نگاهی به مصوبات و تذکرات امروز بهارستان نشینان؛

تذکر درباره افزایش قیمت نان و دارو در کشور/ قدرت خرید مردم کم نشده، سقوط کرده است/ قدرت خرید مردم کم نشده، سقوط کرده است

نمایندگان مجلس در نشست امروز جهت ساماندهی بازار سرمایه که مدتی است با تلاطم همراه شده و ذینفعان خود را دچار چالش کرده، مصوباتی را به تصویب رساندند تا این بازار بار دیگر در مسیر تقویت و رونق قرار گیرد.
کد خبر: ۱۱۸۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۳ 07 August 2023

تابناک _ بعد از حضور بیش از دو سوم نمایندگان در ساعت 8 و 14 دقیقه در نشست علنی صبح امروز(دوشنبه، 16 مرداد ماه) بود که قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ آغاز این جلسه را به صدا درآورد تا روح الله متفکرآزاد دستور کار آن را قرائت کند.

اراده نمایندگان برای افزایش سرمایه گذاری و حمایت از کالاهای ایرانی با اصلاح قوانین  

نمایندگان برای نخستین دستور کار خود، رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد طرح تأمین مالی و جهش تولید را ادامه دادند و با مواد 14 تا 19 آن موافقت کردند.

گفتنی است این اقدام که در راستای یکی از اولویت های مجلس یازدهم برای افزایش سرمایه گذاری ها است تا منجر به جهش تولید شود از طریق اصلاح قانون حداکثر توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور صورت می گیرد.

با تصویب این مواد، شرایط سرمایه‌گذاری مردم در پروژه‌های تولیدی و زیربنایی معاف از مالیات، شرایط معافیت مالیاتی برای شرکت های بورسی و فرابورسی، نحوه تعیین سود دوره‌ای اوراق بدهی غیردولتی، شرایط انتشار اعلامیه پذیره نویسی عمومی برای افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام ثبت شده در سازمان بورس، مهلت اعمال حق تقدم و پذیره نویسی در این شرکت ها، تکلیف سازمان بورس برای ارائه اطلاعات افزایش سرمایه شرکت ها به صورت الکترونیکی مشخص شد.

همچنین در جریان رسیدگی به مواد 20 تا 23 این طرح و تصویب آنها، مجوز لازم به بورس های کالای برای زیرساخت تأمین مالی، مجوز به صندوق توسعه برای سرمایه‌گذاری یک درصدی از منابع سالانه این صندوق در صندوق تثبیت بازار سرمایه و مجوز به گمرک و سازمان تأمین اجتماعی برای پذیرش اوراق مالی خزانه بابت مطالبات مالیاتی برای حمایت از کالای ایرانی داده شد.

بهارستان نشینان در ادامه این دستور، مواد 24 تا 27 طرح مذکور را نیز بررسی کرده و به تصویب رساندند. این مواد، نحوه انتشار اوراق گواهی صرفه جویی و تضمین آن، تشکیل سامانه جامع اطلاعات سرمایه گذاری کشور، نحوه حمایت از سرمایه گذاری خارجی جهت ارتقای رقابت در جذب سرمایه خارجی و شرایط واگذاری بسته های سرمایه گذاری بی نام به واجدان شرایط را مشخص کرد.

نمایندگان در ادامه همین دستور ماده 28 را نیز به تصویب رساندند تا مجوزی به وزارت اقتصاد برای صدور ضمانتنامه دولتی جهت حمایت از طرح های اقتصادی غیردولتی داده باشند.

و اما در جریان بررسی ماده 29 این طرح، مسائل حقوقی مطرح شد که در نهایت حجت الاسلام ذوالنوری نایب رئیس مجلس که در این قسمت از جلسه بر صندلی ریاست نشسته بود را بر آن داشت تا این ماده را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید ارجاع دهد. قضیه این قرار بود که حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر اخطاری بر اساس اصل 42 ارائه کرد که نباید مصوبه دولت که جنبه قانونی ندارد و صرفا در حد یک آیین نامه است، باعث شود اقامت اتباع خارجی صرف سرمایه گذاری در کشور، رفته رفته جنبه تابعیت پیدا کند.

نمایندگان در ادامه نیز ماده 30 را بررسی کرده و این ماده که درباره صدور مجوزی جهت تأسیس کارگزاری های جذب سرمایه گذاری اشخاص حقوقی بود را به منظور جذب سرمایه خارجی به تصویب رساندند.

تذکر نماینده قائنات درباره افزایش قیمت نان و دارو در کشور

در این قسمت از جلسه سلمان اسحاقی نماینده مردم قائنات در مجلس در اخطار قانون اساسی خواستار توجه ویژه به موضوع تغذیه و بهداشت مردم شد و این انتقاد را از دولت داشت که علیرغم پیگیری‌های رئیس مجلس امروز قیمت نان، دارو و شیرخشک تبدیل به یک بحران شده است و نباید با عدم توجه به این مسائل باعث از دست رفتن سرمایه های اجتماعی شد.

اعلام برگزاری نشستی با مسئولان بورس در هفته آینده از سوی رئیس مجلس در پی انتقاد رئیس کمیسیون اقتصادی از وضعیت بازار سرمایه

جلسه صحن علنی به این بخش از خود که رسید، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی نسبت به شرایط بورس انتقاد کرد و از آثار منفی آن بر ذینفعان گفت که علیرغم وجود قوانین در این حوزه، به دلیل عدم اجرای آنها شرایط بازار سرمایه بی ثبات شده است.

نماینده مردم کرمان و راور تعداد ذینفعان بورس را حدود 50 میلیون نفر از اقشار مختلف برآورد کرد که امروز با چالش مواجه شده اند و خواستار برگزاری جلسه ای با حضور مسئولان در این خصوص شد که دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خبر از برگزاری نشستی در هفته آتی درباره وضعیت بورس با حضور مسئولان بازار سرمایه داد تا مشکل را ساماندهی کنند.

رئیس مجلس خبر از اصلاح طرح بیمه کارگران ساختمانی در صحن علنی داد

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در جلسه علنی تذکری درباره بیمه کارگران ساختمانی داد که مدتی است درگیر آن هستند و با گذشت 5 ماه از سال هنوز تعیین تکلیف نشده اند. او که نماینده مردم شاهین شهر است همچنین در جریان اخطاری امتیاز دادن به غیرایرانیان جهت تأسیس شرکت و مؤسسه را غیرقانونی دانست و تأکید که باز بودن مرزهای کشور برای ورود بی حساب و کتاب اتباع خارجی، منطقی نیست.

در زمینه بیمه کارگران ساختمانی، مصطفی نخعی نماینده مردم نهبندان نیز تذکری داده و خواستار تعیین تکلیف طرح بیمه کارگران ساختمانی شد.

قالیباف نیز در پاسخ به تذکر اول آن را وارد دانست و گفت که موضوع بیمه کارگران ساختمانی در حال حاضر هم مشکل مردم برای گرفتن پروانه و هم مشکل کارگران است، از این رو اصلاحیه طرح بیمه کارگران ساختمانی به زودی در صحن بررسی می شود.

رئیس مجلس همچنین با اشاره به ناهماهنگی های موجود در لایحه ای درباره ساماندهی اتباع خارجی گفت که در جلسه شورای عالی امنیت ملی 6 دستگاه مسئول رسیدگی به این موضوع شده اند تا هرچه سریع تر به قانونی در این زمینه دست پیدا کنیم.

ناطقان میان دستور

علی کریمی فیروزجائی دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس بنا به اعلام حجت اسلام ذوالنوری رئیس وقت جلسه امروز صحن، اسامی ناطقان میان دستور که قرار بود نطق های 7 و 5 دقیقه ای داشته باشند را معرفی کرد تا با حضور در پشت تریبون، ارائه نطق کنند که سرتیتر آنها در ادامه می آید:


فرشادان: قدرت خرید مردم کم نشده، سقوط کرده است

مقصودی: کاهش سرمایه اجتماعی در نتیجه ناکارآمدی اشباع شده مدیریتی کشور است

شهبازی: وزیر جهاد نسبت به رفع محدویت‌های صادراتی محصولات کشاورزی اقدام کند

شادمهر: مردم در ابتدایی‌ترین نیازهای خود درمانده‌اند

ویس کرمی: دشمن از تفکر ملتی که اهل انتخاب است، می‌ترسد

 

در ادامه جلسه بود که حجت الاسلام ذوالنوری نایب رئیس مجلس از کریمی فیروزجایی عضو هیأت رئیسه مجلس خواست تا اسامی نمایندگانی که قرار است تذکر دهند را اعلام کند. بر این اساس نمایندگان به بیان تذکرات خود درباره مسائل مختلف کشور به مسئولان پرداختند.

وحیدی: آموزش و پرورش در مهرماه با حدود ۲۰۰ هزار کسری نیرو روبرو است

علیپور خنکداری: تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی باید در دستور کار دولت قرار گیرد

حاجی دلیگانی: هزینه خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت هر چه سریعتر پرداخت شود

الهیان: ضرورت اجرای قوانین موجود در حوزه عفاف و حجاب

محمودوند: ارتباطی بین استیضاح وزیر کشور و معاون سیاسی وی وجود ندارد

محمودی: هیأت دولت برای اصفهان استاندار تعیین کرده یا بخشدار بخش مرکزی

ذاکر: خشک شدن دریاچه ارومیه یک تهدید ملی است

وحیدی: ضرورت استمهال وام دامداران و کشاورزان در سال زراعی جاری که با خشکسالی درگیر هستند

محسنی بندپی: لایحه تجدیدنظر در نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان به مجلس آورده شود

جلالی: کشاورزان رفسنجان با کم آبی و شوری آب مواجه هستند

بسطامی: ضرورت پرداخت فوق العاده ویژه مناطق جنگی برای بازنشستگان لشگری و کشوری و تامین اجتماعی

پاک مهر: ضرورت رسیدگی سریع‌تر مجلس به طرح ساماندهی کارکنان دولت

جلالی: تسهیلات قرض الحسنه بیماران سرطانی پرداخت شود

نوروزی: مشکل صف های طولانی بنزین در حوزه انتخابیه حل شود

سرمدی واله: مشکلات حاد در تأمین برق، کمبود آب و گرانی‌های سرسام‌آور نهاده‌ها مشکلات کشاورزان را دوچندان کرده است

زره تن لهونی: کولبران چاره ای جز کولبری ندارند و وزارت کشور چاره ای بیاندیشد

 

بعد از پایان ارائه تذکرات نمایندگان و همزمان با نوای اذان ظهر به وقت تهران، حجت الاسلام ذوالنوری نایب رئیس مجلس زنگ پایان جلسه علنی امروز را به صدا در آورد تا نمایندگان صبح فردا(سه شنبه، 17 مرداد ماه) برای حضور در آخرین نشست علنی این هفته مجلس حاضر شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی