بازدید 1492

صدور ۶۳ هزار برگه مطالبه مالیات از خانه‌های خالی

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بیش از ۶۳ هزار برگه مطالبه مالیات بر خانه خالی را برای صاحبان این خانه‌ها صادر کردیم که ارزش آن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. تمرکز بر کسانی بوده است که ۲ واحدیا بیشتر خانه خالی دارند و بعد سراغ باقی مالکان و تعداد بیشتر دارندگان خانه خالی می‌رویم.
کد خبر: ۱۱۸۳۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶ 19 July 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت اقتصادی در ماه اخیر گفت: طی فصل بهار نرخ بیکاری در کشور به ۸.۲ درصد رسید، ولی به خاطر کاهش جمعیت فعال چندان حاکی از رشد بهبود و رونق واقعی اقتصاد نبود.۰.۳ درصد نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در بهار ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است.

خاندوزی می‌گوید: از سال ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ کاهش نرخ بیکاری همزمان با کاهش جمعیت شاغل اتفاق افتاده است. طبق اعلام مرکز آمار جمعیت شاغلان در بهار سال گذشته ۷۲۸ هزار نفر و جمعیت بیکاران ۱۲۷ هزار نفر کمتر است. نرخ بیکاری (در بازه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال) از ۲۴ درصد به ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. این شاخص در حوزه فارف التحصیلان هم به ۱۲.۱ درصد رسیده، اشتغال ناقص در بهار امسال با کاهش ۱.۴ درصد به ۸.۳ درصد رسیده است. نرخ بیکاری در ۲۵ استان کشور کاهشی و در ۲۴ تک رقمی و در ۷ استان کشور دو رقمی بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: اخبار خوبی درباره افزایش تجارت خارجی کشور رخ داده است که ابتدا به سفر رئیس جمهور به سه کشور آفریقایی اشاره می‌کنم. بازار‌های جدیدی که تا کنون بیش از این کمتر مورد توجه بود قرار شد این بازار‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفت. این سفر را به سرزمین فرصت‌های جدید انجام دادیم و دولت در تلاش است تا فرصت‌های بالعفل را که با غفلت ۱۱ ساله همراه بود به ظرفیت بالقوه تبدیل کند. آفریقا بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار ظرفیت در دل خود دارد که سهم تجارت ایران از بازار بزرگ در دولت قبل فقط ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.  

او خبر داد: برای اولین بار به منظور بهره‌مندی استان‌ها از تسهیلات اشتغال زایی (تبصره ۱۸) برای تمام استان‌ها حساب‌های افتتاح شد. امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل بودجه به منظور اشتغال حمایتی تخصیص پیدا خواهد کرد. هم‌چنین بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی عادی بنگاه‌ها اختصاص خواهد یافت. دولت امسال برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی، به سمت تمرکز زدایی از پایتخت و ارائه اختیارات به استان‌ها حرکت کرده است. هم‌چنین تمرکز دولت رصد تسهیلات پرداختی از طریق سامانه است تا برخلاف گذشته پول پاشی صورت نگیرد و وام گیرندگان به تعهدات اشتغالزایی شان بصورت دقیق عمل کنند.

فرصتی به نام بازار آفریفا را یازده سال از دست داده بودیم

او گفت: این عدد در دولت سیزدهم به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد و امیدواریم این سقف در سال‌های آینده افزایش پیدا کند. همه میدانیم کشور‌هایی نظیر فرانسه ۲۷ برابر ایران، آمریکا ۴۰ برابر ایران، چین ۱۵۰ برابر ایران و ترکیه ۱۹ برابر ایران، برزیل ۱۲ برابر ایران صادرات به کشور‌های آفریقایی دارند و از این جهت تجارت خود را زنده نگه می‌دارند که متاسفانه ایران ۱۱ سال این فرصت را از دست داده بود.  

خاندوزی با اشاره سفر خود به چین نیز گفت: این سفر توافقات مشخصی روی طرح های دقیقی که وزارتخانه ها با طرف های چینی خود انجام داده بودند، بررسی و پیگیری شد. شاهد این بودیم که این توافقات با شروع به کار در ماه های آینده آغاز خواهد شد. 

سخنگوی اقتصادی می گوید: آمار غیررسمی قیمت های حوزه کالا، نشان می دهد که ما در مورد اکثر بازارهای اصلی کشور، به طور مشخص بازارهای دارایی از جمله مسکن، خودرو، مالی و ارز در تیرماه شاهد ثبات قیمتی بهتری نسبت به خرداد و اردیبهشت خواهیم بود. 

خاندوزی تاکید کرد: تلاش‌های دیگری هم که صورت گرفت برای کمک به کاهش سوداگری در بازار‌های اقتصادی، از جمله برگه‌های تشخیص و مطالبه مالیاتی که برای خانه‌های خالی با سرعت بیشتری صادر شد. بیش از ۶۳ هزار برگه مطالبه مالیات بر خانه خالی را برای صاحبان این خانه‌های صادر کردیم که ارزش آن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. تمرکز بر کسانی بوده است که ۲ واحد خانه خالی بیشتر دارند و بعد سراغ باقی مالکان و تعداد بیشتر دارندگان خانه خالی می‌رویم.

وزارت اقتصاد هیچ سهمی در چهار بانک رفاه، موسسه اعتباری ملل، ایران زمین و آینده نداریم

سخنگوی اقتصادی در پاسخ به خبرگزاری صدا و سیما گفت: بر اساس ماده ۵ تبصره ۲ اصل ۴۴ قانون اساسی، بابت اینکه بانک‌ها سقف سهام داری مجاز را رعایت کنند یعنی بیش از ۱۰ یا ۳۳ درصد، برای دو گروه متفاوت از بانک‌ها در نظر گرفته است. اگر این بانک‌ها نسبت به مازاد این سقف سهامداری انجام دهد حق رای ناشی از سهام مازاد آن‌ها در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی قرار می‌گیرد و وزارت اقتصاد سهام دار آن‌ها نمی‌شود. غیر از سه بانک ملت، تجارت و صادرات که تنها درصدی در  تحت نظر دولت است هیچ سهامی در دست دولت نیست.

او گفت: در خصوص این چهار بانک حق رای ۶۱ درصد از موسسه اعتباری ملل، ۶۶ درصد از سهام بانک رفاه، ۶۰ درصد بانک آینده و ۵۴ درصد از سهام بانک ایران زمین است که در موقعی که مجامع برگزار می‌شود به ازای این میزان حق در به عهده وزارت اقتصاد شرکت می‌کند. در مورد دوبانک رفاه و ملل هیچ مسئله‌ای وجود نداشته صورت‌های مالی تصویب و مجامع برگزار شده است.   بانک سوم یعنی ایران زمین که مشمول ماده ۳۹ قانون پولی و بانکی شده است بانک مرکزی در زمینه این بانک اعمال نظر می‌کند و در مورد بانک آینده به جهت اینکه برخی از سهام داران شکایت به دیوان عدالت اداری برده بودند. دیوان عدالت اداری رای قطعی به نفع مصوبه بانک مرکزی داده بود، ولی مجددا دستور توقف داده شده تا مسئله دستور توقف وجود دارد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نمی‌توانند اقدامی انجام دهند. البته تلاش کردیم با ظرفیت موجود به تسریع امور این بانک کمک کنیم و سازمان حسابرسی را به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک آینده و شرکت‌های تابعه معرفی کردیم و بر اساس قانون تجارت، درخواست برگذاری مجمع را کردیم، چون سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مجمع برگزار نشده، اما تمام این‌ها منوط به تصمیم دیوان عدالت اداری است.  

آخرین وضعیت سهام متولدان ۱۴۰۱

سخنگوی اقتصادی پاسخ داد: اتفاقات متفاوتی رخ داده است. قانون جوانی و جمعیت در بودجه ۱۴۰۰ هیچ منبعی برای اجرای قانون در نظر نگرفته بود. سال ۱۴۰۱ رقم یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است. وزارت اقتصاد برای متولدان سه ماه اول و دوم ۱۴۰۱ فراخوان داده تا امروز ۴۹۳ هزارو ۶۷۱ نفر از والدین ثبت نام خود را قطعی کرده اند. وقتی سه ماه اول و دوم به پایان رسید به زودی برای سه ماهه دوم و سوم هم ثبت نام صورت خواهد کرد. متاسفانه برای سال ۱۴۰۲ هم اعتباری در نظر گرفته نشده بود که طبق مذاکرات با سازمان برنامه و بودجه، امیدواریم بودجه‌ای برای این بخش از قانون جوانی جمعیت اختصاص داده شود.

پیشنهاد کردیم نرخ خوراک پتروشیمی‌ها شامل فرمولی برای ۳ تا ۵ سال باشد

آقای خاندوزی با اشاره به اینکه مخالف نرخ گذاری ثابت در پتروشیمی هاست گفت: معتقدم که باید مبنای نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول باشد. مبنا قرار گرفتن فرمول می‌تواند عاملی برای پیش‌بینی پذیر شدن بازار‌ها برای فعالین اقتصادی باشد. پیشنهاد ما بر این مبناست که فرمول مبنایی برای ۳ سال و یا حتی تا پایان برنامه هفتم توسعه باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند بر مبنای آن فعالیت‌های خود را سامان دهند. به جهت بررسی این پیشنهاد، فردا جلسه‌ای اضطراری در کمیسیون اقتصادی دولت برگزار می‌شود که امیدواریم با همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها این پیشنهاد مصوب شود.

۱۲ هزار میلیارد تومانی سهم دانش بنیان‌ها از بودجه امسال

سخنگوی اقتصادی دولت در پایان گفت: بر اساس قانون بودجه سهم دانش بنیان‌ها به چند بخش اعتبارات معاونت علمی، پارک‌های وزارت علوم، پارک‌های جهاد دانشگاهی و هم‌چنین حمایت از طرح‌های نوآورانه تقسیم می‌شود. در مجموع این اعتبارات قریب به ۱۱ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان در سال جاری اعتبارات بودجه‌ای دارند.

او گفت: اما در ماه‌های اول به این دلیل که تحقق درآمد‌ها با کندی مواجه است، بخش مصارف نیز کمتر از بقیه ماه‌های سال است و تاکنون قریب به ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات دانش بنیان‌ها اختصاص پیدا کرده است. دولت بخشی از منابع تسهیلات تبصره ۱۸ را به منظور افزایش سرمایه صندوق‌ها استفاده می‌کند که این صندوق‌ها نیز نقش مهمی در تامین اعتبارات لازم دانش‌بنیان‌ها خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی