بازدید 12556

چرا سوخوهای روسی به ایران نرسیدند؟

گمانه‌زنی‌های حاکی از این است که جنگنده‌های سوخو۳۵ که قرار بود ایران از روسیه دریافت کند، احتمالاً هرگز به دست تهران نرسند.
کد خبر: ۱۱۸۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵ 23 July 2023

به گزارش تابناک؛ اکوایران نوشت : در ژانویه امسال، مقامات ایرانی اعلام کردند که سفارش ۲۴ جنگنده روسی دو موتوره سوخو۳۵ را داده و پیش‌بینی می‌کنند ظرف سه ماه آینده آنها را تحویل بگیرند. شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: «این جت‌ها در سال جدید وارد ایران می‌شوند».

به نوشته اوراسیا تایمز، با این حال و هفت ماه پس از این اعلامیه، جت‌های روسی هنوز به نیروی هوایی ایران تحویل داده نشده است. بر اساس گزارش‌ها، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع کشور در پاسخ به این سؤال که ایران چه زمانی جنگنده‌های سوخو را دریافت خواهد کرد، گفت: «ایران می‌تواند هواپیماهای جنگی را در داخل کشور بسازد».

به گفته کارشناسان ایرانی، این بیانیه حاکی از تغییری احتمالی در رویکرد ایران است. آشتیانی که به دلایل امنیتی تمایلی به ارائه جزئیات بیشتر نداشت، گفت: «در مقطعی برای خرید اقدام کردیم اما به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم جنگنده‌ها را در داخل کشور تولید کنیم».

این اظهارات تأییدی ضمنی بر شکست قرارداد خرید هواپیمای سوخو۳۵ روسی بود. در حالی که هیچ خبر رسمی از سوی وزارت دفاع ایران و روسیه منتشر نشده، شبکه‌های اجتماعی مملو از این گمانه‌زنی‌ها است. با این حال، وزیر دفاع ایران افزود که مقامات در حال «بررسی وضعیت» بوده و در صورتی که لازم بدانند فرآیند خرید می‌تواند مجدداً بررسی شود».

پیش از این و حتی قبل از اظهارات آشتیانی، یک روزنامه‌نگار ایرانی در توییتی نوشت که سرتیپ واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش ایران به یک منبع ناشناس ادعا کرده بود: «در حال حاضر، ستاد کل نیروهای مسلح با خرید جنگنده‌های چندمنظوره سوخو۳۵ مخالفت است. دولت روسیه نیز با انتقال تکنولوژی این هواپیماها برای تولید قطعات آن در ایران و همچنین دانش نگهداری آن‌ها برای ۳۰ سال آینده مخالفت کرده است». در این توئیت اداعا شده بود: «واحدی معتقدست که روس‌ها صرفاً می‌خواهند ۲۵ فروند هواپیمای سوخو۳۵ را که مصر قبلاً سفارش داده بود، بدون ارائه خدمات تعمیر و نگهداری، تسلیحات یا قطعات یدکی کافی بفروشند. علاوه بر این، آن‌ها درخواست ایران برای ۱۲ شبیه‌ساز سوخو۳۵ و هواپیمای جنگنده چندمنظوره دو سرنشین سوخو۳۰ام‌ای۲ را رد کردند».

اظهارات اخیر وزیر دفاع ایران باعث شد تا ناظران و تحلیلگران نظامی به انبوهی از مسائل به عنوان دلایلی برای کنار گذاشتن این توافق اشاره کنند. به عنوان مثال، به گفته برخی از کارشناسان نظامی، شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است اسرائیل در عدم ارسال جت‌ها به ایران دست داشته باشد. با توجه به اینکه اسرائیل علی‌رغم درخواست‌های مداوم و فشارهای دیپلماتیک ناتو به رهبری ایالات متحده، از ارسال هرگونه کمک نظامی به اوکراین خودداری کرده است، این احتمال قابل‌توجه‌تر به نظر می‌رسد.

ماه گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه مقامات اسرائیلی با همتایان روس خود بر سر گسترش اتحاد نظامی روسیه با ایران و احتمال ارائه تسلیحات پیشرفته روسی به ایران بحث کردند. بنیامین نتانیاهو در نشستی با نمایندگان پارلمان اسرائیل در پشت درهای بسته، این گفتگوی «رُک و صریح» با مقامات روسیه را فاش کرد.

چرا سوخوهای روسی به ایران نرسیدند؟
اگرچه هنوز تأییدی مبنی بر عدم تحویل جت‌های روس به ایران وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که این یک مسئله یک نکته منفی برای نیرو هوایی ایران به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد تأکید وزیر دفاع بر تولید داخلی جت‌های جنگنده، تلاشی برای جبران این مسئله است. آخرین جت‌هایی که ایران از خارجی‌ها خریداری کرده بود، جت‌های میگ۲۹ روسی در سال ۱۹۹۰ بود که ۳۰ سال از آن موقع می‌گذرد. علاوه بر این، نیروی هوایی ایران عمدتاً از هواپیماهای اصلاح‌شده بومی اف۴ فنتوم ۲، اف۱۴ تامکت و اف۵ تایگر ۲ دوران جنگ سرد استفاده می‌کند. در نتیجه، نگهداری و بهره‌برداری از این هواپیماهای قدیمی به مرور زمان دشوارتر می‌شود.

بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که با خرید جنگنده‌های پیشرفته، توان نیروی هوایی پیر ایران به طور چشمگیری ارتقا یابد. از زمان حمله روسیه به اوکراین، ارتباطی بین تحویل احتمالی جت‌های سوخو به ایران و افزایش همکاری نظامی بین دو کشور به وجود آمده است. در دسامبر ۲۰۲۲، آژانس‌های اطلاعاتی غربی ادعا کردند که روسیه قصد دارد ۲۴ فروند هواپیمای سوخو۳۵ در ازای پهپادهای انتحاری ایران معامله کند.

قاهره در اوایل سال ۲۰۱۹ قراردادی را برای خرید هواپیماهای جنگی سوخو۳۵ با مسکو امضا کرد. بعدها، مصر از برنامه برای خرید این هواپیما صرف‌نظر کرد. با تقویت روابط نظامی بین مسکو و تهران، گمان می‌رفت که تهران جت‌های مخصوص قاهره را دریافت کند.

به نظر می‌رسد که از قبل، ایران تدارکات بزرگی را برای استقرار جنگنده‌های روسی در نظر گرفته است. پیش از این، خبرگزاری ایرنا گفته بود که جنگنده‌های ساخت روسیه در پایگاه تاکتیکی ۸ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر خواهند شد. این پایگاه در شهر اصفهان قرار دارد. زمانی که ایران از پایگاه زیرزمینی دیگری به نام عقاب ۴۴ رونمایی کرد، ناظران نظامی حدس زدند که این تأسیسات جدید احتمالاً برای نگهداری جنگنده‌های سوخو۳۵ استفاده خواهد شد. با این حال، با توجه به اینکه ادعا می‌شود روسیه بر سر تحویل هواپیماها دو دل شده است، احتمالا این هواپیماها به ایران نخواهند رسید!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۹
تاریخ دروغ نمیگوید روسیه همیشه با ایران اینطور بوده مثل اس ۳۰۰ زمانی تحویل داد ارزش نداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
اگر به دست ایران رسید ، چه مدت حاضری سکوت کنی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
حداقل آمریکا هیچوقت نیومد بگه جزایر سه گانه متعلق به ایران نیست و از کلمه خلیج عربی استفاده نکرده ولی روسیه این کار رو کرد
داود
| France |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
وقتی حاضر به تحویل خواهند شد که از رده خارج شده باشد، مگر نه اینکه اس ۳۰۰ را ۱۰ سال با تاخیر دادند.
روسیه در تاریخ معاصر همیشه به ایران خیانت کرده.
اینکه علیرغم این رفتارها ما همیشه و در همه حال با روسیه مهربان بوده ایم جای شرم و تاسف دارد.
s300
ها هم ماجرای مشابه این دارد.
باز هم روسها رکب زدن
این برای بار چندم نامردی روسها اثبات شد! البته برای برخی هنوز نه! ما بیشترین ضربه را در طول تاریخ مان از این روس های نامرد کثیف خورده ایم! همینطور انگلیس!
شریک راهبردی و سیاسی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با شناختی که از روسیه داریم اگر سوخ 35 را میداد تعحب داشت ! تحویل موشک های اس 300 درس عبرتی نشد برای ما ؟؟ اخیرا هم که جانب اعراب رو گرفت در موضع جزایر همیشه ایرانی !! این ها بس نیست برا یسیاستمداران ما !؟؟؟؟
چقدر دیگه باید از روسیه ضربه بخوریم خدا میدونه...
گفتن هفته بعد سوخوها تهرانه
کلاهتونو بذارید بالاتر
به نظرم روسیه به ایران هواپیما نخواهد داد. باید روی پای خود بایستیم.
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
مگه اصلا قرار بود بدن که به ایران نرسید
نه خانی اومده نه خانی رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خان که رفته، بدجوری هم رفته! اون چند هزارتا شاهد که اوکراین رو شخم زدند رو ندیدی؟
همینه.... تحویل بگیرید...
اگر ایران بتواند جنگنده مورد نظر خود رابسازد علاوه بر تامین نیازهای داخلی میتواند به صادرات ان هم فکر کند واین کار باعث بالا رفتن وجهه ایران در دنیا بخصوص کشورهای اسلامی شود ومکتب شیعی در جهان اسلام درخشان شود
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خوبه هنوز نساخته روی صادراتش هم فکر کردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
معلومه نه میدونی هواپیما چیه نه میدونی کشورت در چه وضعیتیه از این افاضات میکنی
به همان دلیلی که سالها تحویل S300 به تاخیر افتاد به اضافه شیطنت روس‌ها
تاریخ سیصد ساله را بخوان تا بفهمی
با درود فراوان
متاسفانه رهبران کشور دچار اشتباه هستند واز نظر علمی هم همه می دانندکه چه سطحی دارند. نبود درک درست نظامی وعلم روز در مدیریت کشور پیدا هست. از نظر نظامی ما یک صفحه شطرنج داریم که فقط دو تا فیل دارد. درصورت جنگ نظامی با هر کشوری ما بشدت آسیب پذیر هستیم. تفرقه داخلی فساد مدیران عقب ماندگی علمی تاریخ تکرار شده. روسیه دشمن ایران بوده وخواهد بود و با دوحرکت می تواند ایران را تسخیر کند
مگه روسیه متحد استراتژیک شما نیست پس چه شد
پاسخ ها
........
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
متحد شما؟!!!!! مگه خودت اجنبی هستی که میگی شماااا
یادمان نمی زود که در مورد اس 300 هم با وجود دادن وحه ان و داشتن قرارداد . جند سال سر کار بودیم
وزیردفاع دروغگوست ایران قادربه ساخت جنگنده درداخل کشورنیست چون روسیه ازفروش جنگنده به ایران منصرف شده این حرف رامیزند ساخت جنگنده کارآسانی نیست تکنولوژی آن فقط دردست امریکا وروسیه وکشورهای اروپایی است حکایت واگن متروشده مدام میگفتندماخودمان می‌سازیم حالاگفتندقراراست ازخارج خریداری شود
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
تا امثال تو و تفکرات "ما نمیتوانیم" امثال شما غربگدایان رو در این مملکت داریم هرگز نمی توانیم. اما خدارو هزاران مرتبه شکر کار دست شماها نیست وگرنه الان خبری از موشکهای بالستیک و پهباد و ماهواره و انرژی هسته ای و ... هم نبود. خدایا شکرت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
پس این پهپادهای شاهد رو هم اختمالا عمه جان جنابعالی ساخته
لابد پوتین بابت این هواپیما ها دلار میخواهد نه روبل.والله دلیلی ندارد که کشوری که خود را دوست منطقها ای ایران مینامد این چنین سر بزنگاه شانه خالی کند ودست مارا در پوست گردو بگذارد...اگر هم که بر اثر فشار اسرائیل باشد(با توجه به رفتار اسرائیل در سوریه وسکوت مسکواین احتمال قوی تر است) آنوقت مشکل پیچیده تر میشود والبته ریاکاری پوتین وشرکا آشکارتر
باز هم طناب پوسیده روسیه . ازموده را ازمودن خطاست . امان از کله شقی و تکرار اشتباه.
دنیای کثیفیه

باید خودمون بسازیم همه چی و اصلا امید بستن به غیر ،کلا غلطه

خب مخفیانه تکنولوژی بده بهمون
دنبال چرا نگردید طرف شما روسیه با کار نامه ای سیاه در خصوص ایران و ملت ایران است .
هرگز ملت ایران زخمهایی که از روس خورده را فراموش نخواهد کرد.امام فرمود امریکا از شوروی بدتر شوروی از امریکا بدتر....
چه شده دولتمردان این رهنمود را فراموش کرده و به دامان استعمار روس پناه آورده نمیدانم.از روسیه توقع عمل به وعده بیهوده است
سیاست همینه روسیه براش عربستان وامارات ارزش بیشتری از ایران دارد
نیازی به طیاره های جنگی نیست
چون موشک ها و پهپادها جایگزین خوبی برای جنگنده ها هستند
به لحاظ اینکه هزینه خرید و نگهدار جنگنده ها سر سام اور و زیاد است
و زمانی خواهد رسبد که جنگنده هابه دلایل بالا به صرفه نخواهد بود و تولید هم نخواهد شد
بدرک که نرسیدند یه مشت آشغال بدردنخور. اگرم لازم باشه باید بهترینش رو خرید نه آشغالای روسی
بهتر
بازم روسهای خیانتکار
پس چرا ایران پهپاد بهشون میده؟
قابل توجه برادران روسو فیل این غول بی شاخ ودم وفریب کار وبد عهد که سلام آنها بی تمنا نیست برادرن روسوفیل از خواب خرگوشی.بیدار بدار شوند وبیشتر به فکر منافع ملی باشند وتمام تخم مرع ها رادر سبد روسیه فرصت طلب وریا کار نگذارند
یک دلیل می تواند این باشد بدلیل عدم کارایی این جنگنده (در جنگ اکراین) طرف ایرانی از خرید آن منصزف شده ولی بدلیل حساسیت روسها آن را علنی نکرده
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
داداش خیلی خودتو تحویل میگیری
بازم مثل همیشه .....
فعلا اگزوزش رسید مصرف کن تا خوده سوخو بیاد
فکر کنم یکی دو ماه قبل از عید 1402 بود که خود تابناک تیتر زده بود که جنگنده های سوخو 35 بعد از عید به ایران میرسند! همون موقع کامنتهای مردم جالب بود و از جمله خودم که گفته بودم پشت گوشتون رو دیدید، سوخو 35 رو هم میبینید!!
متاسفم برای مسولان کشور بعد شریعتمداری و اون طیف اصولگرا به بقیه انگ غرب گرایی و ... میزنن! والا غربگرایی بهتر از شرقگرایی هست!
پاسخ ها
مهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
خخخخخ اولا حالا معلوم نیست که تحویل بده یا نده... ثانیا شما که میگی من گفته بودم فلان و بهمان، اگه تحویل داده بود حالا میامدی میگفتی ببخشید اشتباه کردم؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
۰۷:۴۸
خیلی رو میخواد!
الان این حرف وزیر دفاع و ... یعنی تحویلی در کار نخواهد بود!
بعد این رو ول کردی میگی اگه اونجوری میشد چی؟!
مثل این هست که الان داریم میگیم دولت رییسی کاری نکرده و همه چی گرون شده، بعد تو بیای بگی اگه ارزون شده بود ازش تشکر میکردی؟!
چه ربطی داره عمو شرقگدا جان؟؟؟؟؟
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
شما و طیف شما فعلا عذرخواهی همین اتکا به شرق و این بلایا و گرونی و تخم مرغ و گوشت و شیر و ماست و ..اینترنت و ... رو که سر مردم در آوردین انجام بده! بعد اگه اونطوری که تو فکر و خیالت در نظر گرفتی و سوخو رو دادن و مسائل کشور درست شد من رسما و محضری ازت عذخواهی میکنم!!!
به هر حال دشمن دشمن ما نیست دشمن ما!!!
روسیه ی روسیاه
از اول هم دولت مردان و دفاعیون ما سر کار بودن. همه دنیا و حتی اسرائیل هم خیالشون راحت بود که روسیه برای سوء استفاده از دولتمردان ما چنین وعده ای داده. روسبه حتی سوخو 31 هم به ما نخواهد داد.
وقتی که حضور این جنگنده ها تحول آنچنانی در موازنه قدرت ایجاد نمی کند و با توجه به توافق احتمالی بایدن برای تحویل اف ۳۵ها به ترکیه.تحویل و یا عدم تحویل سوخوها به ایران چندان اهمیتی ندارد.بهتر است با پولی که قرار است صرف اینها شود صنعت پهپادی نیروی هوایی را پیشرفته تر کرد
دشمنی که صادقانه کینه می ورزد همیشه بهتر از دوستی است که ریا کارانه ابراز محبت میکند!!
می سازد ارواح عمه ش
بعد ۴۵ سال هنووووز خیلی یا ساده اید که فکر کنید روسیه یا شوروی سابق به ایران سوخو میده یا خیییلی .......
قابل توجه روس پسندان عزیز
ای خدا مردم از خنده هههههههههههههههه
این سوال نشان می‌دهد که روسیه را نمیشناسید
به نظرت سووال دارد؟ از روسها توقع بیشتری داشتید؟ روسها بر عکس شما بر اساس منافع ملی شان عمل میکند هیچ جور ملاحظه و رفاقتی در طول تاریخ با هیچ کسی نگرده اند و نداشته اند شماها ساده هستید که فریب شان میخورید باریکلا به نگاه به شرق ادامه بدهید اتفاقا خوب است عاقبت کشورهای بلوک شرق میشود ته اش خیر است
پوتین بازم رکب زد دیگه
روسیه همیشه از اینکه ایران بدبخت و ضعیف باشه حمایت میکنه و هیچوقت هم به ایران کمک نکرده و نخواهد کرد و فقط ساده لوحان و نابخردان به این کشور غاصب اعتماد می کنند.
نظرات خیلی جالبه
همه از بدعهدی و خیانت روسیه میگن
دوست عزیز، در عالم سیاست بدعهدی و خیانت معنا ندارد، منافع فقط حرف اول و آخر را میزند
ایران هم بر اساس منافع و منافع مشترک با روسیه و چین همکاری دارد نه فراتر از آن
تیتر خبر تحویل سوخو به ایران شیطنت و خباثت رسانه های اصلاح طلب هست که با جوسازی دنبال القای افکار سیاسی مد نظر خود به جامعه هستند.
متاسفانه با نفهمی کامل پهباد ها را رایگان به روسیه دادید به این خیال که سوخو تحویل بگیرید ولی عملا هزینه جنگ اوکراین را متقبل شدید با ارسال پهباد و سر ادعای امارات هم روسیه به شما ها رکب زد.
در شرایطی که روسیه درگیر یک جنگ فرسایشی شده است و زمان پایان آن به درستی مشخص نیست و از طرفی همه روزه تسلیحات جدید به اوکراین تزریق میشود، بعید است جنگ افزار مورد نیاز ارتش خود را به ایران یا هر کشور دیگری بفروشد.
جنگنده های روسی، زمین پایه هستند یعنی برای رزم، متکی به رادارها و پشتیبانی زمینی هستند لذا تحویل جنگنده بدون سیستم های پشتیبانی مناسب زمینی یعنی پول دور ریختن. به علاوه شیوه روسیه برای انتقال فناوری چنین است که فناوری را تکه که می فروشد و گران . اول هواپیما را می دهد. هواپیماها بدون فلان سیستم راداری کار نمی کند بعد سیستم راداری را گران می فروشد . سیستم راداری بدون فلان سیستم برقی کار نمی کند و.... همینطور سالها می فروشند بدون آنکه بتوان ازآن فناوری بهره برداری کامل کرد. به زبان دیگر ، لغو( احتمالی ) قرارداد خرید سوخو به نفع ایران است . ( احتمالا یک کار سیاسی بوده ) . اگر همین مبلغ، صرف تحقیق و توسعه داخلی شود تا چند سال دیگر می توانیم جنگنده های مورد نیاز کشور را داخلی تولید کنیم.( فناوری های اصلی را در بهینه سازی و تولید جنگنده های بومی به دست آورده ایم)
پیشنهاد می کنم همین امروز ایران با اوکراین و زلنسکی مذاکره بکنه و در ازای غرامت اون هواپیمای مسافربری، بهشون شاهد 136 بدهند. روس ها باید سزای خیانت رو ببینند.
بزرگترین دشمن ایران همین روسیه هست
اینکه خودمان جنگنده میسازیم شکی نیست
ایرانی دست به هرکاری بزند موفق است
اما مسئولان ماچرا اینقدر کوتاه فکرندوسرمایه ملت را به باد میدهند
وبا این سیاستی که دارند به ایران صدمه می زنند
روسیه هیچوقت کمکی نمیکنه به ماچون میدونه. دنیاباهاش دشمن میشه این پهپادهاهم همه. مونتازهستن. قطعاتش تمام ازچین وهنگ کنگ میادواینجافقط جمع میشن پثل مشینهای چینی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست