بازدید 8382

تکلیف تعرفه‌های جدید گاز برای امسال روشن شد/ شرط بهره مندی از قبض گاز ۱۰۰ درصد رایگان/ با رونمایی از قبوض میلیونی، دولت دوباره عقب نشینی می‌کند؟

در حالی که سال گذشته یکی از اقدامات عجیب دولت سیزدهم عقب نشینی به نفع پرمصرف‌های گاز خانگی بود، عملا اجرای قانون ابلاغی دولت نیز روی زمین ماند. حالا در پنجمین ماه سال، زودتر روال گذشته شاهد ابلاغ تعرفه‌های جدید گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران هستیم.
کد خبر: ۱۱۸۵۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶ 29 July 2023

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تبصره 15 قانون بودجه امسال آمده است: "در سال ۱۴۰۲ وزارتخانه های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز مشترکان خانوارهای کشور را به گونه ­ای اصلاح نمایند که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان تا سقف الگوی مصرف خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه ای و براساس الگوی افزایش پلکانی (آی.بی.تی) تعیین شود. تعرفه به نرخ صفر آب خانوارهای مذکور براساس بُعد خانوار محاسبه می شود. میزان افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه ای تعیین شود که بار مالی رایگان کردن تعرفه مشترکان کم مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد."

حال بر خلاف سال گذشته که عملا در پاییز دولت تصمیم به ابلاغ تعرفه های جدید گاز گرفت، در روزهای اخیر شرکت ملی گاز ایران تعرفه گازبهای مصوب امسال را طبق قانون بودجه کل کشور ابلاغ کرده و تاکید کرده است: " این تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی و در قالب ۱۲ پله تدوین و ابلاغ شده و تعرفه هر پله به مصارف مازاد بر پله پیشین اعمال خواهد شد. همچنین تعرفه بخش خانگی ۲۱ خرداد ماه امسال ابلاغ شده و صورتحساب مشترکان از ابتدای امسال بر اساس تعرفه جدید محاسبه می‌شود."

بر اساس اعلام شرکت ملی گاز؛ تعرفه هر پله در دوره سرد سال دقیقاً مشابه تعرفه‌های ابلاغی سال ۱۴۰۱ است و صرفاً الگوی مصرف براساس آخرین اطلاعات مصرف و شرایط آب و هوایی کشور و با هدف کاهش هزینه خانوار‌ها تغییر یافته است.

الگوی مصرف متناسب با مناطق جغرافیایی و اقلیم آب و هوایی شهر‌های کشور تعیین شده است و مشترکان در شهر‌های مختلف طبق وضعیت آب و هوایی محل مصرف از الگو‌های متفاوتی برخوردار هستند.

از سویی به منظور اعمال دقت نظر و بررسی شرایط آب و هوایی مناطق مختلف کشور، اقلیم‌های آب و هوایی از سوی پژوهشکده هواشناسی کشور تعیین و به شرکت ملی گاز ایران اعلام می‌شود.

در تعرفه‌های ابلاغی مانند سال‌های گذشته تعرفه مشترکان کم مصرف (سه پله ابتدایی) هیچ تغییری نکرده است و صرفاً تعرفه مشترکان پر مصرف مانند سال ۱۴۰۱ در هر پله تعیین شده است همچنین به منظور تشویق مشترکان به صرفه‌جویی و استفاده از راهکار‌های بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی، تعرفه پله‌های ۱۱ و ۱۲ (مشترکان بسیار پر مصرف)، به ترتیب ۵۰ و ۶۰ هزار ریال است.

جدول پلکانی تعرفه‌های گاز طبیعی در دوره سرد سال در نمای کلی به شکل زیر است:

تکلیف تعرفه‌های جدید گاز برای امسال روشن شد/ با رونمایی از قبوض میلیونی، دولت دوباره عقب نشینی می‌کند؟

تعرفه‌های ابلاغی در دوره گرم نیز مطابق جدول زیر است:

تکلیف تعرفه‌های جدید گاز برای امسال روشن شد/ با رونمایی از قبوض میلیونی، دولت دوباره عقب نشینی می‌کند؟

در دوره گرم سال به‌دلیل حذف مصارف گرمایشی، تعرفه همه اقلیم‌های آب و هوایی مشابه است.

همچنین به‌منظور مساعدت با مشترکانی که برای سرمایش از چیلر استفاده می‌کنند تعرفه پله‌های ۱۱ و ۱۲ دوره گرم سال به نسبت سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، کسانی که در دوره گرم سال از گاز طبیعی برای مصارف سرمایشی استفاده می‌کنند، ضروری است از تجهیزات بهینه‌سازی شده و با بازده انرژی بالا استفاده گنند تا هزینه‌های مربوطه را کاهش دهند.

گازبهای افراد زیر پوشش سازمان‌های حمایتی در دوره سرد و گرم سال تا سقف مصارف پله ۳ آن‌ها رایگان است و تنها گازبهای مصارف مازاد بر پله ۳ را پرداخت خواهند کرد. همچنین مشوق‌هایی برای تشویق مشترکان به صرفه‌جویی در بازه ۱۶ آذر تا ۱۵ اسفند ماه در نظر گرفته شده است.

بر این اساس، در صورت کاهش حداقل ۱۰ درصدی مصارف خانگی به نسبت دوره مشابه سال ۱۴۰۱، به ازای هر متر صرفه‌جویی مبلغی معادل ۵ برابر هزینه فرآورش، انتقال و توزیع به مشترک پرداخت خواهد شد. این مبلغ تا سقف ۳۵ درصد صرفه‌جویی قابل پرداخت خواهد بود.

از سوی دیگر، در صورت صرفه‌جویی بیش از ۱۰ درصدی مدارس، دانشگاه‌ها، خیریه‌ها، اماکن ورزشی و مذهبی، مجتمع‌های تجاری و اماکن گردشگری، به ازای هر یک واحد درصد صرفه‌جویی، مشمول تخفیف هزینه گازبها دوره صورتحساب تا ۱۰ واحد درصد خواهند شد. این تخفیف گازبها تا سقف ۴۰ درصد قابل اعمال در صورتحساب دوره است.

گازبهای کدام یک از مشترکان ۱۰۰ درصد رایگان است؟

بر اساس ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، گازبهای مشترکانی که در بازه زمانی ۱۵ دی ماه تا ۱۵ بهمن ماه حداکثر ۷۰ درصد مصرف پله سوم اقلیم مربوطه را داشته باشند به‌ صورت ۱۰۰ درصد رایگان محاسبه خواهد شد.

مشترکان غیر خانگی با ظرفیت ۵ هزار متر مکعب در ساعت و بیشتر در صورتی که در دوره سرد سال حداقل در ۵ روز متوالی مصارف خود را نسبت به روز‌های گذشته خود حداقل ۳۰ درصد کاهش دهند متناسب با حجم گاز صرفه‌جویی شده مشمول ۱۰ درصد بخشودگی گازبهای دوره خواهند شد.

ممنوعیت‌های قانونی از ابتدای آذر تا پایان بهمن ماه شامل استفاده از گاز طبیعی به‌منظور گرمایش استخر‌های خانگی، استفاده از وسایل انرژی بر در فضای باز و فروش گاز به مراکز استخراج رمز ارز است.

افزایش ۵۰ درصدی برای گازبهای کدام گروه است؟

تعرفه مشترکان تجاری، گردشگری و صنایع دستی و کوره‌های آجر از ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ مشابه تعرفه مشترکان صنعتی کشور خواهد بود. همچنین مشترکان دولتی در صورتی که در بازه ۱۶ آذرماه تا ۱۵ اسفند ماه، مصارف خود را نسبت مصارف سال گذشته ۲۰ درصد کاهش ندهند، گازبهای دوره آن‌ها با ۵۰ درصد افزایش محاسبه خواهد شد.

با رونمایی از قبوض میلیونی، دولت دوباره عقب نشینی می‌کند؟

تخفیف 70 درصدی برای گروه پرمصرف گازی در زمستان 1401 (که در فضای رسانه ای نسبت به قبوض میلیونی گلایه داشتند)، از جمله تصمیماتی بود که با انتقاداتی همراه شد. این در حالی بود که بررسی ها نشان می داد در صورتی که مشترکان در محدوده الگوی بهینه، مصرف گاز داشته باشند، رقم قبوض افزایش قابل توجهی نخواهد داشت؛ اما مسلما برای پرمصرف‌ها و بدمصرف ها، جریمه لحاظ می‌شود؛ جریمه‌ای که در روز‌های سرد سال که بسیاری از هم وطنان نیاز به گاز برای مصارف خانگی داشتند، معقول به نظر می رسید. از سوی دیگر؛ مصرف بی رویه گاز توسط قشر مرفه‌ و ثروتمند برای اموری همچون گرم کردن استخر‌های خانگی و ویلاهاست که با مصرف گاز چند هزار متر مکعبی، در این سال ها به ناترازی مصرف گاز منجر شده است.

اما با همه این نکات کارشناسی؛ مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اوایل بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد: "با توجه به ارقام چند میلیونی در برخی از قبوض گاز، رئیس جمهور دستور داد، ۷۰ درصد از افزایش قبوض گاز از بازه زمانی ۱۶ آذرماه تا ۱۵ اسفندماه امسال به مردم بخشیده شده و تخفیف داده شود"

این تصمیم از نگاهی دیگر این تلقی را ایجاد کرد که کم‌مصرف‌ها هیچ سهمی از تخفیف گازی دولت ندارند و پرمصرف با مصرف بیشتر، تخفیف هم می گیرند. 

هرچند مدتی بعد دوباره دولت از این تصمیم هم اندکی عقب نشینی کرد و در مصوبه جدید هیات وزیران (16 بهمن ماه 1401) برای مشترکان گاز خانگی، آن دسته از مشترکانی که در پله ۱۲ تعرفه قدیم گاز خانگی قرار داشتند، از تخفیف ۷۰ درصدی رئیس‌جمهور برای افزایش قبوض گاز مستثنا شدند که معادل ۴۶ هزار مشترک بود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا این بار و در فصل سرد سال که مصرف گاز با افزایش قابل توجهی مواجه می شود و احتمالا دوباره شاهد قبوض میلیونی و گلایه گروهی خاص خواهیم بود، بازهم دولت دست به اقدامی مشابه سال گذشته می زند یا اینکه خبری از تخفیفی همچون سال گذشته نخواهد بود؟

 

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۸
معلومه کسی که با بی خیالی و بی مسئولیتی تمام از گاز استفاده میکند در حالی که در اوج سرما دیگران دچار مشکل میشوند، باید به شدت نقره داغ شود و گاز باید به نرخ جهانی برایش حساب بشود. چرا دولت و نظام در مقابل این افراد پررو عقب نشینی میکند؟ اگر اعتراض هم کردند باید با آنها مثل اغتشاشگر برخورد بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
نفست از جا گرم بلند میشه مگه مردم مرض،دارند بیخودی مصرف کنند گاز را مفت به عراق می‌دهند پولش،را از ما میگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
احسنت کاملا موافقم. خیلیا برای استخر و سونا بی رویه گاز مصرف میکنند و نگرانی از قیمت ها هم ندارند.
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
باید گاز را قطع کنند تا مثل مردم یمن نان خشک بخوریم
بعضیها پررو و پرتوقعند. نظام نباید در مقابل آنها عقب نشینی کند. فوقش یک اغتشاشی راه می اندازند که میزنیم هتکشونو پتک میکنیم و تا چند سال جرات نمیکنند حتی برای خرید نان هم وارد خیابان شوند. یک نظام مقتدر اسلامی باید بتواند عدالت را اجرا کند و از واکنش قلدرها نترسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
دو تا کامنت اول رو یک نفر نوشته و معلومه که حسابی پروار شده که با تهدید و بگیر و ببند دلش خوشه.برو عموجون،برو سعی کن نون حلال سر سفره زن و بچه ات ببری.نون مزدوری تو گلوت گیر میکنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
دقیقا.
نباید عقب نشینی کرد در مقابل سلبریتی های پرمصرف
شاهد قبوض میلیونی و گلایه گروهی خاص خواهیم بود
گروهی خاص !!!؟؟؟ واقعا برای نویسنده متاسف هستم
قبض روستاها میلیونی آمده بود نه مسوولین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
شاید منظورش گروه ثروتمند باشه که استخر و سونا دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
گروه خاص تو خونه سازمانی زندگی می کنه و هیچ قبضی هم پرداخت نمی کنه
دولت بی کفایت زورش فقط به مردم می رسد
بهروز بهزادی 78 ساله، مدیرمسئول روزنامه اعتماد، با شکایت قرارگاه ثارالله در شعبه ۹ کیفری ۱ تهران محاکمه و به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. در نهایت دادگاه با استفاده از اختیارات برآمده از تبصره ماده ۳۵ قانون مطبوعات، مجازات حبس بهروز بهزادی را به محرومیت از هر نوع مسئولیت مطبوعاتی به مدت یک سال تبدیل کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
باشه. ولی چه ربطی به این گزارش مصرف گاز داشت؟
گازبهای مشترکانی که در بازه زمانی ۱۵ دی ماه تا ۱۵ بهمن ماه حداکثر ۷۰ درصد مصرف پله سوم اقلیم مربوطه را داشته باشند به‌ صورت ۱۰۰ درصد رایگان محاسبه خواهد شد.
نویسنده بماند-خودتان که بازنشرکردیدمتوجه شدیدمطلب را؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
کجاش ابهام داره؟
ادر یک ماهی که مصرف به شدت زیاده، اگر مصرف یک مشترک حداکثر 70 درصد مصرف پله سوم باشه، قبضش رایگان میشه.
سخته فهمیدنش؟؟؟؟
کو آب و برق و اتوبوس مجانی ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
برای تفراد پرتوقع و پر مصرف قطعا مجانی نیست
از این تبلیغات میکنند و تلافیش و سر عامه مشترکین در میارند
تعرفه گاز برای کارخانه های استخراج ارز دیجیتال به ازای هر متر مکعب ۱۰ هزار تومان لحاظ میشود که به استدلال دولت برابر با ۷۰ درصد نرخ صادراتی است.در صورتی که در اکثر نقاط دنیا گاز متر مکعبی ۱۵ الی ۲۳ سنت محاسبه میشود که اگر ۷۰ درصد ۲۳ سنت را هم محاسبه کنیم با دلار ۴۹ هزار تومانی میشود حدود ۷۹۰۰ تومان که کمتر از ۱۰ هزار تومان فعلی است.دقت فرمایید به این ۱۰ هزار تومان حدود ۱۹ درصد مالیات و عوارض اضافه میشود که در صادرات بی معنی است
در این شرایط صنعت استخراج رمز ارز قانونی سالهاست در ایران ضرر ده است و این صنعت از طرف سود جویان قانون گریز به سمت زیر زمینی شدن و از طرف سرمایه گذاران کلان به سوی سرمایه گذاری در کشورهایی با امنیت اقتصادی و قوانین مطمئن پیش رفته.به طور مثال در کانادا گاز به نرخ ۲۰ سنت کانادایی در حجم صنعتی فروخته میشود که بسیاری از سرمایه گذاران طی چند سال اخیر جذب آن شدند و موفق شده اند سرمایه خویش را حفظ کنند.در صورتی که سرمایه گذاری چند میلیون دلاری در این صنعت به صورت قانونی در ایران صد در صد ضرر بوده است
ما ساكنين كردستان مجبور هستيم تا اوايل خرداد از وسايل گرمايشي استفاده كنيم چطور فصل گرم رو از اول فروردين ماه در نظر گرفتين؟!! در ضمن تعرفه گازبهاي در نظر گرفته شده طوري هست كه ما با حتي گرم كردن يك اتاق بايستي قبض ميليوني پرداخت كنيم. مسئولين تصميم گيرنده متاسفانه نه تنها از وضعيت جيب مردم بي اطلاع هستن بلكه از وضعيت آب و هواي كشور هم بي اطلاع هستن
تنها شرط مجانی شدن گازبها، بستن شیر اصلی گاز است. این کار رو انجام بدین قول میدم قبض گازتون صفر بشه. البته اگر مثل تلفن یک آبونمان تپل تو قبض براتون ننویسن.
فعلأ مردم رو تو کامنت‌ها هم به جون هم انداخته اید
همه این راهها آخرش شکست میخوره!
تولیدمون به علت انرژی ارزان و بی‌خیالی در افزایش بهره‌وری، قدرت رقابت با خارجی رو نداره!
قانون هم که هر سال نرخ جدید تعیین کنه به درد نمی‌خوره!

و اما راهکار...

نرخ جهانی هر Mmbtu گاز در حال حاضر 2.6 دلاره که با دلار 50 تومنی تقریبا نرخ هر متر مکعب گاز در میاد 4600 تومان! نرخ تعرفه رو برای محاسبه قبض جهانی کنند (4600 تومان بر مترمکعب) و در ازای آن به هر شخص بر اساس منطقه جغرافیایی سالانه مثلا 200 تا 250 مترمکعب در بورس اختصاص دهند.

بنزین هم با همین روش نرخ جهانی کنند و به هر فرد سالانه 365 لیتر در بورس اختصاص دهند.
چرا هر سال اب و برق و گاز هی گرون میشه؟ تو کشورای دیگه هم همینطور هست؟
خداروشکر همه چی عالیه
خداقوت دولت مردمی دکتر رئیسی و خداقوت مجلس انقلابی
در شرایط غیر استاندارد دولت طرح های کارشناسی نشده ارائه میدهد ساختمانهای مناطق روستایی و شهری عایق حرارتی نیستند بجای اینکه مردم طلبکار دولت باشند حالا بدهکار دولت شده اند ایا سازمان نظام مهندسی ، شرکت گاز ، شهر داری ها، دهیاریها ، استانداران ......... به تکالیف قانونی عمل کردند ایکاش مسئولین مملکتی در زمستان در چهار محال وبختیاری زندگی میکردند
چرا مالیات ارزش افزوده در قبوض گاز 15%محاسبه میشود در حالی مالیات ارزش افزوده 9%است وکسی جوابگو نمیباشد
زور دستشان است پول هم ندارند مجبورا از خلق الله بگیرند ندهید هم بیچاره میشوید
مالیات هم همین است افرایش نرخ آب برق گاز تلفن کلا هر چیزی که بتوانند و هر جوری که بتوانند فقط بلدند ار ملت خودشان بکنند پول نفت و باقی چیزها کجا می‌رود الله اعلم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی