بازدید 4138
۴

فالوده یزدی ثبت ملی شد

پنج اثر ناملموس یزد شامل نحوه بافت بادبزن اسمی بافق، حناسایی یزد، طرز تهیه فالوده یزدی، مراسم دوخت پیراهن مراد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، مراسم صبح روسیَه (سیاه) در فهرج و خرانق در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۱۱۸۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸ 01 August 2023

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از ثبت پنج اثر این استان از جمله طرز تهیه فالوده یزدی در فهرست میراث آثار ناملموس کشور خبر داد.

 «عبدالمجید شاکری شمسی» امروز سه‌شنبه دهم مردادماه با اعلام این خبر گفت: پنج اثر ناملموس یزد شامل نحوه بافت بادبزن اسمی بافق، حناسایی یزد، طرز تهیه فالوده یزدی، مراسم دوخت پیراهن مراد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، مراسم صبح روسیَه (سیاه) در فهرج و خرانق در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به این که استان یزد تعداد زیادی از آیین‌ها، رسوم، رشته‌ها، فنون و غذا‌های باارزش را در خود جای داده است، ادامه داد: آداب و رسوم، بازی‌های محلی، رشته‌ها و فنون مختلف صنایع‌دستی و سنتی، مراسم‌های خاص مذهبی و غیرمذهبی که در گذشته انجام می‌شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می‌گیرند، در حوزه آثار ناملموس بررسی می‌شوند.

شاکری با اشاره به این که تاکنون ۱۴۳ اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، در ادامه افزود: اولین اثر فرهنگی تاریخی در استان یزد در این حوزه، مراسم عزاداری محرم و صفر ندوشن بوده که به تاریخ پانزدهم دی‌ماه ۱۳۸۷ به شماره ۱۱ ثبت ملی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴
فالوده شیرازی یه چیزی، فالوده یزدی مثل رشته آشی است. نمی توانی یه کاسه اش را بخوری...
ضمن احترام به یزدی های عزیز، اصلا خوراکی خوشمزه ای نیست
نه تنها که خوشمزه نیست ، فوق العاده مضره ، شربت غلیظ فراوان و نشاسته ....
فالوده یزدی و فالوده کرمانی تقریبا شبیه هم هستند بسیار خوشمزه و دلپذیر .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست