بازدید 7513

فاصله ایران تا آلبانی چقدر است؟

آلبانی یکی از کشورهایی در اروپای شرقی است که امروزه به یکی از مقرهای اصلی سکونت گروه های تروریستی و منافق علیه ایران تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۸۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱ 07 August 2023

فاصله ایران تا آلبانی چقدر است؟

به گزارش «تابناک»، آلبانی با نام رسمی جمهوری آلبانی کشوری در شبه‌جزیره بالکان واقع در جنوب شرقی اروپا است. این کشور از شمال با مونته‌نگرو و صربستان و از شرق با مقدونیه شمالی و یونان مرز مشترک دارد. آلبانی جزو کشورهای ناحیه مدیترانه نیز است و در شمال دریای یونان و غرب دریای اژه قرار دارد.

آلبانی با ۲۸٬۷۴۸ کیلومتر مربع مساحت، ۱۴۴مین کشور وسیع جهان است. آلبانی با ۲٬۸۷۷٬۷۹۷ نفر جمعیت، ۱۳۶مین کشور پرجمعیت جهان است.

پایتخت و بزرگترین شهر این کشور تیرانا و جمعیت آن ۳۷۴٬۸۰۱ نفر است.

زبان رسمی این کشور آلبانیایی و واحد پول این کشور لِک نام دارد. مردم آلبانی از ریشه قوم ایلیری از اقوام هندواروپایی هستند.

آلبانی تحت نیروهای یونانی‌ها، امپراتوری روم، امپراتوری بیزانس و امپراتوری عثمانی (۴۳۱ سال) بود. آلبانی وارث تمدن ایلیریان باستان، پس از سده‌ها عقب ماندگی تحت حاکمان مختلف طی سده‌ها، پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی داشته‌است. آلبانی در ۲۸ نوامبر ۱۹۱۲ توسط مبارزات اسکندربیگ و اسماعیل کمالی استقلال خود را امپراتوری عثمانی بدست گرفت. اَنوَر خوجه ۵۰ سال حاکمیت کمونیسم بر کشور آلبانی، جمهوری سوسیالیستی خلق آلبانی تشکیل داد تا اینکه با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰ این کشور استقلال خود را مجدداً به‌دست‌آورد.

ببینید: 

واحد پول این کشور لِک نام دارد و اقتصاد آن در حالت گذار به بازار آزاد است. اصلاحات بازار آزاد، باعث شده تا اقتصاد این کشور به‌ویژه در بخش‌های انرژی و زیرساخت‌های ترابری، به روی سرمایه‌گذاری خارجی باز شود. اقتصاد آلبانی بیشتر در زمینه کشاورزی و صادرات کروم است. در حدود یک‌سوم این کشور جنگلی است و آلبانی از نظر گونه‌های گیاهی کشوری غنی است. یکی از مهمترین محصولات اقتصادی در این کشور گندم است که وارد بخش‌های صادراتی شده‌است و کشور آلبانی از نظر تولید محصولات کشاورزی به خصوص گندم به خودکفایی رسیده‌است. در این کشور تولید کرومیت نیز دیده می‌شود و کشور آلبانی در دنیا مقام بالایی را داشته‌است.

نظام سیاسی آلبانی دموکراسی پارلمانی است. ایلیر متا رئیس‌جمهور و ادی راما نخست‌وزیر کشور آلبانی است. از سال ۲۰۰۹، آلبانی عضو ناتو و کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است. آلبانی سعی کرده تا حفظ ثبات منطقه ای، حمایت از استقلال کوزوو و حل اختلافات سیاسی در بالکان باشد.

در همین حال، دولت آلبانی از پیشرفت و توسعه گردشگری برخوردار است. همچنین ۲۵ مکان نگهداری محیط زیست در جهان را در اختیار دارد. آلبانی از اعضای ناتو و تنها عضو سازمان همکاری اسلامی در اروپا می‌باشد. آلبانی از ژانویه ۲۰۰۳ در فهرست نامزدهای احتمالی پیوستن به اتحادیه اروپا قرار داشته و به‌طور رسمی در ۲۸ آوریل ۲۰۰۹ برای عضویت در این اتحادیه درخواست داده‌است. همچنین از تاریخ ۱۴ دسامبر ۱۹۵۵ در سازمان ملل متحد عضو است.

فاصله ایران تا آلبانی چقدر است؟

فاصله ایران تا آلبانی چقدر است؟

بر اساس اطلاعات جغرافیایی فاصله شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از نزدیک ترین نقاط جغرافیایی ایران با کشور آلبانی حدوداً ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است، اما فاصله تهران تا آلبانی حدوداً ۳ هزار و ۳۸۰ کیلومتر می باشد. البته این محاسبه مسیر جاده ای است و مسیر هوایی و مستقیم به مراتب کمتر است. 

آلبانی مقر منافقین

گفتنی است اردوگاه تیرانا یا کمپ تیرانا، مقر کنونی سازمان منافقین در شهر تیرانا (پایتخت کشور آلبانی) است.

فاصله ایران تا آلبانی چقدر است؟

این تصور نشان می دهد که اعضای سازمان منافقین به صورت تمام وقت در فضای مجازی علیه جمهوری اسلامی ایران در حال توطئه چینی هستند

این اردوگاه در منطقه‌ای میان پایتخت کشور آلبانی (تیرانا) و شهر ساحلی دورس قرار دارد. در سال ۱۳۹۵ پس از تعطیلی قرارگاه لیبرتی، افراد سازمان منافقین به کشورهای اروپایی و بیشتر به آلبانی منتقل شدند.

صبح روز ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ پلیس آلبانی به مقر این سازمان موسوم به «اشرف ۳» حمله‌کرد و ده‌ها نفر از اعضای این سازمان را بازداشت کرد. رسانه‌‎های وابسته به منافقین از کشته‌‌شدن ۱ نفر به نام علی مستشاری (عبدالوهاب فرجی‌نژاد) و زخمی‌شدن حدود ۱۰۰ نفر از اعضای این سازمان، خبر دادند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی