بازدید 1398

تمرکز بریکس بر دلارزدایی در نشست ژوهانسبورگ

کد خبر: ۱۱۸۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳ 24 July 2023

آنیل سوکلال (Anil Sooklal)، دیپلمات آفریقای جنوبی مسئول روابط بریکس، به تازگی اظهار کرده است استفاده از ارزهای ملی و کاهش اتکا به دلار آمریکا در دستور کار نشست سران بریکس در ژوهانسبورگ خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از وبگاه بیت‌کوین، آفریقای جنوبی، که رئیس فعلی گروه بریکس است، از ۲۲ تا ۲۴ اوت (۳۱ مرداد تا ۲ شهریور)، میزبان نشست سران بریکس در ژوهانسبورگ خواهد بود.

آنیل سوکلال (Anil Sooklal)، دیپلمات آفریقای جنوبی مسئول روابط بریکس، روز پنج‌شنبه گفت: موضوع ارز مشترک بریکس در دستور کار نشست آتی رهبران گروه اقتصادی نیست.

سوکلال توضیح داد که موضوع نشست کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)، استفاده از ارزهای ملی و کاهش اتکا به دلار آمریکا خواهد بود. رویترز به نقل از وی گفت: هرگز صحبتی از ارز بریکس نشده است، آن را در دستور کار قرار نداده‌ایم. آنچه ما گفته‌ایم و به آن خواهیم پرداخت، تجارت و تسویه‌حساب با ارزهای محلی است.

خبرگزاری روس راشا تودِی مدعی شده است که کشورهای بریکس در نشست ماه اوت، موضوع یک ارز مشترک با پشتوانه طلا را مطرح خواهند کرد.

با این حال، لِزلی ماسدورپ (Leslie Maasdorp)، نایب رئیس و مدیر مالی بانک توسعه جدید (بانک بریکس)، اظهار داشت که بلوک اقتصادی بریکس هیچ‌گونه برنامه فوری برای راه‌اندازی یک ارز به منظور رقابت با دلار آمریکا ندارد.

وی با اشاره به تمایز بین تلاش‌ برای دلارزدایی و ایجاد ارز مشترک بریکس، تأکید کرد: طراحی جایگزین برای هر چیزی در واقع نوعی جاه‌طلبی میان‌مدت تا بلندمدت است.

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از مفهوم یک ارز مشترک حمایت کرده‌اند؛ زیرا کشورهای بریکس تلاش می‌کنند با سلطه غرب در امور مالی جهانی مقابله کنند.

این اتفاق در پی اِعمال تحریم‌های مالی سنگین غرب علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین روی داد. آمریکا و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده‌اند و انگیزه‌ای برای بسیاری از کشورها ایجاد کرده‌اند تا به دنبال جایگزین‌هایی برای دلار آمریکا باشند.

سوکلال درباره «دلارزدایی» توضیح داد:

بریکس روندی را آغاز کرد که در نتیجه تحریم‌های یک‌جانبه تسریع شده است. دنیای دلارمحور به پایان رسیده است، این یک واقعیت است. ما امروز یک نظام تجارت جهانی چندقطبی داریم.

در اوایل ماه جاری میلادی، وزیر خارجه هند تأکید کرد که ارزها تا مدت‌های مدید «یک مسئله ملی» باقی خواهند ماند.

رئیس بانک مرکزی روسیه نیز نظرات مشابهی را ابراز کرد و خاطرنشان کرد که ارز بریکس به دلیل چالش‌های اجرایی نیاز به رضایت چندین طرف دارد.

علاوه بر این، رئیس بانک مرکزی آفریقای جنوبی تأکید کرد که یک ارز مشترک، مستلزم ایجاد یک اتحادیه بانکی، یک اتحادیه مالی و همگرایی اقتصاد کلان است.

سوکلال همچنین فاش کرد که بیش از ۴۰ کشور علاقه‌مند هستند به بلوک بریکس بپیوندند و از میان آن‌ها، ۲۲ کشور، قبلاً درخواست رسمی ارائه کرده‌اند.

این دیپلمات معتقد است احتمال دارد گروه بریکس شامل بیش از ۵۰ کشور شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم