بازدید 3285

احدیان: جمهوری اسلامی بدون مردم معنا ندارد

احدیان، دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی با حضور در برنامه «صف اول» اظهاراتی را درباره انتخابات مجلس مطرح کرد.
کد خبر: ۱۱۸۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹ 07 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، محمدسعید احدیان دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به نقش احزاب و جریان‌های سیاسی در انتخابات سالجاری، گفت: انتخابات یکی از آوردگاه‌های مهم کشور برای حضور جریان‌های مختلف در کشور و کنشگری در مسائل مختلف است و بنده از همه نخبگانی که توانایی را در خود می‌ببینند، خواهش می‌کنم که در انتخابات ثبت‌نام کنند.

وی افزود: یکی از بحث‌هایی که ما به آن اعتقاد داریم، حکمرانی نو است و نیاز دارد که نظام حکمرانی‌اش را نوسازی کند و در عرصه‌های مختلف تعریف می‌شود.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ادامه گفت: یک ویژگی حکمرانی، حکم است، ترکیب تشخیص علمی و تصمیم سیاسی است و مشکل ما این است که گاهی وقت‌ها تصمیم سیاسی می‌گیریم، بدون پشتوانه علمی و گاهی اوقات دقیقا بالعکس این موضوع رخ می‌دهد.

احدیان گفت: مجلس شورای اسلامی این دو موضوع را با هم دارد، هم یک نهاد سیاسی و هم نهاد تخصصی است و در دوره‌های گذشته ما صرفا فضای سیاسی را تجربه کرده‌ایم تا صرفاً تخصصی.

وی افزود: مجلس باید ترکیب از موضع تخصص و سیاست باشد و مجلس فعلی با چنین رویکردی فعالیت‌های خود را جلو می‌برد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ادامه گفت: وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، به جریان‌های مختلف نقد وارد است که افراد متخصص را کمتر در لیست‌های خود قرار داده‌اند و لیست‌ها صرفا با همان نگاه سیاسی بسته شده است.

احدیان تصریح کرد: ما در دوره بعد مجلس باید نگاه تخصصی خود را پررنگ‌تر کنیم و باید مبتنی بر نیازهای مجلس، فهرست‌ها را ببندیم.

وی یاد آور شد: در مجلس قبل یکی از مهمترین محورهای ما جوانگرایی بود و در کل کشور هم این موضوع پیش، رفت و رهبر انقلاب هم در ابتدای کار مجلس به مجلس جوان اشاره کردند.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت وی گفت: در این دوره شبیه این دسته‌بندی‌ها را باید لیست ها مبتنی بر این نگاه ها بسته شود و بنده از افرادی که در لیست ها و این مدل فضاها نیستند و خودشان را توانمند می بینند می خواهم بیایم و ثبت نام کنند.

احدیان با اشاره به قانون جدید انتخابات گفت: در گذشته چون فرصت زیادی برای احراز صلاحیت وجود نداشت، شورای نگهبان نیز فرصت زیادی برای احراز صلاحیت افراد زیادی که ثبت‌نام می‌کردند، نداشت.

وی افزود: در قانون جدید عدم احراز ناشی از کمبود زمان، از بین رفته و بخشی اصلی از این عدم احرازها تأیید صلاحیت خواهند شد، چرا که طبیعتاً شورای نگهبان وقت بیشتری برای بررسی افراد دارد.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ادامه گفت: ما در سیاست‌های کلان خود در فهرست‌‌چینی‌ها با همین نگاه به جوانگرایی و بیانیه گام دوم درباره حضور جوانان انقلابی و کارآمد رایزنی خواهیم کرد و از این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

احدیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد کمی متخصص مثلا در حوزه اقتصاد داشتیم، اما خروجی‌های بسیار درست و دقیقی را به کمک مرکز پژوهش‌های مجلس در کارنامه مجلس فعلی مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مجلس فعلی با تصویب قانون انتخابات یک سری رقیب برای خود تراشیده است، گفت: باور بنده این است که احراز صلاحیت‌های بیشتری در این دوره را شاهد خواهیم بود.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ادامه، گفت: ما در حال حاضر برای تشخیص و پیدا کردن نخبگان و وارد کردن آن‌ها در لیست‌های انتخاباتی ورود کردیم و در دوره قبل هم این دعوت را از سایرین داشتیم.

احدیان افزود: در آن زمان که این نگاه تخصص‌گرایانه و جوان‌گرایانه را داشتیم، در شهرهای مختلف چهره‌های جدید و جوان را به شورای ائتلاف معرفی کردیم.

وی افزود: در حال حاضر هم نگاه‌مان این است که دنبال نخبگان و توانمندان برویم که علاقه خاصی برای ورود در انتخابات ندارند و از آن‌ها خواهش کنیم که بیایند.

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در ادامه، اظهار کرد: ما باید سراغ این افراد برویم که نمایندگی برای آن‌ها جذابیتی ندارد و از آن‌ها خواهش و فضا را فراهیم کنیم که وارد فضای انتخابات شوند.
احدیان در پاسخ به سؤال مجری درباره اینکه اشرافی‌گری جزو شاخص‌ها هست یا نه، گفت: حتما زندگی اشرافی نداشتن جزو شاخص‌های انتخاب افراد برای انتخابات است و اینکه فردی که طعم فقر را چشیده باشد و مثل مردم زندگی کند و فضای اشرافی را در زندگی خود نداشته باشد، بسیار نگاه خوبی است.
وی در ادامه، در تشریح شاخص‌های افراد برای انتخاب شدن، گفت: شجاعت در تصمیم‌گیری از اصول اصلی یک فرد کارگزار در مجلس است و در تصمیم‌های مختلف که تحت تأثیر جنگ ترکیبی است، نترسد و این شجاعت در برابر هجمه دشمن یک ضرورت مهم برای نماینده مجلس است.
دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت افزود: فسادستیزی یکی از شاخص‌های مهم است، اما مشکل آن این است که مانع تصمیم‌گیری‌های درست می‌شود، وقتی منافع عده‌ای به خطر می‌افتد و آن عده تلاش می‌کنند که مثلا فلان قانون تصویب نشود.
احدیان در ادامه تصریح کرد: اصلاح فسادهای ساختاری در مسأله مبارزه با فساد، موضوع مهمی است و زمانی که ساختار درست شود، خود به خود جلوی فساد را می‌گیرد.
وی ادامه داد: مردمی کردن مبارزه با فساد که عموم جامعه کمک کنند و چشم ساختار رسمی کشور باشند و قانون حمایت از افشاگران فساد که مجلس تصویب کرده، حتما می‌تواند در این عرصه کمک کند.
دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت در پایان خاطرنشان کرد: فساد مانع تصمیمات درست می‌شود و مجلسی می‌تواند تصمیمات درست بگیرد که فسادستیز باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست