بازدید 8765

چرا کیفیت شبکه نمایش خانگی نزول کرده است؟ / سریال‌هایی با متوسط قیمت ۵ میلیارد برای هر قسمت

وی او دی‌ها به سراغ محتوا‌های ارزان‌تر رفته‌اند که مخاطب نسبت به آن اقبال نسبی نشان می‌دهد، نظیر ناتو، مافیا، پدرخوانده، ضد که عمدتاً با بازیگران ارزان و درجه دو تولید شده و برنامه‌هایی چون آوای جادویی، صداتو، آن ساید، نیمه شب و وقت خواب که برای دفع الوقت نیز کارآمدی ندارند. افت کیفیت سریال‌ها و پخش سریال‌هایی چون سیاه چاله، حیثیت گمشده، عقرب عاشق و پدر گواردیولا نیز تلاش برای تولیدات ارزان‌تر با تکیه بر عوامل مقابل دوربین ارزان‌تر و بازیگران گرانقیمت و مطرح کمتر است.  
کد خبر: ۱۱۸۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸ 13 August 2023

چرا کیفیت شبکه نمایش خانگی به حیثیت گمشده ، عقرب عاشق و پدر گواردیولا نزول کرده است؟

شبکه آنلاین نمایش خانگی که در دوران شیوع کرونا به عنوان پایان دهنده به عصر سینما توسط برخی ناظران خوانده می‌شد، اکنون به شدت از دوران اوجش فاصله گرفته و تولیدات این بستر به خصوص در ایران با افت کیفی محسوسی همراه شده که علتش، ریزش چشمگیر مشترکان این بسترهای نوظهور عرضه محتواهای تصویری است.

به گزارش «تابناک»؛ سه سال پیش، زمانی که قرنطینه‌ها مصرف‌کنندگان را مجبور می‌کرد تا فعالیت‌هایشان را آنلاین انجام دهند، به نظر می‌رسید که عصر طلایی برای تجارت الکترونیک آغاز شده و به طور خاص سرمایه‌گذاران نسبت به گسترش سریع وی او دی ها و فرارسیدن غروب سینما سخن به میان آوردند؛ مساله‌ای که حتی موضوع نشست اتحادیه تهیه کنندگان در اولین دوره جشنواره کن در دوران ظهور کرونا بود و آنها نیز چنین افقی را تصور می‌کردند؛ بنابراین، سرمایه‌های کلان با خوش‌بینی متقاعد شده‌اند که باید برای تصاحب سریع این عرصه به این سمت و سو سوق یابند.

امروز آن روزهای پر هیاهو مانند یک خاطره دور به نظر می‌رسد و نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز شاهد کاهش چشمگیر رشد بسترهای تجارت آنلاین به ویژه شبکه نمایش خانگی هستیم که به عنوان جایگزین بسترهای فیزیکی رشدی جنون آمیز را در دوران قرنطینه تجربه می‌کرد. هرچند وضعیت سالن‌های سینما در ایران همچنان خوب نیست و تنها برخی کمدی‌ها ظرفیت بازگشت سرمایه و سوددهی را دارند، در دنیا اوضاع بهتر است و شاهد فروش چند صد میلیونی تا میلیارد دلاری فیلم‌های سینمایی هستیم و تماشاگر به شکل محسوسی به سالن‌های سینما در سراسر دنیا بازگشته است. بخشی از این تماشاگران ترجیح داده‌اند اشتراک‌هایشان را در یک یا چند وی او دی تمدید نکنند و سبد خریدشان را با بلیت سینما پرکنند.

به همین دلیل ریسک تولید افزایش یافته است، به خصوص در ایران که برآورد می‌شود مجموع مشترکان شبکه نمایش خانگی چیزی بیش از یک میلیون نفر است. هرچند هزینه اشتراک همین تعداد مشترک به همراه هزینه پهنای باندی که وی او دی‌ها بابت تماشای فیلم‌ها توسط کاربران از شرکت‌های مخابراتی می‌گیرد، رقمی چند هزار میلیارد تومانی را شامل می‌شود، اما هزینه تولیدات به شدت رو به فزونی است و سریال‌ها معمولاً با متوسط قیمت پنج میلیارد تومان برای هر قسمت تولید می‌شود که برای سازندگان ۴ تا ۴.۵ میلیارد تومان هزینه در بردارد. در واقع اگر یک وی اوی دی مداوم سه سریال اختصاصی در هفته پخش کند، هر هفته ۱۵ میلیارد تومان و هر ۶۰ میلیارد و هر سال ۷۸۰ میلیارد تومان فقط برای این سه سریال دستمزد پرداخت می‌کند؛ این جزو حجم بالای دوبله‌هایی است که وی او دی انجام داده و منتشر می‌کنند.

با توجه به شرایط اقتصادی، وی او دی‌ها امکان افزایش چشمگیر اشتراک را ندارند، چون در این صورت، تعداد مشترکین‌شان به شکل محسوسی ریزش خواهند داشت و بخشی از این مشترکین به دانلود این سریال‌ها از تلگرام و دیگر بستر‌ها بدون پرداخت حق اشتراک سوق خواهد یافت. به همین دلیل وی او دی‌ها به سراغ محتوا‌های ارزان‌تر رفته‌اند که مخاطب نسبت به آن اقبال نسبی نشان می‌دهد، نظیر ناتو، مافیا، پدرخوانده، ضد که عمدتاً با بازیگران ارزان و درجه دو تولید شده و برنامه‌هایی، چون آوای جادویی، صداتو، آن ساید، نیمه شب و وقت خواب که برای دفع الوقت نیز کارآمدی ندارند. افت کیفیت سریال‌ها و پخش سریال‌هایی، چون سیاه چاله، حیثیت گمشده، عقرب عاشق و پدر گواردیولا نیز تلاش برای تولیدات ارزان‌تر با تکیه بر عوامل مقابل دوربین ارزان‌تر و بازیگران گرانقیمت و مطرح کمتر است.  

اگر فشار‌های اقتصادی، قدرت خرید مردم را کاهش دهد، قاعدتاً آمار مشترکین شبکه نمایش خانگی نیز افت بیشتری خواهد داشت که این افت بیشتر، بر قدرت وی او دی‌ها برای سفارش و خرید سریال‌های پربازیگر و باکیفیت نمایش خانگی تاثیر خواهد گذاشت و این افت کیفیت تشدید و منجر به ریزش بیشتر مخاطبان خواهد شد؛ بنابراین، به نظر می‌رسد دورنمای شبکه نمایش خانگی محسوس به شرایط اقتصادی کشور وابسته است و اگر اوضاع از این بدتر شود، دست کم برخی رقبای تازه نفس خیلی زود عرصه را ترک خواهند کرد و حاشیه نشین گود رقابت خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
بزودی همه تعطیل خواهند شد . صدا و سیما و مدیرانش کارشونو بلدن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
ضعف در فیلم نامه و بازیگری، شلختگی، لودگی، محتوای
و سخیف، ترویج فحاشی و بعضا عادی انگاری بی عفتی ...ربطی به صدا و سیما نداره. باید بری دنبال شعور و فهم و ادب در تهیه کنندگان و کارگردان های این فیلم ها در سینما خانگی بگردی
وفتی سیاست واقعی اقتصادی دولت کاهش قدرت خرید مردم است تا مردم را وادار به زندگی حداقلی کنند نتیجه کاهش کیفیت در تمام تولیدات و گسترش فقر و بیکاری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
این سیاست دولت نیست ضعف دولته و گرنه هیچ دولتی علاقه نداره مردمش رو در رنج بیهوده بذاره چون باعث بدنامی خودش میشه
ملت رفتن رو نتفلیکس. شبکه خانگی کیلو چنده! ساختار رسانه و سرگرمی عوض شده ببم جان
ما كه الحدلله برنامه هاي وزيني مثل سيد خندان كه توسط مجري بسيار با سواد حرفه اي وبلد اينكار انجام ميدن و يا برنامه و سريالهايي كه بزرگاني همجون آقاي رجبي كه جزو مفاخر هنري ما هستند اجرا ميكنند ميبينيم و بشدت راضي بوديم
سريالي حدود دوماه پخش شد و البته كه سريال جذاب و با كيفيتي بود، الان يك ماهه كه قسمت 12 پخش نشده و جالبه كه هيچ كس هم نمياد توضيح بده دليل توقفش چيه!!!! يعني انقدر همه چيز رو هواس
کشور تعطیل است .
وقتی مزخرف سازی مد میشه و شکم گرسنه هنرمند دیگه فرقی بین کار فاخر و هجو رو تشخیص نمیده میشه کارهایی مثل ( مگه تموم عمر چند تا بهاره ) یا ( نیوکمپ ) و سری دوزیهای دیگه مثل کش دادن سریالها به فصل دو یا سه که میشه یه کاسه آش که با صد لیتر آب که قاطیش کردن . . . . چه انتظاری دارین ؟ دنبال هزاردستان میگردین ؟ دنبال سربداران هستین ؟ دنبال آرایشگاه زیبا یا هتل یا خودرو تهرات 11 هستین ؟؟؟ بازم بگم یا بسه ؟؟؟؟
هیچ چیز نمی تواند افت تمشاگران شکبه خانگی را به همراه داشته باشد جزء نظارت صدا و سیما با ان مدیران زمان دقیانوس
مگه بالا بود که نزول کند . جز ترویج مصرف سیگار ، چه چیز دیگر داشتند که نمایش دهند .
سلام حدود دوماه پیش فیلمیو با تخفیف 3ماهه خریدم 300هزارتومان اونم بخاطر فرزندم که تو تابستان سرگرمیش باشه ذوق کردم تخفیف داشت بعدش متوجه شدم 1فیلم با کیفیت 720 و1ساعت فقط 5هزارتومان نت و میبره ای دل غافل تخفیف دادن بعدش اینوری از نیم بهابودن نت کل پولشونو گرفتن همین فیلم در تلگرام با کیفیت 1080در میاد کلا 1500تومان کاش ارزانتر و مخاطب بیشتر و سود بیشترو انتخاب میکردن ؟؟؟!!
اینها تکلیفشان با خودشان هم معلوم نیست .
در مورد کیفیت سریال های نمایش خانگی بهتر است به نظر مسعود فراستی در یکی از برنامه های هفت رجوع کنید که اکثر آنها را آشغال خطاب کرده بود و کاملا هم درست می گفت. از هر 10 سریال نمایش خانگی (که اکثرا پز دادن نو کیسگی و زندگی اشرافی هستند)، 8 سریال آشغال به تمام معنی هستند.
حیف عمر و وقت ادم که بنشیند برنامه صدا و سیما را نگاه کند،البته بعضی ها می گویند ما روشن می کنیم که کمی ور ور کند که خانه زیاد ساکت نباشد حوصله مان سر نرود،قبلا رادیو روشن می کردیم و حالا تلویزیون ولی نگاه نمی کنیم؟
صداسیما ، نابودش کرد، عین خودش که خودش را نابود کرد
سرنوشت آمستردام چی شد. ۱۲ قسمت پخش شد و بدون هیچ دلیلی متوقف شده.
دوران طلایی پولشویی داره به پایان میرسه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار