بازدید 2271

درخواست خلع سلاح گروه‌های تروریستی در کردستان عراق

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد خواستار خلع سلاح گروه‌های تروریستی فعال در کردستان عراق شد.
کد خبر: ۱۱۸۶۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷ 03 August 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد این خواسته را در دیدار با «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل در هیات مساعدت سازمان ملل متحد در عراق مطرح کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در این دیدار پیرامون آخرین تحولات سیاسی و امنیتی با نماینده دبیر کل سازمان ملل گفت و گو و تبادل نظر کرد.

آل صادق بر ضرورت خلع سلاح گروهک‌های تروریستی فعال در کردستان عراق، برقراری امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و از نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل خواست تا حداکثر تلاش خود را در این خصوص انجام دهد.

خانم پلاسخارت نیز در این دیدار با اشاره به سفر اخیر خود به تهران، این سفر را مثبت ارزیابی کرد و خواستار تداوم همکاری‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران و عراق شد.

پیشتر «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق روز یکشنبه هفته جاری در رأس هیاتی با سفر به تهران با برخی مقامات کشورمان از جمله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و تبادل نظر کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در دیدار پلاسخارت نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، در جریان آخرین وضعیت و تحولات عراق از منظر نماینده دبیرکل در امور عراق قرار گرفت و رابطه ایران و عراق را درهم تنیده و مستحکم دانست و تاکید کرد: مناسبات قوی و گسترده دو کشور مبتنی بر روابط مردمی و همکاری همه جانبه رسمی است که علاوه بر اثرات دو جانبه آن بر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، به نفع ثبات، توسعه و امنیت پایدار در منطقه است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به اظهارات نماینده دبیرکل سازمان ملل، امنیت مرزهای فیمابین ایران و عراق را با اهمیت خواند و اجرای دقیق موافقتنامه امنیتی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

«جنین هنیس پلاسخارت» از اول نوامبر ۲۰۱۸ تاکنون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در هیأت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) در بغداد است.

خاطرنشان می‌شود «ریبر احمد» وزیر امور داخلی کردستان عراق در آذر سال گذشته در مراسمی که به مناسبت واگذاری ناحیه «سیدکان» به منطقه سوران اقلیم کردستان عراق برگزار شد با اذعان به وجود گروه های مسلح غیر قانونی در مناطق مرزی، گفت که این دولت محلی مصمم است تا مشکل وجود گروه‌های مسلح غیرقانونی مستقر در مناطق مرزی اقیلم کردستان عراق را حل کند.

در این پیوند، «جبار المعموری» از رهبران ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق ۱۲ آبان سال گذشته (۱۴۰۱) در گفت و گو با خبرگزاری المعلومه با بیان اینکه اقلیم کردستان بخشی از خاک عراق است و زیر چتر قانون اساسی این کشور که همه فرزندان کشور بر آن توافق کردند، قرار دارد، گفته بود: یکی از مفاد قانون اساسی عراق این است که وجود هرگونه مقرهای مسلحی که امنیت کشورهای همسایه را تهدید می‌کند، ممنوع است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ مقر مشکوک نیروهای مختلف که بیشتر آن‌ها مسلح هستند در اقلیم کردستان عراق وجود دارد، افزوده بود که این مقرها سرزمین عراق را در عرصه مشکلات قرار می‌دهند.

این رهبر جریان ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق خواستار لزوم تعطیلی این مقرها و جلوگیری از هرگونه فعالیت علیه کشورهای همسایه شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار