را به یک فهم فراگیرتر تبدیل کنیم و تعاملاتی را پایه بگذاریم که بتواند روابط را تسهیل کند و در ادامه همکاری فراگیری را با کشورهای منطقه پایه گذاری کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که تولید سزیم ۱۳۷ از پسماند هسته‌ای است توضیح بیشتر می دهید؟ گفت: منابع هسته ای در اختیار برای هر کشوری ارزش افزوده دارد و می‌تواند در چرخه منابع باشد. سوخت هسته‌ای میرا نیست و همواره می‌تواند در چرخه باشد. آن چه برای ما مهم است اینکه در چارچوب نیازهای کشور از این ظرفیت و امکان بهره لازم را ببریم و این کار در چارچوب پادمان و نظارت آژانس انجام می‌شود و باید تاکید کنیم که ظرفیت تولید سزیم با نیاز کشور منطبق است.

اسلامی در ادامه گفت: اولین راکتور یک مگاواتی بر مبنای سوخت توریوم در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در حال طراحی و ساخت است و این یکی از خواسته‌های مهم ماست که روی راکتورهای کوچک کار کنیم. سنگ بنا و پایه در انرژی اتمی سوخت هسته‌ای است و مبنای آن غنی‌سازی است. اگر در این حوزه توسعه پیدا کنید و چرخه سوخت را کامل در اختیار بگیرید، می‌توانید مدعی شوید صنعت هسته ای را در اختیار دارید. آنها که با ما دشمن و مخالفند و با چرخه سوخت مخالفند، یعنی با پیشرفت ملت ایران مخالفند. نخبگان و اهل علم و قلم بدانند صنعت هسته ای یک صنعت پیش برنده و راهبردی است.

وی ‌در پاسخ به ایسنا درباره تولید سزیم از پسماند هسته ای در کنار روش شکافت مواد هسته ای گفت: شکافت فن دستیابی به سزیم ۱۳۷ است. ‌ما از منابع مصرف شده برای تولید سزیم نیز استفاده می کنیم.

اسلامی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه نگاه شما به موضوع غنی سازی در عربستان چیست؟ گفت: ما هم این موضوع را در اخبار دیدیم. کشور ما در چرخه سوخت هسته ای جزو نادرترین کشورهاست که مستقل آن را در اختیار گرفته است.

وی ادامه داد: عربستان برنامه مفصلی برای احداث نیروگاه های هسته ای و استفاده از فناوری هسته ای در نظر گرفته و فکر می کنم ایجاد قابلیت برای کشوری مثل عربستان که دارای برنامه‌های متعدد است تدابیر داخلی شان است و در همان راستا، تعاملات منطقه شان را توسعه می‌دهند.

ییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی دیگر درباره شرکت در نشست سالیانه آژانس گفت: در این نشست حاضر می‌شوم و ان‌شاءالله امسال حضور قوی‌تری خواهیم داشت. چند سند است که در آژانس باید تصمیم گیری شود که درباره آنها ما هم به عنوان عضو باید بررسی و نظر دهیم.

اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه ها مدعی توافقی نانوشته برای ایجاد محدودیت در حوزه هسته‌ای شده‌اند، گفت: تعاملات وزارت خارجه و کشور در چارچوب تدابیری است که به آنها ابلاغ می شود و ما هم طبق همان، فعالیت هایمان را انجام می دهیم.

معاون رییس جمهور در پاسخ به سوالی دیگر تصریح کرد: ما هم از فرصت‌هایی که در کشور است استقاده می‌کنیم و هم سعی می‌کنیم فرصت ها را خلق کنیم. مثلا معادن اورانیوم بسیار حیاتی هستند. در ۱۴۰۰ ما از دو معدن در این حوزه استفاده می‌کردیم اما امروز معادن در حال استفاده ما به ۱۰ معدن رسیده و سال آینده از ۲۰ معدن عبور می‌کند و این روند یک زنجیره ارزشی ایجاد می‌کند که نفع عمومی و تخصصی در بر دارد. همچنین در حوزه پرتودهی تمام سازوکارها را فراهم و دستگاه های مولد پرتو را آماده کردیم و اتفاقا آماده توسعه است تا پرتودهی به زندگی‌ مردم وارد شود.

وی افزود: در ده سال آینده جلوگیری از ضایعات و دورریزهای سنگین اتفاق می‌افتد و از سموم در محصولات کشاورزی کاسته می‌شود و عیار صادرات کشاورزی ایران هم افزایش می‌یابد و ما سعی داریم این آثار دیده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص موضوع عربستان گفت: در خصوص عربستان آنها برنامه مفصلی را در حوزه هسته‌ای تدارک دیده‌اند و ایجاد قابلیت برای این کشور، یکی از تدابیر است.

اسلامی با تاکید بر اینکه فرصت‌های اقتصادی بسیاری در کشور وجود دارد، گفت: به دلیل دارا بودن معادن بسیار با سرمایه گذاری در این بخش می توانیم به اشتغالزایی بیشتر برسیم.

وی بیان داشت: امروز ما از ده معدن استفاده می‌کنیم و سال آینده از بیست معدن فراتر خواهد رفت که  ارزش افزوده این کار به جیب مردم می رود و در همین مساله پرتودهی تمام سازوکار فراهم شده و تمامی دستگاه‌های مولد پرتو را ارزیابی و تست کردیم.

اسلامی بیان کرد: با این اقدامات باقی مانده آفات از بین می‌رود که این مساله هم در معیشت خانواده و هم اقتصاد ملی تاثیر دارد و قابل ملاحظه است.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: این موارد آثار هسته‌ای است که ما از سال گذشته آغاز کردیم و ادامه خواهیم داد.

وی درباره مشارکت چین با عربستان گفت: چین اعلام آمادگی کرده که در عربستان نیروگاه بسازد. ما هم آماده همکاری هستیم و اکنون در حوزه رادیودارو پیگیری‌ها در حال انجام است.

اسلامی در خصوص تعاملات با کشورها و روایتگری‌های ایران، افزود: هرچقدر روابط گسترش پیدا کند و شفافیت باشد و روایت واقعی را منتقل کنیم، طبیعی است که اثر دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: ما در طرف مقابل با یک روایت مسموم مواجهیم که ۲۰ سال کشور را دچار اختلال کردند و امید است با اهرم شتاب دهنده روابط سیاسی به نتیجه بهتری دست یابیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
پس انرژی هسته ای که قرار بود بعد از سال ها تحریم و بدبختی و فلاکت مردم برق ارزان و نامحدود در اختیار مردم قرار دهد کجاست؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
با هزینه ای برای نیروگاه بوشهر هزینه شده برای انرژی های نو سرمایه گذاری می شد می توانستیم برق نصف کشورهای جهان را تامین کنیم.
به گفته صاحب نظران بین المللی
پروژه بی استفاده و مخرب اتمی
نزدیک 5000 میلیارد دلار در طول بیست و چهار سال گذشته به اقتصاد ایران خسارت و ضرر زده.
البته هزینه این ضرر را تک تک ایرانیان از جیب خود داده اند.
اورانیوم را غنی می کنم بعد دوباره رقیق می کنیم
تا آرد به نانوایی ها برسد
چرخه سوخت یعنی همین.
متاسفانه نفع و سود انرژی هسته ای فقط برای کسانی بوده که در این مجموعه ها مشغول کارند،اما ضرر و زیان هنگفت برا کل کشور و اکثریت جمعیت کشور.اگر راهبر د و برنامه مبتنی بر تفکر و عقلانیت بر برنامه ریزی کشور حاکم بود با سرمایه چند صد میلیاردی هسته ای و خسارت ناشی از آن میشد تمام کشور را آباد نمود
آقای رئیس هم شما هم همه دنیا می دانند 1+4 در این دعوا هیچ نقشی ندارند و در حال حاضر بی خاصیت ترین نقش را بازی می کنند و تا زمانیکه امریکا نخواهد هیچ اتفاقی مطلوبی برای برجام و ایران نخواهد افتاد پس خودتان را به خواب نزنید
کمک به عربستان نکن شما عربستان 7 پروژه ملی تعریف کرده کل دانشمندان جهان رو مثل امارات به کار گرفته و داره شهر ها و پروژه های رویایی میسازه احتیاجی به کمک شما هم نداره (((((((((((( مارکو بگو برای مملکت چه آوردیه ای )))))))))))
یعنی که چی که ما انرژی صلح آمیز هسته ای نداشته باشیم تا در تولید برق پاک، تولید انواع رادیو داروها و .... استفاده کنیم همین آمریکا، فرانسه انگلیسی که امروز سایر کشورهایی را که می خواهند در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای پیشرفت کنند با تحریم و تهدید مواجه می کنند همین ها با این که با روسیه سر قضیه اوکراین در جنگ و نزاع هستند نزدیک به ۳۰ درصد انرژی هسته ای مورد نیاز برای سوخت راکتورهای هسته ای شان که در تولید برق پاک لازم است را از روس اتم تامین می کنند و حتی با وجود جنگ رابطه شان را با روس اتم برای تامین سوخت مورد نیاز راکتورهای هسته شان حفظ کرده اند و این نشان می دهد که خودشان بدنبال تامین برق از انرژی پاک هستند و بعد جلوی دیگر کشورها را می گیرند اگر انرژی صلح آمیز هسته ای برای شما خوب است برای سایر کشورها هم خوب است و باید به این کشورها گفت بی منطقی نکنید که با بی منطقی به هیچ جا نمی رسید.
مشکل اصلی فقط آمریکا است اگر محور شرارت به این سیاست های غلط یکجانبه گرایانه اش پایان دهد و به پیشرفت کشورها در زمینه صلح آمیز هسته ای احترام بگذارد سه راس شرارتش یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان زیاد کاره ای نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
روحانی همین رو گفته بود رفقای شما درسته قورتش دادند!
نیروگاه ۱۰۰۰مگاواتی بوشهر پس از ۳۳سال به بهره برداری رسیده حالا تصور کنید برای دسترسی به ۲۰۰۰۰مگاوات چند قرن طول می کشد .حدودا ششصد سال .
آقایان شما فقط سوخت نیروگاه بوشهر را که درصد غنای آن ۳.۵ تا۴.۲درصد است را تولید کنید که از روس‌ها با قیمت گزاف نخریم .
پاره های شکافت تولید کردید؟ مگر اجازه دارید سوخت را بازیابی کنید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست