بازدید 8832
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۱۷ مرداد

ندیدن نشانی از نبودن نیست / لازمه‌هاي انتخابات مطلوب از دید علی مطهری / طالبان از تطهیر تا مزدوری آمریکا

تهران در چهار راه حوادث، نطق‌های آتشین نمایندگان علیه دولت با کدام انگیزه؟ چرا به مردم نمی‌گویید براندازی زیانبار است؟! گام تحریک‌آمیز یانکی‌ها در منطقه، رایزنی برای رفع تحریم‌ها در ژاپن، بازی متعادل میان شرق و غرب، قوّت‌ها و آسیب‌ها در کارنامه دو ساله دولت، استفاده از ابزار قیمت تا کی؟ گرانی‌ها و افزایش حقوق یک نوبته! و زنگ خطر بی‌توجهی به ایمنی از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۸۶۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۷ 08 August 2023

به گزارش «تابناک» روزنامه های امروز سه شنبه ۱۷ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که تحركات جديد براي فيلترينگ در برنامه هفتم توسعه، در مراکز نگهداری از معلولان چه می‌گذرد؟ رایزنی در کشورهای میانجی و آغاز ماراتن انتخابات در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم: 
                           

ندیدن نشانی از نبودن نیست 

پیمان مولوی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار نوشت: خیلی وقت‌ها ما فکر می‌کنیم اگر چیزی را انکار کنیم آن امر دیگر وجود نخواهد داشت و این ندیدن می تواند ریسک بسیار زیادی را به اقتصاد ایران تحمیل کند.


در دوران جنگ سرد و در سال هایی که گورباچف به ریاست حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوری رسیده بود، اتفاقی رخ داد که بسیار درس آموز بود. در یک روز تعطیل مردم در حال قدم زدن در میدان بزرگ سرخ مسکو بودند که صدای یک هواپیمای کوچک سفید رنگ را شنیدند ولی کسی توجه‌اش بدان جلب نشد چون روزی ملی بود و فکر می‌کردند که یک نمایش و یا چیزی از این دست است. اما به مرور این هواپیمای تک موتوره نزدیک و نزدیک تر شد و ناگهان در نزدیکی میدان سرخ فرود آمد به مرور افراد به دورش جمع شدند و پلیس‌ها هم سر رسیدند. خلبانی از هواپیما پیاده شد و گفت برای صلح. او خلبانی از آلمان غربی بود و ۶۰۰ کیلومتر را از المان غربی و پشت دیوار آهنین پیموده بود، بدون اینکه کسی جلویش را بگیرد و آمده بود صاف در میدان اصلی اتحاد جماهیر شوروی نشسته بود و مردم دورتا دورش را احاطه کردند. بعد از این جریان مانده بودند که چکونه خبر را به گورباچف برسانند و وقتی رساندند وی بسیار عصبانی شد. در جلسه بعدی که روسای ارتش و ... حاضر بودند گورباچف جمله جالبی گفت. وی گفت: ما تنها ابرقدرتی هستیم که ورود یک هواپیمای بیگانه را پلیس راهنمایی و رانندگی به نیروی هوایی مان خبر می دهد. این داستان واقعی بسیار آموزنده است، دقیقا زمانی که حسگرهای اصلی کار نکنند و آنها را استحاله کرده باشیم نمی توانیم انتظارات زیادی از خروجی اش داشته باشیم.


در ایران نیز شاهد ندیدن بازار واقعی و ازاد ارز  هستیم و هر کاری می‌شود به جز اصل کار که شامل اتخاذ یک سیاست انقباضی به نفع عموم و از بین بردن سایه تحریم ها از  روی اقتصاد ایران.
بانک مرکزی بازاری را که میلیونها ایرانی از ان خرید ارز می کنند ان هم برای حفظ ارزش ریال را نمی بیند ولی این ندیدن به معنای نبودن ان بازار نیست.
تا تورم داریم کاهش ارزش ریال وجود دارد و این زمانی متوقف می شود که تورم ایران و امریکا یکی شود و در این صورت شما کاهش ارزش ریال را نخواهید دید.

 

لازمه‌هاي انتخابات مطلوب از دید علی مطهری


علي مطهري طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان لازمه‌هاي انتخابات مطلوب نوشت: اين روزها در آستانه پيش‌ثبت‌نام انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي رسانه ملي و مسوولان برگزاري انتخابات به درستي تبليغات وسيعي را آغاز كرده‌اند براي رسيدن به يك انتخابات مطلوب. اما انتخابات مطلوب، مشروط به تحقق لوازم و شروط و مقدماتي چند است كه در راهبرد اين عزيزان مغفول واقع شده يا لااقل فعلا پرداختن به آنها را ضروري نمي‌بينند.  مهم‌ترين مقياس و مولفه انتخابات مطلوب، ميزان مشاركت مردم است.

آنچه از شواهد و قرائن برمي‌آيد و زير پوست جامعه مي‌گذرد آن است كه فعلا ميل قابل توجهي براي مشاركت در انتخابات وجود ندارد، يكي به خاطر دو انتخابات غير آزاد گذشته رياست‌جمهوري و مجلس يازدهم و ديگر به دليل مشكل سختي معيشت مردم و تورم و گراني افسارگسيخته كه اميدي هم به بهبود آن احساس نمي‌شود و سوم به خاطر تنزل جايگاه مجلس از آنچه در قانون اساسي وجود دارد. مسوولان بايد اين سه علت را از بين ببرند تا خود به خود معلول آنها يعني عدم تمايل به شركت در انتخابات نيز از ميان برخيزد.  براي از بين رفتن سابقه بد دو انتخابات گذشته، هيات‌هاي اجرايي و نظارتي و در راس آنها شوراي نگهبان بايد مردم را به اطمينان برسانند كه رويه گذشته در حذف نامزدهاي كارآمد و نگاه سياسي و مهندسي انتخابات تكرار نخواهد شد. براي اميدوار شدن مردم به آينده بهتر از نظر معيشت نيز مردم بايد توقف افزايش قيمت‌ها را احساس كنند و اين امر تا حد زيادي به سياست خارجي كشور بستگي دارد.

دولت سيزدهم بايد هرچه زودتر پاي خود را از جنگ روسيه و اكراين بيرون بكشد تا اتحاد اروپا و امريكا عليه ايران و افزايش تحريم‌ها را متوقف كند و از سوي ديگر با بهبود روابط با دنيا راه سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي را باز كند و الا فاصله ما با كشورهاي همسايه، همچون امارات و تركيه و حتي آذربايجان از نظر توسعه باز هم افزايش مي‌يابد.  اما براي بازگشت مجلس به جايگاه خود نيز چند كار بايد صورت گيرد. بايد قبول كنيم كه مجلس از جايگاه خود در قانون اساسي پايين آمده و طبعا كارآمدي آن تنزل پيدا كرده و ديگر نمي‌توان گفت نماينده اراده مردم است. با تاسيس شوراهاي مختلف در كنار مجلس و تفويض اجازه قانون‌گذاري به آنها بخشي از اقتدار مجلس طي سال‌هاي اخير از بين رفته است. تاسيس شوراي عالي نظارت بر حسن اجراي سياست‌هاي كلي نظام در مجمع تشخيص مصلحت نظام كه به مثابه شوراي نگهبان دوم مصوبات مجلس را بررسي مي‌كند و كار آن مخالف صريح قانون اساسي است بخش ديگري از اقتدار مجلس را گرفته است. 


تاسيس شوراي هماهنگي اقتصادي سران قوا نيز كه صرفا براي مقابله با تحريم‌هاي شديد ترامپ و دور زدن آنها شكل گرفته بود اما به عنوان يك نهاد دايمي تلقي شده است و دست به قانون‌گذاري مي‌زند، بخش ديگري از اقتدار مجلس را از ميان برده است. 


براي آنكه مجلس به جايگاه اصلي خود برگردد، بايد اولا شوراهايي مانند شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه در قانون اساسي هم وجود ندارد حق قانون‌گذاري نداشته باشند و فقط سياست‌گذار باشند. ثانيا شوراي عالي نظارت بر حسن اجراي سياست‌هاي كلي نظام منحل شود و انطباق لوايح و طرح‌ها با سياست‌هاي كلي به عهده نمايندگان مجلس باشد و حداكثر نماينده مجمع تشخيص بتواند در كميسيون و صحن مجلس نظر خود را اعلام نمايد و ثالثا شوراي عالي سران كه يك امر موقت بوده تعطيل شود. با آن سه كار يعني اطمينان مردم از تكرار نشدن رويه دو انتخابات قبلي و بهبود وضع معيشت مردم و بازگشت مجلس به جايگاه اصلي خود، مي‌توان به مشاركت بالاي مردم اميدوار بود.

 

طالبان از تطهیر تا مزدوری آمریکا


روزنامه جمهوری اسلامی طی یادداشتی در  سرمقاله شماره امروز خود نوشت: امروز ۱۷ مرداد به مناسبت شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به دست تروریست‌های طالبان در کنسولگری ایران در مزارشریف که در سال ۱۳۷۷ صورت گرفت «روز خبرنگار» نام گرفته است. علاوه بر این خبرنگار، ۸ دیپلمات ایرانی که در کنسولگری مزارشریف مشغول کار بودند نیز به دست طالبان به شهادت رسیدند. عناصر سرکرده طالبان همواره تلاش کرده‌اند این جنایت را به افراد خودسر نسبت بدهند، ولی مشاهدات شاهدان عینی، دروغ بودن این ادعا را به اثبات رسانده و قتل‌عام مردم مزارشریف و این ۹ دیپلمات و خبرنگار ایرانی را به نام گروه تروریستی طالبان به ثبت رسانده است.


بعد از آنکه دور اول سلطه طالبان بر افغانستان با حمله ارتش آمریکا به این کشور در سال ۱۳۸۰ و بعد از انفجار برج‌های دوقلوی نیویورک به پایان رسید، این گروه تا مردادماه سال ۱۴۰۰ به دریوزگی قدرت مشغول بود تا اینکه به موجب توافقی که در دوحه قطر با نمایندگان آمریکا امضا کرد در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ با خروج برنامه‌ریزی شده اشرف غنی رئیس جمهور دست نشانده آمریکا از کابل، بار دیگر بر افغانستان سلطه یافت. در مدت دو سال اخیر که گروه تروریستی طالبان بر افغانستان حاکم است هنوز هیچ کشوری این حکومت خودخوانده را به رسمیت نشناخته و مردم افغانستان نیز برای حاکمیت طالبان مشروعیتی قائل نیستند. کارنامه دو سال اخیر طالبان نیز مالامال از قتل، پایمال کردن حقوق بشر، اِعمال تبعیض نژادی، مخالفت با تحصیل و کار دختران و زنان، کوچاندن اجباری اقوام، لغو قانون اساسی، خودداری از مراجعه به آراء عمومی، زیر پا گذاشتن قانون و مبارزه با سنت و زبان اقوام غیرپشتون است.


مهم‌تر از این‌ها تعهدی است که طالبان در مردادماه امسال به آمریکا داده‌اند و براساس آن خطر بزرگی را برای آینده منطقه رقم خواهند زد. در مذاکراتی که نمایندگان طالبان با هیات نمایندگی آمریکا در دومین هفته مردادماه جاری در دوحه قطر انجام دادند، یک توافقنامه ۲۷ ماده‌ای را امضا کردند که در واقع نقشه راه مرحله اجرائی شدن معاهده ۱۴۰۰ قطر را مشخص می‌کند. در این توافقنامه جدید، طالبان مکلف شده امنیت نیرو‌های ناتو و متحدین آن‌ها در افغانستان و سایر نقاط جهان را تامین کند. همچنین طالبان تعهد نموده برنامه‌های دشمنان آمریکا در افغانستان تحت حاکمیت خود را شناسائی و خنثی نماید. علاوه بر اینها، خودداری کردن از تبلیغات ضدآمریکائی و ضدناتو در افغانستان و خارج از آن کشور نیز از تعهدات حکومت خودخوانده طالبان در قبال آمریکا و متحدین آنست. در ماده ۱۲ این توافقنامه، طالبان متعهد شد مواد مخدر مورد نیاز آمریکا را تولید و تامین کند. (روزنامه جمهوری اسلامی ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ صفحات ۲ و ۵).


این تعهدات، که فقط بخشی از ماموریت‌هائی است که آمریکا برعهده گروه تروریستی طالبان گذاشته، دقیقاً همانست که طی دو سال اخیر دولت‌های منطقه به ویژه کشور‌های هم‌مرز افغانستان و همینطور روسیه درباره آن هشدار داده و گفته‌اند سلطه طالبان بر افغانستان این کشور را به کانون تروریسم و تهدید جدی علیه منطقه تبدیل کرده است. این، هشداری است که مطبوعات مستقل ایرانی نیز بار‌ها طی دو سال اخیر دادند، ولی متاسفانه مسئولین کشورمان آن را جدی نگرفته‌اند. اگر سیاست تطهیر برای مسئولین ایرانی و مطبوعات وابسته به آن‌ها تاکنون یک راهبرد در تعامل با طالبان بوده، اکنون بعد از انتشار متن توافقنامه جدید آمریکا و طالبان که در دوحه قطر به امضا رسیده، حجت بر آن‌ها تمام است و هیچ بهانه‌ای برای توجیه این سیاست اشتباه و بسیار خطرناک ندارند.


اعتماد کردن به طالبان و توسل به سیاست تطهیر در دو سال گذشته نه‌تن‌ها کمترین نتیجه مثبتی به همراه نداشته بلکه سرتاسر زیان برای ایران بوده است. کسانی که از تبانی آمریکا با طالبان در مرداد ۱۴۰۰ با تعبیر «شکست آمریکا در افغانستان» سخن می‌گفتند حالا باید فهمیده باشند که مرتکب خطای بزرگی در تحلیل وقایع منطقه و راهبرد آمریکا در افغانستان شده بودند. آن‌ها باید این واقعیت تلخ را همواره در ذهن خود داشته باشند که علیرغم تمام امتیازاتی که به طالبان داده‌اند، این گروه تروریستی حتی به یکی از وعده‌های خود عمل نکرده است. نه حقابه هیرمند را داده، نه ستیز علیه فقه جعفری و شیعیان و هزاره‌ها را متوقف کرده، نه در مرز‌های ما از اقدامات خلاف قانون دست برداشته، نه انتخابات برگزار کرده و نه دست از تبعیض و تضییع حقوق مردم برداشته است. حضرات بدانند طالبان امروز همانست که در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ دیپلمات‌ها و خبرنگار ایرانی را به شهادت رسانده با این تفاوت که امروز چهره واقعی مزدور آمریکا بودنش از هر زمان دیگری آشکارتر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۴
درود بر پیمان مولی نویسنده مطلبِ** ندیدن نشانی از نبودن نیست**
یا مسئولان اقتصادی، متوجه این مطلب نیستند که جای بسی تاسفه یا به نفعشان نیست که بدانند و بفهمند. بیچاره مردمی باید در این کابوس گرانی و تورم جان به لب شوند.
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
نبود نمایندگان واقعی حداکثری مردم در شورای شهر تهران ، باعث این اوضاع و احوال اسفبار و فلاکت بارتر در تهران با شهرداری ناکار امد و گستاخ زاکانی شده

و نبود نمایندگان واقعی حداکثری مردم در مجلس شورای اسلامی، باعث این اوضاع و احوال اسفبار و فلاکت بارتر کشور و مردم با دولت رئیسی شده

خدایا خودت میدانی که نسل ما چنین چیزهایی را نمیخواستند
و برعکس برای بهتر شدن اوضاع و احوال کشور و مردم انقلاب و قیام کردند
همین امشب ، برگه ای برای بستری کردن من در یکی از به اصطلاح بیمارستان‌های مربوط به افراد با سطح بالای جنون، صادر شده است.
من باید زیر درمان های بسیار سهمگین و  سنگین  برای جنون بالا بروم و درمان های دارویی، همراه با سرم های سنگین روانی و ... از جمله ی آن هاست.
علاوه بر روش های درمانی که بسیار طاقت فرسا و خارج از تحمل می باشد، آثار داروها سرم ها و دیگر روش های مربوط به جنون که صادر شده بسیار وسیع و غیر قابل بازگشت می باشد.
از جمله از دست دادن حافظه دراز مدت به شکل کامل و بدون برگشت پذیری، تبدیل شدن به یک کودک، کند ذهنی، دیر فهمی و ....، هوشیاری بسیار پایین ، عدم توانایی در درک صحیح مطالب، مثل خواندن و نوشتن و تحمیل سطوح بالایی از دیوانگی و روان پریشی قطعی، دائم  و بدون بازگشت به فرد می باشد و البته طیف وسیعی از مشکلات دیگر.
برای  بستری از ۶ ماه قبل خانواده برای بنده تشکیل پرونده داده بوده اند و کاملا بر اساس اتهامات دروغ این پرونده تشکیل شده است. روز بستری هم از صبح تا نزدیک غروب سایر بستگان مادری در جهت بستری با درجه بالای جنون رایزنی می کرده اند.
طی این گونه مراحل و روش های درمان نامتناسب که تا کنون هیچوقت وجود نداشته آثار دائم و برگشت ناپذیری را تحمیل می کند و درجات بالایی از جنون یا همان دیوانه کردن و روان پریشی را به فرد تحمیل می کنند.
لازم به ذکر است که پرسنل تماما با دنیای بیرون به وسیله پول در ارتباط اند و به این امر شهره هستند.
در طی مراحل بستری نیز چندین بار رشوه های زیاد وجود داشته است. امشب خانواده برای آغاز درمان با الکترو شوک های بسیار قوی  به محض ورود و آغاز روند درمان ، دوباره پول پرداخت کرده اند. و گفته اند که فرد را یا مرده و یا دیوانه تحویل می گیرند.
متاسفانه یک دوره طولانی درمان با روش های شدیدا طاقت فرسا، نامتناسب ، برای جنون بالا و عوارض دراز مدت ، همراه با عوارض بسیار سهمگینی است.
من هم اکنون با خطرات جدی و آسیب دراز مدت مغزی و روانی بدون بازگشت و مسائل دائم بسیاری با گستره ی وسیعی از آثار و ابعاد مواجه هستم.
از همه نهاد های بین المللی در زمینه حقوق بشر و جنایت علیه بشریت و تمامی نهاد های داخلی می خواهم جلوی این جنایات سنگین با آثار دراز مدت و برگشت ناپذیر که گستره ی وسیعی را در بر می گیرد اقدام فوری صورت گیرد.
چون شناسنامه عوض کرده اند، یکی از مراحل در مان دیگر را درمان بحران هویت نامیده اند که باید مطابق با آن به من القا شود که هویت خود را نمی شناسم البته در تشکیل پرونده از ۶ ماه گذشته از این دست موارد زیادند
اگر واقعا توافقنامه جدید طالبان با آمریکا در دوحه قطر این باشد که روزنامه جمهوری در سر مقاله خود آورده این جماعت از صفر تا ۱۰۰ خود را به آمریکا فروخته اند و ایران باید در روابط سیاسی اش با آنها دقت و حتی تجدید نظر کند به خصوص این که اخیرا و در مورد حقابه هیرمند برخی از فرماندهان آن ها صحبت های تندی بر علیه کشورمان انجام داده اند.
آمریکا سال ها به افغانستان حمله کرد و در صورت جنگ با ایران، طالبان چیزی برای از دست دادن ندارد زیرا شهرهای بزرگ آن ها چون هرات و کابل و قندهار حتی از کوچکترین شهرهای ایران امکانات کمتری دارند و اگرچه قدرت نظامی ایران در برابر طالب بسیار بالاتر است ولی باید دقت کرد که آمریکا از آن ها برای ناامنی مرزهای ایران سوء استفاده نکند و بعد تسلیحات نظامی در اختیار آن ها قرار بدهد تا ایران را وارد جنگ فرسایشی با این قوم کند و به خصوص این که این جماعت راه و رسم جنگیدن را هم بلد نیستند و وقتی جنگ اتفاق می افتد از شهرها به غارها و کوه ها پناه برده از آن جا عملیات جنگی خود را و آن هم به صورت عملیات انتحاری ساماندهی می کنند و اگر این گونه کنند کدام غار و کوه و تپه باید هدف قرار بگیرد؟ کدام عامل انتحاری باید شناسایی و حمله تروریستی اش خنثی شود؟
البته بیش از طالب باید مواظب سیاست های فریب کارانه آمریکایی بود که تاریخ ثابت کرده به خاطر تامین منافع اقتصادی خود حاضر به هر کار غیر اخلاقی و غیر انسانی ای در هر کجای دنیا است.
طالبان واگنر آمریکا ، طالبان را دست کم نگیرید
اقاى مطهرى
نمايندهاى مردم هيچوقت اجازه ثبت نام ندارند تا بتوانند از اين مردم و مرز و بوم دفاع كنند
تحلیل فوق درست است . سیاست سازش با طالبان عاقبت ندارد . کمک های رسمی و غیر رسمی اقتصادی به اقغانستان / طالبان شامل انرژی و مواد غذایی و مواد پتروشیمی و فولاد و دارو و مواد بهداشتی و مصالح ساختمانی و .......باید متوقف شود . به نظر میرسد طالبان ترسی از ما ندارد و دندان های ما را شمرده است . سیاست طالبان تهدید بزرگی برای سیستان و بلوچستان ایران است . امریکا خواهان تجزیه سیستان و بلوچستان از ایران است . پاکستان به این منطقه چشم طمع دارد . مجری و ذینفع این نقشه شوم طالبان افغانستان است . از طریق ندادن عمدی سهمیه اب هیرمند . وزیر خارجه ما کجای کار است ؟. اگر نمیتواند استعفائ بدهد . دشمن ما که فقط امریکا و اسرائیل نیستند . قطر 30 سال است که گاز زیر پای ما را در میدان پارس جنوبی می دزدد . و از سر سیری و با رشوه جام جهانی برگزار میکند . و با اعزام فرضی مسافران جام جهانی به جزیره کیش و رونق فرضی گردشگری کیش دولت ما را سر کار گذاشت . قطر همان دلال و میزبان مذاکرات ( زد و بند ) 3 ساله طالبان و امریکاست .
کیهان حق دارد به برخی نشریات بگوید دیروز نامه‌ اینان حتی دیروز نامه هم نیستند: یکی نوشته نتیجه ون گشت ارشاد شد پاییز ۱۴۰۱.باور کرده بود گشت ارشاد واسه حجاب بوده!!
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
در سال ۱۴۰۰ که طالبان با نقشه امریکا بر کابل مستقر شدند
شریتمداری کیهان با شادی از شکست مفتضحانه امریکا در افغانستان و منطقه گفتند!!؟

و حالا با توافق دیروز امریکا با طالبان در قطر و عهد شکنی در ندادن حقابه هیرمند و حملات
متعدد در مرز وشهادت سربازان مانشان میدهد که تندروها همچون کیهان : یاقدرت تجزیه و تحلیل سیاسی ندارند !!؟

و یا عمدا بابستن چشمان خود و گمراه کردن مردم و مسولان

قصد شان نادیده گرفتن خطرات جدی و بزرگ و دشمنی طالبان در شرق کشور میباشد !!؟؟
رای بی رای
در پیوند با اظهارات علی مطهری:
نهادهایی که علی مطهری به عنوان نهادهای تضعیف کننده مجلس نام می برد تماماً با تفویض اختیار یا دستورات ویژه تشکیل شده اند و شاید همه ی اینها به نوعی به برداشتی خاص از بند1 اصل 110 قانون اساسی برگردند.
تغییر و تفسیر "سیاست های کلی نظامِ جمهوری اسلامی" به "سیاست های کلی زیرنظامات ِ نظامِ جمهوری اسلامی" از سوی برخی، منشأ اصلی مشکلاتی است که علی مطهری به آنها اشاره می کند.
** نکته: آنچه در صدر نظر آورده ام معادلِ نظریِ همان چیزی است که علی مطهری با ذکر مصادیق و نمودهای خارجی آن توصیف می کند.

مساله دوم: تضعیف جایگاه حقوقدانی و حقوقدانان در جامعه علمی و در فضای قانونگذاری کشور است. امروز ورود به رشته حقوق کمتر با هدف رسیدن به جایگاه حقوقدانی پیگیری می شود و اگر اندک افرادی به این سمت و سو تمایلی داشته باشند با برخوردهای امنیتی مواجه می شوند. حضور حقوقدانان مبرز و آزاد گذاشتن ایشان در اظهار نظر در جامعه می تواند بسیاری از تصمیمات مجلس را تعدیل کند.

مساله سوم: ناتوانی مجلس در تبدیل نماینده مجلس به کارشناس امر قانونگذاری است. چند روز قبل در همین بخش نظرات، فضا و سطح نمایندگان مجلس آتی را با مثالی از آنچه در ماجرای ممنوع النطق شدن یکی از نمایندگان مجلس کنونی اتفاق افتاده بود معرفی کردم. نماینده ی مجلس بعد از 4 سال به آن سطح از کارشناسی نرسیده که قواعد نامه نگاری بین بخشهای مختلف مجلس را بداند. هیأت نظارت بر نمایندگان مجلس (اکابر مجلس) نامه ای می نویسند که حداقل الزامات نامه نگاری در آن رعایت نشده. رئیس مجلس در صحن مجلس آنرا قرائت می کند و عجیب اینجاست که هیچکس تعجب نمی کند. (هیچکس در این مجلس الزامات این نوع نامه نگاری را نمی دانند) بدتر اینکه هیچکدام از این آقایان تفسیر اصل 86 قانون اساسی و تبصره ماده 75 آیین نامه داخلی را که می توان به عنوان "تعریفِ طول و عرض نماینده مجلس" از آن یاد کرد را بلد نیستند. نماینده ای که طول و عرض همکارش را نمیداند طبعاً طول و عرض خودش را هم نمی داند.
به آقای مطهری توصیه میکنم در انتخابات شرکت نکند چون مردمی که به ایشان باید رای بدن در انتخاب مشارکت نمیکنند بعد جبهه مقابل دست میگرن براش که دیدید مردم شما و تفکرتان را نمیخواهند و...!!
كيهان چرا ليست اسامي متقلبين كنكور را چاپ نمي كند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
چون همگی از آغازاده های دوستدار شریعتمداری کیهان هستند
و برای کیهان تربیت چند هزار پزشک بیسواد و خطرناک برای جان و تندرستی مردم از بین فرزندان خودی ها

بهتر است تا تربیت پزشکانی از با هوش ترین و نخبه ترین
جوانان کشور که احتمالا دارای سلایق سیاسی مخالف و یا متفاوت از این جماعت تند رو میباشند است
یک عده سعی دارند جنازه اصلاحات را برای انتخابات زنده کنند تا تنور انتخابات را گرم کنند در حالیکه ملت دیگر به کسی از جمله اصلاحات چی ها اعتمادی ندارند و گول بخور نیستند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
و صد البته اصولگران نیز به همین ترتیب..سر و ته از یک کرباس هستند....
برخی روزنامه‌های ارزشی هیچ اشاره ای به بکسل کردن ساختمان توسط شهرداری تهران نکردند!! #مدیریت‌جهادی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
چمران سالخورده بیمار و عاشق صندلی سبز ریاست شورای شهر تهران
تخریب ساختمانهای بی کیفیت و خطرناک و کشتار انرا

و گناه و تقصیر مستقیم انرا
از گردن زاکانی نالایق و مدیران بی کفایت تر از خودش و سیستم ...شهرداری تهران را برداشته است
و به گردن اراذل انداخته است!!!؟؟؟

حفظ قدرت و منافع جناحی ، تا کجا و چقدر ؟؟؟؟؟
ما هم در نهایت بلاهت مرز هایمان را باز گذاشتیم تا طالبان‌ بتواند نیرو‌هایش را بفرستد ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
روز جمعه یک سری به پارک و دریاچه چیتگر و یا دیگر پارکهای
و میادین تهران و شهرهای بزرگ بزنید
و از مشاهده تعداد بسیار زیاد افاغنه مجرد که با لباسهای گاهاً استتار فرم بلند طالبانی
در حال گشت و گذار و چشم چرانی هستند بزنید
تا دو ریالی تان بیفتد
که چه خطر بزرگی را در داخل کشور و شهرها و روستهایمان درنزدیکی خودمان داریم

و متاسفانه تندروهای جبهه پایداری ها که مجلس و دولت و نهادهای حکومتی را در اختیار دارند
یا خبر ندارند و یا میدانند و کاملا هماهنگ میباشند !!؟
آقای شریعتمداری کیهان نشین که مرگ بر آمریکا از دهنش نمی افته با کامپیوتر آمریکایی که تو دفترش هست هر روز تراوشات مغز و ذهن خودش رو تایپ میکنه درباره روز خبرنگار باید ساکت باشن.
روز خبرنگار روز شهادت خبرنگار ایرانی تو کنسولگری ایران تو مزار شریف هست. آقای شریعتمداری که مدافع سینه چاک طالبان وحشی و جنایتکار هست صلاحیت نداره درباره خبرنگار و روز خبرنگار سخن بگه. اصلا ایشون با تفکر طالبانی تو کیهان چیکار میکنه؟؟
ایشون باید بره افغانشتان و تراوشات ذهنی خودش رو در سایه طالبان اونجا اجرا کنه. مثلا رئیس زندان بشه بازجو بشه ..... بشه ایشون ذاتا تو این کارها خبره هستن.
پاسخ ها
عاشق ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
به ولله قسم این خبرنگاران شهید و عزیزی که الان کیهان تصاویرشان را در صفحه اول چاپ کرده

زنده بودند اکثرشان قطعا مخالف رویه و روش و منتقد جدی شریعتمداری و کیهان بودند

و در مقابل هم همین شریعتمداری بد ترین توصیفات را بر علبه انها بکار می برد
پرونده شیوع سرطان و نازایی و نوزادان ناقص الخلقه در شهرستان شازند و روستای کزاز به کجا رسید!؟ عدالت جاری شد؟ عاملان مجازات شدند؟
چمران احتمالا حتی فیلم تخریب غیر فنی و عجیب و غریب ساختمانها را ندیده !!؟؟

و یا دیده ولی بخاطر حفظ صندلی خود و‌ ماستمالی خطایش در انتخاب و عدم نطارت و کنترلش بر زاکانی روا داشته است
و منحرف کردن افکار عمومی از وجود گسترده فساد و رشوه و زیر میزی و نظارت شهرداری بر این تعداد ساختمان که بصورت وحشتناکی سست و بی کیفیت در مقابل چشمان شهرداری در یکساله گذشته ساخته شده اند

خودش را به کوچه علی چپ !!؟ و داستانسازی جنایی غیر واقعی میزند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
چمران و زاکانی از یک جنس و جناح خودی هستند

قالیباف و رئیسی از یک جنس و جناح خودی هستند

این است که بهم نان قرض میدهند

و منافع و صلاح مردم و کشور تلف و نابود میگردد
چگونه امریکا انگلیس , فرانسه و ..... تامین هزینه های تروریسم را می کنند و عضو fatf هم هستند.. ولی ما با این همه ادعای زرنگی و توانایی نمی توانیم مخفیانه از جزب الله و انصارالله و.. حمایت کنیم و عضو fatf هم بشویم ... ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
دروع جزو گناهان کبیره است

یک نخست وزیر آلمان نیم ساعت از هلی کوپتر دولتی

برای رساندن رفیقش استفاده کرد و مجلس و رسانه

های آزاد در آلمان مجبورش کردند تا عذر خواهی و
استعفا کند

چگونه میتوان باور کرد که دولتی در این سیستم غربی

دموکرات و آزاد حزبی به تروریست ها کمک کنند ؟؟؟
بازنشستگان تامین اجتماعی وخانواده شان که انشاالله درانتخابات آتی شرکت نخواهد کردوجواب بی توجهی دولت ومجلس را خواهدداد
بحث اعتماد کردن به طالبان نیست موضوع اینه که چاره ای جز این ندارند...تا زمانی که سیاست خارجی تناسبی با روابط بین الملل نداشته باشد وضع به همین روال خواهد بود....
نرخ فقر از ۴۶٪ به ۲۷٪
باسوادی از ۳۶.۵٪ به ۸۸.۷٪
سهم نفت در درآمد کشور از ۷۵ به ۸٪
امید به زندگی از ۵۵.۸ به ۷۷.۳٪
تولیدناخالص داخلی از ۸۰٫۶ به ۹۳۹٫۳ میلیارد
مرگ‌ نوزادان در هر ۱۰۰۰تولد از ۹۳.۳ فوتی به ۱۰.۵ فوتی

ما نگفتیم! نشریه The Cradle گفته ولی باز بعضیا خودشونو به کوری میزنن!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
اینجا کامنت تابناکه و این امار رو هم داری تو میگی پس نگو ما نگفتیم فلانی گفته
دادن چند تا درصد که حتی اگر درست باشه تو 50 سال نه تنها هنر نیست که پسرفت محسوب میشه رو نذار بحساب زرنگیت
برو مقایسه کن با بقیه کشورها ببین چی بودن و چی شدن
و ما چی بودیم و چی شدیم
همه رو هم مثل خودت بوق فرض نکن
ناشناس
| Austria |
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
الان این 27 درصد نرخ فقری که میگی دقیقا چیه؟ طبق تعریف خط فقر الان نزدیک 70 درصد مردم ایران فقیر هستن و نسمی از جمعیت دچار فقط مطلق
همنیجوری عدد چشت سر هم قطار کردی که چی بگی
بعد اون تولید ناخالص داخلی ریاله یا تومن یا دلار؟ چون هر کدومش باشه اشتباهه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
اولا نشریه مدکور و صندوق جهانی پول از اطلاعات و

آمار دولت ها استفاده میکنند و صحت و سقم ان به

گردن دولتها است و ما داریم فقر مطلق و فلاکت ۸۰

درصد مردم را با پوست و گوشت و خون خودمان لمس

کرده و میبینیم

دوما محاسبه کنید که اگر حاکمیت مردمی حداکثری

منطقی و علمی و ملًی بر قرار بود اوضاع کشور و مردم

در جزو ده کشور از ثروتمند ترین و بهترین و قویترین

در منطقه و جهان بودیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی