بازدید 4891

طالبان دفاتر کمیته امداد در افغانستان را بست

طالبان افغانستان فعالیت دفاتر کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهرهای کابل، مزار شریف و هرات را متوقف کرده است.
کد خبر: ۱۱۸۶۲۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸ 04 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از جماران یک منبع محلی با تایید این خبر می‌گوید که این دفتر‌ها به دستور نیرو‌های طالبان پلمپ شده اند.

 به گفته او، فعالیت نمایندگی کمیته امداد در کابل قریب به یک ماه پیش و نمایندگی‌های مزار و هرات روز نهم مردادماه به دستور طالبان متوقف شده است.  

گفته می‌شود که نیرو‌های طالبان به نمایندگی کمیته امداد در شهر زرنج (مرکز ولایت نیمروز) که شهر مرزی با ایران است نیز مراجعه کرده اند، اما ظواهر امر حاکی از این است که فعالیت این دفتر همچنان ادامه دارد.

چند فرد مطلع در پاسخ به جماران درباره چرایی دستور جدید طالبان برای توقف فعالیت‌های دفاتر کمیته امداد امام خمینی در افغانستان اعلام کردند که این اقدام بدون اطلاع قبلی و بدون ارائه هیچ دلیل موجه و یا استناد حقوقی انجام شده است. کمیته امداد در افغانستان از وزارت مربوطه (کار) مجوز  داشته و به وزارت اقتصاد هم مالیات پرداخت می‌کرده است.  

 برخورد طالبان با دفاتر کمیته امداد در افغانستان در حالی صورت گرفته که منابع محلی در گفتگو با جماران تایید کردند که طالبان تا کنون برای فعالیت دفاتر خارجی با مسئولیت و ماموریت مشابه مانند تیکا از ترکیه، save the children از انگلیس، Giz از آلمان، ACTED از کانادا و ... محدودیتی قائل نشده اند.

سابقه فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی در افغانستان به بیش از ۲۰ سال پیش بازمی گردد. فعالیت این نهاد از تابستان ۱۳۷۷ در دوران حکومت اول طالبان متوقف شده بود، اما پس از سقوط طالبان،  دور دوم فعالیت این نهاد از  سال ۱۳۸۱ در چهار نمایندگی اصلی کمیته امداد در شهر‌های کابل، مزارشریف، هرات و زرنج از سر گرفته شد.  

به گفته مقام‌های ایرانی از همان زمان  مراکز فرهنگی و درمانی دیگر نیز تحت نظر دفاتر اصلی فعالیت و به نیازمندان کمک می‌کنند و این کمک‌ها پس از بازگشت طالبان به قدرت نیز ادامه داشت.

 به نظر می‌رسید که طالبان پس از بازگشت به قدرت با ادامه فعالیت‌های کمیته امداد در کمک رسانی به مردم افغانستان مخالفت علنی و مشخصی نداشته باشند چنانچه  مولوی مخدوم عبدالسلام معاون وزیر کار و امور اجتماعی طالبان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دیدار با لکزائی فرد،  رئیس دفتر نمایندگی کمیته امداد امام خمینی (ره) در افغانستان  ضمن قدردانی از فعالیت و کارکرد موثر کمیته امداد امام خمینی (ره) در افغانستان خواستار همکاری بیشتر این نهاد در  آموزش فنی و حرفه‌ای و کار آفرینی در این کشور شده بود.

رئیس دفتر نمایند‌گی کمیته امداد امام خمینی (ره) در افغانستان نیز در آن دیدار با اشاره به سابقه فعالیت‌های کمیته امداد در افغانستان گفته بود: «این کمیته از سال ۱۳۷۱ تا به امروز در ارائه کمک‌های بشردوستانه، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی فعالیت داشته و ارائه این خدمات در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.»

فاطمه اشرفی، رییس هیات امنای انجمن حامی درباره فعالیت‌های کمیته امداد در افغانستان به جماران می‌گوید: «کمیته امداد امام در افغانستان یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین نهاد‌های حمایتی و امداد رسان بوده است که حتی در دوران حاکمیت طالبان هم بی وقفه و بدون هر گونه ملاحظه سیاسی به امر حمایت از گروه‌های بی شمار زنان سرپرست خانوار، ایتام، ابن سبیل و معلولان  می‌پرداخت.  

این حمایت‌ها و فعالیت‌های امدادی در ۱۸ سال گذشته هم ادامه داشته و حتی بخش قابل توجهی از فعالیت‌ها به اقدامات توانمند سازی و کارآفرینی اختصاص پیدا کرده بود و دوره‌های آموزشی متعددی برای گروه‌های اجتماعی مختلف برگزار می‌شد. دوره‌های آموزشی شغلی که نقش بسزایی  در  توانمند سازی اقتصادی و خودکفایی فردی و خانوادگی گروه‌های فرودست ایفا می‌کرد.»

اشرفی با اشاره به محدودیت‌هایی که طالبان از زمان بازگشت به قدرت بر جامعه افغانستان بخصوص زنان تحمیل کردند به جماران می‌گوید: «طالبان از ماه‌های گذشته اجازه برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف برای زنان و دختران را لغو کردند و در روز‌های اخیر کل خدمات دفاتر امداد در افغانستان از سوی طالبان متوقف شد بدون در نظر گرفتن اینکه اکثریت افراد تحت پوشش، مراکز امداد برایشان آخرین دریچه‌های امیدی بوده است که در صورت عدم دریافت حمایت‌ها، ادامه حیات و زندگی شرافتمندانه برایشان امکان پذیر نیست.

نکته قابل توجه دیگر اینکه یکی از مهم‌ترین گروه‌های تحت حمایت دفاتر امداد امام، زنان ایرانی مزدوج با مردان افغان بوده اند که متاسفانه از فقیرترین و آسیب پذیر‌ترین گروه‌های اجتماعی در افغانستان هستند که بعضا وضعیت زندگی آن‌ها از گروه‌های مستمند افغان نیز ضعیف‌تر است.

کمیته امداد مرجع حمایتی این گروه از زنان ایرانی و خانواده هایشان هم بوده است که با وضعیت ایجاد شده، نمی‌دانم تکلیف این زنان چه می‌شود.»

یک منبع سیاسی مطلع در کابل درباره چرایی برخورد جدید طالبان با فعالیت کمیته امداد این برخورد را در ادامه سیاست‌های محدودیت زای طالبان علیه ایران و تمدن ایرانی، فارسی زدایی، مقابله با شیعیان قابل توجیه می‌داند.

فعالیت کمیته امداد در افغانستان در بیست سال گذشته همواره مورد انتقاد ایالات متحده بوده است. به عنوان نمونه روزنامه «وال‌استریت جورنال» در آبان ماه ۱۳۹۱ با استناد به سخنان مقامات آمریکایی و اشاره به  گسترش فعالیت خیریه و کمک‌رسانی نهاد‌های ایرانی در افغانستان نوشته بود: «با وجودی‌که ابعاد مالی طرح‌ها و فعالیت‌های کمک‌رسانی ایران به هیچ وجه با بودجه چندین میلیارد دلاری که آمریکا صرف می‌کند قابل مقایسه نیست توانایی ایران در سازمان دادن شبکه‌های مردمی و کار نزدیک با خود افغان‌ها باعث می‌شود که نفوذ و تاثیرگذاری این کشور به مراتب بیشتر از آمریکا باشد.»

در بخش‌هایی از این گزارش وال استریت ژورنال از شهر هرات آمده بود که «یکی از اتاق‌های کتابخانه کمیته امداد، مخصوص آموزش زبان انگلیسی به دختران نوجوان است. علاوه بر این کلاس‌هایی هم برای آموزش کامپیوتر، علوم و ریاضیات برگزار می‌کند.»

حکومت خودخوانده طالبان که در نتیجه توافق با ایالات متحده در دوحه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و تداوم سیاست خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان در دوره جو بایدن در مرداد ماه ۱۴۰۰ به قدرت بازگشتند هنوز از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اند، اما گفتگو‌ها و فعالیت‌های دیپلماتیک میان این گروه با کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ادامه دارد.

در تازه‌ترین این رایزنی ها، هیاتی از طالبان افغانستان با مقام‌های آمریکایی در دوحه پایتخت قطر دیدار و رایزنی کرده است. دیداری که نخستین دیدار رسمی و اعلام شده نمایندگان این گروه با هیات آمریکایی از زمان سقوط کابل است و گفته می‌شود که انتقاد از محدودیت‌های طالبان علیه زنان و سایر گروه‌های قومی در افغانستان و اصرار طالبان بر رفع بلوکه از اموال مسدود شده افغانستان و به رسمیت شناختن امارات اسلامی  از سوی جامعه جهانی محور‌های این جلسه بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۳
جالب است اگر موضوع فعالیت کمیته امداد کمک رسانی و فعالیت های بشردوستانه بوده پس چرا این نهاد در افغانستان مالیات هم می داده است
کار بسیار به جایی کرده اند چون در خود ایارن افراد نیاز مند زیادی هست که قادر به دریافت حمایت از کمیته امداد نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
بهتر از همه دلایل برای بسته شدن اینکه آمریکا مخالف فعالیت کمیته امداد و فعالیت های دیگر ایران هست و چه دلیل بهتر از این که عصبانیت و ناراحتی آمریکا را فراهم نکنیم. برای خود طالبان هم بهتره چون نظر رضایت آمریکا را هم حلب می کنه و شاید همین دلیل بشه که آمریکا گوشه چشمی به اونها هم داشته باشه یا سرمایه هاشون را آزاد کنه
جنبش اصیل منطقه:)))))
کمیته امداد هم تشریف بیارن داخل مملکت خودمان و به مردم بینوای سیستان و بلوچستان رسیدگی کنند اگر واقعا قصد کمک دارند البته و نه اهداف سیاسی برون مرزی
یعنی تمام سیاست های داخلی و خارجی تون نتیجه برعکس داده
بگم چی بشید..جوونی امثال من با فقر گذشت.ارزوهامون رو به گور میبریم.بعد شما پول منو فرستادید افغانستان.
عجب کار خوبی کرد پول مردم ایران هدر نمیره دستشون درد نکنه
اونا هم بازی رو بلدن و میدون نمیدن.....
اصلا چرا کمیته امداد در افغانستان باید شعبه داشته باشد؟؟
کار دفاتر کمیته امداد در خارج از ایران به این شکل است که کمک‌ها عمدتا توسط مردم همان کشور به کمیته ارائه می‌شود و کمیته آنرا در اختیار نیازمندان آن منطقه قرار می‌دهد.
واقعا جای تاسف دارد که بیست سال است پول مردم ایران در افغانستان خرج می شود. چند میلیون افغانی در ایران زندگی می کنند و از امکانات کشور بصورت مجانی استفاده می کنند. حتما کارکنان کمیته امداد در افغانستان به دلار حقوق می‌گیرند!!!! چون ماموریت خارج از کشور است.
بیچاره مردم ایران .
نصف جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی میکنه اونوقت اینها میرن به مردم افغانستان کمک می کنن و به دولتشون هم مالیات میدن..... عجیبه واقعا.....
در این مورد دستشون واقعا درد نکند
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است . هم در کشور به مهاجرین افغان خدمات می دهیم هم در داخل کشور خودشان . نتیجه هیچی به هیچی
چراغی که به خانه رواست ، به مسجد حرام است
بودجه ان ازکجاتامین می شود بااین همه فقیردرکشورچرابایددرافغانستان این کمکها بشود
شاید ی چیزای رو فهمیدن
خوب کردن

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
يك نماينده مجلس كفته ٦٠ميليون مردم ايران نيازمند كمك و يارانه هستند انوقت شماها رفتيد تو افغانستان كمك به انها بكنيد و ماليات هم بدهيد
يك چيزي بگيد بكنجه
والا خوبه ایران کارتون خواب هنوز داره از ایران بار می کنه برای افغانی ها کار درست کردن طالبان خدا خیرشون بده باید مردم افغان که از مملکت فرار کردن برگردونه یکی یکی خلاص کننه
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی